Onderkoeling.

Auteur Topic: Onderkoeling.  (gelezen 15362 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 1 februari 2003, 09:23:57
Dat kan, maar ook daarop kun je (leren) reageren. In de opleiding binnen onze vereniging leren we onze mensen "probleem oplossend denken": wat is in de kern van de zaak het probleem/gevaar, wat zijn daarvoor de oplossingen en wat kan daarbij fout gaan en wat kan ik doen om het laatste te voorkomen.
Voorbeeld:
Het gaat misschien straks hard waaien.
dan verwaai ik op de dijk, golven slaan over mijn bootje of ik sla om. Dan ga ik mijn zeil laten zakken en gooi ik mijn anker uit. Maar dan kan mijn anker gaan krabben. Is mijn anker dan wel groot genoeg? Kan ik er wel gemakkelijk bij? Als ik voor anker lig kom ik niet thuis... kan ik dan iemand waarschuwen? Ben ik wel goed gekleed, heb ik iets bij mij waar ik onder kan schuilen? Heb ik licht, voor als het dan donker wordt?
Dat het weer veranderd kan/mag ook voor een watersporter geen reden zijn om in moeilijkheden te raken. Ik doe dit "werk" nu al meer dan 15 jaar en ik kom vaak weer de zelfde mensen tegen, soms helpen wij iemand drie keer op dezelfde dag! Wij moeten ons ook soms afvragen of we mensen niet door onze aanwezigheid stimuleren tot het nemen van risico's. Er is bij ons in de buurt een strandje met op een paar honderd meter verderop een eiland. Als je mensen ziet zwemmen van het strand naar het eiland en andersom en je gaat erbij liggen met je reddingboot "voor de veiligheid", dan denken anderen "he, ik kan het ook wel eens proberen en lukt het niet dan pikt de reddingsboot ons wel op. En toen was er alarm en moest je weg...
Er zijn altijd mensen die het gevaar opzoeken en de grenzen van hun kunnen. Wij zijn dan de mensen waar ze op terug moeten kunnen vallen en we moeten voorbereid zijn om hulp te verlenen daar waar het fout dreigt te gaan.  Mensen moeten dan op ons kunnen rekenen, maar ik ben nog niet zoveel ongevallen tegen gekomen die niet met wat nadenken voorkomen hadden worden...


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #21 Gepost op: 1 februari 2003, 09:32:50
Henk,

Helemaal duidelijk. je hebt alleen voldoende mensen die denken; ik heb zomers ook geen sneeuwkettingen nodig.... :P, dus die kijken niet verder dan hun neus lang is...


Lifeguard

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 9 mei 2003, 23:57:34
Ik las een soort netje en horizontaal het water uit halen.
Er word hier waarschijnklijk een Jason cradle bedoeld.
Dit is een apparaat die met simpele handkracht een niet meewerkend SO horizontaal uit het water kan krijgen.
Je kan hem o.a. kopen bij Datema, Delftzijl, wel erg duur.
Aan een brigade op een forum vragen of er kennis in huis is? HMMmm!
Zou het niet mooi zijn om als ambulanceverpleegkundige in het voorseizoen gewoon bij een bewakende brigade langs te gaan voor een gratis opfris cursus.
Dan hebben opeens veel meer brigadeleden een reële kijk op de zaak.
Hoi!


kader5701

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 16 juli 2003, 18:48:41
Voor de gïnteresseerden, de KNRM heeft een film uitgegeven,"onderkoeling om koud van te worden" ook aardig om te draaien bij een vervolgcursus EHBO
Gert


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #24 Gepost op: 17 juli 2003, 03:50:42
Voor de gïnteresseerden, de KNRM heeft een film uitgegeven,"onderkoeling om koud van te worden" ook aardig om te draaien bij een vervolgcursus EHBO
Gert
Hoe te verkrijgen/in te zien/te kopen?


kader5701

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 17 juli 2003, 15:12:11
Bij de KNRM,
postbus 434 1970 AK IJmuiden,
tel. 0255-520501,
fax 0255-522572.
www.knrm.nl
e-mail knrm@knrm.nl
  kunnen ze je ongetwijfeld verder helpen.

Groetjes Gert


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #26 Gepost op: 19 juli 2003, 15:30:50
De opmerkingen van "gast" en "ron Zegers" zijn inderdaad juist.

ik heb in het verleden ook eens verschrikkelijk gestoeid met een verdronken duiker om hem via een kunstof schuine bevroren walkant horizontaal uit het water te krijgen. (flessen die in de weg zaten!)

Naar aanleiding van deze casus (We hebben 6 uur gereanimeerd!) is er een evaluatie geweest met o.a. een marine arts uit Den Helder. die stelde: "als iemand eenmaal buiten bewustzijn is maakt het niet meer uit hoe je hem/haar er uit trekt, als het s.o. er maar zo snel mogelijk uit komt!

Bij wakkere s.o. geldt het verhaal van horizontaal uit het water halen tenzij ze er net ingevallen zijn. (Zie eerdere verhalen)

Zeker met onderkoeling moet je allert zijn op het horizontaal uit het water halen ivm de redistributie van het relatief koude bloed uit de extremiteiten naar de romp (Kerntemperatuur)

Het "netje" waar over gesproken wordt, is m.i. een goede methode om vanuit zee iemand horizontaal aan boord te krijgen. je draait hem om zijn lichaamsas heen. (Maar ik moet zeggen dat ik er nog weinig ervaring mee heb. ik zit nog niet zo lang bij de KNRM)

Verder is weinig manipuleren uiteraard ook belangrijk bij een onderkoeld s.o. (Het hart kan reageren op afkoeling door ritmestoornissen te gaan vertonen of er zelfs mee te stoppen, denk maar aan de vroegere hartoperaties waar de patiënt in ijs werd gelegd om het hart stil te leggen) maar idit s op zee niet relevant. want de golfjes gaan door.........;-)

Goed, ik wilde een kort antwoord geven, is toch weer lang geworden. hoop dat het nog iets toevoegd aan dit item.


Lifeguard

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 26 augustus 2003, 01:58:29
Even terug naar het begin,
Ontstaat de onderkoeling langzaam of snel?
Bij een auto te water heb je een snelle onderkoeling en heb je grotere overlevingskans.
Bij een zwemmer gaat de afkoeling langzaam en heeft het lichaam de tijd om zich aan te passen aan de omgevingstemperatuur.
Hierdoor word de overlevingskans na een circulatie stilstand kleiner.
Water geleid de warmte energie veel beter dan de lucht.
Door een onderkoeld SO met schokken te verplaatsen bestaat de kans dat bepaalde receptoren in het lichaam ontregeld raken waardoor er alsnog een circulatiestilstand kan optreden.
Bij een redding zal het SO altijd met schokjes worden verplaatst, helaas maar wel de praktijk.
Threat first what kills first.
Een ambulancecrew pakt haar protocollenboek en zal overgaan tot het beschermen tegen verdere afkoelen en het toedienen van zuurstof.
Zij zullen ook een infuus aanbrengen om eventueel verwarmde infuusvloeistoffen toe te dienen.
Het terugbrengen van de lichaamstemperatuur moet gecontroleerd gebeuren in een ziekenhuis.
Is het SO langer dan een uur onder water geweest dan luidt het protocol niet meer reanimeren maar in de praktijk zal dit altijd wel worden gedaan omdat vaak niet helemaal duidelijk is hoelang het SO onder water heeft gelegen.
Kinderen hebben een grotere overlevingskans dan ouderen.
Leuk verhaaltje maar probeer als reddingsbrigade preventief te werken zodat je dit bovenstaande niet hoeft mee te maken.
OK het is wel leerzaam.
De groeten


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 27 augustus 2003, 13:34:45
Citaat
Leuk verhaaltje maar probeer als reddingsbrigade preventief te werken zodat je dit bovenstaande niet hoeft mee te maken.

Nou, dat zal bij proberen blijven. De meeste waterongevallen die ik meegemaakt heb had ik met de beste wil van de wereld niet kunnen voorkomen. Bij hoeveel ik erger heb voorkomen door er tijdig te zijn met adequate hulp weet ik niet.
Neem maandagmiddag, Een stalen zeilschip met twee jongens erop slaat om bij een gijp, bootje zinkt geen reddingsvesten jongens in het water bootje naar twaalf meter diep. Ik voek mij niet verantwoordelijk, ik had er niets aan kunnen doen als ze met het bootje naar beneden waren gegaan, Ik ben bang dat ik zover niet kom, mijn grens ligt op een meter of 7. Het enige wat ik als mijn verantwoordelijkheid voel is:

in dit geval:

Snel ter plaatse zijn. (binnen drie minuten
Jongens aan boord nemen (van een passant, dat scheelt) en naar de wal brengen.
nagaan of iedereen er is
in de gaten houden op medische problemen
veiligheid: Markeren wrak (deed RB Huizen)

De oorzaak was een foutje bij 't gijpen. Het dragen van reddingsvesten is de verantwoordelijkheid van de schipper, niet van de reddingsdiensten. Omdat we bang zijn dat de preventie een zeer beperkte invloed heeft, zijn wij ons gaan bekwamen in nog betere eeste hulp. Daar kan je naar mijn mening beter je energie in steken als in het van alles vertellen aan mensen die niet willen luisteren, onder het motto waar bemoei je je mee.

Henk


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #29 Gepost op: 27 augustus 2003, 14:17:16
Even terug naar het begin,
Ontstaat de onderkoeling langzaam of snel?
Bij een auto te water heb je een snelle onderkoeling en heb je grotere overlevingskans.
Bij een zwemmer gaat de afkoeling langzaam en heeft het lichaam de tijd om zich aan te passen aan de omgevingstemperatuur.
Hierdoor word de overlevingskans na een circulatie stilstand kleiner.
Water geleid de warmte energie veel beter dan de lucht.


Is dat zo wat je hier stelt? waarom zou iemand met een auto te water sneller afkoelen dan iemand die zo in het water plonst? je schrijft dat water de warmte energie beter geleidt, daarmee spreek je jezelf dan toch eigenlijk tegen, dat iemand die direct te water raakt minder snel onderkoelt. zeker als de persoon gaat zwemmen gaat het hard!



Door een onderkoeld SO met schokken te verplaatsen bestaat de kans dat bepaalde receptoren in het lichaam ontregeld raken waardoor er alsnog een circulatiestilstand kan optreden.
Bij een redding zal het SO altijd met schokjes worden verplaatst, helaas maar wel de praktijk.
Threat first what kills first.

Klopt, door de kou wordt het hart meer prikkelbaar voor ventrikelfibrilleren (kamerfibrilleren) of asystolie (rechte streep) daarom inderdaad proberen het s.o. zo min mogelijk te manipuleren.


Een ambulancecrew pakt haar protocollenboek en zal overgaan tot het beschermen tegen verdere afkoelen en het toedienen van zuurstof.
Zij zullen ook een infuus aanbrengen om eventueel verwarmde infuusvloeistoffen toe te dienen.
Het terugbrengen van de lichaamstemperatuur moet gecontroleerd gebeuren in een ziekenhuis.
Is het SO langer dan een uur onder water geweest dan luidt het protocol niet meer reanimeren maar in de praktijk zal dit altijd wel worden gedaan omdat vaak niet helemaal duidelijk is hoelang het SO onder water heeft gelegen.


Daarbij is het wel van groot belang te weten hoe de temperatuur van het water was op dat moment!


Kinderen hebben een grotere overlevingskans dan ouderen.
Leuk verhaaltje maar probeer als reddingsbrigade preventief te werken zodat je dit bovenstaande niet hoeft mee te maken.


Dit heb ik niet bij de reddingsbrigade meegemaakt, maar in mijn werk als ambulanceverpleegkundige. preventie, tja, daar zeg je zoiets, als de duiker bij -5 in een wetsuit gaat duiken, alleen, zonder lifeline, met half gevulde flessen, even snel een klusje voor de baas doen wie is er dan nalatig?

deze persoon was afgekoeld tot 28 graden C. daarom moesten we nog zolang doorgaan met de reanimatie, iemand wordt pas doodverklaart als hij dood en warm is! nu heb je ook nog te maken met de z.g. "afterdrop" dat wil zeggen dat je lichaamstemperatuur nog even doordaalt nadat je uit het water bent gehaald.


OK het is wel leerzaam.

Dat is toch ook de bedoeling? leren van elkaar?  ;)



De groeten