Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)

Auteur Topic: Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)  (gelezen 336866 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Op 25 m afstand een dubbeltje raken .... Op 50 m afstand de witte/zwarte bol nog raken ... zowel met de browning (ik weet het ... ik ben een ouwe l*l) als met het oostenrijks precisiewerkje.

En dan hebben we het nog helemaal niet over de diverse blikjes/koffiebekers e.d. >:D (die trouwens vol veel makkelijker te raken zijn dan leeg 998765)

Lang leve de westerheidebaan op het ISK.

Dan kan ik mij daar ook onder schare. Heb ook nog met dat ding geschoten.


sylvester1986

  • Gast
Vandaag de 1e groep van de Klu dat IBT krijgt en gelukkig dichtbij, namelijk in Harskamp.

Ik had trouwens 2 vragen voor de burger beveiligers van het DBBO, namelijk:
 - Hebben jullie zorgverzekering via Defensie, zo ja, krijgen jullie dan ook korting?
 - Ik las op intranet iets over IBT instructies en daar stond ook fouillering bij, mogen jullie wel fouilleren?
Wij van de KLu mogen dat namelijk niet, vandaar.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Op 25 m afstand een dubbeltje raken .... Op 50 m afstand de witte/zwarte bol nog raken ... zowel met de browning (ik weet het ... ik ben een ouwe l*l) als met het oostenrijks precisiewerkje.

En dan hebben we het nog helemaal niet over de diverse blikjes/koffiebekers e.d. >:D (die trouwens vol veel makkelijker te raken zijn dan leeg 998765)

Lang leve de westerheidebaan op het ISK.

Ieeks enge conclussie  "ik weet het , ik ben een ouwe....." voel me ineens tien jaar ouder.

En dat blikjes schieten makkelijker is als ze vol zijn..... wij hebben een paar van onze collega's er toen toch wel van weer houden toen ze volle bierblikken wilden verspillen!!!!! Schande ;D
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Vandaag de 1e groep van de Klu dat IBT krijgt en gelukkig dichtbij, namelijk in Harskamp.

Ik had trouwens 2 vragen voor de burger beveiligers van het DBBO, namelijk:
 - Hebben jullie zorgverzekering via Defensie, zo ja, krijgen jullie dan ook korting?
 - Ik las op intranet iets over IBT instructies en daar stond ook fouillering bij, mogen jullie wel fouilleren?
Wij van de KLu mogen dat namelijk niet, vandaar.

Mogen jullie ook niet fouilleren op militair terrein dan??


sylvester1986

  • Gast
Nee, fouilleren is uit den boze en mag dus niet, staat ook in onze instructies.
Alleen dingen in beslag nemen waar een strafbaar feit mee gepleegd is, mits het zichtbaar is.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Nee, fouilleren is uit den boze en mag dus niet, staat ook in onze instructies.
Alleen dingen in beslag nemen waar een strafbaar feit mee gepleegd is, mits het zichtbaar is.

Ja dat is een bevoegdheid die een ieder heeft, is geregeld in artikel 95 wetboek van strafvordering. Dus ook de beveiliger in de supermarkt of de suppoost bij  Ajax om maar iets te zeggen. Eigenlijk is het wel een beetje krom, enig idee waarom daar nooit voor gekozen is door defensie??


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Maar visiteren toch zeker wel? En bij verdenking / weigering mee te werken, aanhouden en overdragen aan de KMar?


sylvester1986

  • Gast
Ja, visiteren wel, maar alleen in opdracht van de basiscommandant.
Mocht ik het niet vertrouwen dan ga ik niet wachten, maar handelen.
Ja, bij niet meewerken de toegang weigeren en mocht het erger worden, dan aanhouden en overdragen.

Klopt Mike, dat mag eenieder en wij mogen dus niet meer, hoewel fouilleren best makkelijk zou kunnen zijn in bepaalde gevallen.
Misschien dat het straks anders wordt als de organisatie helemaal hetzelfde is.


Bull-Terrier

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Even voor de duidelijkheid...............
Fouilleren mag alleen gedaan worden door een opsporingsambtenaar.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Vandaag de 1e groep van de Klu dat IBT krijgt en gelukkig dichtbij, namelijk in Harskamp.

Ik had trouwens 2 vragen voor de burger beveiligers van het DBBO, namelijk:
 - Hebben jullie zorgverzekering via Defensie, zo ja, krijgen jullie dan ook korting?
 - Ik las op intranet iets over IBT instructies en daar stond ook fouillering bij, mogen jullie wel fouilleren?
Wij van de KLu mogen dat namelijk niet, vandaar.


Zorgverzekering moeten wij net als alle andere Nederlanders uit eigen zak betalen, er is bij sommige verzekeraars wel collectiviteitskorting te regelen, maar das niet heel veel. Er is voor burgerpersoneel geen Unive-regeling.

Fouillering is zoals al aangegeven voorbehouden aan een opsporingsambtenaar. Visitatie omvat eigenlijk de zelfde handelingen alleen heet het anders. Nou, ja, das misschien iets te kort door de bocht...Maar wij visiteren met regelmaat, en afhankelijk van de Alertstate of opdracht van de lokale commandant bestaat de visitatie uit voertuigvisitatie of ook complete persoonsvisitatie
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!