Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)

Auteur Topic: Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)  (gelezen 146368 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #60 Gepost op: 16 november 2011, 16:22:51
AIS zorgt voor verwarring in de mist

Willemstad, 16-11-2011

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft zondag 13 november enkele recreatieschippers bekeurd omdat ze in dichte mist op het Hollands Diep niet op radar voeren zoals het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) voorschrijft. De betrokken schippers dachten dat AIS met een daaraan gekoppelde elektronische zeekaart voldoende was om de vaart veilig voort te zetten.

De Waterpolitie van het KLPD zag die zondag dat een jacht bijna op een ankerligger voer en daarna een aanvaring met een duwboot pas op het laatste moment kon voorkomen. Bij een bezoek aan het jacht bleek dat deze niet op radar voer. De schipper van de motorboot vertelde echter dat dit niet nodig was omdat zijn schip voorzien was van AIS en hij zodoende op zijn elektronische zeekaart alle scheepsbewegingen in de gaten kon houden. AIS is immers verplicht volgens de recreant. De man was dan ook erg verbaasd toen de Waterpolitie hem vertelde dat deze verplichting er niet is en dat de voorschriften van het BPR onveranderd ook voor hem gelden. Toen begreep de man ook waarom hij bijna in aanvaring met een duwboot was gekomen.
Gedurende die dag trof de Waterpolitie nog twee recreatievaartuigen aan die in de dichte mist voeren op hun elektronische zeekaart. Ook deze schippers gingen er van uit dat alle schepen verplicht zijn uitgerust met AIS en dat ze met hun elektronische zeekaart alles in de hand hebben. Een misvatting die in het uiterste geval tot ernstige ongevallen kan leiden. Hopelijk zijn er niet nog meer recreanten die denken dat ze op die manier veilig in de mist kunnen varen.

AIS = Automatisch Identificatie Systeem. Het systeem zendt automatisch gegevens van een schip uit. Elk schip met AIS kan berichten ontvangen van andere schepen in de buurt , die ook zijn uitgerust met AIS.

Laatst gewijzigd 16-11-2011 15:50 |  © KLPD

http://www.politie.nl/klpd/nieuws/voor_de_pers/111116aiszorgtvoorverwarringindemist.asp


Rickvb

  • Beroepsbrandweerman & strandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Ondertekening Ouddorpse Reddingsbrigade en Brandweer Rotterdam-Rijnmond
09 maart 2012

Vrijdag 9 maart hebben René van Ingen Schenau, voorzitter van de Ouddorpse Reddingsbrigade (ORB) en Henk Berkhout, districtscommandant Zuid-Hollandse Eilanden van Brandweer Rotterdam-Rijnmond, hun handtekeningen gezet onder een samenwerkingsovereenkomst. De ondertekening vond plaats op reddingspost Het Flaauwe Werk in Ouddorp.
Door deze overeenkomst wordt de hulpverlening op het strand en het duinengebied van de gemeente Goedereede verder geoptimaliseerd. Bij calamiteiten op het water wordt de Ouddorpse Reddingsbrigade nu gelijktijdig met de brandweer gealarmeerd. Ook kan de Ouddorpse Reddingsbrigade gebruik maken van het C2000 communicatieapparatuur om zo de onderlinge communicatie te verbeteren.  
Burgemeester de Velde – de Wilde van Goedereede is erg blij dat de handtekeningen onder deze overeenkomst gezet zijn en dat de afspraken op papier staan. “De bewaking en zorg van de stranden is een serieuze taak die op een professionele en correcte manier uitgevoerd wordt. De strandgasten kunnen met een gerust naar het strand en kunnen erop rekenen dat er altijd op een goede manier hulp geboden wordt.”

Bron: http://www.veiligheidsregio-rr.nl/smartsite.dws?ch=new&id=13256


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Citaat
Bij een Australische wedstrijd reddingszwemmen voor strandwachten is een 14-jarige deelnemer verdronken. De jongen viel van zijn surfplank en verdronk in de branding. Zijn lichaam werd na een nacht zoeken gevonden.

Wat er precies is gebeurd, is nog niet duidelijk. Mogelijk is de jongen met zijn surfplank tegen een andere deelnemer gebotst. Vrienden en familie hebben vannacht een wake gehouden op het strand waar het ongeluk gebeurde.

Het is de derde keer in 15 jaar dat er iemand verdrinkt tijdens de Australian Surf Life Saving Championships bij de plaats Kurrawa in Queensland. In 2010 kwam een 19-jarige deelnemer om in een ruwe zee en in 1996 verdronk een 15-jarige jongen.

'TRAGISCH'
Volgens de organisatoren gaat het om een verschrikkelijk toeval. "Sinds de eerste wedstrijd in 1915 zijn er maar een handjevol mensen omgekomen", zegt een woordvoerder. "Het is tragisch dat drie van hen in de afgelopen twintig jaar verdronken."

De familie van de twee jaar geleden verdronken strandwacht is het daar niet mee eens. "Dit is een schande", zegt een woordvoerder. "Het draait alleen maar om het geld. Er gaan miljoenen aan sponsorgeld naartoe en de veiligheid van de deelnemers is ondergeschikt aan de commerciële belangen."

Er gaan in Australië geluiden op om een onderzoek in te stellen naar de surfwedstrijd.


bron: nos.nl


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Lima Delta Safety ‏@LimadeltasafetyR
 
Wij breiden uit, met nieuw reddingsvaartuig: de Odysseus word binnenkort te water gelaten, Type: Mare 900 GTC, SOLAS Approved!
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Zoektocht naar onderzeeboot in Noordzee 1 mei 2012, 9.19 uur

Van de 6 Nederlandse onderzeeboten die tijdens patrouilles in de Tweede Wereldoorlog verloren gingen, werd alleen Hr. Ms. O-13 nooit gelokaliseerd. Nog altijd wordt gezocht naar dit vaartuig met 34-koppige bemanning.De Koninklijke Marine en het Comité Nabestaanden Onderzeeboten 1940-1945 hopen dat gebruikers van de Noordzee alert zijn op het vinden van de O-13. Zo ontdekten sportvissers vorig jaar de eveneens vermiste onderzeeboot K XVI in de Zuid-Chinese Zee.
Operatiegebied
De O-13 vetrok op 12 juni 1940 vanuit Dundee in Schotland voor een oorlogspatrouille nabij Scandinavië, maar keerde nooit terug. Vanwege het opgedragen operatiegebied verging de O-13 waarschijnlijk in het segment dat zich bevindt tussen 56⁰25’ N en 57⁰20’ N. De Schotse kustlijn, tussen Dundee en Aberdeen, begrenst het gebied aan westzijde; aan de oostzijde ligt de grens op 006⁰ E. Hierbinnen is het gebied tussen 003⁰00’ E en 005⁰20’ E belangrijk vanwege diverse mijnenvelden.TheorieënVoor de ondergang van de O-13 bestaan verschillende, onbewezen, theorieën. Zo zou ze zijn vergaan op een Duits mijnenveld of door een Poolse onderzeeboot zijn overvaren omdat die haar aanzag voor Duits. Ook een technisch mankement of losdrijvende mijn kunnen de oorzaak zijn.
www.mindef.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Multidisciplinaire oefening Terschelling, 4 juni 2012

Na een explosie op de rondvaartboot Riepel worden diverse hulpverleners (KNRM, Brandweer, Sigma en particuliere Bergers) ingezet om de 41 opvarenden te redden.
Maandagavond is er op de Waddenzee bij Terschelling een grote multidisciplinaire oefening gehouden. Bij deze oefening waren naast de reddingboten van de KNRM stations West Terschelling, Terschelling Paal 8, Vlieland ook brandweer Terschelling, het Sigma team, ambulancediensten en rederij Noordgat aanwezig. De slachtoffers werden ‘gespeeld’ door Lotus vrijwilligers en zeevaartschoolstudenten.

Aan het begin van de avond vind er een explosie plaats in de machinekamer van de rondvaartboot de Riepel. Op het moment van de explosie zijn er 41 mensen aan boord van de Riepel, hiervan raken er diverse gewond (variërend van schaafwonden tot ernstige brandwonden). Een van de opvarenden raakt zo in paniek door de explosie dat hij overboord springt.

De reddingboot Arie Visser is als eerste ter plaatse en zet vier man over om eerste hulp te verlenen en om de reddingsactie aan boord van de Riepel in goede banen te leiden. Ondertussen beginnen de andere reddingboten met het zoeken naar de drenkeling. Gelukkig wordt de drenkeling snel gevonden en naar de haven gebracht waar hij wordt opgevangen door gereed staande Sigma team.
De Hurricane van rederij Noordgat brengt de brandweer naar de Riepel en zorgt ervoor dat de brandweer bluswater krijgt. De brandweermannen gaan met perslucht de accommodatie binnen om daar te zoeken naar slachtoffers en om de brand te blussen.
De passagiers (zowel gezond als gewond) die zelf naar buiten konden komen worden zo snel mogelijk afgevoerd met de diverse reddingboten. Zij worden in de haven opgevangen en waar nodig behandeld door het Sigma team en het ambulancepersoneel.
Al snel geeft de brandweer het sein brandmeester en even later kan de accommodatie veilig worden betreden om ook de slachtoffers die hier liggen te behandelen.
Een kleine anderhalf uur na de alarmering zijn alle slachtoffers veilig van boord en is de oefening afgelopen.
Terugkijkend op de oefening waren er de nodige leermomenten (daar is het een oefening voor). Maar al met al was men zeer tevreden over de samenwerking tussen de diverse hulpdiensten en de afhandeling van het incident.
www.knrm.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Medische evacuatie bij Dow Chemical

Breskens, 9 juni 2012

De vrijwillige bemanning van reddingstation Breskens heeft samen met de Dow bedrijfsbrandweer een slachtoffer van een schip geëvacueerd. Het betrof gelukkig een oefening, maar wel één die leerde dat beide partijen prima kunnen samenwerken.
Bij calamiteiten op de Dow steigers in de Braakmanhaven kan het voorkomen dat reddingboot Zeemanshoop ter assistentie wordt opgeroepen.

Om de Dow bedrijfsbrandweer en de KNRM vrijwilligers goed kennis met elkaar te laten maken, zijn er in de laatste jaren gezamenlijke oefeningen opgezet. Vandaag stond er weer zo’n oefening op het programma.

De brandweer van Dow Benelux B.V. was uitgerukt naar een binnenvaartschip in de Braakmanhaven. Hier was iemand gevallen in de machinekamer en had ernstig rug letsel.

Om fictieve redenen kon de persoon niet via de ambulance geëvacueerd worden, maar moest dit via de reddingboot naar een andere locatie.

Het binnenvaartschip is met verlading bezig, waardoor de reddingboot niet langszij mag. Aan de Dow brandweer de taak om het slachtoffer veilig op de steiger te krijgen.

Hierna is het aan de KNRM de taak om het slachtoffer veilig aan boord van de reddingboot te krijgen en verder te evacueren. Na de evacuatie werd ‘einde oefening’ gegeven.

Bij de evaluatie, op het achterdek van de Zeemanshoop, kwam naar voren dat beide teams het een nuttige en goed oefening vonden. Het is zeer goed om te weten dat beide organisaties prima kunnen samenwerken en tevens elkaars manier van werken en middelen kennen.

KNRM Breskens bedankt de Dow bedrijfsbrandweer voor de goede organisatie en samenwerking.

Bron+foto,s: http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/breskens/nieuws/?contentID=6AA5AEB0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Druk weekeinde voor Kustwachtcentrum Den Helder 24 juni 2012

Dit weekeinde heeft het Kustwachtcentrum in Den Helder het zeer druk gehad. Er zijn vier medische evacuaties geweest, zes keer was er een surfer in de problemen en er zijn meerdere personen te water geraakt. Eenentwintig schepen hadden motorproblemen en vijftien schepen hadden andere problemen. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, de reddingsbrigades, politievaartuigen, brandweer en ambulance zijn diverse keren opgeroepen en hebben hun assistentie verleend. Ook de OFFSAR heli is ingezet en nog een Belgische heli.
 
Zondagmiddag kwam rond 15.15 uur de melding binnen dat de “Alskling” problemen had met de tuigage. Hij lag op dat moment voor de pier van Scheveningen. De reddingboot van station Scheveningen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij is direct ingeschakeld en wist het schip ondanks de hoge golfen rond 18.30 uur veilig af te meren in de jachthaven van Scheveningen.
 
Om 15.38 uur kwam er via de 112-centrale een melding binnen dat er een catamaran was omgeslagen aan de oostkant van de Grevelingendam t.h.v. paviljoen Meerzicht. Eén persoon werd hierbij vermist, maar droeg wel een zwemvest en wetsuit. Diverse reddingseenheden waaronder een Belgische heli zijn hierop gealarmeerd. De persoon is rond 16.00 uur aangespoeld en door het aanwezige ambulancepersoneel nagekeken.
 
Tegen 16.00 uur kwam de melding binnen dat op het Veluwemeer bij Bremenbergse Hoek twee polyvalken waren omgeslagen. In totaal raakten hierbij acht personen waaronder een aantal kinderen te water. Als eerste was de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij van Elburg ter plaatse. Er bleken in totaal vijf polyvalken met in totaal zevenentwintig personen op het water te zijn. Er kwam assistentie van de brandweer en de reddingsbrigade die de aanwezige kinderen in de leeftijd van 5 tot 15 jaar naar de Harderhaven hebben begeleid. Drie kinderen zijn door ambulancepersoneel behandeld. De resterende bootjes zijn daarna veilig naar de wal gebracht.

www.kustwacht.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Marine beëindigt gijzeling bij Somalië (update)
29 juni 2012, 11.45 uur

Het luchtverdedigings- en commandofregat Hr. Ms. Evertsen heeft vanmorgen een op 20 juni gekaapte dhow uit Oman onderschept. Dat gebeurde na een speurtocht van 2 dagen in de Arabische Zee en de Golf van Aden. De boot werd door piraten gebruikt om koopvaardijschepen in de Arabische Zee aan te vallen. De gegijzelde 7-koppige bemanning is in veiligheid gebracht en enkele van piraterij verdachte personen zijn overmeesterd.
De klopjacht volgde na een periode van dhowkapingen waarna de bootjes werden gebruikt om schepen in de Arabische Zee aan te vallen. Eergisteren volgde wederom een melding. De kapitein van het motorschip MV Namrun berichtte te zijn aangevallen en dat daarbij is geschoten. Commandant van NATO’s taskforce 508 commandeur Ben Bekkering stuurde vervolgens Hr. Ms. Evertsen op de Namrun af. “Het zeegebied is zeer omvangrijk, de dhow klein en het aantal marineschepen en patrouillevliegtuigen beperkt. Voordat je een beslissing neemt, moet je afwegen hoe valide de melding is, hoe snel we er kunnen zijn en wat het risico is om elders minder aandacht te geven. Daarbij is de factor tijd van groot belang. In dit geval was de afweging duidelijk en heb ik Hr. Ms. Evertsen opdracht gegeven om de dhow te onderscheppen.”
Overmeesteren
Na een intensieve zoekactie in noordelijke richting, ondersteund door een Japans maritiem patrouillevliegtuig, ontdekte de Lynx-boordhelikopter van de Evertsen gistermiddag de dhow bij Jemen. Toen de boot de richting Somalië opstoomde besloot Hr. Ms. Evertsen direct na zonopkomst het schip te boarden.
De dhow probeerde te vluchten en de gegijzelden bemanningsleden sprongen over boord. Terwijl zij in veiligheid werden gebracht, overmeesterden Nederlandse mariniers de dhow en de verdachten. Die gaven elke vorm van verzet op tijdens deze snelle en gedecideerde actie. “Die bewijst wederom dat, hoewel piraten in dit gebied nog steeds actief zijn, de internationale gecoördineerde maritieme inzet tegen piraterij werkt”, zegt kapitein-luitenant-ter-zee Boudewijn Boots, commandant van het marineschip.
De Koninklijke Marine maakt met Hr. Ms. Evertsen, als vlaggenschip van het vlootverband, sinds mei voor 3 maanden deel uit van de NAVO antipiraterij-missie Ocean Shield rond de wateren bij Somalië.
www.mindef.nl
 
Ook een vorm van redden! O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Be Traceable
Zorg dat je traceerbaar bent!
Als je met klein (surf)materiaal het water op gaat, kan het gebeuren dat je je zeil, kite of board kwijtraakt. Kijk hier voor meer tips voor kiters.
Je maakt het iedereen (ook jezelf!) makkelijker als je jouw mobiele telefoonnummer op je materiaal zet. Je hebt je materiaal snel terug en je bespaart de redders een nodeloze en zeer kostbare zoekactie. Laat bovendien de Kustwacht/KNRM niet onnodig naar jou zoeken, wanneer jij veilig aan wal bent maar je board nog rond drijft.
Bel direct de Kustwacht/KNRM 0900-0111
De KNRM heeft een speciale BE TRACEABLE sticker om op je board te plakken, waarop je jouw naam en mobiele nummer kunt invullen.
Al bijna 800 collega (kite)sufers gingen je voor!
Deze stickers zijn zeer sterk klevend en 7 jaars buitenkwaliteit en kunnen dus tegen een stootje.
Let wel op dat je de bijgeleverde transparante folie over de sticker heen plakt!
Als je jouw adres gegevens achterlaat, stuurt de KNRM deze sticker gratis naar je toe.

www.knrm.nl