hoe het kan en hoe het ook kan...

Auteur Topic: hoe het kan en hoe het ook kan...  (gelezen 7409 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2008, 20:07:07
Ik zal eens een foto maken van die lijn, de Gooijer van de KNRM Huizen heeft 'm ook.  Doordat er gaten in zitten door het vlechten en de lijn hol van binnen is neemt het gewoon rustig zijn eigen oorspronkelijke vorm terug bij het knappen, Alle energie wordt door het vlechtwerk geabsorbeerd.

Wel rekt de lijn wel tot 1,5 maal zijn eigen lengte en weegt praktisch niets.

Maar nogmaals. ik ben geen expert ik zal het menno is vragen. Ik heb wel eens zo'n lijn zien knappen en het was uitermate saai.

Hebben sommige waterskielijnen niet zo'n zelfde constructie?

Henk


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2008, 20:18:01
Henk,

Ik heb dus wel verstand van slepen (kapitein op een zeesleper) en ik kan je direct uit de droom helpen, ook de gevlochten Tipto tros komt wel degelijk naar je toe als er veel spanning op staat tijdens het breken. Ik kan je aanraden daar toch echt rekening mee te houden.

Bij het slepen is het eigenlijk heel simpel. Hoe lager je sleeppunt zit (bolder of winch) des te veiliger het is (des te minder moment breng je in het schip). Op zich kan het weinig kwaad om de sleepdraad tussen de motoren door te laten lopen mits er een goede draadgeleider op de spiegel zit (zie de Atlantic 75 klasse van de KNRM). Het draaien onder de draad gebeurt geregeld aan boord van een sleper (beetje lastig koers veranderen als dit niet zou kunnen) alleen je moet er een beetje mee uitkijken. Juist daarom hebben ze de "towing pins" uit gevonden. Dit zijn twee zware pennen op het achterschip vlak bij de hekrol die de draad in het midden houdt wanneer deze bijvoorbeeld wordt binnen gehaald. Je kunt dit vergelijken met de eerder aangehaalde draadgeleider.

Bij het lostrekken van zware objecten is het juis aan te bevelen om te gaan "gieren" met je sleepboot daarme verhoog je de kans om beweging in het te slepen object te krijgen.

Maar even wat anders, waarom trekken jullie allemaal op de kop van de sleepboot die aan de grond ligt. Het achterschip ligt altijd het diepst en zal dus tegen/op de ondiepte liggen. Nu moet je het hele schip over de droogte draaien om het los te krijgen. Wanneer je op de kont gaat trekken  trek je 'm scheef en heb je een grotere kans om 'm er af te trekken.

Dit heb ik overigens in mijn ruim 15 jaar op een reddingboot al vele malen zien gebeuren trouwens, waaruit maar weer blijkt dat slepen een vak is en niet zomaar door de eerste de beste gedaan kan worden.

Jan


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2008, 21:15:26
Ik zal het allemaal doorgeven aan Menno, ik heb zelf geen verstand van slepen, dus voor mij heeft iedereen gelijk.

Normaal als ik eens zo'n akkevietje heb maak ik ook meestal aan het achterschip vast, maar om een andere reden, ik zie een varend vastgelopen schip als een splinter in je vinger, die trek je ook niet naar de andere kant maar die gaat er uit zoals ie er in gekomen is, scheelt een hoop gedoe. Deze sleper echter was dwars op de ondiepte gegooid, en juist omdat het achterschip dieper ligt zou ik denken dat kun je hem daar niet omtrekken, want daar ligt ie nog vaster op de bodem. Maar voor mij heeft Menno een iedergeval nog het voordeel van de twijfel, het lukt 'm immers keer op keer van alles los te trekken, overeind te zetten , te reparerenien en van de bodem af te halen. Bij onze boot zit de sleeplijn aan een trangel aan de spiegel, dus het moment is minimaal., maar geen haar aan mijn hoofd die er over prakkiseert om 50 ton van het strand te gaan trekken, en wie het wel lukt heeft gelijk.  ;D

Maar even een vraagje, wat vind je dan van de verichtingen van de passant, is dat al weer een stuk beter? Want daar hoor ik je nog niet over...

Henk

The well known highperformance
mooring
rope. Its strength, abrasion
resistance and energy
absorption
ensure a long
life-time and economical
purchase. The small
diameter and low weight
make the handling on
board easier.
As Tipto Eight® is floating,
the risk of getting the
rope into the ship and
tug propeller is minimal,
avoiding costly downtime.


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2008, 22:04:29
Ik weet niet precies wat die passant gedaan heeft.

Kijk, er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. Je kunt vastmaken en dan uren gaan liggen malen en hopen dat je zo het bootje eraf krijgt, je kunt gaan gieren om er zo wat beweging in te krijgen of je maakt wat slack in de draad en laat je sleepboot er een paar keer goed in de draad vallen (dit werkt overigens alleen als er een goede zware boot aan het slepen is, de gemiddelde RIB hoeft dit echt niet te proberen, want dan trek je alle bolders, sleepogen of wat dan ook uit dek).

Maar wat die passant gedaan heeft weet ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen.

Maar de tros waar je aan hangt is natuurlijk wel belangrijk. Als je aan een schoenveter gaat trekken hoef je geen geleerde te zijn om te bedenken dat íe zal breken. Ik vermoed dat'de passant gewoon aan een (jachten) meertros is gaan trekken, en die hebben over het algemeen niet zo een vreselijk hoge treksterkte.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2008, 10:06:15
Jan1, wel nobel van je is dat je je pijlen richt op de berger en mild in je beoordeling te zijn van de gratis verichtingen van hobbysleepboten en reddingsbrigades. De meeste sleepbootkapiteins hebben het niet zo op met slepende en bergende reddingsbrigades. Hoe heet je schip?

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2008, 16:22:35
Nog even een berichtje van de berger JachtService Huizen: de lijn is Tipto Twelve en heeft een treksterkte van 38 ton. De kans dat deze lijn met een motorvermogen van 300 pk stuk getrokken wordt is onwaarschijnlijk zo niet onmogelijk. Blijft nog de vraag waar onze Jan1 sleepbootkapitein op is...

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2008, 17:32:48
Nog even een berichtje van de berger JachtService Huizen: de lijn is Tipto Twelve en heeft een treksterkte van 38 ton. De kans dat deze lijn met een motorvermogen van 300 pk stuk getrokken wordt is onwaarschijnlijk zo niet onmogelijk. Blijft nog de vraag waar onze Jan1 sleepbootkapitein op is...

Henk

Dat lijkt me een beetje sterk, letterlijk en figuurlijk dan.! Wij hadden trossen van Tipto eight aan boord, die hebben met een diameter van 48 mm "slechts" 44 ton MBL, lijkt me sterk dat die lijn van de berger ergens in de buurt van 48 mm komt, of heb ik het fout?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2008, 20:38:57
de diameter is 40 mm, de veilige treksterkte bijna 27 ton.

Dat is redelijk "overzised" voor 300 pk. Het is wel en beetje vreemd de Meander al vaart te zien maken terwijl de sleepboot nog even blijft liggen.

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2008, 22:02:12
Volgens site van Lankhorst is de tipto 12 ook niet geschikt voor slepen, kom er ook niet achter waarom want hij heeft de zelfde specificatie´s als de tipto 8.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 2 augustus 2008, 09:21:59
De Tipto 12 heeft meer strengen, en is iets compacter geweven en heeft daardoor minder rek en is dus meer statisch dan de TIPTO Eight

Voor het dynamische werk van slepen, heb je een lijn nodig met rek, en sterk genoeg is. en nog een aantal andere kwaliteiten heeft als drijvend, zichtbaarheid, slijtvastheid, en weinig water absoptie.

Het verschil tussen de Eight and the Twelve bij de gelijke diameter zit hem niet zozeer in de breeksterkte..

Citaat
Tipto Eight : 40mm gewicht 75,6kg per 100meter Breeksterkte 269kN (veilige werklast bij een veiligheidsfactor 10:1 = 26Kn = 26ton)
Tipto Twelve : 40mm  gewicht 75,6kg per 100meter Breeksterkte 269kN (veilige werklast bij een veiligheidsfactor 10:1 = 26Kn = 26ton)
Breeksterkte 269kN bij een veiligheidsfactor 5:1 vaak gebruikt bij slepen en hijssen =42kN = 42ton

Nadeel van de tipto lijnen is het gewicht.

Een belangrijke eigenschap waardoor een lijn breekt, zijn het vermogen op schokbelastingen op te vangen en de mate waarin de gebruikte lijn beschermt word tegen schuren, en door snijden langs scherpe of hoekige randen. Daarbij moet je rekenen dat elke knoop in de lijn, de lijn met ongeveer 25% verzwakt.
Een schokbelasting levert een enorme piekbelasting en een warmte op in je lijn, vandaar dat een goede sleeplijn een hoge smelt temparatuur heeft, een lijn met veel rek kan wel wat opvangen. Maar het rukken trekken aan een object wat vastligt is zeker niet het slimst.

De tipto 8 is dus dynamischer en daardoor beter geschikt voor het sleep werk dan een tipto 12.  van de tipto 12 zijn de drijvende eigenschappen niet bekend. Echter dat zal wel ongeveer gelijkt zijn.  

Als een tipto 8 of 12 breekt, komt die met de zelfde snelheid om je oren, als welke andere kabel dan ook..  De bedoeling is natuurlijk dat je dat voorkomt en dat je vooraf gaat berekenen / beoordelen of je materiaal wel sterk genoeg is voor het werk wat je gaat doen.. Sterkte van lijn.. Sterkte van je bolders of andere aanbindpunten, welke knopen leg je in lijn wat is gewicht van het te slepen object.

Een hoge bolder heeft zeker het nadeel van een hefboomwerking, waardoor je boot iets achterover word getrokken, en worden je de kracht van de schroef versus de trekrichting niet optimaal gebruikt.  Een andere overweging voor een hogere bolder kan misschien zijn de praktische werkbaarheid., tja daarin maakt iedereen zijn eigen keuzen.

De Sleepboot is op de ondiepte gelopen door dat zijn anker is gaan krabben..  Dus is niet onwaarschijnlijk dat zijn achterzijde meer op de ondiepte lag..

Ik ben geen expert in het slepen, maar de experts kunnen wel een antwoord geven.

Maar kan iemand me vertellen hoeveel verzet(kracht) een boot van 50 Ton, die vastligt op het zand nodig heeft om te verplaatsen ?..  
Even gesteld dat er nauwelijks zuigende werking is van modder, en de waterstand niet is gedaald, en er niets meer aan het drijfvermogen van de boot gedaan kan worden door er gewicht af te halen. En dat water onder door spoelen niet direct tot resultaat lijdt.


 
Je sleeplijn had een veilige werklast van 48 ton ?