Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus

Auteur Topic: Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus  (gelezen 224961 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

q300r_bc2

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 28 april 2009, 20:48:18
Áls je al een masker gaat dragen, draag er dan één dat helpt. Zo'n simpel ding van de bouwmarkt houdt echt niet voldoende tegen. In de meeste voorschriften voor ziekenhuizen bij een influenza uitbraak (zoals hier [PDF, 37KB]) lees ik dat FFP1-maskers afdoende bescherming bieden. Alhoewel hier [PDF, 83KB] FFP2 genoemd wordt wanneer er van mens-op-mens overdracht sprake is; volgens mij is daar (officieel) op dit moment nog geen sprake van. Overigens lijken deze documenten nog allemaal gericht op de Vogelgriep, maar kan me slecht voorstellen dat de voorschriften sterk afwijken op dit gebied.

Leverancier 3M gaat zelf voor de FFP2. Ze hebben (uiteraard) beide varianten in het assortiment.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #81 Gepost op: 28 april 2009, 20:57:23
wanneer er van mens-op-mens overdracht sprake is; volgens mij is daar (officieel) op dit moment nog geen sprake van.

Vergeef mij, ik ben een leek in de gezondheidskunde. Maar als het virus niet van mens op mens gaat, zijn al die slachtoffers dan toevallig allemaal ziek geworden?


Hoe snel verspreidt het zich?
Het is zeker dat varkensgriep van mens op mens overdraagbaar is door hoesten en niezen, iets dat bij bijvoorbeeld de vogelgriep niet het geval was. Verspreiding van de ziekte over de wereld lijkt al niet meer te voorkomen door het vele vliegverkeer.

Er bestaat daardoor het risico van een grootschalige uitbraak op wereldniveau, oftewel een pandemie. De grote vraag is echter hoe effectief het virus zich zal verspreiden in nieuwe gebieden. Tot nu toe lijken de gevallen buiten Mexico minder heftig te zijn. Al weet niemand nog wat daar de reden van is.

Bron: nu.nl


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #82 Gepost op: 28 april 2009, 21:08:34
Nee, maar ze zouden wel bijvoorbeeld allemaal in dezelfde dierentuin met een ziek hangbuikzwijntje geweest kunnen zijn (ik noem maar iets) :)
Lees nu dat er overigens wel mens-op-mens overdracht aangetoond is:

Citaat
[...]
The Director-General has raised the level of influenza pandemic alert from the current phase 3 to phase 4.
[...]
This decision was based primarily on epidemiological data demonstrating human-to-human transmission and the ability of the virus to cause community-level outbreaks.
[...]
Uit: Statement van de directeur-generaal van de WHO (engelstalig)

Meer info over de pandemie-fases van de WHO hier (alles engelstalig).


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #83 Gepost op: 28 april 2009, 22:26:22
Dinges duikt op het werk ook maar eens de BHV-kast in, op zoek naar wat kapjes... ::)

Heerlijk die kapjes. Op TV zie je ze overal - op verschillende wijze gedragen.
- Alleen de mond bedekt en de neus pontificaal vrij gelaten? Nutteloos.
- Niet goed aangesloten langs de zijden of langs de neusvleugels? Nutteloos.

Let maar eens op, bijzonder leerzaam!

Kapjes kunnen nut hebben, maar alleen als ze van goede kwaliteit zijn, goed aansluiten op het gezicht en op de juiste wijze worden gedragen. Anders zijn ze alleen maar een placebo.

Maar ja, zoals men weet is ook een placebo vaak genoeg om je goed te voelen, en daar is dat kapjesgedoe volgens mij voor een groot deel voor bedoeld: om paniek te voorkomen door de mensen het gevoel te geven dat ze zelf iets kunnen doen om de ziekte te voorkomen. Zonder een goede gebruiksinstructie én vervolgens het opvolgen hiervan, heeft het niet veel nut ter voorkoming van infectie.

Ik ben trouwens nieuwsgierig hoe lang het virus buiten het lichaam overleeft - niet lang, denk ik.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #84 Gepost op: 28 april 2009, 22:35:22
Run op mondkapjes
28-04-2009 16:23

Leerlingen met mondkapje vragen aandacht voor de muffe lucht in hun lokaal.

RIJSWIJK (ANP) – Nederlanders hamsteren massaal mondkapjes om zich te beschermen tegen varkensgriep. Bij diverse bedrijven in medische producten is een grote toeloop op dit soort artikelen ontstaan. Niet alleen artsen en apothekers, maar ook particulieren en bedrijven slaan de kapjes in groten getale in.

Bij Thaly in Voorschoten vliegen ze met duizenden per dag de deur uit. Daarbij verkoopt de groothandel eveneens veel desinfectiemiddelen. „Nadat je een deurkruk hebt aangeraakt, moet je eigenlijk alweer je handen reinigen", aldus Robert Leefers.

Veel leveranciers kunnen de vraag niet bijbenen en raken door de voorraad heen. Hetzelfde gebeurt bij groothandels. ,Jarenlang werd er bijna niets verkocht en nu ontstond er een ware ’run”’, zegt Bram Vermeulen van Vermeulen Medical.

Vooral de voorgevormde, zwaardere kapjes van een paar euro zijn in trek. De ’lapjes’ die tandartsen dragen, beschermen te weinig.
Er zijn drie categorieën. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO raadt aan minimaal voor de tweede te kiezen. Bij SARS en de vogelgriep werd dit toen ook geadviseerd. „De vraag blijft of ze afdoende beschermen”, oppert Vermeulen. Directeur Roel Coutinho van het Centrum voor Infectieziektebestrijding (CIb) zei maandag dat het dragen van een mondkapje geen enkele zin heeft om zich tegen het virus te beschermen.
http://www.refdag.nl/artikel/1407088/Run+op+mondkapjes.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #85 Gepost op: 28 april 2009, 22:40:08

....om paniek te voorkomen door de mensen het gevoel te geven

Tijgernest het komt mij over als "Er is geen gevaar voor de volksgezondheid" de bijna dagelijks gebezigde uitspraak, tot het tegendeel eens bewezen wordt maar zelfs dan (92 gewonden waaronder 54 agenten) blijft de uitspraak onverminderd van kracht zo is de ervaring.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #86 Gepost op: 28 april 2009, 23:38:33
Heerlijk die kapjes. Op TV zie je ze overal - op verschillende wijze gedragen.
- Alleen de mond bedekt en de neus pontificaal vrij gelaten? Nutteloos.
- Niet goed aangesloten langs de zijden of langs de neusvleugels? Nutteloos.


Ik neem aan dat je mijn sarcasme v.w.b. de mondkapjes wel hebt meegekregen?  ;)

Maar, daar wil ik toch even op inhaken. Als ik mensen met mondkapjes zie, bedekken deze altijd neus en mond. T.h.v. het neusschot zit een metalen klemmetje wat je aan kan drukken, zo krijgt het de pasvorm van je neus. Zo'n kapje houdt veel rommel tegen wat in de lucht zweeft, ook als iemand in je nabijheid niest of hoest.

Beschermt het 100 %?
Nee, dan zul je een NBC-pak moeten aanschaffen. En da's beetje duur..


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #87 Gepost op: 29 april 2009, 00:06:57
Zo'n kapje houdt veel rommel tegen wat in de lucht zweeft, ook als iemand in je nabijheid niest of hoest.

Als iemand niest of hoest, verpsreid hij of zij aerosol. En da's wat anders dan stof.

Met stofkapjes houdt je stof tegen. Niks meer, niks minder. Waterdruppeltjes komen in het meest gunstige geval op je kapje terecht. Vervolgens zuig je die rommel als nog naar binnen door je eigen ademhaling.

Een virus hou je niet buiten de deur met een stofkapje.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #88 Gepost op: 29 april 2009, 00:10:08
Er is een kans dat je d.m.v. zo'n kappie het virus tegen kan houden. Als je het een poosje door dat kapje in de buitenlucht kan houden...ben je al een heel eind. En moet je zelf niezen of hoesten, hou de welbekende hand voor je mond! Dat vergeten veel mensen nogal eens...dat voorkomt zo'n grote stuifwolk, wel eens gezien, in slow-motion?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #89 Gepost op: 29 april 2009, 00:13:52
Show me! O0