Ambulance kleding

Auteur Topic: Ambulance kleding  (gelezen 21072 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambu24125

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #10 Gepost op: 6 februari 2011, 23:59:56
In hoeverre is ambulance kleding beschermd. je mag als je geen politie agent bent niet met een politie pak lopen.
Hoe zit dit met ambulance kleding, mag iedere jan ...... hier gewoon mee lopen.
Dit weekend liep ik op een feestje waar de eerste hulp verzorgt werd door een bedrijfje, deze medewerkers liepen met ambulance kleding, met hun bedrijfsnaam erop.
Dit schept toch verwarring als er ook een ambulance ter plaatse komt.
Ik wist trouwens ook niet dat die kleding ook in die maten verkrijgbaar is.

Ambulance kleding mag men in tegenstelling tot militaire en-of politiekleding wel dragen zonder daar toe bevoegd te zijn. Echter kan aan het antwoord op deze vraag geen rechten worden ontleend. Zo wordt het gesteld door een persoon van justitie ik heb dit na gevraagd. Dat mensen dit verwarrend vinden is hun probleem. Tegenwoordig loopt iedereen in verschillende kleuren kleding. Gemeente Maastricht het zelfde, ze lopen in de zelfde kleding ook de broeken en hebben gemeente Maastricht achterop staan van ver af zou je zeggen AMBULANCE is dit dan niet verwarrend? En dan heb je sigma teams.. Het ene sigmateam heeft ambu kleding de ander rood/geel dus wat boeit het nog? Vraag of zeg als je hulp gaat verlenen wat je bent, EHBO'er, Sigma-lid, Verpleegkundige, arts, chirurg of iemand van de thuiszorg? dan lijkt mij dit toch geen probleem?


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2011, 08:28:56
De kleuren van Liander corresponderen ook met het ambulanceuniform.

Bij VZA hebben de mensen van de zorgambulance ook een andere kleur uniform: het groen is bij hen grijs.
Never underestimate the power of stupid people


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #12 Gepost op: 7 februari 2011, 08:45:35
Iets wat je niet bent, daar moet je niet op willen lijken.

Politie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12238.0

Ambulance http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=18835.msg684179#msg684179

En zo zijn er vast nog meer voorbeelden.


Isis

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 7 februari 2011, 09:03:53
Iets wat je niet bent, daar moet je niet op willen lijken.

Politie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12238.0

Ambulance http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=18835.msg684179#msg684179

En zo zijn er vast nog meer voorbeelden.

 

Dat zijn de wannabe's onder onze bevolking  ::)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #14 Gepost op: 7 februari 2011, 09:05:55
Dat zijn de wannabe's onder onze bevolking  ::)

Dus je noemt al onze handhavers wannabe's? Daar zijn ze niet zo blij mee denk ik. Ze hebben dat uniform maar aan te trekken, keuze hebben ze niet.

Het ehbo-voorbeeld, daar sluit ik me bij aan; wannabe.


Isis

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 7 februari 2011, 09:19:01
Dus je noemt al onze handhavers wannabe's? Daar zijn ze niet zo blij mee denk ik. Ze hebben dat uniform maar aan te trekken, keuze hebben ze niet.

Het ehbo-voorbeeld, daar sluit ik me bij aan; wannabe.

Nee, ik noem al onze handhavers geen wannabe's, het ging me uiteraard om het EHBO voorbeeld  ;)
Zo ken ik een EHBO'er die standaard een Ambulancejas over zijn autostoel heeft hangen, dat is toch sneu?


rooster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2011, 21:04:26
Er zou een richtlijn moeten komen voor kleding van EHBOers. Als EHBOers de zelfde kleding aan hebben als de AMBULANCE kunnen er verwarende situaties ontstaan. Tegenwoordig kun je al in 1dag een EHBOer worden en lijkt het me niet echt handig dat je direct in een ambu pak overstraat gaat. Mensen verwachten gewoon dan dat je in alle situaties kunt handelen en de zelfde kennis heb als de ambu!!!
Ook zag ik laats iemand van het energiebedrijf in een ambu pak!!! Lijkt me niet de bedoeling, mensen lopen toch ook niet in een brandweerpak of een politiepak als je dat niet bent? De mensen verwachten gewoon heel veel van het ambulance(pak), en al helemaal in geval van leven of dood, daarom vind ik dat alleen ambulance mensen in ambulance kleren mogen lopen.


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2011, 13:28:38
Ook zag ik laats iemand van het energiebedrijf in een ambu pak!!! Lijkt me niet de bedoeling, mensen lopen toch ook niet in een brandweerpak of een politiepak als je dat niet bent?

Een paar maand geleden zo een man voor de deur van essent in een geel rood pak die de meterstanden kwam noteren. Moest echt ff in mijn ogen wrijven want dacht dat er een collega voor de deur stond.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2011, 13:45:14
Het is bij wet verboden om je voor te doen als een professional terwijl je die professie niet beheerst.
Erg vaag, maar komt erop neer dat een leek zich niet mag voordoen als ambulanceverpleegkundige, een meteropnemer of wat dan ook.
Maar ja.... Wanneer doe je je voor als een professional? Doe ik dat ook als ik als vos verkleed door de stad loop in een brandweerpak, of in een -zoals hier wordt besproken- ambulancepak?
Ambulancekleding is niet beschermd, evenals de aesculaap (star of life) die erop staat. Daar is ook al diverse malen over gediscusieerd, ook hier.

Johan
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2011, 18:59:12
Het is bij wet verboden om je voor te doen als een professional terwijl je die professie niet beheerst.
Erg vaag, maar komt erop neer dat een leek zich niet mag voordoen als ambulanceverpleegkundige, een meteropnemer of wat dan ook.
Maar ja.... Wanneer doe je je voor als een professional? Doe ik dat ook als ik als vos verkleed door de stad loop in een brandweerpak, of in een -zoals hier wordt besproken- ambulancepak?
Ambulancekleding is niet beschermd, evenals de aesculaap (star of life) die erop staat. Daar is ook al diverse malen over gediscusieerd, ook hier.

Johan


er is ondertussen wel beroering in hulpverlenings Nederland. Was het voorheen dat Ehbo verenigingen met ambustriping op de auto'zetten , tegenwoordig zijn ze daar heel duielijk over.
dit komt van de site www.ambulancestriping.nl:

Ambulance huisstijl
In 1993 is de nieuwe huisstijl voor de politie ingevoerd. In 1998 volgde de introductie binnen de brandweer en ambulancesector, met als doel een optimale herkenbaarheid.
Toegespitst op de ambulancesector kan worden vastgesteld dat, zowel door het beeldmerk als door de opvallende ´striping´ op de dienstvoertuigen, het publiek in één oogopslag weet dat men met een ambulancevoertuig van doen heeft.
Gelet op ondermeer de bijzondere taken en bevoegdheden van deze sector is dit van groot belang.

Handhaving
Handhaving van de huisstijl blijft een continu punt van aandacht. De huisstijl is auteursrechtelijk beschermd.
De ontwerper heeft het auteursrecht overgedragen aan de Staat (ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties).
Aalleen de ambulancesector mag gebruik maken van de ambulancestriping.
Derden mogen zonder toestemming van het ministerie van BZK geen gebruik maken van de ambulancehuisstijl.
Doen zij dat toch, dan is er sprake van een inbreuk op een merk- en/of auteursrecht van de Staat.

In toenemende mate wordt oneigenlijk gebruik door derden, particulieren of bedrijven vastgesteld.
Het betreft:

•Voertuigen die door ambulancediensten compleet met striping zijn afgevoerd naar derden
•Voertuigen die zijn ingeruild en daarna via ambulance-leveranciers compleet met striping aan derden zijn verkocht
•Voertuigen die door derden naar eigen inzicht van striping zijn voorzien.Melding van inbreuken
Bij oneigenlijk en/of verkeerd gebruik van de ambulancestriping treedt de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR) handhavend op, in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De LFR voert een passief handhavingsbeleid. Dat wil zeggen, wij reageren op meldingen vanuit de ambulance, brandweer- of politiesector, alsmede formele meldingen van particulieren aan de rijksoverheid.
Op basis van de ontvangen informatie wordt beoordeeld of er sprake is van een inbreuk op het auteursrecht van de Staat dan wel strijdigheid met de regelgeving.
Vervolgens wordt bezien of, en zo ja hoe, opgetreden zal worden.

De ambulancesector kan niet civielrechtelijk optreden jegens inbreuken op het auteursrecht. Dit gebeurt door de Landsadvocaat namens de Staat.
Sinds de invoering van de huisstijl is een aantal inbreuken op deze huisstijl geconstateerd en met succes bestreden.
In de zaken die voor de rechter zijn geweest (met als onderwerp de striping), heeft de rechter de Staat steeds in het gelijk gesteld.
Mede gelet op de rechterlijke uitspraken kan wat betreft de striping worden opgemerkt dat de diverse elementen (belijning, kleuren, hoek ten opzichte van de horizon) ieder voor zich al kenmerkend zijn.
Een striping bijvoorbeeld die slechts andere kleuren heeft dan de ambulance-, brandweer- en politiestriping, maar verder (vrijwel) identiek is, lijkt zoveel op het originele ontwerp dat zondermeer sprake is van een inbreuk op het auteursrecht, indien deze zonder toestemming is aangebracht.

Melding van (vermoedelijk) inbreuk op auteursrecht van de Staat en regelgeving: zie onder ´Contact´

Toetsing ontwerpen door ´derden´
Particulieren of bedrijven die willen laten beoordelen in hoeverre hun (eigen) ontwerp strijdig is met het hierboven beschreven auteursrecht van de Staat en de regelgeving, kunnen hiertoe contact opnemen met de LFR.
Er wordt nadrukkelijk géén uitspraak gedaan of het voorgelegde ontwerp strijdig is met andere gedeponeerde ontwerpen/huisstijlen.

Zie voor de contactgegevens het onderdeel ´Contact´


zou de volgende stap zijn dat de star of live en de kleding beschermd gaan worden? Ik denk dat hier een leuke uitdaging voor de AZN ligt O0
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC