ehbo'er

Auteur Topic: ehbo'er  (gelezen 13305 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 1 december 2003, 23:07:56
als wij een slachtoffer met brandwonden koelen,doen we dat met een straaltje water van de HDstraal.Met onze handen breken we de straal zodat niet de harde straal op de wond komt,en inderdaad koelen we maar 10 minuten,en zorgen we daarmee ervoor dat een slachtoffer niet onderkoelt raakt

Het is ook niet mijn idee, maar op het moment dat de brandwonden stichting de balans ziet door slaan richting de onderkoeling van SO's met brandwonden, kan je twee dingen doen: of je stopt met het advies met water te koelen of je spijkert de kennis van de mensen bij. Water van rond de 4 graden uit een tankautospuit (al of niet gebroken) kan al aardige onderkoelingsverschijnselen te weeg brengen na tien minuten. Probeer het maar eens zou ik zeggen. Wij gebruiken Watergel. Helemaal te gek spul, dat niet veel ruimte inneemt en gewoon op de wond kan. Koelt, maar niet te veel.

Wel duur, dat is waar, maarja wat is het je waard...

 Henk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #21 Gepost op: 2 december 2003, 00:22:10
Onze bedrijfsbrandweerwagens zijn voortaan uitgerust met een speciaal koppelstuk dat is voorzien van een huis tuin en keukenkraan en een behoorlijk stuk tuinslang er aan.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #22 Gepost op: 2 december 2003, 10:05:13
ik woon momenteel heel wat EHBO-lessen bij. De meeste kaderinstructeurs leren de drukpunten nog gewoon aan, omdat ze het van levensbelang vinden. Dit muisje krijgt dus waarschijnlijk nog wel een staartje (in de volgende druk).


Jorrin,  dat kaderinstructeurs nog steeds drukpunten aanleren, vind ik niet correct! Ook in het vorige boekje was het stoppen van een slagaderlijke bloeding allereerst druk op de wond uitoefenen, of de drukpunten zoeken.
Je gebruikt de tijd die je hebt om lessen te geven in een basiscursus verkeerd door handelingen aan te leren die de cursist niet getoetst krijgt. Zo is het aanleggen van een knevel in sommige gevallen levensreddend maar ook die wordt niet aangeleerd in een basiscursus!

Mijn suggestie is om het de beginnende EHV-er niet moeilijker te maken dan het is, en je bij de lesstof te houden. Drukpunten aanleren kan prima in een herhalings- of bijscholingsles voor "gediplomeerden"!


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #23 Gepost op: 2 december 2003, 10:14:04
Het is niet aan mij om kaderinstructeurs te vertellen hoe ze hun lessen moeten inplannen en welke stof ze daarin opnemen.
Ik ben het met je eens dat dit soort extraatjes beter op hun plaats zijn in herhalingslessen. Maar persoonlijk vind ik het niet verkeerd om het in de opleiding mee te nemen. Het wordt over het algemeen maar zijdelings genoemd of er wordt gekeken hoeveel tijd er in een les nog over is.
Maar mijn mening komt misschien voort uit mijn eigen drang naar kennis. Ik weet graag overal zoveel mogelijk over. Als iemand mij iets kan vertellen wat niet in het boekje staat, dan sta ik daar graag voor open. Over het algemeen gaat het daar om praktijkvoorbeelden. En waar leer je meer van, dan van de praktijk...


Paul SEH

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 2 december 2003, 13:12:26
Een echt slagaderlijke bloeding zie je zelden. Ik werk fulltime op een SEH met per jaar gemiddels 26.00 patienten. In 11 jaar tijd heb ik in totaal 2 slagaderlijke bloedingen gezien. De beste methode om de bloeding te stelpen is het getroffen lichaamsdeel omhoog brengen en direct op de wond druk uitoefenen.
Een touniquet is uit den boze.  >:( Dit bepaald namelijk de plaats van de amputatie. Dus nooit doen tenzij je werkt onder oorlogsomstandigheden. Dan kun je namelijk beter een arm of een been amputeren dan iemand op het slagveld te laten doodbloeden.
Het is allemaal een beetje hard gezegd, maar ik hoop dat het wel duidelijk is.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #25 Gepost op: 2 december 2003, 16:24:38
Jij begon over een knevel... ik niet.
Ik ben alleen maar blij met wat extra kennis.
Dank dus voor je uiteenzetting.


Shadow

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 3 december 2003, 12:23:24
Paul,

Ik weet ook dat een Tourniquet niet echt ideaal te noemen is maar wat doe je onder de volgende omstandigheden: Op een afgelegen plek in Schotland aan het rotsklimmen (dichtsbijzijndste huis 15 km, dokter 30 km en ziekenhuis 40km); er valt iemand en de veiligheidslijn was slap dus hij dondert ongeveer 5 meter naar beneden en slaat met zijn been op een uitstekende rots. Gevolg: open beenbreuk met slagaderlijke bloeding. Ik ben zo snel mogelijk naar hem toe geklauterd en aangezien ik de enigste was met enige ervaring kon ik het op mijn eentje opknappen dus: tourniquet aanleggen, zijn harnas vastmaken aan het mijne en gezamelijk zachtjes naar beneden rapellen. Ik kon niet wachten tot de hulpdiensten arriveerden daar het weer slechter aan het worden was en uiteindelijk heeft de reddingshelicopter hem met heel veel moeite aan boord kunnen nemen vanaf een open vlakte; vanaf de rotswand was dat onder die omstandigheden nooit gelukt. (de urgentiearts heeft me nadien alleen maar gefeliciteerd met mijn optreden)

In een huis-tuin-keuken situatie volsta je inderdaad met de standaard drukpunten; hou echter rekening dat je soms in een situatie zit waar de ambu op zich laat wachten en handen te kort komt.

We zijn nu wel heel veel aan het afwijken.

Ciao,
Peter


Paul SEH

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 3 december 2003, 19:20:22
Ja dat is het over bekende verhaal van de ongunstige omstandigheden.
Uitzonderingen bevestigen de regel.


Shadow

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 4 december 2003, 11:05:57
Paul,

Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat mensen verschillende methodes aangeleerd krijgen tijdens de lessen EHBO; eerste keuze druk op de wond en omhoogbrengen, tweede keuze drukpunt, derde en laatste keuze tourniquet.

Maar tja; dat zou betekenen dat het boekje dikker wordt dan een vijftig-tal pagina's en de hedendaagse burger vindt het dan toch wel wat veel en moeilijk worden. Dan moeten die hersencelletjes gebruikt worden voor iets anders dan TV-soap's kijken.  :-X

Laatste klonk waarschijnlijk een beetje ruw maar zo denk ik erover.

Ciao,
Peter


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #29 Gepost op: 4 december 2003, 11:15:39
Ik kan me daar dus bij aansluiten. Zelf wil ik er nog wel een paar manieren bij leren, maar zo denkt niet iedereen erover. En we hebben het natuurlijk wel over algemenen richtlijnen.
Gelukkig zijn er genoeg andere bronnen aan te boren om meer informatie te krijgen.