Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus

Auteur Topic: Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus  (gelezen 226249 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #120 Gepost op: 30 april 2009, 01:54:09
zoals ik al een paar berichten terug al heb geschreven en wat Tijgernest op een iets andere manier heeft verwoord: Laat je niet gek maken!

Wie duikt er het dodental in Nederland van de laatste griepperiode van afgelopen winter even op om alles eens in perspektief te zetten?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #121 Gepost op: 30 april 2009, 02:01:40
Lijkt het je verstandig om het aantal doden van een griepsoort te vermelden, diamondback?

Ik heb even gekeken op wikipedia maar ik denk dat de onrust dan alleen maar groter wordt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #122 Gepost op: 30 april 2009, 02:05:48
Of om aan te geven dat in vergelijking met de gewone griep de mexicaanse griep niets meer is als een verstopte neus?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #123 Gepost op: 30 april 2009, 02:09:19
Ja ok, ik snap je wel. De hype eromheen wordt volgens mij ook wel heel erg overtrokken.
Maar even een indicatie dan. Een normale griep (en dat is dus niet een verkoudheidje) geeft ongeveer 80.000 besmettingen.
Daarvan sterven tussen de 1000 en 2000 mensen. Meestal ouderen en mensen met een risico.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #124 Gepost op: 30 april 2009, 02:13:29
Pandemieën
Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog in 1918 zijn miljoenen mensen aan de Spaanse griep overleden. In 1957 heeft de Aziatische griep en in 1968 de Hongkonggriep gewoed, waarbij tienduizenden mensen kwamen te overlijden.

Bron: wikipedia (evenals het voorgaande bericht)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #125 Gepost op: 30 april 2009, 04:26:45
Goeie genade! :shock

Een normale griep is dus gewoon veel erger dan wat we nu meemaken...

Waarom loopt er niemand met een mondkapje in de winter?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #126 Gepost op: 30 april 2009, 09:16:03
Tja, ik denk dat we normaal heel nuchter (op z'n Hollands) reageren op dit soort dingen.
Nu dat de media er een heksenketel van gemaakt heeft is iedereen ineens bang en wordt er geen vergelijking gemaakt.
Nee, het is toch veel mooier voor de media om er een hype van te maken.
Koren op de molen.....
Kijk maar naar de crisis. Ik denk dat door de media aandacht en insteek van media de zaken soms nadelig beinvloed wordt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #127 Gepost op: 30 april 2009, 11:20:32
Volgens mij moet je niet kijken naar het aantal doden ten gevolge van de griep, maar meer naar het aantal zieken tijdens een pandemie die gemiddeld 20 weken duurt. Ten tijde van de piek is in het worst case scenario 30% van de mensen ziek (uit alle lagen van de bevolking), dus ook in de gezondheidszorg. Dat terwijl er juist een groter beroep wordt gedaan op diezelfde gezondheidszorg (lees ziekenhuizen en thuiszorg). Het lastige is gewoon dat er nog geen preventief vaccin is, alleen een behandeling indien men ziek wordt. Dus vandaar het grote aantal zieken dat wordt verwacht.
En ook de gronzdheidszorginstelling zullen problemen krijgen met toeleveranciers etc.

Ben het er niet mee eens dat het allemaal wel meevalt en dat het een hype is. Indien het doorzet zitten we pas aan het begin...
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #128 Gepost op: 30 april 2009, 11:34:38
Ok, Jasper... Ik ben het met je eens dat je moet kijken naar de impact v.w.b. zieken en wat het met beschikbaarheid van mensen zal doen.
Maar zelfs virologen spreken elkaar tegen. Dhr. Oosterhuis waarschuwt voor een mogelijke pandemie en wil zo snel mogelijk actie op het gebied van een vaccin.
Anderen zeggen dat het best wel mee kan vallen.
In mijn ogen moet er ook gerelativeerd worden en heeft Diamondback gelijk als hij zegt dat er ook een vergelijking gemaakt moet worden met een normale griep.
Nu wordt er volgens mij ook te veel aandacht aan besteedt dat het wel heel, heel heel erg is.
Goed, dit is nog maar het begin zeg je. Ben ik het ook wel mee eens... we weten nog niet hoe dit gaat uitpakken. Maar als je kijkt naar de berichtgevingen en de run op mondkapjes die toch niets helpen dan vraag ik me soms wel even af. Laten we ons niet gek maken?
En of het meevalt weten we pas achteraf... als alles weer achter de rug is.
Het zal in ieder geval de economie niet ten goede komen. Mexico schat in dat er al 35 miljard mee gemoeit is.

vr. gr.
Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Gast

  • Gast
Reactie #129 Gepost op: 30 april 2009, 11:47:15
Een collega van me is vorige week teruggekomen uit Mexico-stad en voelde zich oprecht niet lekker, ging ook in het restaurant uit voorzorg elders zitten en zou bij de dokter langs deze week.

Ik wacht de mededeling af op ons intranet of het bingo is.