Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)

Auteur Topic: Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)  (gelezen 299578 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #300 Gepost op: 2 november 2016, 16:09:07
Citaat van: T4tinus link=msg=1455381 date=1478094025
Dat bedoel ik juist, de ASD-schepen gaan nu ook achteruit. Het schijnt dat trekken toch effectiever is dat duwen, volgens mijn zegsman heeft dat mogelijk te maken met minder wervelingen in het schroefwater. Dat schijnt ook de reden te zijn voor het over de kop werken.
Oh, je bedoeld tijdens het slepen? Ik begreep dat je het had over het schutten van losse boten. Ja, dat klopt, de ASD-boten doen alles over de kop, ook als ze aan de voorkant van een schip vast zitten. En als ze van IJmuiden naar Amsterdam vast blijven dan gaan ze het hele kanaal achteruit.
De techniek is zo vertrouwd dat er zelfs ASD-boten zijn die geen lier meer achterop hebben (zie foto de Svitzer Muiden).



Dat het met de werveling van het schroefwater te maken heeft is mij ook bekend. Maar ik denk dat het gemak en veiligheid ook een rol speelt. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat ze nooi meer 180 graden draaien en scheren op een springetje. Dat was in mij sleepboottijd wel anders ;-)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #301 Gepost op: 2 november 2016, 18:31:37
Citaat van: T4tinus link=msg=1455381 date=1478094025
Dat bedoel ik juist, de ASD-schepen gaan nu ook achteruit. Het schijnt dat trekken toch effectiever is dat duwen, volgens mijn zegsman heeft dat mogelijk te maken met minder wervelingen in het schroefwater. Dat schijnt ook de reden te zijn voor het over de kop werken.

Ik vermoed dat er tussen jou en je zegsman een misverstand in deze is.
Duwen levert de hoogste kracht op het te assisteren object, je hebt twee effecten a. het schroefwater van de sleepboot tegen het onderwaterschip van het object object vervalt bij duwen en b.zeker in stromend water is er minder vermogen nodig om de sleepboot in de juiste positie te houden.
Achteruit trekken levert in de regel een bollard pul die ca 10% lager is dan vooruit. (Afhankelijk van het onderwaterschip achter.)
De reden voor het over de kop werken is primair geweest de methode push-pull, wervelingen en hebben daar geen invloed op.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #302 Gepost op: 2 november 2016, 18:40:07
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1455397 date=1478099347
Oh, je bedoeld tijdens het slepen? Ik begreep dat je het had over het schutten van losse boten. Ja, dat klopt,1. de ASD-boten doen alles over de kop, ook als ze aan de voorkant van een schip vast zitten. En als ze van IJmuiden naar Amsterdam vast blijven dan gaan ze het hele kanaal achteruit.
2.De techniek is zo vertrouwd dat er zelfs ASD-boten zijn die geen lier meer achterop hebben (zie foto de Svitzer Muiden).



Dat het met de werveling van het schroefwater te maken heeft is mij ook bekend. Maar ik denk dat het gemak en veiligheid ook een rol speelt. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat ze nooi meer 180 graden draaien en scheren op een springetje. Dat was in mij sleepboottijd wel anders ;-)

1.Een voorboot doet bij hogere snelheden vrijwel niets. Dat is vanwege de ligging van het zogenaamde "pivot point" ongeveer op1/10 van de scheepslengte, de achterboot kan wel de nodige sturende/afstoppende invloed uitoefen.

2.Geen lier meer achterop dan kunnen ze ook niet worden ingezet voor S.O.S werk vanuit IJmuiden op de kust/Noordzee.
   De investering in een achterlier is niet bar groot en bij een S.O.S. snel terugverdiend.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #303 Gepost op: 3 november 2016, 00:25:23
Citaat van: Thor link=msg=1455444 date=1478108407
1.Een voorboot doet bij hogere snelheden vrijwel niets. Dat is vanwege de ligging van het zogenaamde "pivot point" ongeveer op1/10 van de scheepslengte, de achterboot kan wel de nodige sturende/afstoppende invloed uitoefen.
Toch zijn voorboten in een aantal gevallen verplicht. En de boot op de foto het achteruitvarend het schip naar Amsterdam gebracht.

Citaat van: Thor link=msg=1455444 date=1478108407
2.Geen lier meer achterop dan kunnen ze ook niet worden ingezet voor S.O.S werk vanuit IJmuiden op de kust/Noordzee.
   De investering in een achterlier is niet bar groot en bij een S.O.S. snel terugverdiend.
Citaat van: Thor link=msg=1455444 date=1478108407
Vandaar de Iskes-boten wel een achterlier hebben. Waarom Svtizer er op sommige boten vanaf heeft gezien weet ik niet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #304 Gepost op: 3 november 2016, 08:43:52
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1455495 date=1478129123
1.Toch zijn voorboten in een aantal gevallen verplicht. En de boot op de foto het achteruitvarend het schip naar Amsterdam gebracht.

Citaat van: Thor link=msg=1455444 date=1478108407
2.Geen lier meer achterop dan kunnen ze ook niet worden ingezet voor S.O.S werk vanuit IJmuiden op de kust/Noordzee.
   De investering in een achterlier is niet bar groot en bij een S.O.S. snel terugverdiend.
Citaat van: Thor link=msg=1455444 date=1478108407
Vandaar de Iskes-boten wel een achterlier hebben. Waarom Svtizer er op sommige boten vanaf heeft gezien weet ik niet.

1.Dat is niet het type en grootte schip dat normaliter een voorboot moet nemen, dus kennelijk iets bijzonders.
   De loodsen/kapiteins kunnen om verschillende redenen de boten meenemen, houden de boten vast, varierend van om in Amsterdam niet te hoeven wachten op sleepboten,
   om  niet de sleepboten weer hoeven vast te maken (kost op sommige schepen extra geld voor de bemanning) tot behoorlijke windvang tijdens dwarswinden, tariefstelling
   sleepdiensten etc.
2.Er zijn overigens Svitzer sleepboten die wel een sleeplier achterop hebben o.a. de Svitzer Marken.
   De Svitzer sleepboten zijn altijd gebouwd als ijsbreker met als gevolg een zeer onprettig zeegangsgedrag, zeker op de Noordzee en de bemanningen zullen  niet bepaald
   staan te trappelen om bij 8 en  hoger naar buiten te gaan. Ook qua lengte zijn ze niet ideaal voor golven met een periode van 8 seconden zoals op de kust.


IVKmeisje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #305 Gepost op: 10 november 2016, 15:49:16
Gisteravond heeft de IJmuider Reddingsbrigade een oorkonde gekregen voor het redden van twee catamaranzeilers. Het oorkonde staat op naam van de twee leden welke de redding hebben uitgevoerd. De strandploeg van die dag heeft een bloemetje gekregen.

http://www.ijrb.nl/oorkonde-voor-gina-plug-en-jeroen-visser-van-de-ijmuider-reddingsbrigade/

http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/ijmond/article28737082.ece/Bloemen-en-oorkonde-voor-IJmuidense-helden_?lref=r_regionaal


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #306 Gepost op: 10 november 2016, 17:18:08
Leuk voor deze jonge redders om waardering op deze manier te krijgen! Aan de andere kant kan ik onze personeelsleden dan wel stuk voor stuk gaan aanmelden voor reddingsacties, terwijl dit gewoon hun functie is, waarbij zowel vrijwilligers als beroepskrachten regelmatig in aardig benauwde situaties komen. Deze oorkondes zijn denk ikntoch meer op z'n plaats voor burgers die assisteren bij reddingsacties.


IVKmeisje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #307 Gepost op: 14 november 2016, 15:24:26
Citaat van: -Joost- link=msg=1460705 date=1478794688
Leuk voor deze jonge redders om waardering op deze manier te krijgen! Aan de andere kant kan ik onze personeelsleden dan wel stuk voor stuk gaan aanmelden voor reddingsacties, terwijl dit gewoon hun functie is, waarbij zowel vrijwilligers als beroepskrachten regelmatig in aardig benauwde situaties komen. Deze oorkondes zijn denk ik toch meer op z'n plaats voor burgers die assisteren bij reddingsacties.

Ja klopt, maar het is meer een waardering voor de gehele ploeg (waarbij één reddingsactie in het zonnetje wordt gezet).


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #308 Gepost op: 15 november 2016, 09:12:55
Rolls-Royce Launches Strategic Partnership to Develop Smart, Autonomous Ships

http://gcaptain.com/rolls-royce-launches-strategic-partnership-to-develop-smart-autonomous-ships/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #309 Gepost op: 15 november 2016, 11:55:54
ADMIRALTY Passage Planner

--------------------------------------------------------------------------------

Passage planning made easier with dynamic clearance and leg-speed recalculations

https://www.youtube.com/watch?v=M4gLNXJ3VDc

https://www.admiralty.co.uk/digital-services/admiralty-passage-planner?utm_source=gCaptain&utm_campaign=ADMIRALTY%20Passage%20Planner&utm_medium=Advertorial&utm_content=Advertorial