Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)

Auteur Topic: Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)  (gelezen 296182 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
KNRM SAREX in magazine Panorama

Breskens, 1 juli 2013
Tijdens de SAREX oefening van 15 mei jl. waren ook een verslaggever en een fotograaf van de weekblad Panorama aanwezig. Deze week staat er een mooi artikel in dit ‘blad voor echte mannen’.
Afgelopen 15 mei hadden de reddingstations Cadzand, Westkapelle en Breskens een SAREX oefening i.s.m. de Kustwacht. Tevens waren er op het incidentschip ook vrijwilligers van reddingstations Hansweert en Veere aanwezig.

Tijdens deze oefening waren er op het incidentschip Rotterdam ook een verslaggever en een fotograaf van het weekblad Panorama aanwezig.
Deze week staat er dan ook een mooie reportage in het weekblad. Een goed verslag van deze oefening, zowel in woord als in beeld.
 
www.knrm.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: Doruz link=msg=1157209 date=1367674551
Verhalen nabestaanden O 13 in boekvorm

4 mei 2013, 12.40 uur
Commandant Zeestrijdkrachten vice-admiraal Matthieu Borsboom heeft het 1e exemplaar van het boek ‘O 13 Still on Patrol’ aan voormalig minister-president en onderzeebootcommandant Piet de Jong overhandigd. Hij deed dat in aanwezigheid van vele nabestaanden. Het boek vertelt het verhaal van de enige nog vermiste Nederlandse onderzeeboot.

De Koninklijke Marine verloor in de Tweede Wereldoorlog 7 onderzeeboten. Eén wordt nog vermist op zee. Al jaren zetten de marine en het Comité Nabestaanden Onderzeeboten zich in om de in 1940 vermiste onderzeeboot en haar bemanning terug te vinden. Een zoektocht die sinds 1,5 jaar op de voet wordt gevolgd door de documentairemakers Machiel Martens, Wilco Pleging en Erik Bibo.

Uniek
Bij het maken van de documentaire werd veel duidelijk. Niet alleen door historici die het verdwijnen van de O 13 onderzochten, maar ook door de vele gesprekken met de nabestaanden. Dit leverde persoonlijke verhalen op en ook unieke foto’s en brieven. Te veel, te mooi en te uniek om in de vergetelheid te geraken, vonden Martens, Pleging en Bibo. Daarom zijn al deze herinneringen van nabestaanden gebundeld in het bijzondere boek ‘O 13 Still on Patrol’.

Eerbetoon
“Het boek beschrijft de verwarring, de aanvankelijke hoop, de latere berusting en de verwerking van het grote verdriet na die noodlottige gebeurtenis in 1940”, sprak Borsboom de aanwezigen bij het monument van de Onderzeedienst toe. “Verhalen die bij mij stuk voor stuk een diepe indruk hebben achtergelaten. Het is een eerbetoon aan de 34 manschappen die in de eerste dagen van de oorlog zijn gevallen voor onze vrijheid. Het is een eerbetoon aan alle nabestaanden.” Voormalig onderzeebootcommandant De Jong: "Wat bijzonder, zo'n boek over mijn oude strijdmakkers."

Hr. Ms. O 13 verliet op 12 juni 1940 de haven van Dundee om nooit terug te keren. Wat er gebeurde met de onderzeeboot en de 34 opvarenden is tot op de dag van vandaag onduidelijk.
www.mindef.nl

Nabestaanden herdenken vermiste onderzeeboot O13

3 juli 2013, 15.05 uur
Ruim 200 nabestaanden herdachten vandaag met een officiële kranslegging de slachtoffers van de Nederlandse onderzeeboot O13. Zij deden vanaf Zr. Ms. De Zeven Provinciën. O(nderzeeboot) 13 wordt sinds de Tweede Wereldoorlog vermist en is nog altijd niet teruggevonden.

Behalve familieleden, waren ook oud-premier en -minister van Defensie Piet de Jong en Commandant Zeestrijdkrachten vice-admiraal Matthieu Borsboom bij de plechtigheid aanwezig. De Jong is ook een voormalig onderzeebootcommandant.

Voor de kranslegging dook Zr. Ms. Bruinvis op de rede van Den Helder symbolisch onder water. Dit als eerbetoon aan de vermiste bemanning van de O13.

Onduidelijk
De Koninklijke Marine verloor in de Tweede Wereldoorlog 7 onderzeeboten. Hr. Ms. O13 verliet op 12 juni 1940 met 34 man de haven van het Schotse Dundee om nooit meer terug te keren. Wat er gebeurde, is tot op de dag van vandaag onduidelijk.
Al jaren zetten de marine en het Comité Nabestaanden Onderzeeboten zich in om de vermiste onderzeeboot en haar bemanning terug te vinden.
Omroep Max
Later dit jaar zendt Omroep Max de documentaire ‘O13 Still on Patrol’ uit. Die gaat over de laatste tocht van de onderzeeboot, zijn bemanning en de zoektocht tot vandaag de dag.
www.mindef.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #142 Gepost op: 16 augustus 2013, 13:51:25
De website is vernieuwd:

http://www.kustwacht.nl/nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #143 Gepost op: 21 augustus 2013, 10:01:13

Gooise reddingboot uitgerust met warmtecamera


HUIZEN - De Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer (HOGE) kan nu ook bij slecht zicht op zoek naar drenkelingen. Tot bijna een kilometer afstand kan zo in absolute duisternis iemand gespot worden

Zijn er meer reddingsboten met warmtebeeldcamera's?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #144 Gepost op: 21 augustus 2013, 10:30:50
Citaat van: Peter71 link=msg=1193908 date=1377072073
Zijn er meer reddingsboten met warmtebeeldcamera's?

Een warmtebeeldcamera is gewoon een handheld camera van het zelfde formaat als een normale film camera etc.
Dus als iemand met een warmtebeeldcamera aan boord van een vaartuig stapt kan vanaf/met dat vaartuig worden gezocht met een warmtebeeld camera.

Dus het antwoord is eenvoudig : ja zodra iemand aan boord stap met een dergelijke camera.

Dit soort camera's varieert in prijs van 700 tot 8000 euro en heeft een breed scala aan toepassingen.

Zij al tientallen jaren in gebruik bij o.a. de scheepvaart.

RATO NV / Flir GF-serie / Crude Oil Lightering

RATO NV / Flir New Features

Binnenbrand Warmtebeeldcamera Brandweer Halfweg


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #145 Gepost op: 21 augustus 2013, 11:11:31
In het normale spraakgebruik en in de scheepvaart worden onder reddingboot verstaan een vaartuig van de KNRM, de Reddingsbrigade en de reddingsboten aan boord van schepen om in geval van calamiteiten de schepen te kunnen verlaten.
De benaming Reddingboot is tot heden nog niet beschermd, vandaar dat een enkeling deze aanduiding nu eigenlijk misbruikt voor een vaartuig(je) dat geen reddingboot is in de ware zin des woords. In hoge mate misleidend dus.

Een brandweerboot is in het normale spraakgebruik een vaartuig dat wordt geopereerd en ingezet door de brandweer.
Een vaartuig dat een brand blust is geen brandweerboot of blusboot.
Zowel havendiensten als RWS, kustwacht etc. hebben vaartuigen die kunnen worden ingezet bij het blussen van branden maar dat worden geen brandweerboten/blusboten genoemd.

Ook sleepvaart en offshore bedrijven hebben vaartuigen die ingezet kunnen worden tijdens het blussen van branden,
capaciteiten o.a.2400- 7200 m3/uur. Dat heten gewoon sleepboten met brandbluscapaciteit of offshore schepen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #146 Gepost op: 16 september 2013, 23:33:27
"Duikboot WO I gevonden bij Texel"

De locatie van de onderzeeër
Aan de westkant van de Razende Bol bij Texel is vermoedelijk een Britse onderzeeboot gevonden. Maritiem onderzoeker Hans Eelman zegt dat hij het wrak op sonarbeelden heeft ontdekt.

Eelman vermoedt dat het schip dateert uit de Eerste Wereldoorlog. De onderzoeker denkt dat het om een Britse onderzeeër gaat die in 1917 na een aanvaring met een andere Britse onderzeeboot is gezonken.

Torpedo's
Het wrak ligt op acht meter diepte en is ongeveer vijftig meter lang. Volgens Eelman is niet uitgesloten dat er nog onontplofte torpedo's in het wrak liggen. Hij gaat ervan uit dat eventuele torpedo's onschadelijk worden gemaakt. ''Na verloop van tijd worden torpedo's instabiel en kunnen ze spontaan exploderen.''

Eelman heeft zijn vondst, die hij ruim een week geleden deed, gemeld bij de politie. Volgens de onderzoeker wordt momenteel toezicht gehouden op de locatie. ''Er wordt daar door de week intensief op garnalen gevist. Het is behoorlijk gevaarlijk als je zo'n torpedo in je netten krijgt'', zegt Eelman.

Defensie gaat de vondst onderzoeken zodra het weer dat toelaat. Volgens een woordvoerder van de marine is het te vroeg om te concluderen dat het om de vermiste onderzeeër uit 1917 gaat.

http://nos.nl/artikel/551394-duikboot-wo-i-gevonden-bij-texel.html

Mooi als straks na identificatie de desbetreffende families ingelicht kunnen worden waar hun grootopa's gesneuveld zijn. Hopelijk wordt de O13 ook nog eens gevonden.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #147 Gepost op: 22 september 2013, 20:25:03
Succesvolle evacuatie veerboot

Vlissingen, 21 september 2013
De grootschalige evacuatietraining vanaf de Fast-Ferry Vlissingen-Breskens is goed verlopen. Alle 92 opvarenden van het fietsvoetveer zijn veilig aan land gebracht in Vlissingen.


Zaterdagmorgen 21 september zijn 92 opvarenden van het fietsvoetveer Vlissingen - Breskens gered in het kader van een evacuatietraining. Alle betrokkenen vonden het zeer geslaagd om in deze training niet alleen de eigen processen te oefenen, maar ook de processen van andere partijen van dichtbij mee te maken en daarmee de noodzakelijke afstemming te organiseren. Eerder gemaakte afspraken op papier kwamen tot leven en worden de komende periode geëvalueerd. Waar nodig leidt dit tot aanpassing van plannen of tot het aanscherpen van aandachtspunten bij de implementatie van plannen.

Scenario
In de training werd gesimuleerd dat het fietsvoetveer Vlissingen – Breskens na een aanvaring dusdanig beschadigd is geraakt dat de boot niet veilig terug kan keren naar de haven. De opvarenden van de veerboot moesten daarom geëvacueerd worden.
Samenwerkende partijen
Voor deze oefening was een nauwe samenwerking nodig tussen de Veiligheidsregio Zeeland, het Schelde Coördinatie Centrum (SCC) van Rijkswaterstaat Zee & Delta en de Nederlandse Kustwacht.
Veolia kon in deze oefening zowel de reddingsmiddelen testen als de bemanning van het fietsvoetveer trainen. Het inzetten van de reddingsvlotten aan de zijkant van de veerboot verliep uiterst snel.

De KNRM was verantwoordelijk voor het evacueren van de passagiers. Hiervoor werden  de reddingboten van de stations Breskens, Cadzand, Hansweert en Westkapelle gealarmeerd. Hun reddingsactie verliep tot grote tevredenheid zeer snel.
Voor KNRM, Veolia en Schelde Coördinatie Centrum leverde de training input op voor een betere onderlinge afstemming tijdens de reddingsactie.

Nadat de opvarenden aan land waren gebracht in Vlissingen, werden slachtoffers met letsel opgevangen onder regie van de GHOR. Vanuit de samenwerkende gemeenten in Zeeland was opvang en verzorging georganiseerd voor opvarenden zonder letsel in het restaurant bij het NS-station. De afstemming tussen GHOR en het gemeentelijke proces opvang en verzorging wordt komende periode in de evaluatie nader uitgewerkt.
Een Coördinatieteam te Water (COTW) was actief vanaf Rijkswaterstaatvaartuig RWS 78 om de reddingsactie op het water te volgen. In de evaluatie wordt meegenomen of en hoe haalbaar het is om dit coördinatievaartuig sneller ter plaatse te laten komen. Tevens was er een COPI te land om de gehele actie aan landzijde te coördineren.

Permanente Commissie & KNRM
De evacuatietraining was een initiatief van Rijkswaterstaat Zee & Delta en de KNRM, waarna andere hulpverleningsdiensten en organisaties aansluiting hebben gezocht om mee te trainen. Met deze grootschalige evacuatietraining is voldaan aan een grote wens van de Permanente Commissie voor Toezicht op de Scheldevaart om een grootschalige evacuatie in het echt uit te voeren.
Ook voor de KNRM zijn er belangrijke leermomenten uit de oefening gekomen, maar wel is aangetoond dat de KNRM stations aan de Westerschelde in staat zijn om snel, professioneel en veilig een grote groep mensen te evacueren.

Zie ook het item van Omroep Zeeland: Oefening ontruiming fietsvoetveer op open water
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2013-09-21/528168/oefening-ontruiming-fietsvoetveer-op-open-water#.Uj81bMsaySN

www.knrm.nl


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #148 Gepost op: 22 september 2013, 22:08:27
HULPDIENSTEN KRIJGEN FOUTE INFORMATIE DOORGESPEELD
Reddingsoefening op strand niet geslaagd
ZATERDAG 21 SEPTEMBER 2013, 03U00

ZEEBRUGGE - De reddingsoefening waarbij twee sportvissers aan de havendam in Zeebrugge gered moeten worden, is moeizamer verlopen dan gepland. De MUG-dienst Blankenberge werd niet opgeroepen en ook het voorziene vissersbootje was nergens te bespeuren. ‘De gegevens die ons werden doorgegeven, klopten helemaal niet’, klinkt het bij de Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst.

Rest van het artikel hier:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130920_00751583


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #149 Gepost op: 23 september 2013, 16:49:33
Marine Actueel Nieuwsberichten
Kustwacht oefent met Venezuela

20 september 2013, 10.58 uur
De Kustwacht Caribisch Gebied heeft de afgelopen week met de Venezolaanse Kustwacht de jaarlijkse oefening Open Eyes gehouden. Daarbij draaide het om samenwerken bij search and rescue. Nederland vindt de samenwerking zeer belangrijk. Daarom staat de oefening volgend jaar 2 keer op de agenda.

De Kustwacht deed met cutter Panter mee en het Dash-8 patrouillevliegtuig mee; Venezuela met een helikopter en de schepen Guaicamacuto en Serreta. Beide schepen liepen woensdag de haven van Willemstad binnen voor de evaluatie van de oefening. Ze zijn vandaag weer vertrokken.
 
De consul-generaal van Venezuela, Avarado Rosell, was bij de ceremoniële afsluiting aanwezig en ontving samen met de Directeur Kustwacht, brigadegeneraal Dick Swijgman de bemanningen.
www.mindef.nl

http://www.kustwacht.org/nieuws/actueel