Waakzaam & Dienstbaar slogan

Auteur Topic: Waakzaam & Dienstbaar slogan  (gelezen 17859 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Gepost op: 4 augustus 2008, 00:27:21
Steeds meer voertuigen van alle korpsen krijgen << Waakzaam en Dienstbaar >> op de auto's. Hoewel ik het persoonlijk best mooi vind staan ontgaat het eigenlijke nut me een beetje. Kost best wel wat extra, en veel collega's vinden het 'te Amerikaans' hoewel ik daar het probleem dan niet van zie.

Ook ons korps (GLZ) gaat nu over op die slogan, de eerste auto's met de slogan staan klaar bij Abiom. Tot nu toe investeert ons korps niet in de slogan op bestaande noodhulpvoertuigen zoals GLM dat wel doet.

Moet wel toegeven, waarschijnlijk omdat in GLM alle noodhulpvoertuigen al wel met de slogan rijden, ik de andere auto's zonder nu een beetje kaal vind. Wel mooi om te zien dat ook de politie eindelijk af gaat van de standaard striping zonder extra's zoals die ooit door Dumbar is bedacht. Nu nog politie op de kont (vind ik handiger staan) zoals de BRW en AMBU dat ook hebben. Roepnummer erbij en ik ben helemaal tevree :)

Heb overigens nog geen 1x een busje gezien met de slogan, al moeten ze in GLM wel rondrijden :)




Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2008, 00:59:50
Een roepnummer lijkt me wat onlogisch op een politievoertuig omdat dit nogal eens verschilt, of is dit weer iets Amsterdams...

Overigens vind ik de slogan niet verkeerd, maar op de voertuigen vind ik de tekst niet netjes staan.


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2008, 01:12:20
Een roepnummer lijkt me wat onlogisch op een politievoertuig omdat dit nogal eens verschilt, of is dit weer iets Amsterdams...

Overigens vind ik de slogan niet verkeerd, maar op de voertuigen vind ik de tekst niet netjes staan.

Hier in Haarlem en omgeving (Kennemerland) rijden de noodhulpauto's met een roepnummer.







7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2008, 01:16:45
In Utrecht hebben de meeste wagens ook al een 'waarzaam en dienstbaar' sticker. Ik vind het persoonlijk netjes staan op de wagens. Roepnummers op de wagens zijn in Utrecht niet handig, er rijdt telkens een andere eenheid mee rond.  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2008, 01:22:12
Hier in Haarlem en omgeving (Kennemerland) rijden de noodhulpauto's met een roepnummer.


Alleen de noodhulpvoertuigen inderdaad, andere voertuigen hebben geen 创vast创 nummer. De slogan Waakzaam en Dienstbaar zul je ook niet gaan tegen komen (of de wind moet intussen zijn gekeerd). Persoonlijk ben ik ook niet zo'n fan van de slogan op de voertuigen. Erg na-ge-aapt van To Serve en Protect (wat overigens ''beter'' overkomt vind ik).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #5 Gepost op: 4 augustus 2008, 16:22:02
Een roepnummer lijkt me wat onlogisch op een politievoertuig omdat dit nogal eens verschilt, of is dit weer iets Amsterdams...

Overigens vind ik de slogan niet verkeerd, maar op de voertuigen vind ik de tekst niet netjes staan.

En ZHZ is voor zover ik weet de enige regio in NL waar ze zowel de regiocode als het roepnummer op de voertuigen hebben staan.


En de slogan staat sinds kort ook op ieder voertuig.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 4 augustus 2008, 16:45:33
En ZHZ is voor zover ik weet de enige regio in NL waar ze zowel de regiocode als het roepnummer op de voertuigen hebben staan.


Een voertuig heeft dus bij jullie altijd dezelfde 创bemanning创 en taak? Of staat het nummer er op als ''standaard'' nummer en komt het voor dat hij anders word ingemeld bij de meldkamer?

In de regio's waar ik bekend mee ben maakt het bijvoorbeeld uit of je als bus, met twee mensen inzetbaar bent voor noodhulp, of inzetbaar bent voor een evenement (projectbus). Ook kan er bijvoorbeeld een horecacommandant in zitten (en dan draagt de bus dus het roepnummer van de HorecaCommandant). Ook kan dit bijvoorbeeld met studenten voorkomen (studenten die in een bus rijden, zijn niet inzetbaar voor noodhulptaken).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #7 Gepost op: 4 augustus 2008, 16:51:25
In Utrecht hebben de meeste wagens ook al een 'waarzaam en dienstbaar' sticker. Ik vind het persoonlijk netjes staan op de wagens. Roepnummers op de wagens zijn in Utrecht niet handig, er rijdt telkens een andere eenheid mee rond.  ;)

Kleine toevoeging. Op de wagens die zijn uitgerust met AVLS staat het nummer op de zijkant van de deur.  ;)



Het nummer voor de punt staat voor het district waar het voertuig thuis hoort.

1 Stad Utrecht
-District Utrecht Centrum
-District Utrecht Zuid
-District Utrecht west
-1.4? District Utrecht noord
-1.7? Parketpolitie (regionaal)

2 Binnensticht
3 Eemland-Noord
4 Eemland-Zuid
5 Heuvelrug
6 Lekstroom (ook afdeling verkeer)
7 Rijn & Venen
9 Regionaal (ook bureau rijopleidingen)



tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #8 Gepost op: 4 augustus 2008, 17:25:39
Een voertuig heeft dus bij jullie altijd dezelfde 创bemanning创 en taak? Of staat het nummer er op als ''standaard'' nummer en komt het voor dat hij anders word ingemeld bij de meldkamer?

In de regio's waar ik bekend mee ben maakt het bijvoorbeeld uit of je als bus, met twee mensen inzetbaar bent voor noodhulp, of inzetbaar bent voor een evenement (projectbus). Ook kan er bijvoorbeeld een horecacommandant in zitten (en dan draagt de bus dus het roepnummer van de HorecaCommandant). Ook kan dit bijvoorbeeld met studenten voorkomen (studenten die in een bus rijden, zijn niet inzetbaar voor noodhulptaken).

In principe heeft ieder voertuig een 'vaste taak en bemanning'. De noodhulpvoertuigen worden sowieso nauwelijks voor andere taken gebruikt, behalve de met ANPR of PAGIS uitgeruste voertuigen. Deze behouden echter altijd het roepnummer wat op de bus staat. De bemanning dient zich dan ook 'op' het voertuig aan te melden, dwz gebruik te maken van het roepnummer van het voertuig. In principe is dit ook het geval bij de voertuigen van de wijkteams, RVO e.d. Hier wordt echter om praktische redenen nog wel eens vanaf geweken.

Omdat de S-diensten ( noodhulp ) vanaf de districtsbureau's starten/werken wisselen de voertuigen nog wel eens van inzet gebied.
Zo was het 'vroeger' het inzet gebied de:

0201- Gorinchem e.o.
0202- Leerdam e.o.
0203- Papendrecht/Sliedrecht
0204- Alblasserdam
Men kon 'ieder' beschikbaar noodhulpvoertuig pakken en gewoon daar het roepnummer op aanpassen.
Dat is nu niet meer mogelijk ivm toegewezen voertuignummers. De mobilofoons zijn evens voorgeprogrameerd met het voertuignummer voor het statussen. Tegenwoordig is het dus goed mogelijk dat je de 203 in Leerdam tegenkomt en de 201 in Alblasserdam .....


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #9 Gepost op: 4 augustus 2008, 17:28:48
Ohjah, by the way... Weet iemand of motoren ook worden uitgevoerd met de slogan? Ik heb er nog geen 殚n gezien.

Ben wel benieuwd hoe dat er uit zou zien...  ;D