Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen

Auteur Topic: Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen  (gelezen 48200 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #120 Gepost op: 3 juni 2016, 13:45:22
Citaat van: Danny722 link=msg=1427558 date=1464950774
Wat denkt u?

Ik denk dat als de financiele nood zo groot is geworden dat je de paar knaken piketvergoeding voor vrijwilligers moet afschaffen je als goede bestuurders, managers en officieren begonnen bent met afschaffen van je eigen piketvergoeding.

Ik ga er niet vanuit dat er bij de brandweer in Nederland schaamteloze hoofdofficieren van dienst zijn die het lef hebben om bij brandje te komen kijken en piket- en/of uren declareren als je weet dat de vrijwillige brandweermensen die zich uit de naad staan te werken geen piketvergoeding meer krijgen omdat het te duur is.


guest12562

  • Gast
Reactie #121 Gepost op: 3 juni 2016, 14:42:21
Consignatie vergoeding zijn eigenlijk geen vergoedingen, je moet je schamen als (gemeente in het verleden) en als veiligheidsregio dat je voor een appel en een ei de veiligheid garandeert. Dat vrijwilligers dit willen doen daar mag je ze voor prijzen, daar nu op bezuinigen zet echt geen zoden aan de dijk.
Dat zijn echt verkeerde keuzes en daar ga je echt geen dikke portemonnee van krijgen als regio. Waanzin dat daar dus het geld wordt gehaald.

Je wordt als vrijwilliger ontzettend in je vrijheid beperkt voor ongeveer 1 euro per uur bruto, dat betekent dus dat je binnen enkele minuten op de kazerne moet kunnen komen. Ik zou dus bijvoorbeeld met mijn zoontje van 4 geen boodschappen kunnen doen, want die moet ik dan eerst naar huis brengen en dan kan ik naar de kazerne, binnen 3 minuten niet haalbaar.
Hetzelfde geldt voor een zomerse dag, ga ik met mijn gezin aan een meer liggen en ben ik te ver van de kazerne kan ik dus niet mee, want ik ben geconsigneerd.
Als men op dat soort regelingen gaat bezuinigen dan vraag ik me af of dat de manier is.

Als deze dus eraf worden gehaald dan zullen de vrijwilligers zicht niet inzetbaar melden met bovenstaande voorbeelden en krijg je problemen in weekenden, vakanties en op zomerse dagen.


leon1e

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #122 Gepost op: 3 juni 2016, 15:21:52
Citaat van: oma link=msg=1427552 date=1464949698
Weet iemand of al die personen in de lange lijst alarmeringen bij GRIP zoals adviseurs, officieren en managers van brandweer, ambulance, ghor,  bevolkingszorg, enz op zomerse dagen gratis beschikbaar zijn omdat ze een groot managershart hebben of krijgen ze een piketvergoeding om in geval van nood bij marginale brandjes of lekkende waterleidingen te komen scenariodenken?

Een (b)ovd heeft 1x per 5 weken dienst, krijgt een vergoeding van €325,17 per maand. Daarnaast worden de uren van uitruk vergoed, je krijgt tijdens je piket ook een dikke auto van de zaak die je ook privé mag gebruiken om bijvoorbeeld je kinderen naar school te brengen. Het gebied van de ovd is redelijk groot, je mag je vrij bewegen in dit gebied (en ja, je mag ook aan het randje van het gebied zitten).

Als bevelvoerder draaien wij vrijwillig 1x per 4 weken een week dienst. We krijgen hier geen vergoeding voor en ook een piket auto om snel op de kazerne te komen hebben wij niet. Je moet dus in de buurt van de kazerne blijven en kan niet even naar de rand van het verzorgingsgebied gaan of je kinderen naar school brengen. De jaarvergoeding van een bevelvoerder is ongeveer €500 euro per jaar / 12 = €42 per maand.

Een (b)hovd kan rekenen op een vergoeding van €366,00 per maand bij een 5 personen piket.


leon1e

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #123 Gepost op: 3 juni 2016, 15:44:34
Overzichtje gevonden uit 2015:



Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #124 Gepost op: 14 juni 2016, 11:13:33
ASSEN - Het aantal brandweermannen in Drenthe is het afgelopen jaar met ruim 20 procent gedaald. Ook zijn er minder vrijwilligers actief bij de brandweer, blijkt uit cijfers van het CBS.

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/110175/Minder-brandweermannen-en-vrijwilligers-in-Drenthe



Het aantal vrijwillige brandweerlieden is in Flevoland verder afgenomen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de hoeveelheid vrijwilligers vorig jaar met een kwart is verminderd. Daarmee is Flevoland de provincie waar de daling het grootst is.
De brandweer maakt zich alleen zorgen over de situatie in Noordoostpolder. Door de vergrijzing is vooral in de dorpen een tekort aan vrijwilligers. Zo is er in Rutten momenteel geen bevelvoerder.

http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/136470/flevoland-opnieuw-minder-brandweervrijwilligers



Opnieuw minder brandweerpersoneel
14-6-2016 / 02:00

Het personeelsbestand van de brandweer is vorig jaar met minder dan 1 procent opnieuw iets gekrompen. De daling vond plaats onder vrijwillige brandweerlieden en het ondersteunend personeel. Wel kwamen er voor het eerst in acht jaar meer beroepskrachten bij. Dit meldt CBS.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/24/opnieuw-minder-brandweerpersoneel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #125 Gepost op: 14 juni 2016, 15:01:06
Weer minder vrijwilligers bij de brandweer

http://www.nu.nl/werk-en-prive/4276875/weer-minder-vrijwilligers-bij-brandweer.html

Sinds vorige jaar 2600 minder op 19000 vrijwilligers.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #127 Gepost op: 14 juni 2016, 16:45:09
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1429916 date=1465909895
https://twitter.com/KoppersGP/status/742654550939688961

Ik heb het ook al aan Gerard gevraagd op Twitter, maar jij weet het vast ook: waren er toentertijd minder (vrijwillige) posten dan nu?

Feit blijft dat er al jaren sprake is van een dalende trend. Toch blijkt, bij goed opgezette wervingsacties, vaak dat er nog heel wat nieuwe vrijwilligers te vinden zijn. De laatste actie in Zeist leverde meer dan 20 mogelijke kandidaten op; ook in Houten weet ik dat er veel belangstellenden zich gemeld hebben. Het is alleen jammer dat wervingsacties veelal nog lokale aangelegenheden zijn, terwijl juist de VR (of zelfs de overheid) een goede campagne op zou kunnen zetten die breed toepasbaar is.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #128 Gepost op: 14 juni 2016, 16:59:18
Minder vrijwilligers, dat kom je overal tegen. Bij de sportclub minder ouders die bereid zijn om ingeroosterd te worden hun kind naar uitwedstrijden te vervoeren,  of op basisscholen geen ouders meer die handje kunnen helpen bij excursies, schoonmaken van het speelgoed of deel kunnen nemen in de activiteitencommissie, maar wel veel ouders die mee willen met het schoolreisje  ;)

Meer benieuwd ben ik op de antwoorden:
- waarom stopt men vrijwilliger te zijn? (gezondheid, woon-werk situatie, de tijd die het kost, leeftijd, geen interesse, financiële motief of ...)
- bij aanstellingen, zijn de regels strenger geworden? hoeveel % wordt goedgekeurd? is dit anders ten opzichte van 5 jaar geleden?


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #129 Gepost op: 14 juni 2016, 17:25:48
Citaat van: Fletwed link=msg=1429956 date=1465916358
Meer benieuwd ben ik op de antwoorden:
- waarom stopt men vrijwilliger te zijn? (gezondheid, woon-werk situatie, de tijd die het kost, leeftijd, geen interesse, financiële motief of ...)

Laatst ben ik aanwezig geweest bij een sessie van Jaap Koen Bijma van Doarpswurk over waarom verenigingen in Nederland minder vrijwilligers kunnen krijgen. Het zit hem in de mens uit de verschillende tijden. In de jaren '70 waren mensen coöperatief en bereid om hun mouwen uit te steken. Tegenwoordig is dat anders met de huidige generatie. Zij willen best helpen, maar dan een klus en niet een lange 'vage' periode. Een toelichting staat in het citaat.


In een schema maakte hij duidelijk waarom de samenleving nu anders in elkaar zit dan in de jaren 50, 70 en 90 van de vorige eeuw. In de jaren 70 van de vorige eeuw zaten we in de tijd van samenleving met elkaar en delen van materie. De meeste aanwezigen zijn opgegroeid in die tijd. Nu zitten we in de tijd van individualisme en het geestelijke (mindfullnes, yoga). Jaap Koen legde uit dat dit ook de reden is waarom het in de huidige tijd zo lastig is om mensen in een bestuur van een vereniging te krijgen. Het is niet zo dat jongeren niets willen doen voor de samenleving. Maar niet meer op de traditionele manier. Vier jaar in een bestuur met minimaal 10 vergaderingen in een jaar past niet meer bij de meeste jongeren. Wat jongeren wel willen, is een overzichtelijke klus, waarvan het begin en het eind bekend is.

Meer informatie op de bronsite, met een schema. Het klinkt allemaal wat vaag, maar naar mijn idee klopt het.