A1-rit, altijd nodig of achteraf gezien niet altijd nodig..

Auteur Topic: A1-rit, altijd nodig of achteraf gezien niet altijd nodig..  (gelezen 9121 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HV1985

  • Gast
Ik heb nou enkele A1-ritten (spoedritten, optische en geluidssignalen) gereden.
Hoevaak komt het voor dat men ter plaatse komt als chauffeur en het niet noodzakelijk was dat er met A1 gereden werd?

En waar ligt dat aan? Inschatting arts, assistentes of overdreven melding door familie slachtoffer?




HV1985

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2008, 10:37:49
Blijkbaar zijn er dus altijd genoodzaakte A1ritten, omdat niemand reageert?


Gast

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2008, 11:06:59
Mijn mening als outsider: Liever met A1 gereden dat het niet nodig is, dan nํet met A1 gereden en je bent te laat. Ga uit van het ergste indien de melding dit schetst, als het dan meevalt is dat alleen maar mooi.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2008, 11:09:29
Zoals je in de titel al aangeeft: ACHTERAF GEZIEN niet nodig, maar dat weet je dus vooraf niet. Zoveel paragnosten werken er nou ook weer niet bij de hulpdiensten.
CN NRK


s@nder

  • chauffeur Hap alkmaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2008, 11:27:00
hoi,

Net wat de rest zegt "achteraf kijk je een koe in z'n kont" Het ligt er uiteraard ook aan hoe men over de telefoon de situatie uitlegt, soms maken mensen er een verhaal van dat je denkt dat iemand op sterven ligt en dan kom je daar staat de persoon in kwestie zelf de deur open te doen voor je.
En de andere keer wordt er gebelt met de vraag of er een arts kan komen omdat m'n man een beetje benauwd is, en als je binnen komt zie je een heer naar adem snakken met een saturatie van 70% met als gevolg dat de heer het leven van bovenaf moet bekijken. :'(

Je doet dus een a1 of u1 altijd met noodzaak en als het achteraf blijkt dat het niet zo ernstig is,  dan is het pech hebben dat je met spoed heb gereden.

groet


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2008, 19:34:07
ik denk dat je het antwoord al zelf hebt gegeven:

........
En waar ligt dat aan? Inschatting arts, assistentes of overdreven melding door familie slachtoffer?
;)


Laura

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2008, 13:11:34
Laat ik voorop stellen dat zodra ik van de meldkamer danwel de assistente of huisarts te horen krijg dat we onder A1 naar een patient moeten het noodzaak is punt. De keren dat er achteraf gezien geen noodzaak was zijn op 1hand te tellen. Ik heb het dus nog niet vaak mee gemaakt.


Sjoerdkorfage

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2008, 22:29:37
Veel A1 ritten zijn onnodig. Als ik even cijfers aanhaal uit Twente.. en dit doe ik even uit m'n hoofd dus vergeef me als ik het verkeerd heb:

Van alle A1 ritten vind er in 40% van de gevallen geen vervoer plaats... De patient blijft dus thuis. Ik heb geen reden om aan te nemen dat deze getallen bij de CHP anders zouden zijn. Als ik kijk naar de A1 ritten die ik gereden heb gok ik dat wij ook wel op z'n percentage uitkomen. 40% is achteraf geen A1.

Edit: Dit is dus achteraf gezien. Ik doe hier geen uitspraak over het feit of de rit ontrecht als A1 is uitgegeven.


chauff 77

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2008, 22:44:20
Wij hebben het ook niet vaak meegemaakt dat een A1 nutteloos bleek te zijn.Zou het gelijk terugkoppelen zodat de degene die de melding heeft aangenomen er ook weer van kan leren,want als je ergens komt dan komt het voor dat het verhaal heel anders is dan dat er over de telefoon is gecomm.
Ik zeg dan meestal dat we liever tien keer te veel komen dan ้้n keer te laat zijn omdat de melding niet serieus genomen "kan"worden.De ambu die rijdt meestal met de gedachte "we gaan van het ergste uit"dan zou het kunnen zijn dat er meer "lose"ritten zijn...
So be it!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2008, 23:19:09
Hier stond afgelopen week een vergelijkbaar voorbeeld van in de krant, in dit geval wel of geen ambulance sturen, het blijft altijd moelijk inschatten:

'Haal mijn arm er dan maar af'

woensdag 15 oktober 2008 - AD.nl

NIEUW-LEKKERLAND - De 19-jarige Mike de Bruijn uit Oud-Alblas wist maandagavond niet wat hij hoorde. Zijn onderarm lag naast zijn bovenarm, z๓ complex was de breuk. ,,Maar de ambulance wilde niet komen. Ik heb moord en brand geschreeuwd. Ik kon het niet geloven.’’
 
 Mike is voetballer bij De Alblas uit zijn woonplaats en maandagavond werkte hij een wedstrijd af op het veld van Nieuw-Lekkerland. ,,We speelden een wedstrijd met ons elftal voor spelers onder de 23 jaar,’’ zegt De Bruijn. ,,Een redelijke wedstrijd. We stonden wel met 1-0 achter, maar het ging er sportief aan toe.’’ In de 24ste minuut sprint laatsteman De Bruijn naar de bal. Naast hem doet Nieuw-Lekkerland-aanvaller Jeroen Wolf hetzelfde.

,,Er was sprake van een schouderduw. Heel normaal eigenlijk. Ik viel en hoorde een krak. Ieder้้n hoorde een krak. Toen wist ik meteen: dit zit niet goed.’’ Mike breekt zijn arm. Maar wel op zo’n manier, dat voor iedereen duidelijk was dat er sprake was van een complexe breuk. ,,Hij had in feite twee ellebogen,’’ zegt Rien van Anrooij, die als leider van Nieuw-Lekkerland bij de wedstrijd aanwezig was. ,,Ik ben tevens bedrijfshulpverlener en wilde eerste hulp bieden. Maar het zag er z๓ ernstig uit, dat ik niet wist waar ik moest beginnen. Er waren zelfs toeschouwers die het niet konden aanzien. Die trokken wit weg.’’ Er wordt direct gebeld met 112. ,,Iemand belde en die kreeg te horen dat er geen ambulance rijdt voor een gebroken arm,’’ zegt oud-Nieuw-Lekkerland-voorzitter Van Anrooij. ,,Toen heb ik gezegd: geef mij die telefoon maar even.’’

Van Anrooij laat de medewerkster van de meldkamer weten dat hij bedrijfshulpverlener is en dat de blessure zo ernstig is, dat er een ambulance moet komen. ,,En toen kreeg ook ik te horen dat die niet zou komen. We zouden het slachtoffer maar even in een auto moeten zetten en zelf naar het ziekenhuis rijden. Maar dat was ondenkbaar. Ik ben boos geworden en heb gezegd: ik hang nu op en u zorgt maar dat er een ambulance komt.’’

Die ambulance komt ook, maar tegen die tijd ligt Mike al ruim een half uur op de grond. ,,Ik riep: kunnen we geen rechtzaak beginnen? Dat kan ik me nog herinneren. Ik heb ook geroepen: haal mijn arm er maar af, z๓ hevig was de pijn,’’ zegt Mike vanuit zijn ziekenhuisbed in Dordrecht. Hij heeft inmddels een operatie achter de rug, volgende week wacht hem een tweede. ,,Het is mogelijk dat ik blijvend letsel overhoud. Ik snap echt niet dat ik zo lang op een ambulance heb moeten wachten. Onbegrijpelijk.’’

Directeur Jos Bax van de ambulancedienst geeft ruiterlijk toe dat er een inschattingsfout is gemaakt. ,,Daar doe ik niet moeilijk over. De banden met opnames zijn teruggeluisterd en het is duidelijk dat er eerder besloten had moeten worden om een ambulance te sturen. Er had minder gediscussieerd moeten worden. Voor mij is het duidelijk: we komen liever tien keer voor niets, dan ้้n keer te laat.’’
Maar de meldkamer, zo vertelt Bax, moet wel een nauwkeurige afweging maken. ,,Dat noem ik managen van schaarste. Er staat nu eenmaal niet op elke hoek van de straat een ambulance. Je moet voorzichtig zijn met de middelen die je hebt. En met een gebroken arm kun je ook met een auto naar het ziekenhuis worden gebracht. Alleen in dit geval was dat anders.’’
Samen sterk in de hulpverlening!