HVRB toch oranje auto`s ???

Auteur Topic: HVRB toch oranje auto`s ???  (gelezen 10779 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arthur

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
    • www.oov-support.nl
Reactie #40 Gepost op: 7 augustus 2008, 12:54:10
Beste Luc,

Ik denk dat jouw inschatting van mijn gebrekkige inhoudelijke kennis niet geheel terrecht is.

Volgens mij melden de stukken dat BZK niet voornemens is het convenant met de KNBRD (nu RN) te verlengen in 2010 tenzij de bond haar interne organisatie op dit gebied verbeterd. Een van die mogelijke verbeteringen zou de RVR zijn. Het is dan ook geheel niet van belang door wie de pilot vertraging op loopt maar is het essentieel dat de bond aantoont dat zij wel sturing en invloed heeft en als zodanig op kan treden als volwaardige gesprekspartner richting een hulpverlenings taak. Alternatieven voor BZK zijn het onderbrengen van de taakstelling bij de veiligheidsregio's. Het gaat hier dus niet om brigades die solo willen opereren maar welke instantie de organisatie en aansturing effectief kan invullen.

Het door jou genoemde post 4 lid (Ronald S. neem ik aan) heeft in het voorjaar een presentatie gegeven over de RVR. Tot onze grote verbazing had de bond er voor gekozen om niet 1 op 1 alle veiligheidsregio's aan te houden. Ik begrijp uit jouw opmerking dat de bond haar standpunt sinds dien gewijzigd heeft?  

Verder ben ik een voorstander voor uniforme uitstraling van RB voertuigen. Deze zouden mijns inziens moeten passen in de kleuren van de huisstijl. Dit heeft dan ook niks te maken met een vermeend rood hart. Het feit dat de bond in een laat stadium nog heeft geinformeerd naar het aanpassen van de kleurstelling maar dat dit niet bespreekbaar was bij BZK versterkt bij mij het gevoel dat de bond niet tijdig geanticipeerd heeft op de wijzigende huisstijl in plaats van een bewuste keuze voor de oude kleuren voor alleen de voertuigen.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #41 Gepost op: 7 augustus 2008, 13:45:10
Volgens mij melden de stukken dat BZK niet voornemens is het convenant met de KNBRD (nu RN) te verlengen in 2010 tenzij de bond haar interne organisatie op dit gebied verbeterd.
(...)
Alternatieven voor BZK zijn het onderbrengen van de taakstelling bij de veiligheidsregio's.

Brief datum 6 juli 2007
Kenmerk 2007-0000047589
Onderwerp: Invoering C2000 bij de KNBRD (Redned)

Het in 1995 afgesloten convenant heeft een looptijd tot 31 december 2010. Momenteel worden er door mij plannen gemaakt om ook na 2010 de samenwerking met de KNBRD verder te professionaliseren en te formaliseren.

(…)

De KNBRD is in gesprek met het ministerie van BZK over een nieuwe overeenkomst die na 2010 onder andere voorziet in structurele samenwerking met de veiligheids- of brandweerregio’s.

Ondertekend namens de minister van BZK door de wnd. Directeur Brandweer en GHOR.

Dit is de laatste formele brief geweest en onderschrijft het beleid van BZK, wat volgens mij inhoudt dat er geen discussie is óf de reddingsbrigade, via de KNBRD, partner blijft, maar hoe. En dat daarin sprake is van een samenwerking met de regio's, en geen overname of ander alternatief.

Er is namelijk ook geen sprake meer van een voorbereiding van het project RVR, maar een implementatie!
BZK, bestuur KNBRD, én de leden = lokale reddingsbrigades, zijn akkoord gegaan met de structuurnota RVR. Deze wordt nu ook geïmplementeerd, beginnende met Noord-Holland Noord en Haaglanden, maar er zijn inmiddels ook al contacten met andere regio's.

Maar er zijn ook regio's waar nog onvoldoende dekking is met lokale brigades. Daarom wordt gekeken of bepaalde regio's samengevoegd kunnen worden. Bij voorkeur tijdelijk tot wel voldoende dekking is.


Richard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #42 Gepost op: 14 augustus 2008, 20:35:14
Als u twee primaire kleuren met elkaar mengt krijgt u de secundaire kleuren: oranje, violet(paars) en groen. Rood + geel = oranje Blauw + geel = groen ...


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #43 Gepost op: 14 augustus 2008, 23:55:08
Wat de kleuren aangaat wil ik graag nog even kwijt dat RB Bloemendaal jaren terug uniformiteit heeft bepleit bij het KNBRD bestuur. Oranje lag voor de hand en had de voorkeur.
Echter toen bepaalde het KNBRD bestuur dat de kleding rood geel werd.
Het had van visie getuigd als ons bondsbestuur destijds ook een voorkeurskleur had uitgesproken voor voertuigen, vaartuigen en posten.

Zorg voor een gelijke uitstraling: zeker de herkenbaarheid van de posten is daarbij gebaat (en dat kan alsnog).

Dat is niet gebeurd, en is wat mij betreft een gemiste kans.

Verder ben ik het eens met Arthur die schrijft: 'Als zij dit niet doen zullen de veiligheidsregio's de regie op de hulpverlening tot zich nemen en mag  de bond het opleidings- en de  zwemverenigingstaak op zich nemen. De wijze waarop de bond haar hulpverleningstaak na 1995 heeft ingevuld heeft geeft daar op dit moment in ieder geval alle aanleiding toe.'

Allebei verbazingwekkend.
Ik mis regie vanuit het rijk. Misschien is het tijd voor kamervragen: waarom het kabinet haar regieverantwoordelijkheid niet nam en neemt. Een project versterking reddingsbrigade gesteund en betaald door het rijk had er al lang moeten zijn. Vergelijkbare projecten waren er wel voor de brandweer en de ambulance.
 
Het is helder dat de daadwerkelijke hulpverlening bij een overstroming een overheidverantwoordelijkheid is. Ook is helder dat de reddingsbrigades bij uitstek in staat zijn om met kleine bootjes en capabele bemanningen de niet-zefredzamen te redden. Maar of beide straks goed zullen functioneren moet nog blijken.

Ik zie het er van komen dat de overheid (BZK, defensie, Rijkswaterstaat, de waterschappen?) een groot aantal boten gaat kopen en die ergens opslaat. Waarna vervolgens na een overstroming -die er zeker een keer komt- blijkt dat die oplossing niet werkt. En wie weet volgt er dan een interessante parlementaire enquete, dat kan nog spannende tv opleveren.

Als ik nu zie wat er aan beheersing van overstromingsrisico's wordt uitgegeven -dan hebben we het over duizenden miljoenen Euro's- en wat er vervolgens aan geld en aandacht voor de reddingsbrigade is, dan vraag ik me af of het rijk enig idee heeft waar men mee bezig is.
Wat mij betreft is de publiek private samenwerking op de overgang van land en water een krachttoer die toe is aan enige aandacht vanuit de politiek.

Ik heb dan ook alle respect voor de mensen die zich inzetten om onze zaak te bepleiten en te regelen in die eindeloze lappendeken van ministeries, kustwachtcentrum, provincies, waterschappen, gemeenten, veiligheidsregio's, brandweer, ambulance, GGD, GHOR, politie, KNRM, Rode Kruis en wat al niet meer.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!