hoe het kan en hoe het ook kan...

Auteur Topic: hoe het kan en hoe het ook kan...  (gelezen 7405 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 27 juli 2008, 19:07:24
Eerst hoe het kan/zou moeten.

0703910 16:09:15 26-07-08 IJMEER ter hoogte hollandse brug boot in brand BRW Muiden (Lichtkrant)
0703359 16:09:15 26-07-08 IJMEER ter hoogte hollandse brug boot in brand BRW Muiden (Korpsalarm)

--------------------------------------------------------------------------------
 
0704998 16:05:26 26-07-08 Pr 1 IJMEER MUIDEN TS737 BRV761 Brand/Buitenbrand/Scheepvaartbrand BRW Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant)
0703910 16:05:26 26-07-08 Pr 1 IJMEER MUIDEN TS737 BRV761 Brand/Buitenbrand/Scheepvaartbrand BRW Muiden (Lichtkrant)
0703354 16:05:26 26-07-08 Pr 1 IJMEER MUIDEN TS737 BRV761 Brand/Buitenbrand/Scheepvaartbrand BRW Muiden (Bevelvoerder)
0703351 16:05:26 26-07-08 Pr 1 IJMEER MUIDEN TS737 BRV761 Brand/Buitenbrand/Scheepvaartbrand BRW Muiden (Blusploeg)

--------------------------------------------------------------------------------
 
0704998 16:05:05 26-07-08 Pr 1 IJMEER MUIDEN RB7119 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade BRW Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant)

Om 16.05 werd via P2000 gemeld dat er een "diensverlening" noodzakelijk werd geacht voor de reddingsbrigade Naarden en de KNRM op het IJmeer. Wij vroegen op kanaal 16 aan de kustwacht om bijzonderheden. Gelukkig was ze keurig op de hoogte gesteld door het RAC, waardoor ze kon melden dat er een sloep in brand stond op het IJmeer nabij de IJM 4.





Onze Seeker en naast ons de Meander van Jachtservice Huizen lagen op zichtsafstand bij de Hollandse Brug zodat we ons binnen een minuut terplaatse konden melden.


De Seeker haalde de mensen van de boot en de meander maakte een lange lijn aan "Het Schuitje" om haar op sleep te nemen. Er was geen rookontwikkeling meer vanuit het motorcompartiment, waar eerst nog dikke zwarte rook uit was gekomen.
Ik besloot dat de brandweer maar moest kijken of alles werkelijk uit was en in overleg met de ronduit van Naarden die naar de Hollandse brug te laten komen met een TAS. Daar hebben wij de twee dames heen gebracht en de inmiddels gearriveerde brandweer van informatie voorzien.

De brandweerboot arriveerde even later ook



De brandweer nam eerst enige voorzorgen en opende toen voorzichtig het luik van de motor, zoals dat hoort.



Tijdens de controle maakte een andere brandweerman het papierwerk in orde.




Ook de Gooijer van de KNRM Huizen kwam even ter plekke en samen met de Ronduit van RB Naarden werd de uitslag van de nacontrole afgewacht.


Nadat de brand echt uit bleek te zijn mochten de dames weer terug op hun bootje er werd Het Schuitje naar Muiden gesleept door de berger.




Later die middag koos de Kustwacht ervoor om voor een op het Stichtsestrand verdaagde sleepboot alarm te maken voor de reddingsbrigades en de KNRM Huizen:

1735499 18:21:30 26-07-08 VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO2 ,STATION HUIOOST Kustwachtcentrum (KNRM Huizen Oost & Reddingsbrigade Naarden)
1735099 18:21:30 26-07-08 VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO2 ,STATION HUIOOST Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735064 18:21:30 26-07-08 VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO2 ,STATION HUIOOST Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek)

De Meander en de Seeker waren nog op het water maar werden niet opgeroepen.


Dit gevalletje liep in aanvang net weer even iets anders .


Blaricum reageerde direct op de oproep en terplaatse gekomen maakte de BlaricumI de tros vast aan de kop van de sleepboot "Cornelis" teneinde deze weer naar dieper water te trekken:





en te trekken:





Omdat de sleepboot 50 ton weegt viel dat nog niet mee, na een uur trekken zat er nog geen enkele beweging in:




Al die tijd liggen de bergers te wachten, al kijkend naar de verichtingen van de BlaricumI:





Ook de Reddingsbrigade/KNRM Huizen is van de Partij:



Daar ligt toevallig een oude sleepboot, de Oliebron. Even vragen of deze passant niet even een rukkie wil geven.



"We zijn nu al een uur aan het trekken aan een sleepboot die door de bijna twee meter hoge golven van zijn anker geslagen is en op het strand gegooid, heeft U misschien even een lijntje?"

In de oude sleepboot staat een 200 PK diesel en wat is er leuker dan nog eens even laten zien dat je het kunstje nog steeds niet verleerd bent:


Alleen die tros, het zou wel gaan maar elke keer als ik achteruit vaar om juist dat rukje te geven dat de sleepboot braaf achter mij aan doet laten gaan, breekt de tros.




Je kan nu goed zien hoe de "Oliebron" aan zijn naam komt, gelukkig zitten er geen mensen meer op het strand:





Nadat voor de vierde keer de tros breekt gooit de reddingsbrigade de handdoek in de ring.
Menno wordt aan boord gevraagd...





en mag een poging wagen:



en tot verbazing van de reddingsbrigades sleurt de bergingsboot van Jachtservice Huizen de Meander...



de Cornelis binnen enkele ogenblikken naar dieper water:



De man is verzekerd, dus de korte aktie van Jachtservice Huizen kost de man geen geld, ook ben je bij hulpverlening geen no-claim kwijt.

Nog even melden dat ie los is:




Blaricum zelf zegt er dit over op hun site:


Zaterdagavond midden in een grote onweersbui met veel regen en wind kwam er een melding binnen van een schip aan de grond in de nabijheid van de reddingspost.

De Blaricum1 en de reddingboot de Huizer waren beide snel ter plaatse. Het betrof een grote sleper van 50 ton met vijf personen aan boord. Het schip was door de harde wind van het anker afgeslagen en lag op een zandheuvel nabij de Stichtse Brug.

De reddingboten hebben diverse pogingen ondernomen het schip los te trekken. Zelfs met assistentie van een passant met een stevig sleepschip was er geen beweging in te krijgen. Viermaal brak hierbij de sleeplijn. Uiteindelijk werd besloten dat de reddingsactie ten einde was en dat het een bergingsinzet werd.

Hierop werd door de schipper van de sleepboot assistentie gevraagd van de ook aanwezige bergers uit Huizen. Deze maakte na het maken van enkele financiële afspraken vast en sleepten het schip los.

De ontlading aan boord na deze goede afloop was zo groot dat een van de opvarenden een hyperventilatie aanval kreeg. Doordat nog een opstapper van de Blaricum1 aan boord was kon hierop snel gereageerd worden en na enkele minuten was ook dit onder controle.

bron: reddingsbrigadeblaricum.nl


Henk




Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2008, 10:19:29
Wat staat de sleepbolder verschrikkelijk hoog op de Meander, en trouwens ook erg dicht bij het hoofd van de roerganger.

Zonde, geeft een hoop verlies in vermogen, en het is levens gevaarlijk, een verkeerd zeetje en je trekt je eigen boot ondersteboven.

Op de foto kun je goed zien wat voor effect het geeft aan de trim van de Meander. De tubes op de kont liggen zowat onder water. Hoe harder je gaat draaien des te verder trek je 'm achterover.

Jan


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2008, 17:17:01
Vooropgesteld dat ik ook geen verstand heb van sleepboten, weet ik wel dat het 't beste is je lijn boven je motoren te houden en niet er tussen. Dat wat de oliebron doet tot vier keer toe een gewone tros laten knappen die je dan op het achterschip om je oren krijgt, dat is pas gevaarlijk.

De lijn op de Meander is (dat zien kenners meteen) een zg gevlochten lijn. Die komt bij breuk niet van zijn plaats maar valt plat neer op het water.

Sturen en zwaar trekken -daar heb je wel gelijk in- loopt bij een sleper altijd verkeerd af. Je trekt dus in één richting, daarna bijna al het gas eraf, verleggen, recht sturen in verlengde met je sleeptros en weer gas erop. Ik heb filmpjes gezien van grote sleepboten die stuurden en trokken tegelijk. Ze stonden niet voor niets op het internet  ;D  ;D  ;D

Henk


br14

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2008, 17:30:12
Ik snap best dat jullie proberen te helpen op het water  in de door jou genoemde gebieden henk.

Maar heb ik toch een paar opmerkingen( die je kan opvatten hoe je wilt, maar ik probeer alleen wat duidelijkheid te krijgen).

1) op 1 van de foto's is te zien dat jij alleen in reddingsvest vaart, zonder enige andere boven kleding als t-shirts etc. Ik vidn dit echt niet kunnen. hoe warm het ook is of wat dan ook. je moet als Berger/sleeper/ reddingsbrigade gewoon altijd herkenbare kleding aan hebben ook al is het ook al op je boot te zien.

2) In de stukjes die je hierboven hebt beschreven met name de stukken als "de bergers zitten nog steeds naar de verichtingen van blaricum 1 te kijken ". etc dat soort opmerkingen.
Jullie zeggen dan dus gewoon dat de reddingsbrigades van huizen en blaricum dus gewoon niks van kunnen? maar dan met foto's en iets anders omschreven.

3) met de foto's lopen jullie gewoon "letetrlijk" reddingsbrigade Blaricum zwart te maken., dit hoor je als hulpverlener/ berger toch niet te doen? je hoort elkaar juist te helpen.

vat dit op hoe je het wil.

vriendelijke groeten , br14


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2008, 17:37:53
br 14.

Nee, ik heb alle bewondering voor het werk van de reddingsbrigades. Wat je echter ziet op de foto's heeft niets meer met dat werk te maken.

Ik erken dat het moeilijk is als vrijwilliger niet je grenzen over te gaan, maar toch moet je uitkijken dat je niet volledig je doel voorbij schiet.

Zou je ook zo opkomen voor een verpleegkundige die met zijn ambulance een vrachtwagen uit de sloot probeert te trekken, en roept tegen de autoberger: "Ik wil dat je afstand houdt, niet mee bemoeien!"? Waarschijnlijk wel, want jou solidairiteit kent geen grenzen en dat siert je.
Ik heb ook alle bewondering voor mensen die de hele dag bij 28 graden in een boot voor anker liggen in een Viking droogpak met helm.
Ik behoor niet tot die helden, ik leg het af. Ik heb een overlevingspak bij me, als het nuttig is bij bv een aktie trek ik 'm aan. Dit was echter geen aktie van ons, wij waren gewoon fotograferende toeschouwers. Er is een andere reddingsboot waarvan de bemanning ook in een T-shirtje vaart. Ik voel me sterk met hen verbonden.  ;D

Henk


br14

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2008, 17:45:08
Henk,

Ambulance is daar niet voor gemaakt henk,
natuurlijk snap ik je wel, en je hebt daar ook een punt.

maar in mijn ogen en meerdere heb je met foto''s die je net hebt weggehaald  was je de reddinsgbrigade wel een "beetje"aan het afkraken. maar goed , laten we het daar niet meer over hebben.

Verder heb je aan einde van je stukje gezet , "op de site van blaricum stond echter dit'.
wat wil je daar mee aangeven,  klopt hun informatie niet dan? en in welk opzicht.

Want als er op 2 verschillende plaatsen , in dit geval in jou stuk hier Henk en op de Reddingsbrigade site van Blaricum verschillende stukken staan die niet met elkaar kloppen, zoals met die "hyperventilatie "aanval, zoals blaricum dat zei. klopt dit dan niet volgens jullie?

gr

br14


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2008, 17:52:51
Henk,

Ambulance is daar niet voor gemaakt henk,
natuurlijk snap ik je wel, en je hebt daar ook een punt.

maar in mijn ogen en meerdere heb je met foto''s die je net hebt weggehaald  was je de reddinsgbrigade wel een "beetje"aan het afkraken. maar goed , laten we het daar niet meer over hebben.

Verder heb je aan einde van je stukje gezet , "op de site van blaricum stond echter dit'.
wat wil je daar mee aangeven,  klopt hun informatie niet dan? en in welk opzicht.

Want als er op 2 verschillende plaatsen , in dit geval in jou stuk hier Henk en op de Reddingsbrigade site van Blaricum verschillende stukken staan die niet met elkaar kloppen, zoals met die "hyperventilatie "aanval, zoals blaricum dat zei. klopt dit dan niet volgens jullie?

gr

br14


Jazeker en dat is een voorbeeld hoe het zou moeten idealiter,  de reddingsbrigade met hun onverdeelde aandacht voor de slachtoffers terwijl de berger zich om het materiaal bekommert.

Alleen wat daarvoor gebeurt had wat mij betreft beter even overgeslagen kunnen worden.

Reddingsbrigade aan boord, (eigenlijk meteen de mensen er afhalen en alleen de schipper blijft) en dan ter ondersteuning/veiligheid standby.

Die mevrouw heeft inderdaad een aanval gekregen van hyper ventilatie, en goed dat Ralf daar was. Maar die mevrouw had er helemaal niet meer moeten zijn vind ik.


Het hele stuk van Blaricum strookt met de waarheid, geen twijfel daarover. Maar ook zij zijn suggestief. Een van de "doem verhalen" waarmee ze de schipper van pechschepen weten te overtuigen dat het beter is de hulp van de berger te weigeren ten gunste van reddingsbrigade is dat hun hulp gratis is, tegen over de enorme bedragen die de berger vraagt. Het zinnetje
Citaat
Deze maakte na het maken van enkele financiële afspraken vast en sleepten het schip los.
sluit daar naadloos bij aan en staat daar niet voor niets.

Ik gebruik als je goed leest niet het woord ECHTER. maar constateer:
Citaat
Blaricum zelf zegt er dit over op hun site:

De foto van een lid van RB blaricum heb ik op zijn verzoek verwijderd, dat heb je goed opgemerkt!  ;)



Henk


br14

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2008, 18:26:12
Jazeker en dat is een voorbeeld hoe het zou moeten idealiter,  de reddingsbrigade met hun onverdeelde aandacht voor de slachtoffers terwijl de berger zich om het materiaal bekommert.

Alleen wat daarvoor gebeurt had wat mij betreft beter even overgeslagen kunnen worden.

Reddingsbrigade aan boord, (eigenlijk meteen de mensen er afhalen en alleen de schipper blijft) en dan ter ondersteuning/veiligheid standby.

Die mevrouw heeft inderdaad een aanval gekregen van hyper ventilatie, en goed dat Ralf daar was. Maar die mevrouw had er helemaal niet meer moeten zijn vind ik.


Het hele stuk van Blaricum strookt met de waarheid, geen twijfel daarover. Maar ook zij zijn suggestief. Een van de "doem verhalen" waarmee ze de schipper van pechschepen weten te overtuigen dat het beter is de hulp van de berger te weigeren ten gunste van reddingsbrigade is dat hun hulp gratis is, tegen over de enorme bedragen die de berger vraagt. Het zinnetje  sluit daar naadloos bij aan en staat daar niet voor niets.

Ik gebruik als je goed leest niet het woord ECHTER. maar constateer:
De foto van een lid van RB blaricum heb ik op zijn verzoek verwijderd, dat heb je goed opgemerkt!  ;)



Henk

Bedankt dat je even de tijd nam dit aan mij uit te leggen,
Het is mij nu veel duidelijker geworden.
en inderdaad, om als voorbeeld te geven reddingsbrigade blaricum die daar was had eigenlijk iedereen behalve de schipper van boord moeten halen.

daar heb je een goed punt mee Henk, en ben ik het volledig mee eens. en ze hadden eigenlijk  jullie hulp ("moeten") accepteren en niet die van een toevallige passant.

Bedankt voor de uitleg :)

met vriendelijke groeten,

br14


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2008, 19:05:27
Petje af voor je en graag gedaan!  O0

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2008, 19:55:23
De lijn op de Meander is (dat zien kenners meteen) een zg gevlochten lijn. Die komt bij breuk niet van zijn plaats maar valt plat neer op het water.

Ligt dat niet aan het materiaal van het touw? Naar mijn weten zijn synthetische lijnen juist zeer gevoelig voor zogenaamde snapback, dat heeft -helaas- volgens mij weinig met de contructie van het touw te maken, meer met de elastisiteit van de lijn. Synthetische lijnen hebben, afhankelijk van het materiaal, tot wel 10% elastisiteit voor het breekpunt word bereikt.