Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus

Auteur Topic: Influenza / Griep / H3N2 virus / Mexicaanse Griep / H1N1 virus  (gelezen 224853 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #60 Gepost op: 28 april 2009, 00:14:30
Het WHO heeft zijn eigen weeralarm en handeld daar ook naar.

Hoe men daar dan op reageerd is dan weer geheel ter verantwoording van de nationale overheden en haar burgers.
Overigens lijkt mij een weeralarm iets substantiëler dan een "viraalalarm". Het 1 kun je zien aankomen en volgen. Het ander is persoonlijk een heel ander verhaal...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #61 Gepost op: 28 april 2009, 00:25:19
Tot zover kan ik het allemaal volgen. Maar een aantal dagen geleden waren er tientallen gevallen / slachtoffers / besmette burgers bekend. De actie die  erop volgde en nog volgt, vind ik veel te tam om mij zorgen te maken. Anders had er ergens al lang een of andere bioloog / viroloog of andere geleerde aan de bel getrokken. Of laten al die mensen die ermee bezig zijn, alles gedwee tot een pandemie komen?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #62 Gepost op: 28 april 2009, 00:30:12
Misschien wel, misschien niet. Mijn glazen bol doet het effe niet vanavond.

Maar feit blijft dat je bij dit soort uitbraken per definitie in het begin stadium acht de feiten aan hobbelt. Meestal hobbelen we goed door en halen we de narigheid in. Heel soms niet. Bummer.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #63 Gepost op: 28 april 2009, 00:36:20
Misschien ideetje om alvast preventief te gaan ruimen? Ik ken een aantal mensen in mijn omgeving die opvallend vaak kuchen en er regelmatig wat zweterig uitzien... Krijg je nog een onderscheiding ook!  ;D (wordt het geen pandemie, krijg je een tbs-je. Ter ontspanning)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #64 Gepost op: 28 april 2009, 00:40:32
da's knap ruk....

Heb al sinds afgelopen oktober chronisch last van mijn luchtwegen...

Ben ik straks ook de sjaak....?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #65 Gepost op: 28 april 2009, 07:48:34
Varkensgriep te volgen via google maps

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&t=p&msa=0&msid=106484775090296685271.0004681a37b713f6b5950&source=embed&ll=25.085599,-105.029297&spn=23.745574,35.15625

De varkensgriep verspreiding is te volgen via Google Maps zo laat Dutch Cowboys zaterdag al weten. Google brengt alle nieuwsfeiten geografisch in kaart op het woord varkensziekte, ‘Mexiaanse griep’  en  ‘H1N1 Swine Flu’ in kaart. Om de enkele minuten is er weer ergens een update.

Op bovenstaande kaart is met één oogopslag te zien waar de ziekte bevestigd is, waar vermoedelijke ziektegevallen zijn en waar doden zijn gevallen.Ook is op de kaart te zien waar ziektegevallen gemeld zijn die achteraf geen varkensgriep bleken te zijn.

De kaart maakt een betrouwbare indruk. Niet alleen hebben bezoekers hem inmiddels al een 5-sterren-rating gegeven, in Nimans gebruikersprofiel is te zien dat hij al jarenlang dergelijke kaarten maakt van ziekte-verspreidingen, waaronder H5N1 (de vogelgriep) en Ebola.

www.medicalfacts.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #66 Gepost op: 28 april 2009, 07:52:11
KNMP factsheet varkensgriep
De KNMP heeft een factsheet ontwikkeld n.a.v. veelgestelde vragen over het gebruik van medicijnen tegen de varkensgriep.Varkensgriep of ‘swine influenza’ is een dierziekte bij varkens, die wordt veroorzaakt door een influenza A virus. Varkensgriep komt regelmatig voor en is meestal van het H1N1 subtype, maar andere subtypes komen ook voor (bijvoorbeeld H1N2, H3N1, H3N2). Wanneer varkens geïnfecteerd zijn met meerdere subtypen tegelijkertijd, kan het voorkomen dat de genen van het virus zich vermengen, waardoor een nieuwe variant ontstaat. Hoewel varkensgriep normaal alleen voorkomt bij varkens, kan hierdoor een variant ontstaan die ook de mens kan infecteren. Dit is onlangs in Mexico gebeurd. Daarbij zijn reeds een aantal mensen overleden. De meeste patiënten die met varkensgriep zijn geïnfecteerd worden vanzelf weer beter, zoals bij iedere gewone griep.

Bestaat er een vaccin tegen varkengriep?
Er bestaat op dit moment nog geen specifiek vaccin dat varkensgriep kan voorkomen. Het is onbekend in hoeverre de gewone “griepprik” bescherming biedt tegen de varkensgriep-variant. Griepvirussen veranderen snel, waardoor alleen een specifiek vaccin tegen het dan circulerend virustype bescherming kan bieden.

Bestaan er medicijnen tegen varkensgriep?
Er bestaan diverse antivirale medicijnen die griep (in het algemeen) kunnen
voorkomen en behandelen. Er zijn daarbij twee categorieën te onderscheiden:

Neuraminidaseremmers: oseltamivir (Tamiflu) en zanamivir (Relenza),Neuraminidaseremmers zijn selectieve remmers van neuramidase, het oppervlakteenzym van het influenza A- en B-virus, dat de afgifte van nieuwe virusdeeltjes bevordert.
Amantadine (Symmetrel),Amantadine werkt op het M2-eiwit van het influenza A-virus, een membraaneiwit dat essentieel is voor virusreplicatie.
Welk medicijn is het meest effectief?
Er is op dit moment nog te weinig informatie beschikbaar om een eenduidig advies te kunnen geven over het gebruik van medicijnen tegen varkensgriep. De virussen van menselijke dragers van het varkensgriepvirus in de Verenigde Staten bleken gevoelig te zijn voor neuraminidaseremmers, maar resistent tegen amantadine. Op basis
hiervan adviseren de overheden van Mexico en de Verenigde Staten op dit moment om neuraminidaseremmers te gebruiken voor de behandeling van varkensgriep. In Nederland wordt meestal de neuraminidaseremmer  oseltamivir (Tamiflu) voorgeschreven tegen griep. Dit middel kan (in tegenstelling tot amantadine) worden gebruikt voor de behandeling van zowel influenza A als B. Omdat oseltamivir bestaat uit tabletten, heeft het meestal de voorkeur boven zanamivir, dat een inhalatiemiddel is.

Hoe kom ik aan medicijnen tegen varkensgriep?
Medicijnen tegen griep zijn in Nederland alleen op recept verkrijgbaar. Deze medicijnen worden niet vergoed vanuit het basispakket. De Nederlandse overheid heeft momenteel de beschikking over 4,2 miljoen kuren
oseltamivir en 500.000 kuren zanamivir. Dit is naar verwachting voldoende om tijdens een pandemie alle zieken in Nederland te behandelen. Samen met de KNMP en de groothandels is een speciaal distributieplan ontwikkeld om deze medicijnen in het geval van een grieppandemie zo snel mogelijk te kunnen verstrekken. Daarnaast heeft
de Nederlandse overheid een contract gesloten met een producent van geneesmiddelen voor de levering tijdens een pandemie van voldoende vaccin voor alle Nederlanders, zodra er een vaccin ontwikkeld is.

Over de KNMP
De KNMP is de beroeps- en brancheorganisatie voor apothekers. Wij behartigen de belangen van de leden, de branche en de farmacie in het algemeen. In al onze activiteiten staat de essentiële rol van de apotheker in de zorgverlening centraal. Als onderdeel van de totale zorgketen staan we voor een effectieve en patiëntgerichte
farmaceutische zorg, waarbij medicatieveiligheid en kwaliteit in de branche voorop staan.

Bron: KNMP factsheet varkensgriep
www.medicalfacts.nl


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #67 Gepost op: 28 april 2009, 18:13:11
Wanneer zal het eerste Nederlandse geval bekend worden? Ik denk vanavond nog, anders morgenochtend..

http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2009/04/varkensgriep_in_duitsland.html