Grote kraan (15-7489) Brandweer Den Haag

Auteur Topic: Grote kraan (15-7489) Brandweer Den Haag  (gelezen 59241 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 16 augustus 2008, 00:04:29
De brandweer in Den Haag heeft (volgens mij) als enige nog de beschikking over een volledige kraanwagen (de ''81'')
Deze kraan rijd onder andere voor auto's ter water en word ingezet bij het ''terugplaatsen'' van bijvoorbeeld een tram welke niet meer op de rails staat.

Nu is mijn vraag waarom deze taak nog bij de brandweer ligt, wat de toegevoegde waarde is van een prio1 hijskraan (groot, geen HV1 dus) en waarom den haag dit als enige in nederland nog heeft.


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2008, 00:10:45
Bedoel je met zo'n kraanwagen ook die wagens die de politie in Amsterdam/Amstelland gebruikt?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2008, 00:25:59
Nee, een echte ''bouwkraan''

Filmpje van Youtube made by ´´matglas´´

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2008, 00:42:21
:o

Da's idd. andere koffie...


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2008, 17:14:24
Zou volgens mij niet slecht zijn moest elke brandweerregio zoeen kraan in de uitruk hebben, op deze manier ben je verzekert van een kraan op zeer korte termijn.

In Belgie heeft de Brandweer van Brussel een kraan zoals deze hier en Brandweer Antwerpen heeft de beschikking over een zware takelwagen met een deftige opvouwbare kraan erop.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2008, 17:27:30
Zou volgens mij niet slecht zijn moest elke brandweerregio zoeen kraan in de uitruk hebben, op deze manier ben je verzekert van een kraan op zeer korte termijn.

In Belgie heeft de Brandweer van Brussel een kraan zoals deze hier en Brandweer Antwerpen heeft de beschikking over een zware takelwagen met een deftige opvouwbare kraan erop.

Mijn vraag is dus wat de toegevoegde waarde is van een dergelijke kraan. Hier in Nederland zijn er in de meeste regio´s HV´1 voertuigen, waar ook een kraan op zit.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2008, 17:39:35
Ik ben het wel met Jerommeke eens, zulk matriaal, voor die zeer enkele keer dat je het echt nodig hebt, erg hoge kosten aan verbonden. Dat zal ook de reden zijn dat regio Haaglanden de enige is met zo'n kraan. Ook moet je mensen opleiden op machinist om met deze machine te mogen werken, bovendien zijn de kraanwagens niet snel, en kunnen ze lang niet overal ingezet worden ( ivm grote stempelbreedte ).  Is het niet sneller, goedkoper en makkkelijker gewoon een HV1 mee te laten rijden, of zoals je veel ziet een TS met lier. Is ook heel veel mee te doen en vele malen goedkoper lijkt me  :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2008, 17:42:05
Ik kan het niet vinden maar er al eens eerder volgens mij een topic over geweest. De kraan wordt volgens mij ook gebruikt voor het de-railen van trams en is deels ook door de HTM betaald(?)


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2008, 18:12:00
in Den Haag rijdt ook geen HV1 rond geloof ik... is dit ook omdat de kraan er is? het lijkt mij goedkoper om een particulier bedrijf in te schakelen wanneer een kraan nodig is... de grotere steden hebben over het algemeen wel een kraan bedrijf...


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2008, 19:34:20
Die kraan is in mijn ogen alleen maar een kostenpost. Ten eerste heeft het geen nut om hem prio 1 op te roepen zoals in het filmpje. Dat ding is log, lomp, groot, breed, lang, zwaar en sloom. Daarnaast moet je beschikken over een machinist (vrijwilliger???). Daarnaast moet de kraan onderhouden worden. En owja af en toe doet hij ook nog wat. Volgens mij ben je met een HV-1 beter af. Met de lier kan je ook veel. En mocht je een kraan nodig hebben om een tram op de rails te zetten, dan bel je maar een kraabedrijf. Kosten voor de trammaatschappij/verzekering.

Misschien dat iemand weet wat voor meldingen die kraan doorgaans krijgt? Want ik kan me weinig voorstellen bij het nut van zo'n immense kraan. Het zal toch niet zo zijn dat er elke dag vrachtauto's rechtgezet moeten worden? of bomen moeten worden ontworteld, want daar is de kraan wel voor geschikt.