Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)

Auteur Topic: Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)  (gelezen 336869 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Hierbij een stukje verduidelijking van e.e.a, de informatiebron is uitsluitend internet, dus openbaar.

Bewaking en beveiliging

Sinds 1 januari 2007 zorgt de Dienst Vastgoed Defensie (DVD) voor de beveiliging van het defensievastgoed in de Haagse regio. Voor de DVD destijds een nieuwe tak van sport. De beveiligingstaken van de dienst breiden in 2009 fors uit met de komst van de Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie naar de bedrijfsgroep Vastgoed.
De DVD biedt haar klanten hiermee een brede kijk op integrale veiligheid en streeft naar een optimale mix van organisatorische, bouwkundige en elektronische beveiligingsmiddelen (OBE-mix). DVD maakt deze mix mogelijk door het verbinden van kennis op het gebied van vastgoed, techniek en de organisatie van beveiliging.

De activiteiten van de hoofdgroep Beveiliging en Bewaking van Vastgoed kunnen in 2 categorieën worden ingedeeld:
 
1. Uitvoeren van bewaking en beveiliging
Bij deze activiteit gaat het om het primaire proces van beveiligen, met onder meer reguliere fysieke beveiligingstaken en passenvoorziening. Het is de enige tak binnen de DVD waar gewapend personeel werkzaam is. Zij dragen 24 uur per dag zorg voor onder andere toegangsregeling, bewaking, patrouillegang en interventie voor de veiligheid.

2. Adviseren als materiedeskundige over bewakings- en beveiligingsvraagstukken
De vraagstukken waar het hier om gaat, bestaan onder meer uit:
- optimale toepassing van organisatorische, bouwkundige en elektronische maatregelen;
- de fysieke beveiligingsparagraaf in de beveiligingsplannen van commandanten.

Bron:
http://www.defensie.nl/cdc/vastgoed/bewaking_en_beveiliging/


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
In gevechtssituaties zullen militairen weinig rekening houden met de verkeersregels...

ik denk dat je hier buiten NL bedoelt :P
we hebben het nu over NL ?
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
volgens mij hebben we het over  in Nederland

en dan over de bewaking van defensie


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
ik denk dat je hier buiten NL bedoelt :P
we hebben het nu over NL ?

Gevechtsacties kunnen zich overal voordoen sinds de vijand niet meer per definitie uit het oosten komt.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
De "vijand" waar het DBBO te maken gaat krijgen komt inderdaad niet (alleen) uit het oosten.
Jammer dat die gasten tegenwoordig geen jute zak over de schouder van hun streepjespak hebben hangen terwijl ze door hun maskertje kijken en aan hun stoppelbaard krabben.


De diensten / afdelingen binnen defensie die gebruik (mogen) maken van OGS maken onder de huidige omstandigheden en alert state in ieder geval geen deel uit van de DBBO en ik denk ook niet dat dat zal gebeuren.

Samenwerken is natuurlijk iets dat (op verzoek) heel goed denkbaar is.

Laten we in ieder geval eerst wachten tot de DBBO een feit is. Laatste berichten die ik hierover hoorde was dat het op zijn vroegst in september is.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733

De diensten / afdelingen binnen defensie die gebruik (mogen) maken van OGS maken onder de huidige omstandigheden en alert state in ieder geval geen deel uit van de DBBO en ik denk ook niet dat dat zal gebeuren.


KMAR, brandweer en EOD hebben denk alleen nog OGS ;)
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
nou ... als we alleen al naar de (bedrijfs)brandweer of naar militaire ambu's kijken zien we al meer OGS.
Er is nog meer.

Maar dat zou eventueel een ander topic zijn.
Dit OGS uitstapje was naar aanleiding van de lichtbak op de MB van de luchtmachtbewaking op Volkel.

En over die lichtbak gesproken ...
Mijn vraag was eigenlijk een beetje ingegeven door het verwarmingsbuizen verhaal dat er onderzocht werdt om de voertuigen van de DBBO ook te voorzien van signalering. Zowel rood als blauw werden genoemd evenals een combinatie er van.
Zou op zich kunnen omdat de werkzaamheden en bevoegdheden van de DBBO grotendeels op afgesloten (militair) liggen.

Maar ja ... ik denk persoonlijk dat de KMar wat moeilijk zal gaan doen over blauwe lampen bij de bewaking .. en rode lampen???

Tsja ... het zijn dan wel geen particuliere beveiligingsvoertuigen ... maar toch.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


hanjoaz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Nu de start van DBBO in zicht komt hoe kijken jullie er tegen aan? Ik neem aan dat bij de verschillende onderdelen (mbk,rmc,lb,dbv) toch wel verschilende dingen spelen. hierbij doel ik oproosters, tod, overplaatsingen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Nu de start van DBBO in zicht komt hoe kijken jullie er tegen aan? Ik neem aan dat bij de verschillende onderdelen (mbk,rmc,lb,dbv) toch wel verschilende dingen spelen. hierbij doel ik oproosters, tod, overplaatsingen.



De ''codes'' raken zo langzamerhand bekend. Op stafniveau zal e.e.a. gaan veranderen... Tja, die roosters, ik geloof dat er nu 3 of 4 opties zijn, verschillende roosters? Vraag me af wanneer die bekend worden gemaakt. Ben benieuwd.. v.w.b. die TOD maak ik me niet druk.
Dat is bij RMC en MBK al gelijk getrokken. (dus DBV) De LB krijgt een aparte regeling, aldus de wandelgangen..
Heb vernomen dat de LB een gunstig rooster draait: een week dag, week avond, week nacht, week vrij. Mochten we zo'n rooster krijgen ben ik best bereid een stukje TOD in te leveren..

De overplaatsingen zie ik als een gunstige ontwikkeling. Dat ligt op stafniveau natuurlijk anders, maar de werkvloer heeft over het algemeen straks de keuze, je kunt overal in den lande aan de slag.


sylvester1986

  • Gast
Ja het rooster dat wij bij de luchtmacht hebben is gunstig.
Dat is inderdaad 1 week avond, 1 week vrij in deelbaar, omdat we dan gaan schieten, scholing hebben, AZV of andere dingen hebben, dan 1 week nachtdienst en dan 1 week dagdienst en dan dus een vrije week.
Kortom om de 4 weken heb ik een week vrij:P