Fotograaf met optische- en geluids signalen

Auteur Topic: Fotograaf met optische- en geluids signalen  (gelezen 17756 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Gepost op: 29 juli 2008, 15:10:45
Hejo mensen..

Hier in Heemskerk/Beverwijk hebben wij een fotograaf rondrijden op een rode fiets met blauwe knipperled verlichting en een sirene. Deze man rijdt ook onder prio 1 (door rood, over de weg ipv fietspad, hoge snelheid)

Nou zegt hij dat hij toestemming heb van politie.. (bij navraag klopt dit niet) en volgens zijn zus (die zou jurist zijn.. werkzaam bij een verzekeringsbedrijf) die zou de officier van justitie hebben gebeld en die zegt dat je op een fiets dit soort signalen mag voeren..

Dankzij hem krijgen enkele fotografen gewoon een slechte naam hier in de regio.. De politie ziet hem bijna echter nooit de verkeersovertredingen maken.

Weten jullie wat de wetgeving zegt over optische en geluidsignalen voeren op een fiets?


Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2008, 15:19:36
;D   Mwuhahaha...gewoon de dorpsgek? Of een kulverhaal....?

Ik had vroeger trouwens ook een mooie sirene op m'n fietsje(+zijwieltjes) met wel 3 of 4 verschillende sirene's.  :D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2008, 15:20:41
Het enige wat ik me kan bedenken is dat ie een andere kleur verlichting voert dan is toegestaan (20 euro voor een fietser), en het geven van signalen in andere gevallen of op andere wijze dan is toegestaan (ook 20 euro voor een fietser).
tevens zou er (mocht een agent het constateren) natuurlijk kunnen bekeurd kunnen worden voor verkeerde plaats op de weg of rijden door rood.

Ik vraag me trouwens wel af, hoe je prio1 kunt rijden met een fiets .... Hij lapt de regels aan zijn laars en rijd met een blauw lampje .... en met een sirene  ::) Dat lijkt mij meer gewoon idioot gedrag, dan prio1 rijden  ::)

;D   Mwuhahaha...gewoon de dorpsgek? Of een kulverhaal....?

Ik heb al meer van deze verhalen gehoord uit dat gebiedje ... Hij schijnt ook graag verkeer te regelen  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2008, 15:20:50
Met een fiets met sirene en blauwe knipperLED onder prio1 rijden...

Ik pis ff in mijn broek...  ;D ;D
Heeft hij achterop de fietsdrager een 65 ampere accu voor zijn sirene staan zeker  ;D ;D ;D ;D ;D


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2008, 15:23:34
Wat ik me nu afvraag (toch) ... Hoe werkt die sirene? Accu? Dynamo  ;D of doet ie er gewoon eentje na?  >:D


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2008, 15:24:00


Wordt kennelijk wel gewoon verkocht?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2008, 15:32:05
Ik heb al meer van deze verhalen gehoord uit dat gebiedje ... Hij schijnt ook graag verkeer te regelen  ....

Ja Jerommeke  ;D

Zo hebben wij er hier ook 1 in de regio. Trekt met allerlei evenementjes, bv koninginnedag, z'n oranje hesje aan met daarop gekalkt, met zwarte viltstift: Politie.  ???   En druk dat ie doet! En hij blaast daarbij op een fluitje met z'n rood aangelopen harses dat het een lieve lust is...


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2008, 15:32:13
Lijkt mij verboden. Maar je kunt natuurlijk van alle zelf ik elkaar kwakken. Een blauw zwaailicht kun je gewoon kopen bij een elektronicazaak zoals kijkshop. Daarnaast kun je die sirene laten afspelen vanaf een mp3 speler die je weer aansluit op externe boxjes ofso :D Volgens mij is dit meer iets voor kinderen van een jaar of 8-10, maar goed...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2008, 15:36:45
Verkeershinder. Bij herhaling de hele rotzooi in beslag nemen. Of artikel 5 (?)
ALs het een volwaardige sirene is althans.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2008, 15:40:00
Met een fiets met sirene en blauwe knipperLED onder prio1 rijden...

Ik pis ff in mijn broek...  ;D ;D
Heeft hij achterop de fietsdrager een 65 ampere accu voor zijn sirene staan zeker  ;D ;D ;D ;D ;D

Lach er maar om, maar het is levensgevaarlijk hoor!
Hij rijdt inderdaad gewoon door rood op de grootste kruisingen in de stad en verwacht van overige verkeersdeelnemers dat zij hem als voorrangsvoertuig beschouwen. Dat hierdoor (voor zover ik weet) nog geen ongelukken gebeurd zijn, mag een wonder heten!


Ik heb al meer van deze verhalen gehoord uit dat gebiedje ... Hij schijnt ook graag verkeer te regelen  ::)

Dergelijke verhalen ken ik helaas ook. Het ergste wat ik gehoord heb, is dat hij bij de brandweerkazerne het verkeer gaat stilzetten zodat de brandweer erdoor kan, terwijl vrijwilligers op weg naar de kazerne voor zijn 'afzetting' staan te wachten (en dus de kazerne niet kunnen bereiken) :-X
Ook is menig brandweerman zich in het donker op weg naar kazerne of calamiteit al rot geschrokken van de plotseling opdoemende blauwe verlichting.

Over de sirene, hij heeft een of andere luidspreker met een valse tweetoon op z'n fiets gemonteerd met een volume dat voor fietsers duidelijk te horen is, maar voor automobilisten (volgens mij) niet. (exacte decibels kan ik niet geven helaas)

Het grote gevaar hiervan is dat niemand weet hoe te handelen. 'Is het een voorrangsvoertuig of niet, dus moet ik stoppen of niet?' zie je mensen denken. Dat dit tot gevaarlijke situaties leidt, moge duidelijk zijn.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening