Samenvoeging Belgisch en Nederlands brandweerkorps! - 13-08-2008

Auteur Topic: Samenvoeging Belgisch en Nederlands brandweerkorps! - 13-08-2008  (gelezen 4841 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.bndestem.nl/regio/breda/3547831/Onderzoek-brandweer.ece

Onderzoek brandweer

door Norbert Bökkerink . woensdag 13 augustus 2008 | 01:01 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 13 augustus 2008 | 07:10
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

BAARLE-NASSAU - De Vlaamse minister van Binnenlandse Zaken De Waal heeft zijn Nederlandse collega Ter Horst voorgesteld een commissie in te stellen, die oplossingen moet zoeken voor de juridische problemen rond de brandweer in Baarle.

Want hoewel in praktische zin het 'internationale brandweerkorps' na de fusie van de twee Baarlese korpsen wel zal kunnen functioneren, zijn er nog 'heel wat beren op de weg' te verwachten, zoals burgemeester Jan Hendrikx van Baarle-Nassau het noemt. "Er moet namelijk nog heel wat geregeld worden, variërend van de opleidingen tot de vraag of het gefuseerde korps onder Nederlands dan wel Belgisch recht zal vallen.

En dat zal allemaal snel geregeld moeten zijn, want per 1 januari 2010 is het de bedoeling dat alle korpsen, inclusief dat van Baarle, in deze regio onder één leiding vallen."

Het is nog niet bekend of Ter Horst akkoord gaat met het voorstel van haar ambtgenoot, die al in oktober een rapport van de beoogde commissie wil hebben.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2008, 19:18:48
'historie'

http://www.bndestem.nl/regio/breda/3230445/Europese-brandweer-in-Baarle.ece

Europese' brandweer in Baarle

door Norbert Bökkerink . donderdag 05 juni 2008 | 16:50 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 06 juni 2008 | 07:18
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

BAARLE-NASSAU - De brandweerkorpsen van Baarle-Nassau en Baarle-Hertog worden samengevoegd tot één uniek 'Europees' korps.

De gemeenteraden van de Belgisch-Nederlandse enclavengemeenten Baarle-Nassau en Baarle-Hertog hebben hiermee ingestemd tijdens het Gemeenschappelijk Overleg Baarle (GOB). Het is voor het eerst in de geschiedenis dat brandweerkorpsen uit verschillende landen tot een eenheid worden gesmeed. De twee korpsen werkten de afgelopen jaren al steeds nauwer samen, maar moesten vanwege allerlei wetten en regels nog wel steeds apart worden aangestuurd door eigen commandant en gemeentebestuur.

De hervorming van de brandweer in zowel Nederland als België - die onder meer tot schaalvergroting zal leiden - dreigde de twee plaatselijke vrijwilligerskorpsen echter weer uit elkaar te drijven en dat wil men nu via de samenvoeging voorkomen.

De besprekingen hierover hebben de afgelopen maanden veel emotionele reacties geleid, vooral vanuit het Belgische korps. Daar vreest men onder meer dat de fusie zal leiden tot 'verminderde brandweerzorg tegen veel hogere kosten'.

De leden van de twee gemeenteraden toonden tijdens GOB veel begrip voor de 'emoties en frustraties' die de samenvoeging bij de brandweerlieden oproept. Volgens diverse fracties dreigt de situatie te ontstaan dat 'de brandweerlieden van Baarle-Hertog voor 200 euro minder in de maand dan hun Nederlandse dezelfde brand staan te blussen'.

Burgemeester Jan Van Leuven omschreef de samenvoeging van de twee korpsen als 'een brandbare materie'. "Uit gesprekken met de brandweerlieden weet ik dat men vreest voor mindere opleiding, promotiekansen en beloning", aldus Van Leuven. "En dat is zeker discutabel. Maar men moet niet vergeten dat er ook verschillen bestaan in de wedde van bijvoorbeeld Belgische en Nederlandse bibliothecarissen en gemeentesecretarissen".

Zijn collega Jan Hendrikx van Baarle-Nassau vond eveneens dat er reden is voor discussie over de verschillen in rechtspositie en dergelijke. "Maar dat zijn zaken die in de verdere uitwerking van de plannen moeten worden meegenomen. Net zoals de kleuren van de voertuigen, de uitrusting en de uniformen".

Voor Baarle-Hertog levert de fusie in elk geval als voordeel op, dat men zich geen zorgen meer hoeft te maken over een nieuwe kazerne. Die van Baarle-Nassau is nog relatief nieuw. Wie de nieuwe brandweercommandant wordt is nog niet bekend. De huidige commandant van Baarle-Nassau Jac Haagen treedt voorlopig op als 'kwartiermaker'.



http://www.bndestem.nl/regio/breda/3347340/Baarle-moet-zich-bezinnen.ece

'Baarle moet zich bezinnen'

door Norbert Bökkerink. zaterdag 28 juni 2008 | 08:40 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 28 juni 2008 | 09:33
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

BAARLE-NASSAU - De Veiligheidregio Midden- en Westbrabant vindt dat Baarle-Nassau zich nog eens goed moet bezinnen op deelname aan de regionalisering van de brandweer.

Niet deelnemen hieraan kan volgens het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio zowel voor de regionale brandweer als voor de lokale Baarlese brandweerzorg nadelig uitpakken.

In het uiterste geval zou dit zelfs tot opheffing van de gemeentelijke brandweer van Baarle-Nassau kunnen leiden op aanwijzing van de minister van Binnenlandse Zaken.

Het bestuur van de Veiligheidsregio schrijft dit in een brief aan het gemeentebestuur van Baarle-Nassau, die geagendeerd staat voor de raadsvergadering van volgende week dinsdagavond.

Aanleiding voor de brief is het besluit van Baarle-Nassau en Baarle-Hertog om samen een 'Europees' brandweerkorps te gaan vormen.

Blijkens de brief vreest het bestuur van de Veiligheidsregio dat de vorming van zo'n internationaal korps Baarle-Nassau zal belemmeren in volledige deelname aan de regionale brandweer. Een 'fusie' van de twee brandweerkorpens heeft immers allerlei consequenties, onder andere wat betreft bevelvoering en rechtszekerheid, vanwege verschillen in de Nederlandse en Belgische wetgeving.

Het bestuur van de Veiligheidsregio zegt 'begrip voor de complexe situatie' in Baarle te hebben. En deelnemen aan de regionalisering hoeft volgens de brief 'verdergaande samenwerking' tussen de twee lokale korpsen ook niet in de weg te staan. Maar dat neemt volgens het bestuur niet weg dat Baarle-Nassau wettelijk verplicht is tot deelname aan de Veiligheidsregio. Hoewel dat niet geldt voor de basisbrandweerzorg en Baarle-Nassau wat dat betreft wel zelfstandig kan blijven opereren, bestaat er volgens de Veiligheidsregio 'een grote samenhang' met de andere taken die wel regionaal moeten worden opgepakt. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het waarschuwen van de bevolking en rampbestrijding.

Het bestuur wijst er verder op dat er nieuwe kwaliteitseisen aan de basisbrandweerzorg gesteld gaan. Als de brandweer van Baarle daar straks niet aan voldoet, kan dit tot opheffing van het korps leiden, zo waarschuwt de Veiligheidsregio.



http://www.bndestem.nl/regio/breda/3542380/Fusie-korpsen-leidt-tot-onrust.ece

Fusie korpsen leidt tot onrust

door Palko Peeters palko.peeters@bndestem.nl. maandag 11 augustus 2008 | 23:05 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 12 augustus 2008 | 07:40
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

BAARLE-HERTOG - De aanstaande fusie van de twee brandweerkorpsen van Baarle-Nassau (NL) en Baarle-Hertog (B) tot eerste Europese brandweerkorps leidt aan Belgische kant tot onrust.
Van de pakweg twintig vrijwilligers zijn er inmiddels vijf opgestapt. Ze geloven niet in een fusie met de 'Nederlandse' brandweer. De cultuurverschillen zijn volgens burgemeester Jan van Leuven van Baarle-Hertog moeilijk overbrugbaar. Kwestie van koudwatervrees ook, sprak hij gisteren tot de pers. Het aantal van vijf vertrokken vrijwilligers vindt Van Leuven gezien de impact van de fusie op zich nog meevallen. Hij deed ook melding van een doorbraak. De kazerne van het dorpje Zondereigen (500 inwoners) dat onder Baarle-Hertog valt verliest tot verdriet van de brandweerlieden de eigen kazerne, maar krijgt er een busje voor terug waarmee de vrijwilligers naar Baarle-Nassau kunnen rijden, vijf kilometer verder. Want het fusiekorps wordt gevestigd in de kazerne van Baarle-Nassau, die van Baarle-Hertog gaat ook dicht. Burgemeester Jan Hendrikx van Baarle-Nassau ziet ook voordelen in fusie. "Twee kazernes 500 meter van elkaar is kostenverspilling." Maar Hendriks heeft wel ernstige twijfels of 1 januari 2009 als fusiedatum wordt gehaald. Er zijn nog de nodige juridische hobbels te nemen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2008, 19:21:34
Zelfde feiten... ander bericht...  ;D ;)

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=9O1V8ETK

Geen obstakels meer voor brandweerfusie

BAARLE-HERTOG - De voorbereidingen zijn gestart om vanaf volgend jaar de brandweerkorpsen van Hertog en Nassau samen te voegen. De kazerne achter het gemeentehuis van Baarle-Hertog verdwijnt. Alles wordt gecentraliseerd in de kazerne van Nassau.
Vooral voor Baarle-Hertog wordt het nieuwe gemengde korps een goede zaak. 'Door onze enclavesituatie zitten we ver van alle Belgische diensten', zegt burgemeester Jan Van Leuven (CDK). 'Als kleine gemeente is er overdag een probleem met het aantal beschikbare manschappen. De geplande brandweerhervorming in België betekent schaalvergroting, maar biedt geen oplossing voor onze problemen. Ongeveer vijf jaar geleden ontstond de idee om onze brandweer en die van Nassau samen te voegen. Zowel op politiek gebied als binnen de brandweer bestond er enige argwaan, maar dat is opgelost. De provincie Antwerpen gaf een gunstig advies en ook van minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD) kregen we een positief antwoord. Langs Nederlandse zijde gaat de overheid ook akkoord. Vanaf 1 januari is er één korps in Baarle en zal in Zondereigen een busje ter beschikking staan voor brandweerleden die daar wonen. Dat wordt niet enkel gebruikt voor vervoer naar de kazerne, maar ook voor klein materiaal.'

Momenteel bestaat het korps in Nassau uit 28 personen en in Hertog uit 15. Die mogen blijven, maar op termijn is het de bedoeling om een korps van 28 brandweerlui te hebben. Het ongenoegen van de voorbije maanden bij het korps van Baarle-Hertog is verdwenen. 'Door de fusie hebben vijf personen ontslag genomen', zegt dienstdoend brandweercommandant Jo Bilcke.

'Het gemeentebestuur heeft garanties gegeven en wie gebleven is, gaat daarmee akkoord. Vanuit het korps is ook de vraag gekomen om niet met de samenwerking te wachten tot januari. Vanaf volgende maand zullen beide korpsen al samen oefeningen doen.' (ram)


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2008, 19:59:36
't is en blijft toch een apart durpie hoor :D. Kom/kwam er zelf zeer regelmatig, maar als er dan een uitrukje in baarle is/was ga/ging ik meestal wel ffies kijken. Toch apart dat 2 landen elkaar zo assisteren, terwijl die 2 landen in elkaar zitten (enclaves blabla).
Weer of geen weer... altijd brandweer


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2008, 20:14:41
Laat die Belgen lekker Belgie. Pas geleden bij een brand in een villa waarbij sowieso 1 persoon omgekomen was (moord) in een grensplaats, kwam de Belgische brw ter plaatse. De AL die zij gebruikten was minimaal 35 jaar oud. Volgens mij loopt de Nederlandse brandweer wel een stukje voor op de zuiderburen, dus lekker gescheiden houden. Kijk assistentie aan elkaar kan geen kwaad, maar houdt het daar ook bij!


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2008, 21:03:24
Laat die Belgen lekker Belgie. Pas geleden bij een brand in een villa waarbij sowieso 1 persoon omgekomen was (moord) in een grensplaats, kwam de Belgische brw ter plaatse. De AL die zij gebruikten was minimaal 35 jaar oud. Volgens mij loopt de Nederlandse brandweer wel een stukje voor op de zuiderburen, dus lekker gescheiden houden. Kijk assistentie aan elkaar kan geen kwaad, maar houdt het daar ook bij!

Ik vind dit toch wel een tikkeltje ongenuanceerd. De leeftijd van het materieel en de materialen zegt niets over de kwaliteit van een korps. Hetzelfde geldt voor de manier van werken of cultuur. Er wordt heel vaak gedacht dat de manier zoals wij het in Nederland doen de beste is. Ik ben er van overtuigd dat dit zeker niet altijd het geval is.

Vanuit mijn positie als coördinator grensoverschrijdende samenwerking voor de regio Noord- en Oost-Gelderland heb ik veel te maken met de Duitse collega's. Ook bij hen zie ik zaken die anders gaan dan wij gewend zijn. En ook hier zie ik soms materialen en voertuigen die volgens Nederlandse begrippen al lang in Borculo of Hellevoetsluis hadden mogen staan. Toch krijgen de oosterburen de brand ook uit en worden slachtoffers geholpen. Volgens mij geldt dit ook voor onze Belgische collega's.

We kunnen binnen Europa (en zelfs daarbuiten) nog heel veel van elkaar leren.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2008, 21:31:02
Ik vind dit toch wel een tikkeltje ongenuanceerd. De leeftijd van het materieel en de materialen zegt niets over de kwaliteit van een korps. Hetzelfde geldt voor de manier van werken of cultuur. Er wordt heel vaak gedacht dat de manier zoals wij het in Nederland doen de beste is. Ik ben er van overtuigd dat dit zeker niet altijd het geval is.

Vanuit mijn positie als coördinator grensoverschrijdende samenwerking voor de regio Noord- en Oost-Gelderland heb ik veel te maken met de Duitse collega's. Ook bij hen zie ik zaken die anders gaan dan wij gewend zijn. En ook hier zie ik soms materialen en voertuigen die volgens Nederlandse begrippen al lang in Borculo of Hellevoetsluis hadden mogen staan. Toch krijgen de oosterburen de brand ook uit en worden slachtoffers geholpen. Volgens mij geldt dit ook voor onze Belgische collega's.

We kunnen binnen Europa (en zelfs daarbuiten) nog heel veel van elkaar leren.
Ja ze krijgen de brand heus wel uit en ze bieden hoogstwaarschijnlijk ook gewoon goede diensten op het gebied van hulpverlening, maar de werkwijze is vermoedelijk heel anders, en daarnaast hebben de verschillende slangen en verdeelstukken enz andere namen. Bovendien zal de opleiding ook wel anders verlopen. Ik zou het dus bij samenwerken en niet samenvoegen houden.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2008, 22:29:55
Ik vind dit toch wel een tikkeltje ongenuanceerd. De leeftijd van het materieel en de materialen zegt niets over de kwaliteit van een korps. Hetzelfde geldt voor de manier van werken of cultuur. Er wordt heel vaak gedacht dat de manier zoals wij het in Nederland doen de beste is. Ik ben er van overtuigd dat dit zeker niet altijd het geval is.

Vanuit mijn positie als coördinator grensoverschrijdende samenwerking voor de regio Noord- en Oost-Gelderland heb ik veel te maken met de Duitse collega's. Ook bij hen zie ik zaken die anders gaan dan wij gewend zijn. En ook hier zie ik soms materialen en voertuigen die volgens Nederlandse begrippen al lang in Borculo of Hellevoetsluis hadden mogen staan. Toch krijgen de oosterburen de brand ook uit en worden slachtoffers geholpen. Volgens mij geldt dit ook voor onze Belgische collega's.

We kunnen binnen Europa (en zelfs daarbuiten) nog heel veel van elkaar leren.

He niet beledigen he  :)
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2008, 00:35:20
Hallooo brandweermanneke, dat vuurke is niet zo plezant ;D ;D ;D


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2008, 10:28:20
Laten ze daar in Baarle niet opnieuw proberen het wiel uit te vinden: In de regio Zuid Limburg zijn er reeds jaren afspraken over de Euregionale samenwerking en uitrukken over de grens van zowel Brandweer als Ambulance-hulpverlening. Al naar gelang wie sneller ter plaatse kan zijn rukt bijvoorbeeld de Maastrichtse Brandweer uit naar de Belgische buurgemeenten, terwijl bijvoorbeeld de duitse ambulance weer bijspringt in Kerkrade. En ofschoon de slangetjes van zowel de Brandweer en de ambulance in de verschillende landen anders zijn werkt de hulpverlening toch prima