Blussen zonder valbeveiliging

Auteur Topic: Blussen zonder valbeveiliging  (gelezen 18915 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #20 Gepost op: 16 januari 2009, 23:25:04
Een hoogwerker had wellicht wel aan de voorzijde van het pand geplaatst kunnen worden, de meeste hoogwerkers kunnen dan wel over het dak heen werken.
Maargoed, buiten alle regels en weet ik veel wat vind ik persoonlijk dit wel kunne maar echt oordelen is pas mogelijk als je erbij bent geweest..


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2009, 07:06:36
Gewoon de HV met het daklijnenset laten komen. Wordt dat spul tenminste ook een keer gebruikt. En de vuurbelasting is minimaal, dus het doorbranden van de lijn zal wel meevallen denk ik ;-)

Laterzzz


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2012, 17:47:52
Dacht keer ergens gelezen te hebben dat je zonder valbescherming het dak niet meer op mocht?

Hier gebeurde dat dus wel, terwijl de AL is gecanceld...
Brandweerman lag bijna beneden hij verstapte zich :-X






Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 15 januari 2012, 19:06:14
Dacht keer ergens gelezen te hebben dat je zonder valbescherming het dak niet meer op mocht?

Hier gebeurde dat dus wel, terwijl de AL is gecanceld...
Brandweerman lag bijna beneden hij verstapte zich :-X




Soms heb je situaties waarbij snelheid geboden is, waar  je geen tijd hebt om de valbeveiligingsset aan te trekken enz. En waar ook geen redvoertuig bij kan komen. En dan kun je niet anders dan wat extra risico te nemen. Arbotechnisch is het niet aan te bevelen, maar in de beginfase van een brand kan het wel eens nodig zijn om wat extra risico te nemen. let wel, zodra de situatie is gestabiliseert moet je wel de je valbeveiliging aantrekken.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #25 Gepost op: 15 januari 2012, 19:28:13
Als je een paar dakpannen omhoog schuift of er uit haalt heb je een vrij stevige plek om te staan. Voet met de breedte in het 'gat', door je knieen staan en je knieen tegen het dak aan laten rusten en je blijven beseffen dat je op hoogte staat. Dan kan je al heel wat doen en veel tijd kost het niet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 15 januari 2012, 19:32:02
Als je een paar dakpannen omhoog schuift of er uit haalt heb je een vrij stevige plek om te staan. Voet met de breedte in het 'gat', door je knieen staan en je knieen tegen het dak aan laten rusten en je blijven beseffen dat je op hoogte staat. Dan kan je al heel wat doen en veel tijd kost het niet.
Kijk, een man van de praktijk. 8)


RoyHWRM841

  • Manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2012, 01:03:42
Misschien had een simpel touw al een stukje "valbeveiliging" kunnen verzorgen.

Touw om de schoorsteen mikken,sleep-knoop maken, en als veiligheidsgordel omhangen (rond je middel lijkt me)...
Dan kan je nooit van het dak op de grond vallen, en ook al val je, dan wordt je val gebroken door dat touw...
(lijkt me dat een autospuit wel een rol touw heeft, toch?)

Klein idee van touw om je heen wat er gebeurd(zelf opgeleid tot werken op hoogte dus ook met klim/val beveiliging)
Wanneer je valt me touw om je borst wordt de kracht zo groot dat het touw gewoon je ribben + longen helemaal kapot maakt,

Een val harnas is bedoelt en gemaakt om wanneer je valt de kracht te verdelen waarmee je met max belasting van 600 Kilo op je lichaam krijgt(scheelt ong. 100Kilo met wat het lichaam max. aankan zonder letsel te krijgen( blauw ben je wel maar is lang niet zo erg als gebroken ribben of Erger )
Dus kies maar :)


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #28 Gepost op: 26 januari 2012, 12:48:09
altijd leuk mensen die branden blussen met theorie.
dat ze vanachter een bureau allerlei leuke uitvindingen en regeltjes bedenken.
als het kan, zeker gebruiken maar soms moet het zoals het kan en niet zoals het moet.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2012, 12:50:54
Dacht keer ergens gelezen te hebben dat je zonder valbescherming het dak niet meer op mocht?

Hier gebeurde dat dus wel, terwijl de AL is gecanceld...
Brandweerman lag bijna beneden hij verstapte zich :-X


mooi hakkie takkie pannendakkie maar een AL vind ik hier echt overdreven.