Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)

Auteur Topic: Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)  (gelezen 298087 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #320 Gepost op: 20 november 2016, 23:01:23
En dat is dus mijn punt: De CMIJ staat wel in het rijtje van posten dat incidenten afhandelt, maar ze hebben kennelijk een andere rol...

http://www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk/verkeersmanagement/scheepvaart/scheepvaartverkeersbegeleiding/verkeersposten.aspx

En dat geeft dus onduidelijkheid bij niet-levensbedreigende incidenten op het IJsselmeer. Omdat er dan niet gecoordineerd wordt door CMIJ doet iedereen maar wat. Er is geen incidentmanagement voor de recreatievaart. Er is altijd iemand die van het ergste uitgaat. En 112 belt.
En zo komt de KNRM aan zijn donateurs. Die ik ze overigens best gun.

Maar KNRM komt zo onbedoeld wel met prio 2 in de markt van particuliere hulpverleners. CMIJ zou ook kunnen bemiddelen om een monteur te sturen bij een motorstoring. Een natte wegenwacht, zoals op de weg ook afspraken zijn met dienstverleners.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #321 Gepost op: 21 november 2016, 07:27:20
er is wel degelijk incidentmanagement voor de recreatie vaart:
namelijk de Kustwacht. Het KWC coordineert niet alleen bij levensbedreigende situaties maar ook bij maritieme hulpverlening in het algemeen op het IJsselmeer. En als de melding op het KWC binnenkomt schakelen zij de ketenpartner KNRM in.

http://www.kustwacht.nl/nl/kustwachtwat.html


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #322 Gepost op: 21 november 2016, 09:02:48
En daar zit de uitdaging wat zo'n keten partner mag en moet doen. Op de weg wordt je naar een veilige plek geholpen en vanaf daar zoek je het zelf maar uit. (Lid anwb of andere dienst van verzekeraars of dealers) op het water komt de KNRM, die brengt je naar waar je heen wilt en doet dat "voor niks" . Daar kom je dus in botsing met iemand die er zijn brood aan wil verdienen. Aangezien de Kustwacht van de overheid is, mogen ze zich niet in commercieel gebied begeven en dat gebeurt hier dus wel. De brandweer mag bij mij thuis ook geen bomen komen snoeien zolang er geen gevaar bij is. Als ik in het ziekenhuis gelegen heb voor een operatie wordt ik daarna ook neit door een ambulance naar huis gebracht maar moet ik zelf een taxi of vervoer regelen.

Waarom mag de KNRM dit dan op het water wel allemaal als alleen recht op eisen?

Misschien goed idee om dit stukje even af te splitsen uit dit topic ;-)
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #323 Gepost op: 21 november 2016, 09:53:11
Als de waterhulpverleners 365/7/24 wilden garanderen dan zou het allemaal mogelijk wel anders kunnen gaan liggen. De waterhulpverleners willen zich tot op heden per uitrukpositie/station niet binden aan een 365/7/24 inzet maar hebben gekozen voor vrijblijvendheid en dan kan de kustwacht niet op deze bedrijven/personen bouwen.
Zodra een waterhulpverlener elders een meer lucratieve inzet van materieel en/of personeel kan realiseren kan het, al dan niet tijdelijk, over zijn (logisch gezien vanuit de waterhulpverlener) met de betreffende waterhulpverlening terwijl de KNRM wel 365/7/24 inzetbaarheid garandeert en dat maakt het verschil voor o.a. de kustwacht.

De professionele bergingsbedrijven (o.a. Svitzer. Smit, Wijsmuller, Bugsier) hadden in het verleden sleepboten op station in o.a. Aden, La Coruna, Penzance, de Azoren, Vlissingen, Den Helder, Terschelling etc. en toen de spoeling daar aanmerkelijk dunner werd werden de stationsboten terug getrokken van die bergingsstations en werd het materieel vervolgens ingezet voor sleepreizen over langere afstanden, offshore werk etc. De reddingsboten bleven in die buurten en de overheden o.a. Spanje, Frankrijk, UK, Duitsland en later ook Nederland gingen vervolgens veelal over tot het stationeren van eigen hulpverleningsvaartuigen in die omstreken.
De verschillende olie en gasterminals beschikken over terminal sleepboten die ook kunnen worden ingezet voor hulpverleningen in de buurt.
Noorwegen, IJsland o.a. bijv. kennen tegenwoordig de grotere reddingsboten en kustwachtvaartuigen die ook sleepmogelijkheden hebben.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #324 Gepost op: 22 november 2016, 09:12:08
Citaat van: Thor link=msg=1462346 date=1479718391
Als de waterhulpverleners 365/7/24 wilden garanderen dan zou het allemaal mogelijk wel anders kunnen gaan liggen. De waterhulpverleners willen zich tot op heden per uitrukpositie/station niet binden aan een 365/7/24 inzet maar hebben gekozen voor vrijblijvendheid en dan kan de kustwacht niet op deze bedrijven/personen bouwen.
Zodra een waterhulpverlener elders een meer lucratieve inzet van materieel en/of personeel kan realiseren kan het, al dan niet tijdelijk, over zijn (logisch gezien vanuit de waterhulpverlener) met de betreffende waterhulpverlening terwijl de KNRM wel 365/7/24 inzetbaarheid garandeert en dat maakt het verschil voor o.a. de kustwacht.

In het waddengebied wordt wel deze 365/7/24 geboden en ook daar ligt het niet anders. De KNRM doet er nog steeds sleepklusjes van boten die droog gevallen zijn waarbij geen gevaar zetting is. Werk wijze zou dan moeten zijn: Kustwacht allarmeert KNRM, KNRM vaart uit en ziet dat boot vast zit en: 1 wel veilig is, KNRM draag het over aan berger. 2 situatie is niet veilig/risico onderneemt actie, is er een berger dan nemen ze samen actie en draagt over aan de berger. Is er geen berger ronden ze het zelf af door ze naar de dichts bijzijnde veilige haven te brengen.

Voor mij blijven gewoon 2 opvallende gevallen dat een bootje ooit door de KNRM van Zeeland naar Scheveningen is gesleept, bootje had motorstoring en had naar de 1e de beste haven gebracht moeten worden en verder succes! En vrij recent in Zeeland een boot die droog gevallen was, veilig lag. Wordt door een berger hulp geboden en die weigert die, dag later brult die om de KNRM en wordt die gratis weg gesleept. En dat zijn maar 2 voorbeelden die gewoon echt niet kloppen.

De 365/7/24 inzet is ook niet voor alle knrm stations helaas meer te garanderen. KNRM Huizen is hier helaas een voorbeeld van, dit kan deels komen door demotivatie omdat andere hun klusjes weg kapen maar dan wordt overleg en samenwerking met die andere dus super belangrijk. Het wordt voor alle vrijwillige diensten steeds moeilijker om 24/7 dienst verlening te garanderen en helaas ook bij de KNRM.

[/quote]
Citaat van: Thor link=msg=1462346 date=1479718391

De professionele bergingsbedrijven (o.a. Svitzer. Smit, Wijsmuller, Bugsier) hadden in het verleden sleepboten op station in o.a. Aden, La Coruna, Penzance, de Azoren, Vlissingen, Den Helder, Terschelling etc. en toen de spoeling daar aanmerkelijk dunner werd werden de stationsboten terug getrokken van die bergingsstations en werd het materieel vervolgens ingezet voor sleepreizen over langere afstanden, offshore werk etc. De reddingsboten bleven in die buurten en de overheden o.a. Spanje, Frankrijk, UK, Duitsland en later ook Nederland gingen vervolgens veelal over tot het stationeren van eigen hulpverleningsvaartuigen in die omstreken.
De verschillende olie en gasterminals beschikken over terminal sleepboten die ook kunnen worden ingezet voor hulpverleningen in de buurt.
Noorwegen, IJsland o.a. bijv. kennen tegenwoordig de grotere reddingsboten en kustwachtvaartuigen die ook sleepmogelijkheden hebben.

Wie bepaalt of iemand een professionele berger is? Wat zijn daar de criteria voor?

Let wel ik vind de KNRM nog steeds een goede organisatie, ik ben trots er op redder aan wal te zijn, ik geniet er van hun materiaal in actie te zien en heb zelf van uit de ReddingsBrigade ook nog af en toe contact met diverse stations van de KNRM. Maar in bepaalde dingen blijf ik wel critische op ze.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #325 Gepost op: 22 november 2016, 10:53:52
Citaat van: Markvniel link=msg=1462481 date=1479802328
a.In het waddengebied wordt wel deze 365/7/24 geboden en ook daar ligt het niet anders. De KNRM doet er nog steeds sleepklusjes van boten die droog gevallen zijn waarbij geen gevaar zetting is. Werk wijze zou dan moeten zijn: Kustwacht allarmeert KNRM, KNRM vaart uit en ziet dat boot vast zit en: 1 wel veilig is, KNRM draag het over aan berger. 2 situatie is niet veilig/risico onderneemt actie, is er een berger dan nemen ze samen actie en draagt over aan de berger. Is er geen berger ronden ze het zelf af door ze naar de dichts bijzijnde veilige haven te brengen.

b.Voor mij blijven gewoon 2 opvallende gevallen dat een bootje ooit door de KNRM van Zeeland naar Scheveningen is gesleept, bootje had motorstoring en had naar de 1e de beste haven gebracht moeten worden en verder succes! En vrij recent in Zeeland een boot die droog gevallen was, veilig lag. Wordt door een berger hulp geboden en die weigert die, dag later brult die om de KNRM en wordt die gratis weg gesleept. En dat zijn maar 2 voorbeelden die gewoon echt niet kloppen.

c.De 365/7/24 inzet is ook niet voor alle knrm stations helaas meer te garanderen. KNRM Huizen is hier helaas een voorbeeld van, dit kan deels komen door demotivatie omdat andere hun klusjes weg kapen maar dan wordt overleg en samenwerking met die andere dus super belangrijk. Het wordt voor alle vrijwillige diensten steeds moeilijker om 24/7 dienst verlening te garanderen en helaas ook bij de KNRM.


d.Wie bepaalt of iemand een professionele berger is? Wat zijn daar de criteria voor?

e.Let wel ik vind de KNRM nog steeds een goede organisatie, ik ben trots er op redder aan wal te zijn, ik geniet er van hun materiaal in actie te zien en heb zelf van uit de ReddingsBrigade ook nog af en toe contact met diverse stations van de KNRM. Maar in bepaalde dingen blijf ik wel critische op ze.

a. Vwb het Waddengebied noem ik toch de o.a. gerealiseerde samenwerking in de buurten van Lauwersoog/Ameland o.a. Veltman.

b. Dat is ten genoegen van de eigenaar/verzekeraar en daar betaal jij als redder aan de wal KNRM o.a. aan mee, er klopt zo langzamerhand nog heel veel meer niet.

c. De Kustwacht laat de KNRM veel te vaak uitrukken o.a.de vrijwilligers van Enkhuizen die soms drie/vier keer per dag laat uitrukken bijvoorbeeld voor een zeiljachtje dat op
   100 meter voor de sluis de motor niet op gang kan krijgen en even naar de sluis toe moet worden gesleept. Dat alles zal hopelijk niet gaan ten koste van het redden van
   schipbreukelingen door de KNRM.

d. Het lijkt me toch duidelijk dat de door mij als voorbeeld genoemde bedrijven al vele tientallen jaren of meer professionele bergers zijn die professioneel te werk gaan.
    Wie : de eigenaar van het vaartuig of de lading, de verzekeraar en soms de bevoegde autoriteiten.
    Criteria : o.a. het track record van het bedrijf, het materieel, het personeel, de organisatie, 365/7/24 bereikbaarheid en adequate inzetmogelijkheden en de opgebouwde
    relaties in de hulpverlenings/bergingswereld/verzekeringswereld.

e. Ondertussen betaal je wel vrolijk mee aan een groot gedeelte van kosten gemaakt en te maken voor niet levensbedreigende inzetten waar nogmaals de eigenaren en
    verzekeraars de lachende derden van zijn.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #326 Gepost op: 22 november 2016, 12:21:11
Citaat van: Doruz link=msg=1462299 date=1479663490
Nee hoor, als de kustwacht de KNRM alarmeert varen die uit. Dat is geen vrijblijvendheid voor de KNRM.

Praktijk laat toch anders zien bij bepaalde stations. Wel word er altijd de telefonische briefing gedaan.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #327 Gepost op: 22 november 2016, 23:55:47
Citaat van: Thor link=msg=1462488 date=1479808432
a. ..
b. Dat is ten genoegen van de eigenaar/verzekeraar en daar betaal jij als redder aan de wal KNRM o.a. aan mee, er klopt zo langzamerhand nog heel veel meer niet.
c. De Kustwacht laat de KNRM veel te vaak uitrukken o.a.de vrijwilligers van Enkhuizen die soms drie/vier keer per dag laat uitrukken bijvoorbeeld voor een zeiljachtje dat op
   100 meter voor de sluis de motor niet op gang kan krijgen en even naar de sluis toe moet worden gesleept. Dat alles zal hopelijk niet gaan ten koste van het redden van
   schipbreukelingen door de KNRM.
d...
e. Ondertussen betaal je wel vrolijk mee aan een groot gedeelte van kosten gemaakt en te maken voor niet levensbedreigende inzetten waar nogmaals de eigenaren en verzekeraars de lachende derden van zijn.

Ik vind ook met Thor (en met Wouter) dat de KNRM wat minder moet doen in niet-levensbedreigende situaties..
En ik vind dat Rijkswaterstaat wat meer aan incidentmanagement zou moeten doen. Met natte onderaannemers.

Of een snelle catamaran boeienlegger met een 10-tons kraan: of je nu plastic tonnen of plastic boten uit het water haalt maakt niet zoveel uit. 098uo


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #328 Gepost op: 23 november 2016, 08:17:48
Ik denk dat we het met zijn alle daar wel over eens zijn:
De KNRM doet goed werk, maar zou wat minder aan pechhulp moeten doen.
De coordinatie ligt bij de kustwacht en die vindt het wel goed, druk op een knopje en vrijwilligers gaan rennen.

Citaat van: Thor link=msg=1462488 date=1479808432
c. De Kustwacht laat de KNRM veel te vaak uitrukken o.a.de vrijwilligers van Enkhuizen die soms drie/vier keer per dag laat uitrukken bijvoorbeeld voor een zeiljachtje dat op 100 meter voor de sluis de motor niet op gang kan krijgen en even naar de sluis toe moet worden gesleept. Dat alles zal hopelijk niet gaan ten koste van het redden van
   schipbreukelingen door de KNRM.

d. Het lijkt me toch duidelijk dat de door mij als voorbeeld genoemde bedrijven al vele tientallen jaren of meer professionele bergers zijn die professioneel te werk gaan.
    Wie : de eigenaar van het vaartuig of de lading, de verzekeraar en soms de bevoegde autoriteiten.
    Criteria : o.a. het track record van het bedrijf, het materieel, het personeel, de organisatie, 365/7/24 bereikbaarheid en adequate inzetmogelijkheden en de opgebouwde
    relaties in de hulpverlenings/bergingswereld/verzekeringswereld.

e. Ondertussen betaal je wel vrolijk mee aan een groot gedeelte van kosten gemaakt en te maken voor niet levensbedreigende inzetten waar nogmaals de eigenaren en
    verzekeraars de lachende derden van zijn.

Wat betreft C liggen we dus volledig op 1 lijn Thor, maar hier geldt dus ook dat de Kustwacht op een of andere manier is wakker moet worden.

D. Die bedrijfen zie ik zonder meer ook als proffesioneel, maar je vergeet er dan ook een hoop zoals de waterhulpdienst, als de kustwacht en KNRM met dit soort bedrijven goed zou samen werken denk ik dat die ook de 365/24/7 kunnen garanderen! maar het moet deze bedrijven ook mogelijk gemaakt worden om te bestaan en niet dat de KNRM dus komt voor een bootje voor de sluis met motorpech.

E. vind ik erg kortzichtig, tuurlijk betaal je ook mee aan die kosten, maar je kan niet ontkennen dat de KNRM ook veel nuttige dingen doet, kijk naar stations als Scheveningen, Hoek van Holland, Ter Heijde, enzovoort, daar wordt wel samengewerkt, daar worden wel veel echte reddingen of hulpverleningen gedaan.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #329 Gepost op: 23 november 2016, 08:40:38
@Mark : De 365/7/24 inzet is ook niet voor alle knrm stations helaas meer te garanderen. KNRM Huizen is hier helaas een voorbeeld van, dit kan deels komen door demotivatie omdat andere hun klusjes weg kapen.......
Bron ? (gaarne even aangeven) en hoe vaak is dat voorgekomen ?