Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)

Auteur Topic: Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)  (gelezen 338669 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Ik weet niet wat jullie huidige uitrusting is, en hoevaak jullie die moeten gebruiken. Maar het is
wel een handige aanvulling als je maar met 1 persoon te maken heb. Al vraag ik me af of het voor
jullie zin heeft gezien de dreiging bij jullie toch vaker van verder af komt lijkt mij.

Tegenwoordig merken we steeds meer dat (onder andere door het samenvoegen op steeds grotere kazernes) er allerlei incidenten gebeuren die in elke willekeurige stad/dorp gebeuren. Op donderdagavond, de vaste stapavond, hebben we steeds vaker te maken met agressie door overmatig alcoholgebruik, door de vele uitzendingen de laatste jaren steeds vaker met compleet doorgedraaide militairen, etc. Gevallen waar pepperspray zeker van toegevoegde waarde kan zijn.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Tegenwoordig merken we steeds meer dat (onder andere door het samenvoegen op steeds grotere kazernes) er allerlei incidenten gebeuren die in elke willekeurige stad/dorp gebeuren. Op donderdagavond, de vaste stapavond, hebben we steeds vaker te maken met agressie door overmatig alcoholgebruik, door de vele uitzendingen de laatste jaren steeds vaker met compleet doorgedraaide militairen, etc. Gevallen waar pepperspray zeker van toegevoegde waarde kan zijn.

Maak het aub niet spannerder dan het is...........
Maar het steeds vaker is van 0 naar 3 gegaan per jaar..........  Inderdaad dat is vaker   >:D

En als je het vergelijkt met een willekeurige stad / dorp handel er dan ook na:  De Kmar inschakelen....

Daarnaast als iemand belt naar de wacht ivm geluidsoverlast door de jouw geschetste figuren krijgt die te horen:  zoekt u het zelf maar uit, daar zijn we niet voor.


sylvester1986

  • Gast
Als ik het goed heb onthouden hebben ze een gummiknuppel, handboeien en een Glock17.
Dat klopt O0

Tegenwoordig merken we steeds meer dat (onder andere door het samenvoegen op steeds grotere kazernes) er allerlei incidenten gebeuren die in elke willekeurige stad/dorp gebeuren. Op donderdagavond, de vaste stapavond, hebben we steeds vaker te maken met agressie door overmatig alcoholgebruik, door de vele uitzendingen de laatste jaren steeds vaker met compleet doorgedraaide militairen, etc. Gevallen waar pepperspray zeker van toegevoegde waarde kan zijn.
Zo bracht de IBT instructeur het ook een beetje.

Maak het aub niet spannerder dan het is...........
Maar het steeds vaker is van 0 naar 3 gegaan per jaar..........  Inderdaad dat is vaker   >:D

En als je het vergelijkt met een willekeurige stad / dorp handel er dan ook na:  De Kmar inschakelen....

Daarnaast als iemand belt naar de wacht ivm geluidsoverlast door de jouw geschetste figuren krijgt die te horen:  zoekt u het zelf maar uit, daar zijn we niet voor.
De KMar inschakelen doen we zeker als het nodig is, verder gingen wij altijd kijken als er een melding van geluidsoverlast was, dus dat wij zeggen "zoek het maar uit" is onzin en nu praat ik over de Groene kant.


Bull-Terrier

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Je vergeet een ding.......................
Gezond verstand....... 8)


sylvester1986

  • Gast
Je vergeet een ding.......................
Gezond verstand....... 8)
Inderdaad  ;D


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Tegenwoordig merken we steeds meer dat (onder andere door het samenvoegen op steeds grotere kazernes) er allerlei incidenten gebeuren die in elke willekeurige stad/dorp gebeuren. Op donderdagavond, de vaste stapavond, hebben we steeds vaker te maken met agressie door overmatig alcoholgebruik, door de vele uitzendingen de laatste jaren steeds vaker met compleet doorgedraaide militairen, etc. Gevallen waar pepperspray zeker van toegevoegde waarde kan zijn.

Ik denk persoonlijk dat je als DBBO-er niet moet gaan "willen" dat je naar zulke "meldingen" toegaat. De KMar is de aangewezen politie-organisatie welke verantwoordelijk is voor de "Openbare" Orde & Veiligheid op militair terrein. Dus in geval van meldingen de melder doorverwijzen naar de KMar. Dat de KMar in geval van nood een beroep op ondersteuning van DBBO doet is 100 punten. Dan kun je als DBBO-er ook het mogelijk toegepaste geweld verantwoorden aan de leiding.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Dat klopt O0
Zo bracht de IBT instructeur het ook een beetje.
De KMar inschakelen doen we zeker als het nodig is, verder gingen wij altijd kijken als er een melding van geluidsoverlast was, dus dat wij zeggen "zoek het maar uit" is onzin en nu praat ik over de Groene kant.

Waarom als DBBO-er werk gaan doen wat niet in je takenpakketthuis hoort en waar je niet voor opgeleidt bent. Zo ga je zelf naar een melding toe die voor de KMar is en stel dat het uit de hand loopt. Bijv. er vallen over en weer wat klappen. Dan kun je als KMar dat verantwoorden daar je met je politietaak bezig was. Denk dat het moeilijker zal gaan als iemand van DBBO ter plaatse gaat en mishandelt wordt, want het is niet zijn taak om te zorgen voor de "openbare" orde en veiligheid.

We sturen tenslotte ook niet iemand van G4S naar een geluidsoverlast in een woonwijk.

Kortom ik ben eerder voor een verbeterde samenwerking. Laat de KMar zijn politietaak gewoon uitvoeren op militair terrein en in geval van een "achterhandje" een beroep kunnen doen op DBBO.


sylvester1986

  • Gast
Als wij moeten wachten op de KMar, dan kan het wel even duren, ten 2e kennen we 9 van de 10 mensen wel die er zijn en ten 3e de KLu heeft vaak een andere houding, meer gemoedelijker.
Je kan natuurlijk ook DBBO opdoeken en alleen KMar neerzetten.
Hoe het nu overkomt op mij lijkt het wel alsof een DBBO'er niks kan.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Als wij moeten wachten op de KMar, dan kan het wel even duren, ten 2e kennen we 9 van de 10 mensen wel die er zijn en ten 3e de KLu heeft vaak een andere houding, meer gemoedelijker.
Je kan natuurlijk ook DBBO opdoeken en alleen KMar neerzetten.

Nee dat is nergens voor nodig, beide partijen (KMar en DBBO) hebben hun eigen taken op een militair terrein. Op sommige vlakken zitten er natuurlijk overeenkomsten en waar je kunt samenwerken moet je het ook zeker niet nalaten. Probeer alleen al te geven dat iemand van DBBO geen dingen moet gaan doen wat buiten zijn/haar takenpakket ligt en daarmee in de problemen kan komen.

Dat het lang duurt voor dat de KMar ter plaatse is? Hoe eerder de melding bij de KMar is, hoe eerder er aangereden kan worden. Want daar schort het ook met enige regelmaat ook aan.

Kan helaas enkele eigen opgedane ervaringen opnoemen over bovenstaande, maar met modder naar elkaar gooien lost niets op. Denk dat het daarom van belang is dat elke organisatie binnen Defensie met zijn eigen taak bezig houdt.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Nee dat is nergens voor nodig, beide partijen (KMar en DBBO) hebben hun eigen taken op een militair terrein. Op sommige vlakken zitten er natuurlijk overeenkomsten en waar je kunt samenwerken moet je het ook zeker niet nalaten. Probeer alleen al te geven dat iemand van DBBO geen dingen moet gaan doen wat buiten zijn/haar takenpakket ligt en daarmee in de problemen kan komen.

Dat het lang duurt voor dat de KMar ter plaatse is? Hoe eerder de melding bij de KMar is, hoe eerder er aangereden kan worden. Want daar schort het ook met enige regelmaat ook aan.Kan helaas enkele eigen opgedane ervaringen opnoemen over bovenstaande, maar met modder naar elkaar gooien lost niets op. Denk dat het daarom van belang is dat elke organisatie binnen Defensie met zijn eigen taak bezig houdt.

De DBBO heeft ook een taak t.b.v. "orde en rust" op de militaire objecten.  Dat is een opgelegde taak waar op getraint wordt dus niet een kwestie van "politieagentje willen spelen".

Dit soort meldingen dient gemeld te worden aan één van de DBBO meldkamers (Stroe of Den Helder) welke direct een interventie eenheid aansturen en de melding ook via een directe lijn doorgeven aan de LMKMar in Driebergen. Ik herken de eerdere opmerking van Blauwe-motormuis ook niet helemaal.

Just my two cents
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.