Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)

Auteur Topic: Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)  (gelezen 296165 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #310 Gepost op: 15 november 2016, 21:04:50
https://www.youtube.com/watch?v=Uwug304kQb8
GPTV: Aanvaringen tussen KNRM en Rederij Noordgat houden aan
Gepubliceerd op 15 nov. 2016
Citaat
Rederij Noordgat en de KNRM zijn niet tot overeenstemming gekomen over de wijze van redding en berging op de Noordzee en Waddenzee. Beide partijen komen geregeld af op een noodoproep. En waar het commerciële Noordgat graag een vaartuig bergt, omdat dit geld oplevert, sleept de KNRM boten kosteloos naar de haven. Enkele jaren geleden was de sfeer tussen de partijen om te snijden toen medewerkers elkaar uitscholden en het zelfs uitliep op duw- en trekwerk. Een eerder gesloten convenant tussen de bergers en de redders werd daarom ontbonden. Een lijmpoging van het Ministerie liep op niets uit. Het ziet er dus naar uit dat aanvaringen tussen Noordgat en de KNRM voorlopig nog niet van de baan zijn.
Samen sterk in de hulpverlening!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #311 Gepost op: 15 november 2016, 22:21:03
Citaat van: Live link=msg=1461584 date=1479240290
GPTV: Aanvaringen tussen KNRM en Rederij Noordgat houden aan
Ze hebben geen overeenstemming bereikt over het instellen van een geschillencommissie. Dat betekent niet per definitie dat de aanvaringen aanhouden. Uitgesloten is het ook niet.

Een beter verhaal met brief van de minister en een gespreksverslag staat op: https://skylgenet.nl/nieuws-terschelling/2016/11/bemiddeling-noordgat-en-knrm-loopt-spaak/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #312 Gepost op: 16 november 2016, 10:26:26
O.a. Lauwersoog-Ameland e.o., Urk (Post etc.) en het Westerschelde gebied kennen tegenwoordig dit soort disputen niet (meer).

De cruciale vraag is in feite wat is levensbedreigend en wie kan en zou dat kunnen gaan dat beoordelen. Daarnaast spelen er de afmetingen van het vaartuig dat via kanaal 16 om hulp vraagt. Levensbedreigend is nu voorbehouden aan de schipper van de KNRM reddingsboot die na een oproep in opdracht van de Kustwacht ter plaatse wordt gestuurd. De locatie en de heersende weersomstandigheden kunnen tegenwoordig middels de huidige informatiemiddelen aan de wal door terzake deskundigen vrij goed worden ingeschat.
De afmetingen van het vaartuig en het soort vaartuig kunnen tegenwoordig in de regel objectief aan de wal worden afgelezen dus daar hoeft in de meeste gevallen geen discussie over te worden gevoerd.

De KNRM is ondertussen vanaf de oorspronkelijke opzet het redden van schipbreukelingen uitgegroeid (onder invloed van de vele "nood"oproepen van met name de pleziervaart) tot een organisatie die voornamelijk hulpverleningen en sleepdiensten en soms ook bergingen mbt de pleziervaart, klein en groot, uitvoert.

De discussie Terschelling KNRM-Reederij Noordgat kan vwb de Kustwacht/KNRM nmm niet geheel los worden gezien van de continue pericelen op de Randmeren en het Marker/IJsselmeer.
(N.B. NO LIMIT die regelmatig vanuit Laaxum in strijd was met de KNRM stations Lemmer, Hindelopen, Medemblik en Urk ligt niet meer in Laaxum.)


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #313 Gepost op: 16 november 2016, 10:34:26
Het blijft een mooie discussie waar ons exforumlid Henk Wijga sterk in was en vaak ook gelijk had. Wat is nu redden en wat is nu bergen?

Het sleepwerk van de KNRM staat mij (als redder aan wal) ook nog steeds wel is vreemd. Bootjes met problemen die hulp van een berger weigeren om dat het geld kost en een dag later door de KNRM gratis weg gesleept worden daar klopt gewoon geen bal van. Bootjes met motorstoring aan een steiger/wal/anker is na mijn idee ook geen nood. Met slecht weer wordt dit anders. Bergers en KNRM moeten hier gewoon meer in samenwerken en KNRM moet gewoon niet slepen als er geen nood of kans op nood is!
Bootjes die over genomen worden door andere stations om naar de goede thuis haven gesleept te worden, dit zijn allemaal dingen die naar de KNRM gewoon niet kloppen.
Ze doen een hoop goed werk, daarom ben ik ook redder aan wal maar regelmatig slaan ze de plank mis. Dat een berger daar kwaad over wordt snap ik ook 100%
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #314 Gepost op: 16 november 2016, 11:16:18
Citaat van: Markvniel link=msg=1461648 date=1479288866
1.Het blijft een mooie discussie waar ons exforumlid Henk Wijga sterk in was en vaak ook gelijk had. Wat is nu redden en wat is nu bergen?

2.Het sleepwerk van de KNRM staat mij (als redder aan wal) ook nog steeds wel is vreemd. Bootjes met problemen die hulp van een berger weigeren om dat het geld kost en een dag later door de KNRM gratis weg gesleept worden daar klopt gewoon geen bal van. Bootjes met motorstoring aan een steiger/wal/anker is na mijn idee ook geen nood. Met slecht weer wordt dit anders. Bergers en KNRM moeten hier gewoon meer in samenwerken en KNRM moet gewoon niet slepen als er geen nood of kans op nood is!
Bootjes die over genomen worden door andere stations om naar de goede thuis haven gesleept te worden, dit zijn allemaal dingen die naar de KNRM gewoon niet kloppen.
Ze doen een hoop goed werk, daarom ben ik ook redder aan wal maar regelmatig slaan ze de plank mis. Dat een berger daar kwaad over wordt snap ik ook 100%

1.Wijga ageerde al bijna 40 jaar tegen alles en iedereen in die buurten. Met zijn "reddingboot" Seeker, een wrakkig bootje met een 10 pk aanhangmotor, was hij niet van 16 af te slaan, de Kustwacht verkeerde een tijdje in de veronderstelling dat ze te doen hadden met een echte reddinggboot, zijn toenmalig tweede man Benno Leder heeft het beter bekeken met zijn waterhulpdienst in Huizen, die hoorde/hoor je niet en verdiende/verdient lekker op het Gooimeer. Nadat de KNZHRM boot Zeemanshoop uit Nijkerk was vertrokken kwamen o.a. de reddingsbrigades, meestal enthousiaste jongelingen en vervolgens de KNRM Huizen en Blaricum aan bod, de brandweer, de burgemeesters etc.

2.Levensbedreigende situaties zijn voor de KNRM, het redden van schipbreukelingen en dat is tegenwoordig maar een zeer beperkt gedeelte van de KNRM omzet.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #315 Gepost op: 17 november 2016, 08:53:52
Citaat van: Thor link=msg=1461657 date=1479291378
1.Wijga ageerde al bijna 40 jaar tegen alles en iedereen in die buurten. Met zijn "reddingboot" Seeker, een wrakkig bootje met een 10 pk aanhangmotor, was hij niet van 16 af te slaan, de Kustwacht verkeerde een tijdje in de veronderstelling dat ze te doen hadden met een echte reddinggboot, zijn toenmalig tweede man Benno Leder heeft het beter bekeken met zijn waterhulpdienst in Huizen, die hoorde/hoor je niet en verdiende/verdient lekker op het Gooimeer. Nadat de KNZHRM boot Zeemanshoop uit Nijkerk was vertrokken kwamen o.a. de reddingsbrigades, meestal enthousiaste jongelingen en vervolgens de KNRM Huizen en Blaricum aan bod, de brandweer, de burgemeesters etc.

2.Levensbedreigende situaties zijn voor de KNRM, het redden van schipbreukelingen en dat is tegenwoordig maar een zeer beperkt gedeelte van de KNRM omzet.

Beetje kort door de bocht allemaal:
1. Ben zelf afgelopen zomer een middagje bij Henk aan boord geweest, qua boot heeft die het goed voor elkaar, contact met de kustwacht gaat ook goed. Nu nog een goede samenwerking met de KNRM en het gaat daar allemaal weer een stukje vriendelijker  98uiye Zoals je zelf zegt, hij zit er al 40 jaar en doet goed werk. Waarom dan iemand afbranden?

2. het redden van schipbreukelingen is niet de enige levensbedreigende situatie! Maar zoals ik al aangaf is de KNRM regelmatig bezig met dingen waar totaal geen gevaar setting bij is en daar zouden ze gewoon bij moeten zeggen, succes bel die of die maar. Maar ja je kan er eventueel weer een donateur mee binnen slepen!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #316 Gepost op: 18 november 2016, 14:38:02
Thor, ik waardeer je kennis, maar je moet toch op het Gooimeer komen kijken.
Een slepende KNRM op het (groot) binnenwater maakt dat het publiek niet meer weet wie ze waarvoor moeten bellen.

Neem nu gisteren:
p2kflex
13:00:29 17-11-16-GROUP-Prio 1, Vaartuig aan de grond, HUI
1735099Kustwachtcentrum (Wachtsman KNRM)
1735064Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek)
1735498Kustwachtcentrum (KNRM Huizen) (Reddingboten Nikolaas Wijsenbeek & De Huizer)

Na een kwartier waren ze nog niet buiten. Ik heb begrepen dat de Koning Willem van de Waterhulpdienst.nl een boot los heeft kunnen trekken. Er stond gisteren een mooi bakkie wind hier.

En dan vandaag:
p2kflex
11:58:15 18-11-16-GROUP-Alarm ingetrokken, HUI
1735099Kustwachtcentrum (Wachtsman KNRM)
1735064Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek)
1735498Kustwachtcentrum (KNRM Huizen) (Reddingboten Nikolaas Wijsenbeek & De Huizer)
p2kflex
11:53:24 18-11-16-GROUP-Prio 2, Vaartuig aan de grond, HUI
1735099Kustwachtcentrum (Wachtsman KNRM)
1735064Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek)
1735498Kustwachtcentrum (KNRM Huizen) (Reddingboten Nikolaas Wijsenbeek & De Huizer)

Iedereen die 5 minuten aan de grond zit , krijgt nu kennelijk de KNRM aangeboden.
Dit was een prio 2, dat is natuurlijk op zich al vreemd voor een organisatie die zich uitsluitend richt op mensen in levensgevaar.

Als de KNRM de wegenwacht op het water wil worden, is dat ook wat mij betreft ook goed en achtenswaardig, maar dan val je gewoon onder de andere natte dienstverleners. Zonder de privileges die men nu zo graag wil hebben....
De Wegenwacht betaalt ook gewoon parkeergeld en motorrijtuigenbelasting...


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #317 Gepost op: 20 november 2016, 11:23:28
Ik denk dat je ook op de randmeren rekening dient te houden met dat de schippers veel minder ervaren lijken te zijn dan elders. Het komt zeer vaak voor (vooral in het watersportsiezoen) dat schippers een mayday afgeven wanneer ze aan de grond zijn gelopen zonder verdere problemen.

Ook kan de kustwacht in het IJsselmeergebied alleen de KNRM oproepen. Geen van de commerciele bergers hebben een contract met de kustwacht of KNRM.
Het ligt dan ook per KNRM station of ze uitvaren en de klus kostte wat kost gaan uitvoeren of binnen blijven en de berger het laten doen.

Wat dat betreft zou een soort van IM systeem in het IJsselmeergebied niet verkeerd zijn.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #318 Gepost op: 20 november 2016, 13:19:50
Helemaal met je eens, Wouter, daar ligt volgens mij een taak voor de Centrale Meldpost IJsselmeer.
Ook voor de pleziervaart dus...

Al wordt CMIJ in het veld niet altijd als verkeerspost gezien: zie o.a. http://www.zeilersforum.nl/index.php/forum-125/reisvoorbereiding-en-veiligheid/566286-kan-1-cmij-steeds-meer-een-verkeersdienst


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #319 Gepost op: 20 november 2016, 18:38:10
Citaat van: Wouter link=msg=1462252 date=1479637408
Het ligt dan ook per KNRM station of ze uitvaren en de klus kostte wat kost gaan uitvoeren of binnen blijven en de berger het laten doen.

Nee hoor, als de kustwacht de KNRM alarmeert varen die uit. Dat is geen vrijblijvendheid voor de KNRM.

En dat het CMIJ niet als verkeerspost wordt gezien, klopt helemaal want dat is het ook niet.