Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen

Auteur Topic: Tekort aan brandweer vrijwilligers: grote leegloop bij vrijwillige brandweerkorpsen  (gelezen 47675 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: tower-ladder link=msg=1262359 date=1398448384
Haaglanden 5330 voor gebouwbrand naar Nesselande ?? wat kan daar de reden voor zijn geweest? Zowel Nieuwerkerk als Zevenhuizen niet beschikbaar of waren er gelijktijdige meldingen? In elk geval een behoorlijk stukje rijden.

Volgens het artikel een aanrijdtijd van 14 en 18 minuten.... Best lang ::)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Wat is de norm in de aanrijtijd?
En wat is de afspraak over interregionale ondersteuning?
Bij instappen begint de inzet.


F1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
De wettelijke norm is binnen 18 minuten ter plaatsen. Tussen VRR en VRH zijn afgesproken gemaakt m.b.t. uitrukken naar elkaars grondgebied (ook al loopt dit niet altijd even soepel). Tussen de VRR en VRHM zijn geen afspraken zover ik weet. Dit is het zoveelste incident waarbij NAY of ZHN veel eerder ter plaatsen had kunnen zijn. Ondanks stond de Metaalhof om de hoek bij de brandweerkazerne van brandweer Nieuwerkerk voor een AED melding. Reden; ?? Aantal weken ging de Metaalhof voor een beknelling op de A20 bij zevenhuizen rijden. Reden:??


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Mss een enige duidelijkheid vragen of scheppen in de loop van de meldingen vanaf 112 tot definitieve melding.
Bij instappen begint de inzet.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: 112D link=msg=1262604 date=1398535584
Dit is het zoveelste incident waarbij NAY of ZHN veel eerder ter plaatsen had kunnen zijn. Ondanks stond de Metaalhof om de hoek bij de brandweerkazerne van brandweer Nieuwerkerk voor een AED melding. Reden; ?? Aantal weken ging de Metaalhof voor een beknelling op de A20 bij zevenhuizen rijden. Reden:??

Je weet niet waarom de Metaalhof in Nieuwerkerk stond, maar je weet wel met zekerheid dat NAY/ZHN met regelmaat sneller kunnen zijn. Dat vind ik nogal een stelling, zeker gezien de titel van dit topic. De paraatheid van NAY staat immers ter discussie, dat zou zomaar de reden kunnen zijn dat HM de hulp van RR in roept, de Metaalhof is immers beroeps, NAY heeft een paraatheidsprobleem. Voorts, als ik naar de eerdere meldingen van de Metaalhof op Nieuwerkerks grondgebied kijk dan is dat vrijwel altijd op de A20 voor de afslag Nieuwerkerk. Dat is niet meer dan logisch dat de Metaalhof daarvoor rijdt. Als NAY al uit kan rukken (niet lullig bedoeld) dan moeten ze de A20 op en keren bij Capelle. Tegen die tijd kan de 32.1 de brand al geblust hebben, anders Capelle wel :)


Brandmannetje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Citaat
Na het incident van afgelopen maandag waarbij er geen brandweer in Nieuwerkerk beschikbaar bleek te zijn heeft brandweer Hollands-Midden maatregelen genomen. Wanneer het nodig is komt er tijdelijk personeel naar Nieuwerkerk. Dit heeft brandweer woordvoerder Eric Seugling voor de camera van Omroep Zuidplas bevestigd. Om problemen in de toekomst structureel te voorkomen zijn er momenteel nieuwe vrijwilligers in opleiding. De opleiding duurt echter 2 jaar.

Waarom daar wel en bij andere korpsen niet??


F1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Welke korpsen bedoel je?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Verklaar je nader. Ik snap je vraag/opmerking niet.

Citaat van: Brandmannetje link=msg=1263118 date=1398694391
Waarom daar wel en bij andere korpsen niet??


Brandmannetje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Blijkbaar kan er nu ineens wel geïnvesteerd worden in nieuw personeel in Nieuwerkerk, maar niet in andere zoals Oegstgeest of Leiderdorp.


F1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Nee want Oegstgeest en Leiderdorp gaan dicht? Logisch lijkt mij..