Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen

Auteur Topic: Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen  (gelezen 47889 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Jou logica lijkt me niet juist,  LDP en OEG gaan dicht en hebben nog wel personeel voor de uitruk.
NWK heeft geen personeel voor de uitruk, en wordt door BMH indien noodzakelijk aangevuld. Deze aanvulling zal ongeveer 2 jaar duren daar er dan personeel is opgeleid in NWK. Dit is wel allemaal in één en de zelfde regio.
Of de samenwerking met Regio HGL moet sneller opgang komen, even als met RR  dan kan men het KVT-systeem aanpassen, als er een duidelijke samenwerking ontstaat.
Bij instappen begint de inzet.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Wie zegt dat OGT en LDP genoeg mensen voor de uitruk hebben? Beide posten hebben juist niet genoeg personeel voor de uitruk. OGT staan overdag wel eens buiten dienst. LDP staan heel vaak overdag buiten dienst en zelfs daar buiten. Dus Brandmannetje heeft weldegelijk gelijk.

Blijkbaar is er geen alternatief voor de post NAY en worden nieuwe collega's aangenomen en opgeleid.

Citaat van: Gijs link=msg=1263751 date=1398871192
Jou logica lijkt me niet juist,  LDP en OEG gaan dicht en hebben nog wel personeel voor de uitruk.
NWK heeft geen personeel voor de uitruk, en wordt door BMH indien noodzakelijk aangevuld. Deze aanvulling zal ongeveer 2 jaar duren daar er dan personeel is opgeleid in NWK. Dit is wel allemaal in één en de zelfde regio.
Of de samenwerking met Regio HGL moet sneller opgang komen, even als met RR  dan kan men het KVT-systeem aanpassen, als er een duidelijke samenwerking ontstaat.

Er kan in alle posten geďnvesteerd worden maar er wordt niet geďnvesteerd omdat OGT en LDP gesloten worden. Door deze sluiting is een efficiency en bezuinigen te behalen.

Citaat van: Brandmannetje link=msg=1263713 date=1398864158
Blijkbaar kan er nu ineens wel geďnvesteerd worden in nieuw personeel in Nieuwerkerk, maar niet in andere zoals Oegstgeest of Leiderdorp.


guest12562

  • Gast
In zijn algemeenheid vraag ik me echt af of er nog veel mensen zijn die bij de vrijwillige brandweer willen en/of kunnen. Dat bedoel ik niet negatief, maar ik doel meer op het feit dat er maar weinig mensen zich nog aanmelden. Of door gebrek aan interesse of gedrevenheid dan wel door het simpele feit dat er weinig bedrijven meer voor open (kunnen) staan.
Ik merk over het algemeen jonge mensen zijn die het proberen, maar die of niet door de keuringen/testen komen dan wel afvallen in het opleidingsstadium of later door verandering van baan.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1258324 date=1397496628
Daar twijfel ik ten zeerste aan, zeker met de extra verwerkingstijd tussen beide alarmcentrales. Maar goed bewijs je uitspraak maar..........

Ik heb het regelmatig gezien, dus voor mijzelf is dat bewijs genoeg. Maar zolang er niet structureel door beide posten voor dezelfde incidenten wordt uitgerukt, zul je geen objectieve vergelijking kunnen maken.

Als die extra verwerkingstijd tussen meldkamers eerdaags technisch wordt opgelost is dat overigens ook geen argument meer. Gaat er uiteindelijk om dat zo snel mogelijk brandweerzorg wordt geleverd (daar belde die burger 112 voor), niet welk korps er voor de deur staat.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Breathe link=msg=1263817 date=1398885456
In zijn algemeenheid vraag ik me echt af of er nog veel mensen zijn die bij de vrijwillige brandweer willen en/of kunnen. Dat bedoel ik niet negatief, maar ik doel meer op het feit dat er maar weinig mensen zich nog aanmelden. Of door gebrek aan interesse of gedrevenheid dan wel door het simpele feit dat er weinig bedrijven meer voor open (kunnen) staan.
Ik merk over het algemeen jonge mensen zijn die het proberen, maar die of niet door de keuringen/testen komen dan wel afvallen in het opleidingsstadium of later door verandering van baan.

Als het zo is kan dat worden verklaard uit een aantal oorzaken.
De vrijwillige brandweer is o.a. ontstaan uit een soort saamhorigheidsgevoel, burenhulp etc. voor het algemeen belang in (kleinere) gemeenschappen. Tegenwoordig worden deze vrijwilligers tegen een toch beperkte vergoeding vrij vaak en steeds meer buiten die gemeenschappen ook ingezet en niet allen voor woning etc. branden maar ook voor de gevaarlijker branden met hogere risico's.
Waren het vroeger de bekende bakker en de melkboer of de dorpssmit die bekenden meestal vanuit de dagelijkse omgang kwamen helpen in geval van nood, deze relaties zijn tegenwoordig sterk vervaagd of compleet afwezig.
Ook is er het grote verschil tussen beloning en waardering tussen vroeger en tegenwoordig en dat zal in een aantal gevallen ook niet al te motiverend werken.
Een "hobby en/of gedrevenheid" past op den duur niet al te makkelijk in een keurslijf met allerlei regels en regeltjes, waarvan er ondertussen steeds meer worden bedacht.
Ook de meeste vrijwilligers worden natuurlijk steeds wijzer en mondiger en laten zich niet alles meer0 aanleunen.


guest12562

  • Gast
Ja je legt de vinger op een van de zere plekken, tis een beetje de combi wat ik schrijf en wat jij schrijft.

Ik denk ook dat het iets is wat men moeilijk kan doorbreken. Heb er zelf vaak over na zitten denken, lastig verhaal.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Breathe link=msg=1263901 date=1398938170
Ja je legt de vinger op een van de zere plekken, tis een beetje de combi wat ik schrijf en wat jij schrijft.

Ik denk ook dat het iets is wat men moeilijk kan doorbreken. Heb er zelf vaak over na zitten denken, lastig verhaal.

In het verleden heb toen de verzekeringen voor de vrijwilligers niet of allerberoerdst waren geregeld heb ik vaak vrijwillige brandweerlieden hierop moeten wijzen met de vraag wat komt er van de verzorging van de familie terecht als jij levenslang invalide raakt of zelfs sneuvelt tijdens een inzet als vrijwilliger.
De meeste hebben toen nadat ze de boel eens nader hadden bekeken bedankt voor de eer !


F1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Beloofde beterschap brandweer Nieuwerkerk van korte duur

De brandweerpost in Nieuwerkerk aan den IJssel staat sinds een kleine twee weken weer regelmatig buitendienst. Op vier van de afgelopen twaalf dagen is er een flink tekort aan brandweerpersoneel.

Begin april bracht Omroep Zuidplas naar buiten dat de brandweerzorg in Nieuwerkerk regelmatig niet beschikbaar was tijdens kantooruren. De directie van de brandweer Hollands-Midden beloofde beterschap en zou met beroepskrachten de vrijwilligers tekorten aanvullen. Sinds Omroep Zuidplas het verhaal naar buiten bracht is dit enige weken veel beter gegaan. Mede hierdoor was de brandweer bij een woningbrand aan het Kroonkruid begin mei snel ter plaatse. De brandweer in Nieuwerkerk kon die dag beschikken over twee beroepskrachten die op kantoor in Nieuwerkerk werkzaam waren.

De afgelopen twee weken komt er van het aanvullen van de vrijwilligers echter weinig meer terecht. Ook vandaag, dinsdag 27 mei, en gisteren is de Nieuwerkerkse post tijdens kantooruren niet inzetbaar.  Doordat vrijwilligers van te voren aangeven of ze inzetbaar zijn of niet kan de brandweerleiding maatregelen nemen en kantoorpersoneel in Nieuwerkerk stationeren. Dit blijkt in de praktijk niet voldoende te gebeuren. Op het moment dat de post Nieuwerkerk buitendienst staat moet de brandweer uit omliggende dorpen komen wat een flink langere aanrijtijd veroorzaakt.

Tijdens een informatieavond voor de gemeenteraad op dinsdag 20 mei stelde brandweerdirecteur Arjan van de Wetering dat de inzet problemen er wel geweest zijn maar nu opgelost zouden zijn. Een deel van de oplossing is deze week inzicht wanneer drie nieuwe brandweermedewerkers hun laatste examen moeten doen. Het drietal is echter niet voldoende om de vrijwilligerstekorten van deze week volledig aan te vullen.

Bron: http://omroepzuidplas.nl/artikel/2014/5/27/beloofde-beterschap-brandweer-nieuwerkerk-van-korte-duur


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Grote leegloop van vrijwillige brandweerkorpsen

Gebrek aan motivatie door strengere eisen en geen gehoor bij het management. Veel brandweervrijwilligers keren de brandweer de rug toe uit onvrede met de keuzes van de leiding. Dit blijkt uit onderzoek van EenVandaag en RTV NH.  De ondervraagde vrijwilligers hebben het gevoel dat er geen aandacht is geweest voor hun positie in de reorganisatie van de afgelopen jaren.

Reactie Brandweer Nederland
Portefeuillehouder Brandweer in het Veiligheidsberaad, John Berends, reageert – ook namens Brandweer Nederland - op het onderzoek van EenVandaag en RTV-NH onder brandweervrijwilligers.
“Het Veiligheidsberaad en Brandweer Nederland herkennen de cijfers niet. Eigen cijfers (bron: ministerie van VenJ en CBS) tonen een ander beeld, namelijk een instroom van ruim 3000 vrijwilligers in de afgelopen twee jaar. Verder geven 24 veiligheidsregio’s aan geen tekort te hebben aan vrijwilligers en dat de brandveiligheid gegarandeerd blijft. Eén veiligheidsregio signaleert wel een tekort, maar de brandveiligheid lijdt daar niet onder. Van massale uitstroom is dus geen sprake. Ten slotte vinden het Veiligheidsberaad en Brandweer Nederland de steekproef niet representatief omdat slechts circa 5% van de brandweerpopulatie is ondervraagd en bovendien alleen vakbondleden.”

Brandweer Nederland zal morgen bij EenVandaag in de studio tekst en uitleg geven.

Volledige artikel, uitslagen van de onderzoeken en een rapportage met o.a. een reactie van voormalig voorzitter van de Onderzoeksraad mr. Pieter van Vollenhove op de website van EenVandaag:

http://opiniepanel.eenvandaag.nl/index.php/uitslagen/64473/grote_leegloop_van_vrijwillige_brandweerkorpsen