Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen

Auteur Topic: Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen  (gelezen 47913 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #80 Gepost op: 26 mei 2016, 11:10:32
Tsja, vrijwilliger, heb er een tijdje geleden ook over nagedacht.

Maar.....opkomstverplichting, verplicht zo vaak oefenen, zo vaak aanwezig zijn, etc. etc.
Als ik een collega die vrijwilliger is begreep, is het er de laatste jaren zeker niet leuker op geworden met al die verplichtingen..

Nou, laat dan maar doen, ik zou het graag willen, maar niet ten koste van alles, en al helemaal niet ten koste van al mijn privé vrije tijd.....


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #81 Gepost op: 26 mei 2016, 11:11:45
Wat oma schrijft lijkt ook eerder van toepassing in Duitsland, zowel wat brandweercolonnes met kleinere voertuigen voorop (a.k.a. Löschzug) als ook de vroege/voorzorgs- opschaling gevolgd door afschaling betreft (München althans). Beter mee, dan om verlegen...

Ook zijn veel omliggende kleinere gemeenten veelal afhankelijk van vrijwillige brandweer. Opkomst op zich wordt hier niet groot als probleem uitgemeten, maar in enkele kleinere gemeenten wat verder weg wel structurele ondercapaciteit, die al eens tot gevolg heeft gehad dat een burgermeester van het - tot recent ongebruikelijke en vrijwel onbekende - recht gebruik heeft gemaakt burgers letterlijk bij de brandweer in te lijven. Was onlangs op de lokale tv...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #82 Gepost op: 26 mei 2016, 11:23:17
Citaat van: oma link=msg=1425975 date=1464252899
In Qatar heeft de brandweer soortgelijke kleine voertuigen, echter met iets meer bluswater aan boord. De beroeps gebruiken deze voertuigen voor kleine brandjes zoals afvalbakken op locaties waar het niet aannemelijk is dat de kleine brandjes kunnen overslaan. De gedachte is dat ze niet met de grotere bluswagens en meer dan twee manschappen de kazerne hoeven te verlaten.

Ik ben ook helemaal niet "anti siv" om de bovenstaande redenen.  De SIV is een goede aanvulling op het huidige pakket maar zoals je later in je tekst al aangeeft , het mag niet gaan ten koste van de rest van de uitruk. En dat kun je niet oplossen met bv alleen maar meer mensen.  Want als je  bv denkt "we nemen een SIV op een post en dus nemen we ook een paar mensen extra aan" , dan ben je er nog niet. je stuurt twee man met de SIV op pas, waardoor de TS niet moet wachten tot er 6 mensen op zijn komen dagen, maar tot er 8 mensen zijn gekomen. En dat duurt dan vaak te lang. Idem als er op een post 2 man zitten voor de SIV, dan moet je daarnaast nog een hele  ploeg afwachten. Stuur dan de SIV ploeg mee met de TS, hoef je maar op 4 man te wachten. Moet je eens zien hoe snel je dan de poort uit bent.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #83 Gepost op: 26 mei 2016, 11:26:04
Tot 1985 *)had je in Nederland ook de zogenaamde plichtbrandweer, gemeentepersoneel dat bij brand moest uitrukken.

Laatste korps Hilversum 1985.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #84 Gepost op: 26 mei 2016, 11:45:49
Het concept tankautospuit dateert in principe uit begin vorige eeuw.

Bij o.a. aanvalsslangen in dubbele bochten op haspels, aanvoerslangen op haspelkarren,dompelpompen en een tank van minimaal 2 m3,  moderne armaturen,mi nimaal aantal koppelingen simpele straatwaterkanonnen en een waterkanon op het voertuig kun je veilig toe met twee man minder.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #85 Gepost op: 26 mei 2016, 11:55:31
Citaat van: Thor link=msg=1425986 date=1464255949
Het concept tankautospuit dateert in principe uit begin vorige eeuw.

Bij o.a. aanvalsslangen in dubbele bochten op haspels, aanvoerslangen op haspelkarren,dompelpompen en een tank van minimaal 2 m3,  moderne armaturen,mi imaal aantal koppelingensimpele straatwaterkanonnen en een waterkanon op het voertuig kun je veilig toe met twee man minder.
Dan wordt terecht gewezen op de mogelijkheid van back up met twee koppels. Tegelijkertijd is dat ergens ook wel onterecht, want is het redding dan ga je ook als je maar met 1 TS bent vaak met twee man naar binnen zonder dat er al back up is.

Twee man minder maakt ook  geen SIV voor zover ik weet maar een TS 4, een concept waar ik  zeker wel wat in zie voor posten die niet zo snel 6 man compleet kunnen krijgen. Ik heb het vermoeden dat je in veel (landelijke) gebieden eerder een complete ploeg ter plaatste zult hebben als je tegelijkertijd 2x TS4 van twee posten alarmeert dan 1x TS6. En doe je dat met een standaard TS dan heb je ook meteen twee keer zoveel water beschikbaar. (En voor middelbrand  niet denken dat 2x TS4 is voldoende maar gewoon een TS6 erbij)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #86 Gepost op: 26 mei 2016, 12:16:08
Ik heb het over een nieuw concept tankautospuit bemand met 4 man en een watertank van minimaal 2m3.

Zo lang water en waterachtige mengsels de hoofdmoot vormen bij o.a. woningbranden zul je voor de eerste klap redelijk wat water mee moeten nemen.
Zou er ooit een bluspoeder oid komen dat bij woningbranden veilig en effectief kan worden ingezet dan  verandert het een en ander.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #87 Gepost op: 26 mei 2016, 20:29:24
Is het probleem ook niet dat veel werkgevers simpelweg niet meer zitten te wachten op personeel dat opeens weg rent als er ergens brand uitbreekt?
Misschien dat dat vroeger makkelijker was, maar in veel huidige bedrijven kan het gewoon niet meer dat mensen een paar uur zomaar verdwijnen om een (sorry,even overdrijven) hobby uit te oefenen.


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #88 Gepost op: 27 mei 2016, 07:41:39
Citaat van: Berger link=msg=1426042 date=1464287364
Is het probleem ook niet dat veel werkgevers simpelweg niet meer zitten te wachten op personeel dat opeens weg rent als er ergens brand uitbreekt?
Misschien dat dat vroeger makkelijker was, maar in veel huidige bedrijven kan het gewoon niet meer dat mensen een paar uur zomaar verdwijnen om een (sorry,even overdrijven) hobby uit te oefenen.

Misschien wel, maar die zelfde werkgever verwacht wel dat als er iets bij hem/haar aan de hand is dat er wel een auto met 6 man komt voorrijden...
Gelukkig heb ik wel een werkgever die me de ruimte geeft om actief te zijn bij de brandweer en ook graag samenwerkt met de brandweer..


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #89 Gepost op: 27 mei 2016, 08:20:03
Citaat van: pm2008 link=msg=1426076 date=1464327699
Misschien wel, maar die zelfde werkgever verwacht wel dat als er iets bij hem/haar aan de hand is dat er wel een auto met 6 man komt voorrijden...
Gelukkig heb ik wel een werkgever die me de ruimte geeft om actief te zijn bij de brandweer en ook graag samenwerkt met de brandweer..

Alle ondernemers in Nederland betalen belasting. Zorgen voor veiligheid (dus ook door goede brandweerzorg) is een van de belangrijkste taken van een goede overheid. Iedere ondernemer mag verwachten dat er op tijd voldoende brandweer komt voorrijden bij brand ongeacht of ze hun personeel wel of niet willen afstaan aan een overheidsdienst die te lamlendig is om zelf personeel aan te nemen.

Als je brandweerzorg van voldoende kwaliteit kan leveren en 24/7 kan garanderen met vrijwilligers is het een gunst. Nederland heeft ontzettend lang voor een dubbeltje op de eerste rang gezeten dankzij de vrijwillige brandweer. Het concept vrijwillige brandweer is ongeveer over de houdbaarheidsdatum heen. Brandweer Nederland en de vrijwilligers doen graag aan misleiding omdat het niet eens meer gaat om vrijwilligers maar om part-timers / oproepkrachten.

Vrijwilligers kan je vinden bij de Zonnebloem en Rode Kruis. Als deze vrijwilligers ondermaats presteren of niet op komen dagen haalt iedereen de schouders op omdat het vrijwilligers zijn. Bij deze vrijwilligers zeg je ook "ze hebben hun best gedaan dus is het prima".

Voor brandweer gaat die vlieger niet meer op. Als het volk beter beseft dat het om personeel gaat (part-timers) mag je veel meer verwachten. Je zegt dan niet meer ze doen ook maar hun best in de vrije tijd en je haalt de schouders niet op als ze niet presteren.

Op het gemeentehuis werken ook part-time mensen, in ziekenhuizen werken part-time chirurgen, bij Albert Heijn werken ook oproepkrachten. Als deze betaalde mensen ondermaats presteren of niet komen opdagen worden ze de laan uitgetrapt. Geen hond heeft het bij deze mensen over vrijwillige baliejuf van de gemeente, de vrijwillige chirurg en de vrijwillige vakkenvullers van Albert Heijn. We doen het alleen bij de brandweer, best achterlijk.