Vrijwilligers moeten per 2004 wijken

Auteur Topic: Vrijwilligers moeten per 2004 wijken  (gelezen 23193 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #60 Gepost op: 18 december 2003, 14:36:55
Wel koppelen maar niet helemaal, de mensen moeten nog wel steeds vanuit een brigade komen. Verder is het inderdaad zeer wenselijk dat er een richtlijn moet komen wat er moet zijn om een veilig strand te hebben. Dit is wel afhankelijk van het aantal bezoekers hoe veilig het strand moet zijn. Hierbij moet je denken aan een uitrusting van de posten, boot en strandvoertuig. Maar ook opleiding en aantal bewakende mensen. Welk kleurtje je deze mensen geeft maakt nog niet zo gek eerst de organisatie uniform en dan het uiterlijk.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #61 Gepost op: 19 december 2003, 00:12:42
SAR komt toch wel met regelmaat voor langs de kust. Als er een melding binnen komt van een drenkeling via de AC dan wordt gelijk de maatschappij opgetrommeld zodat er indien nodig gelijk een zoekactie gestart kan worden. De brigades zijn als eerste ter plaatse en nemen het slachoffer(s) aan boord en controleren of ze iedereen hebben. Als dit gebeurt dan word de rest van kermis ingeseint dat ze retour kunnen. Dit vroegtijdig opgeschalen gebeurt zodat er gelijk begonnen kan worden met een zoekactie indien dit noodzakelijk is en er dus belangrijke tijd kan worden bespaard. Voor deze acties is niet veel onderlinge communicatie noodzakelijk dit alles gebeurt aan de hand van afspraken welke voort vloeien uit eerdere afspraken.

9910001


Dus is een marifoon toch wel handig.
Voor SAR.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #62 Gepost op: 19 december 2003, 00:20:18
We lhandig maar alleen marifoon is niet handig omdat het contact met de post belangrijker is. De marifoon kanalen in je mobi laten zetten mag niet en is niet handig omdat je geen contact meer hebt tijdens de actie met de post en je dus ook geen nieuwe info kan krijgen. Dasn zeg je dat het KWC met die info komt maar als het een melding is vanaf het strand dan komt de info vanaf het strand en niet vanaf het KWC. Aangezien de meeste reddingsboten van de maatschappij  ook een knbrd set hebben is het mogelijk om op je eigen kanaal te werken. De ruimte om in een boot een vaste marifoon te bouwen is zeer minimaal als er ook een mobilifoon inzit. Dan wordt het waarschijnlijk een handmarifoon en of de kwaliteit van de ontvangst daar nu zo geweldig van is weet ik niet.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #63 Gepost op: 19 december 2003, 13:13:22
Ik stel mij op het standpunt dat als je SAR akties wilt meedoen, een eerste vereiste een marifoon is. Je kunt niet roepen, we doen SAR akties en je vervolgens aan de rechtstreekse invloed van het KWC en andere eenheden die geen KNBRD kanalen hebben ontrekken. Een goede samenwerking en een goede SAR aktie kan alleen met Units die met elkaar en de overige scheepvaart kunnen praten. Geen ruimte voor een marifoon, oke. Maar dan zal je als nadeel moeten accepteren dat je dan niet als volwaardig lid een SAR aktie kan draaien.
We hadden kort geleden ook zo'n SAR aktie samen met de brandweer, die ook zo nodig op de eigen frequentie wil blijven draaien. Liepen in alles minimaal vijf minuten achter, en soms bereikten de berichten ze helemaal niet. Bovendien is het erg arbeidsintensief. Ik heb bij een SAR aktie liever geen eenheden zonder marifoon, alleen als het niet anders kan.

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 19 december 2003, 13:37:53
9910001,

De marifoon gebruik je alleen voor de communicatie met het KWC, andere eenheden of de boot in kwestie.
Voor de onderlinge communicatie met de post gebruik je gewoon een mobilofoon ;D.


Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #65 Gepost op: 19 december 2003, 15:04:12

Ik ben 1x naar een ALV van de bond geweest en het ging vooral over zwembadgeneuzel en wedstrijdploegen die de wereld overreizen voor redned.
(zonder mensen te beledigen, het is vast allemaal leuk en goed werk, maar als kustrb heb ik daar helemaal niets aan, maar betaal ik er wel aan mee)

Aagezien de bewakende brigades in de minderheid zijn is er volgens mij ook veel te weinig aandacht voor de specifieke problematiek voor bewakende reddingsbrigades. En dan doel vooral op de brigades die strandwachten in dienst hebben.


daar wil ik toch even op inhaken, we zijn allemaal geneigd om ons eigen werk het belangrijkst te vinden.
Bewaking is maar een klein deel en redding gelukkig nog een veel kleiner deel van de taken van RedNed.
Voorkomen van verdrinking wordt vooral en in de eerste plaats bereikt door het zwemonderwijs en voorlichting m.b.t. gevaren. Onderschat hierbij niet het belang van de sport als promotiemiddel.
Er ligt hier denk ik een taak voor de gezamelijke bewakende (kust)brigades om iets te doen aan de voor hen specifieke zaken.

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #66 Gepost op: 19 december 2003, 15:11:34
daar wil ik toch even op inhaken, we zijn allemaal geneigd om ons eigen werk het belangrijkst te vinden.
Bewaking is maar een klein deel en redding gelukkig nog een veel kleiner deel van de taken van RedNed.
Voorkomen van verdrinking wordt vooral en in de eerste plaats bereikt door het zwemonderwijs en voorlichting m.b.t. gevaren. Onderschat hierbij niet het belang van de sport als promotiemiddel.
Er ligt hier denk ik een taak voor de gezamelijke bewakende (kust)brigades om iets te doen aan de voor hen specifieke zaken.

Kees

Ouders doen hun kindje niet op zwemmen voor de sport, maar voor de veiligheid. Je verder bekwamen in snel kunnen zwemmen doe je later, voor de sport.
Dat promoot in geen geval het reddend zwemmen.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #67 Gepost op: 19 december 2003, 15:22:11
SAR eenheden moeten aan een aantal minimum eisen voldoen zoals bijv. kunnen communiceren op de daartoe (in internationaal verband) aangewezen frequenties zoals is vastgelegd in de IAMSAR.
Voorkeur is dus dat ad-hoc eenheden ook zijn uitgerust met een marifoon.
De aan een SAR actie toegewezen eenheid is dan ook niet zomaar meer direkt beschikbaar voor andere taken.
Vanuit mijn 25 jarige ervaring op een verkeerspost verkies ik telefonisch kontakt met de strand- of postcommandant boven het uitluisteren van allerlei andere frequenties en stel het daarnaast zeer op prijs als evt. beschikbare vaartuigen direkt via de marifoon bereikbaar zijn.
Voor de duidelijkheid voor de lezers, een eventuele reddingsactie bij een bewakende brigade (maar ook een verkeerspost) is extra werk wat naast de gewone taak moet worden uitgevoerd (dit in afwijking van bijv. KNRM of brandweer).

Kees


Dave

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 19 december 2003, 18:00:32
Dat wik ik best geloven. Als je alle frequenties appart moet gaan afluisteren, wordt je helemaal gek  ;D.

Ik vindt het ook heel gek, dat reddingsbrigades niet standaard worden uitgerust met een marifoon!

We hebben een paar jaar geleden, bij de RB Huizen een BRB moeten huren, omdat de boot groot onderhoud nodig had...

Zo'n boot leveren ze af zonder beugel, zwaailamp en marifoon.... maar toen we vroegen of ze hem konden aanpassen werden ze gek! Ze begrepen niet waar wij dat allemaal voor nodig hadden, terwijl ze de 'Gooier' zelf in onderhoud hadden!!! Nou vraag ik je...
Dave