Toekomst P2000 mbt fotografen

Auteur Topic: Toekomst P2000 mbt fotografen  (gelezen 8105 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Gepost op: 28 juli 2008, 13:54:23
Ik snap de houding "geen foto's van het slachtoffer". Zelf film ik door als het slachtoffer er uit gehaald wordt, of op straat ligt. Echter, vaak zie je dan het SO niet maar alleen een paar benen. Mochten ze wel in beeld komen, jammer voor mij, dan is het beeld niet bruikbaar. En zo zullen nog een hoop andere fotografen werken. De personen die het vaker doen weten wat wel en niet kan. Ik zou me eerder zorgen maken om de omstanders die tegenwoordig allemaal een mobieltje met fotocamera's op zak hebben. Zo ben ik al een paar keer auto's met kentekens van het AT op zo'n burgerjournalistiek site tegengekomen. Dat is imo veel zorgelijker, aangezien zij door onwetendheid dit gewoon plaatsen.

Met alles respect Glen maar vind niet dat dit te vergelijken is.


Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2008, 14:11:59
Dat snap ik niet. Je hebt het over een team wat voor de brandweer werkt en niet
voor de pers. Waarbij ik aanneem dat de privacy ook voor de interne documentatie
geregeld is. Wel kan ik me voorstellen dat je vraagt te stoppen als je merkt dat het
slachtoffer onrustig wordt door de camera.

Een heel ander punt zijn vragen van het slachtoffer achteraf. Ik heb al een paar
keer foto's geleverd aan slachtoffers c.q. familieleden. Vaak wordt er dan ook
gevraagd om slachtoffer-foto's zodat mensen het gebeuren een plaatsje kunnen
geven. Helaas moet ik ze hierin meestal teleur stellen. Maar hierin kan een foto-
en videoteam van de brandweer uiteraard wel een rol spelen.


Ik snap wat je bedoeld Ko. We moeten echter niet vergeten dat er ook collega’s hulpverleners (Multidisciplinair) zijn die er op persoonlijke titel, principieel tegen zijn, of de meerwaarde er niet van inzien. Ik respecteer in ieder geval ieder zijn mening. Alleen heeft de leiding beleidsmatig zaken afgesproken en daar moet een ieder zich toch in zien te vinden.

Mocht het in de praktijk zover komen dat de ambulancedienst een verzoek doet tot het staken van foto’s bij een bepaald in incident zal er vast en zeker een goede reden voor zijn. Zolang er geen sprake is van ‘’ik vind het niet leuk maar weet niet waarom’’ zal er in overleg met de OvD-B een terughoudende houding worden ingenomen. Achteraf kan dan de zaak geavaleerd worden. De hulpverlening staat uiteraard voorop. Daarbij wil ik opmerken dat de samenwerking met de GGD gewoon goed is. Ook zij maken regelmatig gebruik van de foto’s voor voorlichting en opleidingsdoeleinden.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2008, 14:13:02
De vergelijking van Glenn is een beetje krom maar waar het in essentie om gaat is
dat van persfotografen wordt verwacht/geeist dat ze rekening houden met een
aantal zaken (vind ik overigens prima) terwijl burgers gewoon hun gang kunnen
gaan. Als er dan wordt opgetreden tegen fotografen dan krijgen persfotografen
nogal eens de verwijten die eigenlijk bij de burgerfotografen thuis horen.


In deze context moet ik je helemaal gelijk geven.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2008, 14:47:12
En daarmee is het kringetje en de eeuwige discussie weer rond...

Wat is persfotograaf, wat is burgerfotograaf en is er een derde variant de zogeheten hulpverleningsfotograaf?

Ik ben van mening dat er inderdaad meer dan 2 vormen (zie bijv. de regio Limburg Zuid) zijn maar dat is een andere discussie die al meerdere malen hier gevoerd is.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2008, 15:11:07
Het gaat er niet om wie de foto maakt, maar waar die foto voor wordt gebruikt  ;)
CN NRK


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2008, 15:12:27
Goed, misschien is dit een mooi punt om weer terug te gaan ON-tpic? :-\

Het topic ging over de toekomst van P2000 en niet over wie er een persfotograaf is of niet en wat voor soort foto's er wel en niet gemaakt kunnen worden, en door wie.... daar zijn volgensmij al pagina vullende topics van bekend...


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2008, 15:20:37
Goed, misschien is dit een mooi punt om weer terug te gaan ON-tpic? :-\

Het topic ging over de toekomst van P2000 en niet over wie er een persfotograaf is of niet en wat voor soort foto's er wel en niet gemaakt kunnen worden, en door wie.... daar zijn volgensmij al pagina vullende topics van bekend...

Waarbij je m.i. voorbij gaat aan de discussie mbt de hulpverleningsfotografen zoals
in Limburg. Mogelijk kan je dit topic even in tweeen splitsen?


Bart S

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2008, 17:23:57
Even een quote uit het andere topic:
Overigens staat in dat stuk dat de  ambulanceverpleegkundige of chauffeur niet kunnen reclameren over het maken van foto's bij een inzet, omdat goed beeldmateriaal van groot belang is voor de verbetering van de hulpverlening.

Dit vind ik aardig 'kort door de bocht'. Het belang kan nooit groter zijn dan het belang van een slachtoffer. Als het slachtoffer er moeite mee heeft, er wellicht onrustig van wordt, dan mag je van mij echt weg hoor.


Glenn2

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2008, 17:43:23
Met alles respect Glen maar vind niet dat dit te vergelijken is.
Welke vergelijking? Het is wel degelijk een punt van aandacht. Met het korter maken van de meldingen maak je het de '(semi-)profs' moeilijk en de omstanders zullen hun gang gaan. Ik weet wel wat ik liever zou hebben...


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2008, 17:46:36
Welke vergelijking? Het is wel degelijk een punt van aandacht. Met het korter maken van de meldingen maak je het de '(semi-)profs' moeilijk en de omstanders zullen hun gang gaan. Ik weet wel wat ik liever zou hebben...

Een goed alternatief dat niet openbaar is, is misschien een oplossing?