Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)

Auteur Topic: Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)  (gelezen 298386 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #330 Gepost op: 23 november 2016, 09:23:16
Citaat van: Markvniel link=msg=1462629 date=1479885468
Ik denk dat we het met zijn alle daar wel over eens zijn:
De KNRM doet goed werk, maar zou wat minder aan pechhulp moeten doen.
De coordinatie ligt bij de kustwacht en die vindt het wel goed, druk op een knopje en vrijwilligers gaan rennen.

Wat betreft C liggen we dus volledig op 1 lijn Thor, F.maar hier geldt dus ook dat de Kustwacht op een of andere manier is/ wakker moet worden.

D. Die bedrijfen zie ik zonder meer ook als professioneel, maar je vergeet er dan ook een hoop zoals de waterhulpdienst, als de kustwacht en KNRM met dit soort bedrijven goed zou samen werken denk ik dat die ook de 365/24/7 kunnen garanderen! maar het moet deze bedrijven ook mogelijk gemaakt worden om te bestaan en niet dat de KNRM dus komt voor een bootje voor de sluis met motorpech.

E. vind ik erg kortzichtig, tuurlijk betaal je ook mee aan die kosten, maar je kan niet ontkennen dat de KNRM ook veel nuttige dingen doet, kijk naar stations als Scheveningen, Hoek van Holland, Ter Heijde, enzovoort, daar wordt wel samengewerkt, daar worden wel veel echte reddingen of hulpverleningen gedaan.

D. Als de waterhulpverleners 365/7/24 zouden garanderen dan komt de rest vanzelf maar de waterhulpverleners doen dat tot heden niet en waarschijnlijk om de volgende reden a. ze worden beperkt in hun vrijheid (kunnen even niet meer naar meer lucratieve inzetten als die zich zouden voordoen, Post Urk is bijv. naar de UK geweest) b. Een 365/7/124 inzet met alles wat daaraan zit (regels en regeltjes, wetten en wetjes, keuringen materieel, opleiding personeel etc. wat men ook maar kan bedenken, daar is de overheid namelijk goed in) van een bepaald station zal kostenverhogend werken. c.de waterhulpverleners kennen naast de waterhulpverlening veelal andere activiteiten, de Edammers doen bijv. bergingen in de lande, Menno Leder doet aan rondvaarten met snelle boten etc.

E.Hoeveel van de KNRM inkomsten 12-14 miljoen wordt zinvol besteed aan het echte redden van schipbreukelingen en anderen in werkelijk levensbedreigende situaties ?
Dat de KNRM om de huidige status (service, inzetten mbt levensbedreigende situaties etc. ontwikkeling materieel en werkmethoden, (kostbare PR ?)) hoog zal moeten houden met alternatieve activiteiten moge duidelijk zijn.

F.De Kustwacht is een overheidsorganisatie die vwb "noodoproepen 365/7/24" moet reageren en actie ondernemen en daartoe momenteel de KNRM op pad stuurt.
Het ware interessant de "noodoproepen" (want daar begint het allemaal mee) eens grondig te analyseren en aan de hand van deze analyse te komen met voorstellen vwb de toekomstige aanpak.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #331 Gepost op: 24 november 2016, 11:15:26
Citaat van: Thor link=msg=1462634 date=1479889396
D. Als de waterhulpverleners 365/7/24 zouden garanderen dan komt de rest vanzelf maar de waterhulpverleners doen dat tot heden niet en waarschijnlijk om de volgende reden a. ze worden beperkt in hun vrijheid (kunnen even niet meer naar meer lucratieve inzetten als die zich zouden voordoen, Post Urk is bijv. naar de UK geweest) b. Een 365/7/124 inzet met alles wat daaraan zit (regels en regeltjes, wetten en wetjes, keuringen materieel, opleiding personeel etc. wat men ook maar kan bedenken, daar is de overheid namelijk goed in) van een bepaald station zal kostenverhogend werken. c.de waterhulpverleners kennen naast de waterhulpverlening veelal andere activiteiten, de Edammers doen bijv. bergingen in de lande, Menno Leder doet aan rondvaarten met snelle boten etc.

E.Hoeveel van de KNRM inkomsten 12-14 miljoen wordt zinvol besteed aan het echte redden van schipbreukelingen en anderen in werkelijk levensbedreigende situaties ?
Dat de KNRM om de huidige status (service, inzetten mbt levensbedreigende situaties etc. ontwikkeling materieel en werkmethoden, (kostbare PR ?)) hoog zal moeten houden met alternatieve activiteiten moge duidelijk zijn.

F.De Kustwacht is een overheidsorganisatie die vwb "noodoproepen 365/7/24" moet reageren en actie ondernemen en daartoe momenteel de KNRM op pad stuurt.
Het ware interessant de "noodoproepen" (want daar begint het allemaal mee) eens grondig te analyseren en aan de hand van deze analyse te komen met voorstellen vwb de toekomstige aanpak.

D. Ik heb zelf nog nooit met dit soort bedrijven gesproken dus kan niet zeggen of hun de 365/7/24 kunnen garanderen, begrijp dat jij daar wel info over hebt? Dat er voor die bedrijven kosten aan hangen mogen duidelijk zijn, daar zit een hele uitdaging voor ze.

E. dit ligt er aan wat jij onder kosten voor redden van schipbreukelingen en andere in werkelijk levensbedreigende situatie's ziet? Het ontwikellen van een nieuw schip hoort daar in mijn ogen bij. Net zo goed als een radio medische dienst, trainingen enzv. Ik gok op 50% maar dat is een gok want daar laat het jaar overzicht te weinig los over.

F: liggen we nog steeds op 1 lijn, uitvragen op het moment van melding en de juiste mensen alarmeren is het begin.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #332 Gepost op: 24 november 2016, 12:15:14
Citaat van: Markvniel link=msg=1462795 date=1479982526
D. Ik heb zelf nog nooit met dit soort bedrijven gesproken dus kan niet zeggen of hun de 365/7/24 kunnen garanderen, begrijp dat jij daar wel info over hebt? Dat er voor die bedrijven kosten aan hangen mogen duidelijk zijn, daar zit een hele uitdaging voor ze.

E. dit ligt er aan wat jij onder kosten voor redden van schipbreukelingen en andere in werkelijk levensbedreigende situatie's ziet? Het ontwikellen van een nieuw schip hoort daar in mijn ogen bij. Net zo goed als een radio medische dienst, trainingen enzv. Ik gok op 50% maar dat is een gok want daar laat het jaar overzicht te weinig los over.

F: liggen we nog steeds op 1 lijn, uitvragen op het moment van melding en de juiste mensen alarmeren is het begin.

D.Het (365/7/24) is altijd een van de argumenten van de Kustwacht geweest om alleen met de KNRM te kunnen werken.
E. Het ontwikkelen van een nieuw schip kun je aan de geinteresseerde werven over laten, werven zat die dat willen en kunnen, je hoeft na ruim veertig jaar echt niet als KNRM het wiel weer eens uit te vinden. De RMD hoeft tegenwoordig echt niet meer de kop te kosten. Kosten voor trainingen kun je beperken door met minder vrijwilligers te werken.
De dure strandreddingsboten met alles wat daarbij en daaraan hoort, o.a. boothuizen, trailers, tractoren en bemanningen zijn in feite op sommige locaties achterhaald met de introductie van snelle vaartuigen in de grotere havens (o.a.Breskens,Hoek van Holland,Scheveningen,Ijmuiden,Den Helder,Terschelling, Ameland.Lauwersoog etc.) die tegenwoordig vrijwel even snel ter plaatste kunnen zijn en zijn als de te lanceren strandreddingsboten.
F.Dat is niet zo eenvoudig, wie gaat er hangen in het geval dat er slachtoffers vallen bij of na een onjuiste telefonische inschatting ?


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #333 Gepost op: 24 november 2016, 15:11:49
beschikbaarheid 365/24/7 blijft een kip-ei-discussie: zolang de KNRM sleepklussen oppakt is het voor een particuliere dienst niet interessant om beschikbaarheid te garanderen / zolang de particuliere diensten de beschikbaarheid niet garanderen zal de Kustwacht een beroep blijven doen op de KNRM.

dat is een patstelling die je óf doorbreekt met een convenant tussen betrokken partijen onderling óf door een oplegging van bovenaf (Ministerie). Het eerste is al eens geprobeerd, maar zonder succes. Tijd voor het 2e: de overheid heeft een overeenkomst met de KNRM voor de SAR, in die overeenkomst kun je prima opnemen dat ze sleepklussen verplicht moeten overlaten aan een particuliere partij als die zich in een bepaald regio aanbiedt. Dus: als er in een bepaalde regio een commerciele partij is die 365/24/7 wil garanderen, dan mag de KNRM daar in die regio niet meer op varen. Is die aanbieder er niet, dan biedt de overheid een vangnetregeling door toch de KNRM toestemming te geven.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #334 Gepost op: 25 november 2016, 09:41:01
Sluit me daar in aan bij Joost.

Wat de reactie van Thor betreft:
D: Nog steeds de vraag heeft de kustwacht wel is gesproken met bedrijven of ze die 365/7/24 kunnen garanderen of gissen we hier naar? Ik weet het niet, mijn gevoel zegt van niet want dit is de makkelijkste weg voor de kustwacht!

E: volgens mij werkt de KNRM toch ook samen met werven die deze boten ontwikellen? KNRM bouwt echt niets zelf, denken wel mee aan de teken tafel. Boten mogen daarna ook naar andere verkocht worden. Met de boten voor het binnenwater Nic wijsbeek klasse komt de boot compleet uit een ander land van een werf. Niets eigen ontwerp dus. Dus die mening deel ik niet met je.

Wat betreft de strandreddingsstations. Ter Heijde kan op plaatsen komen waar Hoek van Holland en Scheveningen niet kunnen komen. In mijn ogen zou dit station wel kunnen vervallen want de reddingsbrigade doet daar ook 365/7/24 oproep dienst. Maar of dit voor alle strandreddingsstations geld durf ik niet te zeggen. Minder vrijwilligers lijkt mij niet handig, ook de grote stations hebben een te kort aan vrijwilligers. Dan moet je de grote stations allemaal beroeps maken om alles te garanderen! Het netwerk KNRM ligt juist goed gedeeld. en vrijwilligers zijn goedkoper dan beroepskrachten nog steeds.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #335 Gepost op: 25 november 2016, 10:35:25
Citaat van: joostvankempen link=msg=1462843 date=1479996709
beschikbaarheid 365/24/7 blijft een kip-ei-discussie: zolang de KNRM sleepklussen oppakt is het voor een particuliere dienst niet interessant om beschikbaarheid te garanderen / zolang de particuliere diensten de beschikbaarheid niet garanderen zal de Kustwacht een beroep blijven doen op de KNRM.

dat is een patstelling die je óf doorbreekt met een convenant tussen betrokken partijen onderling óf door een oplegging van bovenaf (Ministerie). Het eerste is al eens geprobeerd, maar zonder succes. Tijd voor het 2e: de overheid heeft een overeenkomst met de KNRM voor de SAR, in die overeenkomst kun je prima opnemen dat ze sleepklussen verplicht moeten overlaten aan een particuliere partij als die zich in een bepaald regio aanbiedt. Dus: als er in een bepaalde regio een commerciele partij is die 365/24/7 wil garanderen, dan mag de KNRM daar in die regio niet meer op varen. Is die aanbieder er niet, dan biedt de overheid een vangnetregeling door toch de KNRM toestemming te geven.

Waar praten we in concreto over : Rederij Noordgat B.V.*)-KNRM Terschelling/Vlieland en Lima Delta B.V.**)(Edam)-KNRM Marken/Lelystad.

*)Terschelling - Vlieland - Harlingen Rederij Noordgat
   www.watertaxiterschelling.nl/
    Rederij Noordgat is een zelfstandig sleep- en bergings- en watertaxibedrijf, gevestigd op het Waddeneiland Terschelling.
**)Lima Delta B.V. - Hulpdienst / sleepdienst / reddingsdienst ...www.limadelta.nl/ Boot slepen? Motorpech? Wij helpen uw schip op de Nederlandse wateren!

Beide bedrijven met toch aardige vloten en behoorlijk actief op het water, met relatief aardige omzetten.

Op de Westerschelde, de professionele bergers als o.a. Multraship,BK/Smit/URS en Polderman en de Wadden o.a. Veltman en de KNRM zijn er betrekkelijk weinig perikelen en is er in de regel een goede samenwerking tussen de bedrijven en de KNRM.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #336 Gepost op: 25 november 2016, 11:06:55
Citaat van: Markvniel link=msg=1462993 date=1480063261
Sluit me daar in aan bij Joost.

Wat de reactie van Thor betreft:
D: Nog steeds de vraag heeft de kustwacht wel is gesproken met bedrijven of ze die 365/7/24 kunnen garanderen of gissen we hier naar? Ik weet het niet, mijn gevoel zegt van niet want dit is de makkelijkste weg voor de kustwacht!

E: volgens mij werkt de KNRM toch ook samen met werven die deze boten ontwikellen? KNRM bouwt echt niets zelf, denken wel mee aan de teken tafel. Boten mogen daarna ook naar andere verkocht worden. Met de boten voor het binnenwater Nic wijsbeek klasse komt de boot compleet uit een ander land van een werf. Niets eigen ontwerp dus. Dus die mening deel ik niet met je.

F.Wat betreft de strandreddingsstations. Ter Heijde kan op plaatsen komen waar Hoek van Holland en Scheveningen niet kunnen komen. In mijn ogen zou dit station wel kunnen vervallen want de reddingsbrigade doet daar ook 365/7/24 oproep dienst. Maar of dit voor alle strandreddingsstations geld durf ik niet te zeggen. Minder vrijwilligers lijkt mij niet handig, ook de grote stations hebben een te kort aan vrijwilligers. Dan moet je de grote stations allemaal beroeps maken om alles te garanderen! Het netwerk KNRM ligt juist goed gedeeld. en vrijwilligers zijn goedkoper dan beroepskrachten nog steeds.

D. Daar zijn wij niet bij.
E. De ontwikkelingskosten van de NH1816 zullen grotendeels moeten worden gedragen door de KNRM, o.a. ergonomie ruim veertig/vijftig jaar heel bekend en normaal vanuit de marine en de meerbaks duwvaart en offshore/haven/zeesleepvaart dus het wiel vwb de NH 1816 hoeft niet weer te worden uitgevonden door de KNRM etc.etc.
De Nicolaas Wijsbeek klasse (Noorwegen) is een voorbeeld hoe het allemaal effectiever, sneller en goedkoper kan.
F.Een groot gedeelte van de strandreddingsboten is tegenwoordig meer (dure) folklore, en dat hoort thuis op Hollum en in Den Helder en Hoek van Holland. De grote snelle reddingsboten, in tegenstelling tot de Carlot klasse, kunnen tegenwoordig snel ter plaatse zijn waar strandreddingsboten (met alle kosten van dien,o.a. gebouw, tractor, bootwagen en vrijwilligers en plaatselijke cie etc.), zijn, gestationeerd. Ik doelde op de vrijwilligers van de strandreddingsboten en alles wat daarbij hoort, heeft niets te maken met de beroepskrachten en opstappers op de grote boten.
Het KNRM netwerk is gelet op o.a. de grotere snelle boten overdadig.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #337 Gepost op: 27 november 2016, 10:07:22
The Coast Guard’s Gift Ideas For 12 Nautical Days Of Christmas

http://gcaptain.com/coast-guards-gift-ideas-nautical/


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #338 Gepost op: 27 november 2016, 23:30:10
Nu we het toch over slepen hebben. ;)

De Nederlandse ingenieur Auke Piek is bezig met een project om zoet water vanuit de Suriname-rivier naar de Caribische Eilanden te slepen met een boot. Als proef gebruikt hij een grote plastic zak ter grote van een olympisch zwembad (2500 kub). De eilanden hebben steeds meer last van droogte. Als de proef slaagt wil hij nog grotere zakken laten maken, van 40.000 kub.

Mijnbouwingenieur Auke Piek is onder andere directeur geweest bij Haskoning en goed ingevoerd in diplomatieke kringen.

http://www.amazoneresources.org
http://dagbladdewest.com/2016/11/22/waterexport-bron-van-inkomsten-voor-suriname/
http://gcaptain.com/towing-giant-bags-water-fight-drought/


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #339 Gepost op: 28 november 2016, 09:21:11
Citaat van: Thor link=msg=1463006 date=1480068415
D. Daar zijn wij niet bij.
E. De ontwikkelingskosten van de NH1816 zullen grotendeels moeten worden gedragen door de KNRM, o.a. ergonomie ruim veertig/vijftig jaar heel bekend en normaal vanuit de marine en de meerbaks duwvaart en offshore/haven/zeesleepvaart dus het wiel vwb de NH 1816 hoeft niet weer te worden uitgevonden door de KNRM etc.etc.
De Nicolaas Wijsbeek klasse (Noorwegen) is een voorbeeld hoe het allemaal effectiever, sneller en goedkoper kan.
F.Een groot gedeelte van de strandreddingsboten is tegenwoordig meer (dure) folklore, en dat hoort thuis op Hollum en in Den Helder en Hoek van Holland. De grote snelle reddingsboten, in tegenstelling tot de Carlot klasse, kunnen tegenwoordig snel ter plaatse zijn waar strandreddingsboten (met alle kosten van dien,o.a. gebouw, tractor, bootwagen en vrijwilligers en plaatselijke cie etc.), zijn, gestationeerd. Ik doelde op de vrijwilligers van de strandreddingsboten en alles wat daarbij hoort, heeft niets te maken met de beroepskrachten en opstappers op de grote boten.
Het KNRM netwerk is gelet op o.a. de grotere snelle boten overdadig.

D: ok dan kunnen we dus ook niet zeggen dat de bergers (waterhulpverleners) geen 365/7/24 kunnen garanderen want dat weten we dus niet. We nemen aan om dat ze ook andere dingen doen dat ze het niet kunnen, maar het zou ook kunnen dat ze het wel kunnen. Ik heb het ze nooit gevraagd!

E: maken ze ook geen gebruik van andere technologië of zeggen ze dat ze alles zelf ontwikkeld hebben. Volgens mij worden er bestaande stoelen gebruikt. Dus ja er zitten kosten aan de ontwikkeling maar binnen de marine bijv zijn er ook niet van dit soort boten. Dat er kennis over snel varende boten is denk ik ook en daar wordt denk ik ook wel naar gekeken!

F: De strandreddingsposten zijn misschien te dik bezaaid langs de kust maar als al deze oproepen opgepakt moeten worden door de grote stations heb je ook een probleem met de inzet van je vrijwilligers! Deze moeten dan vaker opkomen en wat gaat de werkgever daar van zeggen? Dus zal je naar meer beroepsmensen met meerdere shifts (alla de brandweer) moeten wat een duurdere kostenpost is. Dus zijn die strandposten wel zo duur en overbodig?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!