Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)

Auteur Topic: Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)  (gelezen 336995 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
De DBBO heeft ook een taak t.b.v. "orde en rust" op de militaire objecten.  Dat is een opgelegde taak waar op getraint wordt dus niet een kwestie van "politieagentje willen spelen".

Dit soort meldingen dient gemeld te worden aan één van de DBBO meldkamers (Stroe of Den Helder) welke direct een interventie eenheid aansturen en de melding ook via een directe lijn doorgeven aan de LMKMar in Driebergen. Ik herken de eerdere opmerking van Blauwe-motormuis ook niet helemaal.

Just my two cents

He ouwe poep 998765

Wat moet ik onder een interventie eenheid verstaan. Is dat een "knok"ploeg van DBBO die assistentie komen verlenen aan het DBBO personeel terplaatse.

Wat zijn hun bevoegdheden ten aanzien van het aanwenden van geweld tegen personen. Ik weet dat vroeguh toen ik nog op het OCKMar zat wij de beveiliging zelf deden en dus automatisch bevoegd waren tot het aanwenden van geweld. Dit omdat wij met namen genoemd stonden in de ambstintructie. Later heb ik ook nog wel eens een vechtpartijtje gehad op het OCKMar, toen stonden er burgers(DBBO) aan de poort en die deden niks. Stonden er allen bij en keken er na. Het enige wat ze zeiden was: Mannen nu stoppen, de KMar is onderweg. :o

Zijn die eerder tp als een KMar eenheid in het algemeen??


Bull-Terrier

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Vroeger ??? DBBO bestaat pas een paar jaar en het personeel van DBBO zijn gewoon in dienst bij defensie...........
Wat voor geweld en wanneer wij dat mogen gebruiken staat idd gewoon beschreven in de geweldsinstructie


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Vroeger ??? DBBO bestaat pas een paar jaar en het personeel van DBBO zijn gewoon in dienst bij defensie...........
Wat voor geweld en wanneer wij dat mogen gebruiken staat idd gewoon beschreven in de geweldsinstructie

Was een ? vergeten achter DBBO, excuus. Wat voor een gewapende burgers stonden er dan aan de poorten in de jaren 90.


Bull-Terrier

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Was een ? vergeten achter DBBO, excuus. Wat voor een gewapende burgers stonden er dan aan de poorten in de jaren 90.
Gewapende burgers ??????? dat lijkt me sterk, ieder goed opgeleide beveiliger weet dat een particulier beveiliger niet bewapend is......... is bij de wet verboden


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gewapende burgers ??????? dat lijkt me sterk, ieder goed opgeleide beveiliger weet dat een particulier beveiliger niet bewapend is......... is bij de wet verboden

Volgens mij hadden o.a. de beveiligers van het MBK de status van burger en niet van militair. Toch zijn zij wel degelijk bewapend. Ik weet niet hoe dat nu precies bij het DBBO zit (mix van burger en militair personeel dacht ik?) maar een burger met wapen kan dus prima.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bull-Terrier

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Inderdaad, een burger in dienst van defensie mag gewapend zijn maar een particulier beveiliger niet............


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Maak het aub niet spannerder dan het is...........
Maar het steeds vaker is van 0 naar 3 gegaan per jaar..........  Inderdaad dat is vaker   >:D

En als je het vergelijkt met een willekeurige stad / dorp handel er dan ook na:  De Kmar inschakelen....

Daarnaast als iemand belt naar de wacht ivm geluidsoverlast door de jouw geschetste figuren krijgt die te horen:  zoekt u het zelf maar uit, daar zijn we niet voor.

Blijkbaar heb je zelf negatieve ervaringen met beveiligers van de DBBO. Dat kan, maar het wil niet zeggen dat alle DBBO-ers luie, onderontwikkelde idioten zijn.
Iets spannender maken dan het zie ik het nut niet van in, hoewel je mijn verhaal blijkbaar wel zo opvat.
DBBO heeft een brede taak op defensieterrein, een taak die een stuk uitgebreider is dan alleen toegangsbeheersing en portiersdiensten. Binnen mijn werkregio hebben we een bijzonder goede samenwerking met de Kmar, we weten elkaar over en weer te vinden. We hebben elk onze eigen, specifieke taken, maar op een aantal gebieden overlappen taken elkaar ook. Hoewel meerdere mensen hier op het forum daardoor blijkbaar allerlei beren op de weg zien, gaat het in de praktijk hier al jaren naar tevredenheid van beide partijen, is er nog nooit iemand zijn bevoegdheden te buiten gegaan en gaan wij toch echt naar de eerder genoemde voorbeelden. Niet omdat ik meer wil zijn dan ik ben, niet om de Kmar vliegen af te vangen, nee, omdat dit tot mijn nauwkeurig omschreven taken behoord. Daarnaast is het (helaas) zo dat een Kmarpatrouille, met name buiten de diensturen, er behoorlijk langer over doet om ter plaatse te komen dan onze interventie.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Blijkbaar heb je zelf negatieve ervaringen met beveiligers van de DBBO. Dat kan, maar het wil niet zeggen dat alle DBBO-ers luie, onderontwikkelde idioten zijn.

Goh, dat je het zo leest, ik heb dat nergens geschreven.  Een duidelijke eigen invulling van hoe het personeel dus zou zijn.    e050  
En dat na 1 voorbeeldje.....


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Als je nu eens inhoudelijk zou reageren....
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Verder via PM, want ik krijg een deja-vu!