Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen

Auteur Topic: Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen  (gelezen 48410 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1464024 date=1480576223
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/142081/zeewolde-brandweer-blijft-te-laat-komen-in-zeewolde

Nieuwe meetmethode
Vanaf dit jaar wordt er gewerkt met een andere methode om de opkomsttijd te vergelijken: de zogenoemde mediaantijd*). Daarbij worden alle opkomsttijden op volgorde gezet van snel naar langzaam. De middelste tijd geldt dan als de mediaantijd. Dit doen korpsen in andere regio's van Nederland ook en daarom worden de tijden makkelijker te vergelijken. Ook heeft één slecht resultaat dan minder invloed op het cijfer.
Als deze methode wordt toegepast voor de eerste helft van 2016 blijft de uitkomst in Zeewolde rond de 14 minuten liggen. In alle andere Flevolandse gemeenten ligt deze tijd onder de tien minuten.

*) Ook hier wordt weer krampachtig gezocht naar methoden om de slechte opkomsttijd te verbloemen.

Was het in het verleden zo dat de brandweer zo snel mogelijk moest beginnen met de effectieve redding/blussing tegenwoordig is dat al gedegradeerd tot eerste voertuig ter plaatse en dat eerste voertuig kan soms een SIV zijn, een voertuig waarvan de bemanning niet kan/mag redden en meestal ook niet volwaardig o.a. middels LD kan blussen.

Als we nog even verder zijn dan moet waarschijnlijk, na het kwadrant model etc., het mobiele conferentieoord ter plaatse en volledig operationeel zijn voordat de daadwerkelijke inzet kan/mag beginnen.


TheFireChief

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Citaat van: Thor link=msg=1464041 date=1480583485
*) Ook hier wordt weer krampachtig gezocht naar methoden om de slechte opkomsttijd te verbloemen.


Dat zou ik toch even willen nuanceren, want door naar de mediaan te kijken ipv het gemiddelde voorkom je ook dat één geweldige snelle opkomsttijd 10 langzame compenseert. Het mes snijdt aan twee kanten. Maar een mediaan zegt nog niks zonder bereik, net als een gemiddelde niks zegt zonder standaard afwijking.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: TheFireChief link=msg=1464045 date=1480585788
Dat zou ik toch even willen nuanceren, want door naar de mediaan te kijken ipv het gemiddelde voorkom je ook dat één geweldige snelle opkomsttijd 10 langzame compenseert. Het mes snijdt aan twee kanten. Maar een mediaan zegt nog niks zonder bereik, net als een gemiddelde niks zegt zonder standaard afwijking.

Exact, dus in deze gevallen gewoon statistisch gegoochel.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: TheFireChief link=msg=1464045 date=1480585788
Dat zou ik toch even willen nuanceren, want door naar de mediaan te kijken ipv het gemiddelde voorkom je ook dat één geweldige snelle opkomsttijd 10 langzame compenseert. Het mes snijdt aan twee kanten. Maar een mediaan zegt nog niks zonder bereik, net als een gemiddelde niks zegt zonder standaard afwijking.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Blijft dat de slechte opkomsttijden in de harde praktijk slechte opkomsttijden zullen blijven. Als de calamiteit zich afspeelt op een ongunstige locatie kan de opkomsttijd ver boven die genoemde 14 minuten komen te liggen.


helm

  • Gast
Reactie #154 Gepost op: 1 december 2016, 11:20:05
Het is natuurlijk wel aanlokkelijk om eenzelfde oplossing te bedenken als de ambulancediensten doen; inzetten van burgerhulpverleners. Die dan niet met een AED maar met een schuimblusser naar de plaats van het noodgeval gaan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #155 Gepost op: 1 december 2016, 11:40:57
Citaat van: René van der Helm link=msg=1464051 date=1480587605
Het is natuurlijk wel aanlokkelijk om eenzelfde oplossing te bedenken als de ambulancediensten doen; inzetten van burgerhulpverleners. Die dan niet met een AED maar met een schuimblusser naar de plaats van het noodgeval gaan.

De brandweertop is nu eenmaal wars van de inzet van burgerhulpverleners en goedwillende en vaak zeer bekwame burgers die willen helpen. Typerend is het door de brandweerleiding afschaffen van spuiten en spuitjes in dorpen en gehuchten waarmee de bewoners zich in het verleden wel mee wisten te behelpen. o.a. Landrovers met een babyspuit aan boord. Daarvoor komen op vaak grote afstanden en lange aanrijtijden dikke standaard autospuiten voor in de plaats, waar de Landrovers snel op vaak op de onmogelijkste plekken konden komen, over bevroren sloten, door weilanden etc. moeten de dikke autospuiten vaak vanaf grote afstanden werken/afleggen.


REvW

  • Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #156 Gepost op: 1 december 2016, 12:03:25
Citaat van: René van der Helm link=msg=1464051 date=1480587605
Het is natuurlijk wel aanlokkelijk om eenzelfde oplossing te bedenken als de ambulancediensten doen; inzetten van burgerhulpverleners. Die dan niet met een AED maar met een schuimblusser naar de plaats van het noodgeval gaan.

En waar wil je die dan voor gaan "alarmeren"? Men heeft massaal kritiek op de SIV omdat het een schijnveiligheid zou zijn met een gebrek aan slagkracht, maar laten we vooral (ongetrainde) burgers oproepen voor brandbestrijding.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #157 Gepost op: 1 december 2016, 12:20:38
Citaat van: REvW link=msg=1464054 date=1480590205
En waar wil je die dan voor gaan "alarmeren"? Men heeft massaal kritiek op de SIV omdat het een schijnveiligheid zou zijn met een gebrek aan slagkracht, maar laten we vooral (ongetrainde) burgers oproepen voor brandbestrijding.

Wellicht deze opmerking even lezen in de context van de gehele discussie, ook die elders op het forum worden gevoerd over o.a. de inzet van de brandweer bij reanimaties.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


REvW

  • Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #158 Gepost op: 1 december 2016, 12:32:41
Citaat van: RemRoof link=msg=1464055 date=1480591238
Wellicht deze opmerking even lezen in de context van de gehele discussie, ook die elders op het forum worden gevoerd over o.a. de inzet van de brandweer bij reanimaties.

Bij de inzet van brandweerpersoneel bij reanimaties kun je vraagtekens zetten, maar dat staat hier wat mij betreft los van (hulpdienst assisteert hulpdienst vs burger assisteert hulpdienst).

Het is mij niet duidelijk of René de inzet van burgerhulpverleners als serieuze optie ziet, vandaar dat ik mij afvraag waar hij die dan dus voor zou willen alarmeren.


helm

  • Gast
Reactie #159 Gepost op: 1 december 2016, 12:39:56
Citaat van: REvW link=msg=1464057 date=1480591961
Bij de inzet van brandweerpersoneel bij reanimaties kun je vraagtekens zetten, maar dat staat hier wat mij betreft los van (hulpdienst assisteert hulpdienst vs burger assisteert hulpdienst).

Het is mij niet duidelijk of René de inzet van burgerhulpverleners als serieuze optie ziet, vandaar dat ik mij afvraag waar hij die dan dus voor zou willen alarmeren.

Neem het idee maar als serieuze optie in overweging.
Als het werkt bij reanimeren, zou het ook kunnen werken bij een beginnende brand of assisteren bij ontruiming.