jammer of gelukkig ?

Auteur Topic: jammer of gelukkig ?  (gelezen 3124 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brandweer

  • Gast
Gepost op: 25 november 2003, 18:22:20
Politie zal 'zwaailichtprogramma's' niet missen
25 november 2003
HILVERSUM (ANP) - De politie is niet rouwig om het verdwijnen van het RTL5-programma 112 Weekend, waarin onder meer ongelukken worden getoond. RTL stopt per januari met deze uitzendingen, omdat ze niet langer zouden voldoen aan het profiel van de mannenzender. Daarmee stopt ook een heel genre van 'zwaailichtprogramma's', want andere zenders brengen ze ook niet meer.

Volgens woordvoerder C. den Bakker van het Nederlands Politie Instituut hinderden de cameraploegen regelmatig het werk van hulpverleners. Daar werden wel afspraken over gemaakt, maar per geval was het telkens weer de vraag of ploegen de privacy van slachtoffers respecteerden. Soms hielden hulpverleners dekens omhoog om mensen te beschermen.

Aan de andere kant geeft Den Bakker toe dat de zwaailichtprogramma's ook een beeld gaven van wat agenten,
ambulancemedewerkers en brandweerlieden zoal doen. ,,Een bepaalde categorie kijkers sprak dat aan, maar per saldo zullen wij de programma's niet missen.''

In sommige gevallen zullen (regionale) nieuwsprogramma's nog steeds aandacht besteden aan (verkeers)ongevallen, maar programma's als 112 Weekend, die dat op structurele basis deden, zijn er vanaf januari niet meer. Ook SBS-zenders (SBS6/Net5 en Veronica) brengen ze niet, of het zouden aangekochte programma's uit het buitenland moeten zijn.

RTL5 wil het mannenprofiel van de zender uitbouwen. De nieuwe topman van HMG (moederbedrijf RTL5), Fons van Westerloo, ziet bijvoorbeeld graag dat het nieuws- en zakenprogramma RTLZ winstgevend gaat opereren. Ook wil hij meer grote sporten op het net en gaf hij in een eerder stadium al aan dat hij op termijn wil stoppen met seksprogramma's.




GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #1 Gepost op: 26 november 2003, 14:04:27
Dit is m.i. geen ongelukkige ontwikkeling.
Het is toch wel redelijk sensatiebelust i.p.v informatief weergeven van wat de hulpverleningsdiensten voor werkzaamheden en taakstelling hebben. Het verwoordde commentaar bij de beelden is ook dikwijls niet juist. Als men graag de werkzaamheden van HV diensten wil tonen op TV, dan liever in documentaire vorm, zoals bijv. "Bij de Politie" of "Stop Politie". Onder regie van de HV diensten v.v. "correcte" beelden met juiste uitleg/toelichting. Slechts dan wordt het voor de burger op een juiste én verantwoorde manier inzichtlijk, en ontstaat een juiste beeldvorming.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


firemanr

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 26 november 2003, 15:35:38
Afgezien van de commentaren, gegeven door mensen die totaal niet weten waar ze het over hebben, vond ik de beelden wel "ter Leering ende Vermaack" .
Als je zelf in het wereldje zit, kijk je er toch anders tegenaan, hoe ze de dialoog ook brengen. :-\ :-\
Maar verder ben ik het wel eens met mn voorganger, GN.
Als je de "gewone" burger iets uit wil leggen over het werk wat de hulpverleners doen, zet ze dan in een auto en laat ze meerijden. Geef per aflevering dan 1 of 2 middelgrote tot grote incidenten door met de juiste commentaren. ;)


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #3 Gepost op: 26 november 2003, 18:33:01
Mijn gevoel over deze ontwikkeling is ook 2 ledig.

Ik vind het aan de ene kant wel jammer dat het programma verdwijnt. Ik vond het wel goed om zelf als hulpverlener naar te kijken. Je krijgt een (korte) indruk hoe bepaalde inzetten door het hele land worden afgehandeld . De beelden leveren af en toe 'leermomenten'op; hoe iets wel of niet moet.
Ook voor de burger geeft het inzichten in de hulpverlenersorganisatie.

De andere kant aan deze zaak is dat verslaggevers (ook andere media) bij een incident erg vervelend kunnen zijn als ze zich niet aan de regels houden. Door bijvoorbeeld met de neus overal op te gaan staan, en geen rekening houden met de privacy, etc, etc. Dat is lastig. Ik vindt echter wel,  dat er nieuws moet kunnen worden gebracht aan de burger. Alleen wel met de juiste waarden en normen.

Het commentaar was natuurlijk niet altijd juist of volledig, dat geen goede afspiegeling gaf van het incident.  Wat mij ook opviel was dat bepaald commentaar,  elke aflevering weer (meerdere keren) terugkomt. Bijv:methode Custers.  [Misschien dat het komt omdat ik als brandweerman zelf mee te maken heb, maar ik denk dat het 'andere' publiek dat na 1 of 2 keer wel weet]. Er werd niks nieuws meer verteld.

Al met al vind ik het niet jammer dat 112weekend van de buis gaat. Wel hoop ik, zoals de heren hierboven ook al gaven een nieuw soort programma komt, dat de burger op de juiste manier een beeld geeft van de werkzaamheden bij de verschillende hulpdiensten. Dit geeft, denk ik, meer begrip bij de mensen.
Brandwacht 1e klas + WVD


Dave

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 28 november 2003, 00:09:05
Citaat
Help RTL5 112 Weekend de winter door.
 
Beste mensen,
 
Het zal u niet ontgaan het reality programma 112weekend dat weekelijks bij RTL5 werd uitgezonden stopt.
Nu zijn wij als kijkers daar absoluut niet blij mee. Want dit was het enigste reality programma waar bij bijzonder veel aandacht aan de hulpverlening werdt geschonken.
En let wel met ruim 4 tot 500.000 kijkers is het geen klein programma.
  
Als al deze kijker en andere mensen een e-mail sturen naar het volgende adres: jan.priester@hmg.nl dan kunt u ons helpen met het op de buis houden van 112weekend. Als er genoeg e-mailtjes bij RTL binnen komen dan nemen ze het beluit in heroverweging.

Ik vertrouw op jullie medewerking
 
Alvast hartelijke dank
 
Een kijker 112weekend.

Bovendstaand bericht ontving ik per email.
Persoonlijk waardeer ik dit programma zeer, al is het alleen maar om buitenstaanders te laten zien wat voor soort werk wij met z'n allen doen.

Dave


firemanr

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 28 november 2003, 06:37:03
Misschien de moeite waard van het proberen.... ;)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #6 Gepost op: 28 november 2003, 15:04:36
Ik heb er maar ff een itempje op me site voor aangemaakt! misschien een goed idee voor ander webmasters ;D Ohja, en als jullie dat doen willen jullie mij dan fftjes een meeltje sturen. Dan kan ik naar een meeltje sturen naar de persoon die dat opgezet heeft, op welke sites er allemaal wat over 112 staat dank u! EN DOE HET GEWOON! ;D


Thijs

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 30 november 2003, 18:15:42
Ik had al een mailtje gestuurd. Kreeg nog antwoord ook. Daarom heb ik besloten deze actie te steunen door een bericht op mijn website te zetten. Afwachten wat er gebeurd

Thijs


firemanr

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 30 november 2003, 18:22:46
Als de mensen via je webadres in je profiel op je site proberen te komen, Thijs, lukt dit niet....
Er staat wel de naam van je site, maar die wordt doorgelinkt naar het hulpverleningsforum..... ;) ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 30 november 2003, 20:37:28
Bovendstaand bericht ontving ik per email.
Persoonlijk waardeer ik dit programma zeer, al is het alleen maar om buitenstaanders te laten zien wat voor soort werk wij met z'n allen doen.

Dave
 

Ik heb het mailtje ook gekregen en denk dat als je zo'n mailtje maakt je even de moeite moet doen de spellingscontrole er over heen te halen.

Word je misschien nog serieus genomen ook.

Henk