Fotograaf met optische- en geluids signalen

Auteur Topic: Fotograaf met optische- en geluids signalen  (gelezen 17752 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #60 Gepost op: 30 juli 2008, 10:42:57
En daarom lijkt mij het weer zinvol ons on-topic te begeven en verder te gaan met de vraag die door Fotoschieter werd gesteld...........

Shave
moderator


Hejo mensen..

Hier in Heemskerk/Beverwijk hebben wij een fotograaf rondrijden op een rode fiets met blauwe knipperled verlichting en een sirene. Deze man rijdt ook onder prio 1 (door rood, over de weg ipv fietspad, hoge snelheid)

Nou zegt hij dat hij toestemming heb van politie.. (bij navraag klopt dit niet) en volgens zijn zus (die zou jurist zijn.. werkzaam bij een verzekeringsbedrijf) die zou de officier van justitie hebben gebeld en die zegt dat je op een fiets dit soort signalen mag voeren..

Dankzij hem krijgen enkele fotografen gewoon een slechte naam hier in de regio.. De politie ziet hem bijna echter nooit de verkeersovertredingen maken.

Weten jullie wat de wetgeving zegt over optische en geluidsignalen voeren op een fiets?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #61 Gepost op: 30 juli 2008, 10:49:37
En daarom lijkt mij het weer zinvol ons on-topic te begeven en verder te gaan met de vraag die door Fotoschieter werd gesteld...........

Shave
moderator



Waarbij voorbij gegaan wordt aan het feit dat deze topic gestart is uit kinnesinne
tegen iemand met wie mediakennemerland.nl vroeger samenwerkte maar nu
kennelijk ruzie mee heeft. Goed gedaan Shave!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #62 Gepost op: 30 juli 2008, 11:05:50
Vandaar dat we ook on-topic gaan en de vraag kunnen beantwoorden.

Onderlinge problemen of ergernissen zijn er niet om via dit forum uit te vechten. Indien iemand problemen heeft met zijn of haar werkwijze buiten dit forum dan zijn er andere wegen om dit op te lossen.

Dus nogmaals, on-topic.

Shave
moderator


Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #63 Gepost op: 30 juli 2008, 12:15:36
Wetgeving OGS:


Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) (geldend op: 30-07-2008)

Artikel 1
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
....
an. voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;

Artikel 29
1. Bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, ambulances en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

Uitkomst: het is voor fietsers niet verboden om zich uit te dossen met OGS daar zij geen motorvoertuig zijn.
Het hebben van een sirene en/of blauw licht op de fiets is dus niet verboden.

Daar fietsen nooit voorrangsvoertuigen kunnen zijn, dient een fietser zich wel altijd aan de verkeersregels en -tekens te houden. Al die genoemde overtredingen zijn natuurlijk gewoon strafbaar, zolang ze maar door een ter zake bevoegde opsporingsambtenaar geconstateerd worden. Ook het daadwerkelijk gebruiken van de signalen is in sommige situaties strafbaar namelijk in die situaties waarin artikel 5 en 6 van de wegenverkeerswet overtreden worden.
Theoretisch kan je nog via het Voertuigreglement  en dan
Artikel 5.9.65
Fietsen mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.9.51, 5.9.52 en 5.9.57 is voorgeschreven of toegestaan.

iets proberen maar dat wordt wel erg dun....
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich


lucasm

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 30 juli 2008, 12:23:56
Dankje wel voor de info piet , ik vind hem nog steeds een raar persoontje, maar ach ja  ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #65 Gepost op: 30 juli 2008, 13:34:56

Uitkomst: het is voor fietsers niet verboden om zich uit te dossen met OGS daar zij geen motorvoertuig zijn.
Het hebben van een sirene en/of blauw licht op de fiets is dus niet verboden.

Al die genoemde overtredingen zijn natuurlijk gewoon strafbaar, zolang ze maar door een ter zake bevoegde opsporingsambtenaar geconstateerd worden. Ook het daadwerkelijk gebruiken van de signalen is in sommige situaties strafbaar namelijk in die situaties waarin artikel 5 en 6 van de wegenverkeerswet overtreden worden.


Plus cq. of (met betrekking tot de blauwe lamp en de sirene)

Het enige wat ik me kan bedenken is dat ie een andere kleur verlichting voert dan is toegestaan (20 euro voor een fietser), en het geven van signalen in andere gevallen of op andere wijze dan is toegestaan (ook 20 euro voor een fietser).
tevens zou er (mocht een agent het constateren) natuurlijk kunnen bekeurd kunnen worden voor verkeerde plaats op de weg of rijden door rood.

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #66 Gepost op: 30 juli 2008, 16:47:48
Mijn vraag over het gebruik van OGS op een fiets is nu wel duidelijk beantwoord.

Er gaat nu hier in Heemskerk de ronde dat wij de fotograaf zwart proberen te maken terwijl dit niet mijn intensie was.
De discussie is wat mij betreft een beetje uit de hand gelopen. En voordat er verkeerde verhalen de ronde de wereld in gaan vraag ik aan de moderators of dit topic op slot kan.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #67 Gepost op: 30 juli 2008, 17:38:20
Zolang een topic op een normale manier gevoerd wordt, wordt er geen slotje geplaatst.

Het is een ieders eigen verantwoordelijkheid na te denken of iets wel of niet zinvol is een topic te starten.

Tot die tijd kunnen leden gewoon je vraag beantwoorden.

Shave
moderator


Matthijs Hiemstra

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • MH Produkties.nl
Reactie #68 Gepost op: 30 juli 2008, 20:59:08
Ik kreeg vandaag een mail van een brandweerman van heemskerk te lezen.

Zie hieronder:

Ik ga niet voor anderen spreken bij de brandweer, maar ik weet wel dat men hem liever ziet gaan dan komen.

De discussie over zijn blauwe verlichting kan ik goed begrijpen, ik heb hem ook al een paar keer bijna op mijn auto gehad bij een melding.
Wat dat betreft is hij levensgevaarlijk.
Fotograaf/Webdesigner - http://www.mhprodukties.nl


Climb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • Elke melding is er 1
    • MediaNoordHolland.nl
Reactie #69 Gepost op: 30 juli 2008, 21:08:20
Nou, lekker hoor,

Ik ben zelf verkeersregelaar met volledige bevoegdheid, maar als dit figuur van mijn een stop teken krijgt heeft hij deze maar op te volgen.

Maar ik ken deze man en hij zal niet stoppen hij gaat als een razende roeland door het verkeer, dit figuur moet een levenslang rijverbod krijgen.