Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen

Auteur Topic: Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen  (gelezen 47673 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
voor de geinstresseerden:  strax een bijdrage over de brandweer Nederland bij 1 vandaag op Nederland 1.  Volgens mij gaat het over het tekort aan personeel.

http://www.1vandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=33754&nav=33755,33753,33747,33754,0


Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Tekort aan brandweer vrijwilligers

Er is een schreeuwend tekort aan brandweervrijwilligers in Nederland en dat kan leiden tot gevaarlijke situaties, zo waarschuwt de Vereniging van Brandweervrijwilligers. EénVandaag belde 33 willekeurige korpsen in Nederland en noteerde een tekort van 100 vrijwilligers. Creatieve wervingsacties, verruiming van de eisen; alles wordt uit de kast getrokken om mensen op te leiden voor de brandweer. Wat betekent dit tekort voor de veiligheid van de burgers?



pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Is al een topic over gestart bij hulpverlening op TV  ;) Het was een verslag op tv, dus vind het daar thuis horen  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Is al een topic over gestart bij hulpverlening op TV  ;) Het was een verslag op tv, dus vind het daar thuis horen  ;)

Maar het is ook actueel!  ;D Ik zal ze even hier samenvoegen!  :)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Maar het is ook actueel!  ;D Ik zal ze even hier samenvoegen!  :)
Goed werk Palm  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
1 keer in de 3 weken een nachtje kazerneren  ;D   hoeveel vrijwilligers heeft men daar  

3 weken is 21 dagen   21 dagen 6 man    126 vrijwilligers voor 1 voertuig :p


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
1 keer in de 3 weken een nachtje kazerneren  ;D   hoeveel vrijwilligers heeft men daar  

3 weken is 21 dagen   21 dagen 6 man    126 vrijwilligers voor 1 voertuig :p  



Het probleem zit hem toch niet in de nacht maar in de dagbezetting...  ???


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Het probleem zit hem toch niet in de nacht maar in de dagbezetting...  ???

Ik begreep de samenhang van de Wassenaarse oplossing en het probleem van het tekort aan personeel in de daguren ook al niet.

Kazerneren doe je als je de eerste TS of redvoertuig pas na 6 of 7 minuten de garage uitrijdt omdat de vrijwilligers niet snel genoeg aan de kazerne kunnen komen. Je kunt dan twee dingen doen, of je haalt de kazerne dichter naar de vrijwilligers of je haalt de vrijwilligers dichter naar de kazerne. Bij kazerneren doe je het laatste dus (er zijn trouwens meer oplossingen om je uitruktijden te verbeteren). Om het tekort voor de daguren op te lossen heb je hele andere maatregelen nodig die een stuk minder eenvoudig zijn.

Overigens is het niet alleen het probleem dat de bureaucratie mensen weg jaagt of er een gebrek aan arbeidsplaatsen in een dorp of stad is. In toenemende mate merk je dat wergevers hun personeel niet meer wil laten gaan tijdens werktijd. In het verleden had je als bedrijf aanzien als je jou "jongens" naar de brandweer liet gaan. Tegenwoordig redeneren de werkgevers heel anders: het kost mij arbeidscapaciteit en daarmee dus geld en met aanzien schiet ik ook niet veel meer op.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
ik moet zeggen dat ik trots ben dat wij deze man(ruud van vliet) als commandant van de vrijwillige brandweer in alkmaar hebben
je kunt je wel voorstellen hoe hij lokaal al op komt voor de vrijwilliger..

groeten free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Zo lang vrijwilligers ook voor prio 2 en 3 uit hun werk worden gehaald, beperk je het aanbod. Ik denk dat een werkgever groot gelijk heeft zijn personeel niet te laten gaan voor het reinigen van het wegdek. Laat de gemeente daarvoor maar een schoonmaakbedrijf inhuren. Het lijkt mij dat prio 2 en 3 meldingen door beroepsmensen van de regionale brandweer kunnen worden verzorgd.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding