Blussen zonder valbeveiliging

Auteur Topic: Blussen zonder valbeveiliging  (gelezen 18826 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2008, 01:05:43
Hoogwerker/Autoladder opstellen was inderdaad niet mogelijk op deze locatie. Voor in verband met de bereikbaarheid (paaltjes/hekwerk), achter in verband met de breedte van de straat (geen ruimte om te stempelen). De foto is genomen toen al duidelijk was dat er geen mensen meer in het pand waren.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2008, 17:19:11
Valbeveiliging dragen bij een brand is zeer moeilijk, als er iets is waar het materiaal gebruikt voor harnassen en dergelijke niet tegen kan dan is het wel hitte en zeker vlammen. En waaraan ge je je beveiligen, een stalenkabel??? Ook niet echt veilig.

Wat men hier had kunnen doen is, meer pannen wegnemen zodat je een degelijke ondergrond hebt om op te staan (panlatten en onderdak) en niet op de pannen zelf.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2008, 21:53:10
Misschien had een simpel touw al een stukje "valbeveiliging" kunnen verzorgen.

Touw om de schoorsteen mikken,sleep-knoop maken, en als veiligheidsgordel omhangen (rond je middel lijkt me)...
Dan kan je nooit van het dak op de grond vallen, en ook al val je, dan wordt je val gebroken door dat touw...
(lijkt me dat een autospuit wel een rol touw heeft, toch?)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2008, 22:29:51


Touw om de schoorsteen mikken,sleep-knoop maken, en als veiligheidsgordel omhangen

ik zou een simpel stuk touw eerlijk gezegt niet betrouwen en zeker niet om een schoorsteen...
de meeste schoorstenen zijn vierkant en hebben dus hoeken... het touw schuurt hier langs waardoor het kan slijten...


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2008, 23:00:01
tja, maar beter iets dan niets...
(anders een springkussen onder het dak klaarleggen?) :P
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #15 Gepost op: 17 augustus 2008, 15:15:28
Misschien had een simpel touw al een stukje "valbeveiliging" kunnen verzorgen.

Touw om de schoorsteen mikken,sleep-knoop maken, en als veiligheidsgordel omhangen (rond je middel lijkt me)...
Dan kan je nooit van het dak op de grond vallen, en ook al val je, dan wordt je val gebroken door dat touw...
(lijkt me dat een autospuit wel een rol touw heeft, toch?)

Ik ken heel wat knopen, maar een sleep-knoop ken ik niet  :-[
En verder zeg je dat een touw om je middel de val kan breken. Maar kan dat
ook niet je rug breken of je ingewanden beschadigen? Volgens mij zijn de
harnassen er juist voor gemaakt om de druk te verdelen. (overigens, vallen met
een harnas lijkt mij ook geen pretje).


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2008, 16:52:39
Tsja, een lijntje als positionerengslijn kun je altijd beter gebruiken als niets; overigens lijkt het mij niet dat deze schoorsteen "los" staat, en met het doorschuren valt het mi. ook wel mee hoor. Wij hebben wel pos./valbeveiligings materiaal dat gebruikt mag worden bij een brand, betwijfel alleen of onze lijnen brandbestendig zijn.
Conclusie waarde collega's een pers straaltje erop en..................de boel maar af laten branden?? en een blokje huizen weg.
Of toch maar weer kiezen voor de binnenaanval?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2008, 17:01:33
Ik begrijp niet helemaal goed waar we het hier weer over hebben.

Laats alsjeblieft iedereen zijn werk doen zonder daarbij maar elke keer te lopen mauwen over het wel of niet volgens de regeltjes te werken.

Als die mensen daar op dat dak zo te werk gaan is het punt 1 hun eigen verantwoordelijkheid, ten tweede zal er een gegronde reden voor zijn om het niet te doen.

Als ik even ga google op inzetfoto's kan ik het hele forum denk ik gaan vullen met dit soort ongein.....voor de mensen uit de o praktijk denk ik dat iedereen wel weet dat theorie en praktijk niet altijd samengaan ;)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2008, 17:34:19
Ik begrijp niet helemaal goed waar we het hier weer over hebben.

De vraag, in eerste instantie, ging over het blussen zonder valbeveiliging, daarop gaf ik het "idee" om eens na te denken over alternatieven voor de standaard valbeveiligingssystemen die de brandweer gebruikt, (die, zoals ik begrijp, niet bij brand te gebruiken zijn).
Iemand gerbruikt de term "GBV" wel eens... (gezond boeren verstand).
Laten we elkaar niet gek maken, maar wel helder blijven nadenken bij alles wat we doen, (we willen tenslotte geen slachtoffers onder hulpverleners....)

Ik typ bovenstaande stukje als buitenstaander, maar hoop dat jullie het met mee eens zijn...)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #19 Gepost op: 25 augustus 2008, 16:24:36
Ik ken het korps en degene die deze inzet hebben gepleegd, en die weten als geen ander wat moet op basis van de ARBO regelgeving.
Maar op zo'n moment moet je een afweging maken, en als je even niet oplet krijg je zelfde taferelen als in Hoorn......
Het is niet de meest veilige oplossing, en er zullen best betere oplossingen zijn, en een situatie alleen in zwart/wit bekijken is als brandweer geen optie..........
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!