Blussen zonder valbeveiliging

Auteur Topic: Blussen zonder valbeveiliging  (gelezen 18911 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Gepost op: 9 augustus 2008, 22:24:30


Wat vinden jullie, kan dit wel of kan dit niet? Er staat druk op die slang, de kans dat je je evenwicht verliest is denk ik relatief groot. Zodra je weet dat er niemand meer in de woning is zou je dan niet eigen veiligheid voorop moeten stellen door de valbeveiliging te gaan gebruiken?


Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2008, 10:40:52
op het moment dat je boven een bepaalde hoogte moet werken is valbeveiliging verplicht geloof ik... uitzondering: als er levens op het spel staan....


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2008, 12:09:36
op het moment dat je boven een bepaalde hoogte moet werken is valbeveiliging verplicht geloof ik... uitzondering: als er levens op het spel staan....
en dat staat er per definitie: je eigen leven...
CN NRK


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2008, 13:46:37
Zo te zien aan de helm is dit ook nog een bevelvoerder. Voorbeeldgedrag??


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2008, 15:51:34
Wat zien ik?

Een foto van een brandweerman met straal op een dak zo te zien zonder valbeveiliging.

Wat weet ik?

Zonder valbeveiliging mag alleen gewerkt worden als je je in de uitzonderingspositie bevind, dus op de redding bezig bent.

Wat weet ik verder van deze inzet?

Geen ruk.

Conclusie:

Het is een foto. Meer niet. Dus ik ga niet mijn vingertje staan zwaaien als de beste stuurman die het mooi onderuitgezakt op zijn luie je-weet-wel van achter zijn pc-tje zit te bekijken. Wat is het verhaal achter de foto? Daar ben ik benieuwd naar.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2008, 18:14:15
Zo te zien aan de helm is dit ook nog een bevelvoerder. Voorbeeldgedrag??
Aan de helm te zien wel. Echter bij ons in Zeeland lopen de bevelvoerders met rode bepakking om hun flessen. Deze dus niet. Het zou dus een bevelvoerder kunnen zijn die bij deze brand het bevel niet voert en gewoon functioneert als manschap. Niet verstandig om je op zo'n dak te begeven zonder beveiliging, maar de achtergrond weten we niet dus daar gaan we niet nader op in.


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2008, 20:04:30
De valbeveiliging die wij in gebruik hebben mag je:  1) niet gebruiken bij brand/open vuur
                                                                       2) niet gebruiken in combinatie met je ademluchttoestel

Het is dan kiezen uit 2 kwaden. Misschien is dat in dit geval ook zo. Of ademlucht, of valbeveiliging


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2008, 20:08:56
De valbeveiliging die wij in gebruik hebben mag je:  1) niet gebruiken bij brand/open vuur
                                                                       2) niet gebruiken in combinatie met je ademluchttoestel

Het is dan kiezen uit 2 kwaden. Misschien is dat in dit geval ook zo. Of ademlucht, of valbeveiliging

niet gebruiken bij brand geen optie in dit geval
niet in combi met ademlucht ook geen optie

conclussie hoogwerker of autoladder laten komen


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2008, 09:56:29
De valbeveiliging die wij in gebruik hebben mag je:  1) niet gebruiken bij brand/open vuur
                                                                       2) niet gebruiken in combinatie met je ademluchttoestel

Het is dan kiezen uit 2 kwaden. Misschien is dat in dit geval ook zo. Of ademlucht, of valbeveiliging

Dan is de verkeerde valbeveiliging aangeschaft want er is valbeveiliging waarbij ademlucht gedragen kan worden (veiligheidsharnas, Petzl, type 70 zoals o.a. in gebruik brandweer Amsterdam)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2008, 15:19:12
niet gebruiken bij brand geen optie in dit geval
niet in combi met ademlucht ook geen optie

conclussie hoogwerker of autoladder laten komen






Erg kortzichtig antwoord ;) Kan er wel een ladder/hoogwerker bij?




 
Dan is de verkeerde valbeveiliging aangeschaft want er is valbeveiliging waarbij ademlucht gedragen kan worden (veiligheidsharnas, Petzl, type 70 zoals o.a. in gebruik brandweer Amsterdam)

Tuurlijk hebben ze dan de verkeerde aangeschaft. Gelukkig zijn die setjes niet zo duur dus dat kan je zo ff vervangen..... :(

Zoals DB al aangeeft een discussie op basis van een foto zonder de feiten er omheen te kennen. Speculatie.... ???::)