Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)

Auteur Topic: Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)  (gelezen 336894 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie opgericht
3 januari 2011, 12.25 uur

De Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO) is per 1 januari officieel opgericht. Deze organisatie is een zogenoemd 24-uurs bedrijf en valt onder de Bedrijfsgroep Vastgoed & Beveiliging binnen het Commando DienstenCentra.

De DBBO is verantwoordelijk voor de uitvoering van de bewakings- en beveiligingstaken binnen Defensie. Als tweede hoofdtaak adviseert de DBBO over de organisatorische, bouwkundige en elektronische beveiligingsmaatregelen voor de gehele Defensieorganisatie.

Besluitvormingsmemorandum
Aanleiding voor de oprichting van de DBBO is het Besluitvormingsmemorandum (BVM) 2008 maatregel 1-10, waarin een aanzet is gegeven van alle bewakings- en beveiligingstaken binnen Defensie, 1 organisatie te maken. Met de oprichting van de DBBO moet een oplopende besparing van minimaal 43 miljoen euro tot 2018 worden gerealiseerd.

Regiostaven
De DBBO bestaat in totaal uit 20 beveiligingsgebieden, 19 verdeeld over Nederland en 1 in het Caribisch gebied. De gebieden in Nederland zijn onderverdeeld in de regio’s Zuid, Noord en West. Iedere regio heeft een eigen commandant. De centrale staf is in Utrecht gevestigd, waar ook de directeur werkzaam is. Binnen de staf en regiostaven zijn in totaal meer dan 1800 werknemers werkzaam, daarvan is 80% burger en 20% militair.

Vóór de komst van de DBBO waren de Defensieonderdelen zelf verantwoordelijk voor de beveiliging en bewaking van hun objecten. Door de bewakings- en beveiligingstaken onder te brengen binnen 1 centrale organisatie wordt er defensiebreed een uniforme werkwijze gehanteerd.



bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2011/01/03/46177239/Defensie_Bewakings_en_Beveiligingsorganisatie_opgericht


Heren en dames, gefeliciteerd met de officiële oprichting! 3hj
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


sylvester1986

  • Gast
Langzaamaan merken we dat we DBBO zijn, zo wordt nu alles afgeschoven op het DBBO en worden we nog net niet als burger behandeld,ondanks dat we nog steeds militair zijn tot einde
contract.

We merkten het als eerst bij de kledinguitgifte.
Een collega moest spullen inleveren vanwege uitzending en ik ging even mee, daar aangekomen kregen we dan te horen: "sorry wij hebben geen lijsten meer van jullie en dus mogen jullie hier niks mee inleveren". Op de vraag waar het dan wel kon, kregen we als antwoord: "dat weet ik niet, want jullie zijn nu DBBO".

Zo gaat het dus ook met AZV, normaal elke dinsdag AZV, maar omdat we DBBO zijn doen zij er niks meer mee en werden we nog net niet weggestuurd uit de sportzaal en zo gaat de gang van zaken ook met de voertuigen, alles onder het Motto: Jullie zijn nu DBBO en zoeken het maar uit.

Tot nog toe ervaar ik het DBBO niet als positief en zo denken meer collega's erover.
We weten totaal niet waar we aan toe zijn en krijgen elke keer als antwoord: "Dat weet ik niet, want jullie zijn nu DBBO".


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Om er maar eens een cliché tegen aan te gooien: alle begin is moeilijk. Op een aantal gebieden kan ik het wel met je eens zijn, de centrale staf had de afgelopen jaren de overgang naar DBBO beter kunnen en moeten voorbereiden. Denk dat voor de LB de overgang het meest ingrijpend is, juist omdat je als militair in een (grotendeels) burgerorganisatie te werk wordt gesteld.  Ben vooral benieuwd hoe de reorganisatie zich nu gaat voortzetten en dan met name op personeelsgebied.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


sylvester1986

  • Gast
Dat DBBO voor de Luchtmacht een grote switch is, daar komen we steeds meer achter.
Zo moeten we nu naar 't Harde als we spullen in moeten leveren, terwijl dat eerst op de basis kon.
Zo is alles omtrent dienstvoertuigen nog steeds een ramp.
AZV krijgen we nog steeds niet.
Zo moeten we nu 16,7 km heen en 16,7 km terug rijden alleen voor het autowassen van onze bewakingsvoertuig terwijl het eerst in totaal 10 km was.
Vanaf 01-04-11 krijgen we geen voeding meer via de baas en daardoor heb ik als binnenslaper geen kans meer om met dagdiensten te ontbijten.
Bah, het hele DBBO gebeuren is in de ogen van veel Luchtmachters een ramp en geef ze eens ongelijk.
Hoe ervaren de andere DBBO'ers de switch?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Tja...van Marine naar DBV (opstart naar DBBO) ging ook niet met vallen en opstaan, eigenlijk alleen maar vallen... ::)

Maar, met grote reörganisaties als deze kun je in het begin wat strubbelingen verwachten. Het komt vast goed..


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Tsja, ik kan me voorstellen dat het voor de luchtmacht een wat grote cultuurschok is dan dat het voor de landmacht is. Centrale afhandeling van kleding, geen recht op voeding, al dat soort dingen zijn we bij de landmacht al een aantal jaren zo gewend. In het begin was iedereen daar ook heftig verontwaardigd over, inmiddels weet bijna niemand meer beter.

Wat ik voornamelijk verbazend vind, is dat een heleboel zaken die in het voortraject uitgezocht hadden kunnen worden, nu nog niet geregeld zijn. Dingen als 1 landelijke, defensiebrede geweldsinstructie bijvoorbeeld.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
De voorbeelden die ik hier voorbij zie komen, zoals het niet meer kunnen eten op het werk, niet gebruik mogen maken van sportruimte, voertuigen etc. doen nou niet echt getuigen van één defensie.

Wordt er binnen defensie echt zo sterk in hokjes gedacht?

(u bent niet tot antwoorden verplicht ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Wat ik voornamelijk verbazend vind, is dat een heleboel zaken die in het voortraject uitgezocht hadden kunnen worden, nu nog niet geregeld zijn. Dingen als 1 landelijke, defensiebrede geweldsinstructie bijvoorbeeld.

Sorry hoor ... maar die geweldsinstructie was er toch al?

Die staat volgens mij beschreven in de "Rijkswet geweldgebruik bewakers militaire objecten" als het "besluit geweldgebruik defensiepersoneel in de uitvoering van de bewakings- en beveiligingstaak" en daarin staat precies wat wel en niet mag (en zijn de bevoegdheden van militairen en burgerambtenaren in dienst van defensie gelijkgesteld) ... but correct me if i'm wrong.

Blijft een feit dat dat ene voorbeeldje niet genoeg is en dat vooral de informatievoorziening naar de werkvloer ... geen schoonheidsprijs verdient.

Al is het maar ... we weten het ook nog niet in het kader van de voorgenomen bezuinigingen.

De voorbeelden die ik hier voorbij zie komen, zoals het niet meer kunnen eten op het werk, niet gebruik mogen maken van sportruimte, voertuigen etc. doen nou niet echt getuigen van één defensie.

Wordt er binnen defensie echt zo sterk in hokjes gedacht?

(u bent niet tot antwoorden verplicht ;))

Ja.
Er werd inderdaad zo sterk in hokjes gedacht. Ieder onderdeel had zijn eigen visie op beveiligen en een eigen verantwoording in.
Ieder onderdeel had daar ook zijn eigen budget voor. Nu het budget voor de bewaking samengevoegd is mag een KLu sportinstructeur zijn tijd niet meer besteden aan iemand die niet meer in dienst van de KLu is. Tijd is geld en dat geld moet nu uit het DBBO budget komen waar een IBT instructeur voor aangesteld is.
Los daarvan ... IBT is verplicht.
Niet iedere dinsdag volgens mij ... maar wel op regelmatige voorgeschreven tijden.(die in het rooster verwerkt zijn)
Dat niet al het DBBO personeel weet waar dat IBT gegeven wordt en door wie ... Dat is iets wat opgepakt moet worden.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Dat dacht ik ook altijd, de rijkswet en het besluit dekken alles af. In grote lijnen wel, maar er is toch nog aardig ruimte voor verschillen tussen de krijgsmachtdelen. Zonder in detail te willen treden, maar denk bijvoorbeeld aan zaken als de toestand wapen tijdens dienst (leeg, half geladen en geladen). Zorgt voor een wezenlijk verschil...
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ook zoiets: vanuit Den Haag gaan EHBO-en in Soesterberg.. terwijl er op de Haagse kazernes locaties genoeg zijn.  :D