Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus

Auteur Topic: Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus  (gelezen 226216 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #820 Gepost op: 29 december 2009, 23:11:19
Hoofd van WGO niet ingeënt tegen Mexicaanse griep

http://hln.be/hln/nl/4311/Mexicaanse-griep/article/detail/1047606/2009/12/29/Hoofd-van-WGO-niet-ingeent-tegen-Mexicaanse-griep.dhtml
29/12/09 17u48
 
Margaret Chan, hoofd van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO), heeft toegegeven dat ze zelf nog niet gevaccineerd is tegen de Mexicaanse griep. De WHO staat in voor de wereldwijde campagne tegen de ziekte.
 
"Ik heb aan de medische dienst gevraagd om zich te informeren over waar ik me kan laten vaccineren", aldus Chan. "Ik ben zeker van plan om me te laten inenten." De directrice benadrukt verder dat veel leden van de WGO zich wel al hebben laten vaccineren.
 
Overschot aan vaccins
Veel Westerse landen hebben de laatste twee maanden vaccinatiecampagnes opgezet. Het aantal vrijwilligers ligt in veel gevallen echter lager dan verwacht, waardoor er een overschot aan vaccins is. Zo kondigde onder andere Duitsland begin december aan dat ze hun overschotten wensten te verkopen aan andere landen waar er wel nog vraag naar is. (afp/eb)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #821 Gepost op: 2 januari 2010, 01:27:41
‘Kans op tweede golf Mexicaanse griep in 2010 is klein’

vrijdag 1 januari 2010 om 12:21
http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2010/01/01/kans-op-tweede-golf-mexicaanse-griep-in-2010-is-klein

Als we de Belgische griepexperts Marc van Ranst en Renaat Peleman mogen geloven, dan is de kans groot dat er dit jaar geen tweede golf van de Mexicaanse griep komt.

Infectioloog Peleman, werkzaam bij het Universitair Ziekenhuis in Gent, verwijst daarbij naar Australië, waar het nu zomer is. ‘Daar is het bij één golf gebleven’, zegt hij in Het Laatste Nieuws.

Ook achten ze de kans groot dat we weinig tot geen last zullen hebben van de normale jaarlijkse seizoengriep, die meestal piekt vanaf eind januari.

Van Ranst: ‘Het is bij vroegere pandemieën voorgekomen dat de gewone griep toen verdween – waarom precies, weten we niet – en rond deze tijd zien we in andere jaren meestal al een eerste lichte stijging van het aantal gewone griepgevallen, nu nog niks.’
Samen sterk in de hulpverlening!


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #822 Gepost op: 2 januari 2010, 10:11:47
De Mexicaanse griep maakt minder slachtoffers dan reguliere griep

Een recente studie van de Universiteit van Harvard laat zien dat de Mexicaanse griep, waaraan tientallen miljoenen Amerikanen lijden, waarschijnlijk minder mensen ziek zal maken, en minder levens zal kosten, in vergelijking met een regulier griepvirus. Mexicaanse griep zou volgens sommige wetenschappers 1 leven kosten per 2000 zieke patienten. Volgens anderen, die alle meldingen van griepsymptomen meetellen, zou het gaan om 1 leven per 14000 patienten. Het onderzoek, dat door het PLOS Medicine Journal werd gepubliceerd, gebruikte informatie die tussen April en Juli werd vergaard in Milwaukee en New York.

Het onderzoek ondersteunt inschattingen van het Amerikaanse Center for Disease Control in Atlanta, dat uitkwam op 1 dodelijk slachtoffer per 5600 patienten. Indien deze cijfers kloppen, dan zorgt de Mexicaanse griep voor minder slachtoffers dan de seizoensgriep, waardoor jaarlijk 36000 mensen om het leven komen volgens Marc Lipsitch van de Harvard School of Public Health.

De studie laat ook zien dat de H1N1 griep veel meer volwassenen treft tussen de 18 en 64 jaar dan kinderen. Al komen ook meer kinderen door deze griep om het leven. Sommigen overheden hebben aanvankelijk de vaccinaties verstrekt aan gezonde kinderen, terwijl deze werd onthouden aan volwassenen met chronische gezondheidsklachten. Dat is een onverstandig beslissing, aldus Lipsitch. Volgens het CDC moeten beide groepen evenveel aandacht krijgen.

Een van de redenen dat de Mexicaanse griep minder slachtoffers maakt dan de reguliere griep kan zijn dat relatief weinig ouderen door het virus zijn besmet, terwijl in die doelgroep de meeste complicaties te verwachten zijn, zo stelt Joseph Quimby van het CDC. 'Het gaat niet om het totaal aantal doden', aldus Quimby, 'in de doelgroep onder de 50 verwachten we dat het aantal doden de reguliere griep met een factor vijf tot tien zal overtreffen.' http://zaplog.nl/zaplog/article/de_mexicaanse_griep_maakt_minder_slachtoffers_dan_reguliere_griep
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #823 Gepost op: 6 januari 2010, 09:35:48
Europa wil onderzoek naar aanpak van Mexicaanse griep

http://www.hln.be/hln/nl/4311/Mexicaanse-griep/article/detail/1050145/2010/01/06/Europa-wil-onderzoek-naar-aanpak-van-Mexicaanse-griep.dhtml
06/01/10 08u42
 
Het parlement van de Raad van Europa wil een onderzoek naar de druk die geneesmiddelenbedrijven mogelijk uitoefenden bij het uitroepen van de Mexicaanse griep tot pandemie. Volgens de raad lieten de experts van de wereldgezondheidsorganisatie (WGO) zich te veel leiden door farmaceutische bedrijven. Dat schrijft de krant De Morgen.

Medisch schandaal
De Raad van Europa, waarin 47 Europese landen zitting hebben, wil dat er later deze maand een onderzoek en een spoeddebat komen.
De Duitse parlementsvoorzitter van de raad, Wolfgang Wodarg, noemt het uitroepen van de "loze pandemie" een van de grootste medische schandalen van deze eeuw. "Het uitroepen van een alarmerende pandemie mag nooit worden beïnvloed door medicijnverkopers", stelt hij.

Nodeloze vaccinaties
In een ontwerpresolutie die tijdens het spoeddebat zal worden voorgelegd, luidt het onder meer dat miljoenen gezonde mensen wereldwijd nodeloos zijn blootgesteld aan onbekende neveneffecten van griepvaccins die onvoldoende waren getest. (belga/adb)
Samen sterk in de hulpverlening!


Chirurgie nurse

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #824 Gepost op: 6 januari 2010, 10:52:51
Goh, komen ze nu mee....
Werkplek: IC in een academisch ziekenhuis


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #825 Gepost op: 8 januari 2010, 02:31:08
Goh, komen ze nu mee....

Inderdaad, al aan het begin / tijdens de pandemie riep ik dat de normale griep maar slachtoffers maakt. Deze griep is zwaar overtrokken door de who (denk ik) en achteloos overgenomen door de regeringen :( .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #826 Gepost op: 8 januari 2010, 09:19:48
Inderdaad, al aan het begin / tijdens de pandemie riep ik dat de normale griep maar slachtoffers maakt. Deze griep is zwaar overtrokken door de who (denk ik) en achteloos overgenomen door de regeringen :( .

Goh, misschien moet je solliciteren, met jouw voorspellende gave kunnen we dan altijd de juiste beslissingen nemen...  :-X

Achteraf is het altijd makkelijk praten, helaas moesten deze beslissingen genomen worden toen deze gegevens nog niet beschikbaar waren.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #827 Gepost op: 8 januari 2010, 11:43:29
het lijkt wel een beetje op Montezuma's revange
(maar dat was dacht ik meer een buikgriep waar de azteken immuun voor waren en de spanjaarden niet)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #828 Gepost op: 8 januari 2010, 13:56:23
Inderdaad, al aan het begin / tijdens de pandemie riep ik dat de normale griep maar slachtoffers maakt. Deze griep is zwaar overtrokken door de who (denk ik) en achteloos overgenomen door de regeringen :( .

Nee de WHO heeft het niet overtrokken. Die schuld ligt bij de media. De WHO heeft regels over de status van een epidemie. Net als bijv. de brandweer bijv de inzet van 3xTS een grote brand is, terwijl dit net zo goed een kleine brand kan zijn, waar niemand water bij kan krijgen zonder aanjaagverband. (En die wel de potentie heeft om groter te worden).

De initiele berichten waren natuurlijk van dien aard dat er een terechte vrees was. Immers, veel sterfgevallen in Latijns-Amerika. Het feit dat de griep daarna minder (c.q. milder) is geworden heeft in de media natuurlijk niet gebracht (is niet spannend, zeker in slome tijden)

De WHO heeft toch de status moeten updaten ivm met de verspreidingsgegevens. X aantal continenten, besmetting ratio, etc, leidde tot een classificatie van pandemie. De cijfers zeggen niets over de ernst van de griep.

Kortom de media (en de burgers) zijn schuldig aan het hypen van de griep en het gecreeerde sentiment. De regeringen zijn schuldig aan het niet rustig houden van het hoofd in dit soort tijden. Ik heb het net ook ergens op het forum gezegd; Ad-Hoc management. En wij (de burgerij) zijn schuldig aan het mee gaan in de hectiek.

Niet reageren levert slechte publiciteit op en dat willen de heren/dames niet. Als het fout loopt krijgen ze immers ook de volle laag. Indekken, indekken en indekken... Helaas is de maatschappij op dit moment zo ingericht.

Aan de andere kant, als het fout had gegaan (door bijv. mutatie) zouden wij het allemaal toch prettig vinden dat er voldoende aandacht voor was.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #829 Gepost op: 12 januari 2010, 13:54:59
‘Mexicaanse griep was geen pandemie’

dinsdag 12 januari 2010 om 8:29,
http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2010/01/12/mexicaanse-griep-was-geen-pandemie

De Europese regeringen hebben zich flink in de maling laten nemen door de farmaceutische industrie. De Mexicaanse griep wás helemaal geen pandemie. Dat zegt Wolfgang Wodarg, hoofd van de Europese Gezondheidsraad.

Altijd makkelijk zeggen achteraf. Zeker van iemand van wie ik tijdens de hele Mexicaanse griepepidemie nooit iets heb gehoord of gelezen.

Had hij niet begin juni kunnen roepen dat geen sprake was van een pandemie? Of moeten we concluderen dat niemand destijds kon voorzien hoe de griep zich zou gaan ontwikkelen?

Wodarg denkt dat de farmaceutische industrie er achter zit. Die zou druk hebben uitgeoefend op de politiek om zo miljarden te kunnen vedienen aan de verkoop van virusremmers en vaccins, zo meldt dagblad Sp!ts vandaag.

 Volgens de Nederlandse viroloog Ab Osterhaus slaat de EU-chef de plank volledig mis. ‘Volgens de internationale definitie was dit wel degelijk een pandemie. Alleen weet je van tevoren niet hoe erg het wordt’.

Osterhaus is er van overtuigd dat de voorbereidingen van Klink veel levens hebben gered, al kan hij niet precies zeggen hoeveel. In Nederland zijn 54 mensen overleden aan de Mexicaanse griep.

Wordt ongetwijfeld vervolgd, want het Europese hof gaat onderzoek doen naar de rol van farmaceutische bedrijven tijdens de Mexicaanse griep.
Samen sterk in de hulpverlening!