Grote kraan (15-7489) Brandweer Den Haag

Auteur Topic: Grote kraan (15-7489) Brandweer Den Haag  (gelezen 59247 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #50 Gepost op: 6 januari 2010, 16:38:19
Ik zou er liever voor pleiten om méér regio's van een kraan te voorzien, zeker bij de grote steden. Maar dan wel met een interregionale functie. Dan kan je m.i. meer efficient gebruik maken van zo'n kraan en zijn de kosten ook te spreiden over meer inwoners.

Zo'n kraan komt toch weer een stukje hoger dan de gemiddelde HW of AL (buitengewone afhijsingen) en kan uiteraard ook veel meer liften dan een HIAB kraan op een HV of HA.
Publieke dienstverlening is per definitie niet winstgevend. Maar toch zal in bepaalde diensten moeten worden voorzien, ook als die maar weiig tot zelden voorkomen. Ik denk dat zo'n bijzonder stuk materieel als een grote kraan daar een goed voorbeeld van is.

Om zo'n ding vervolgens goed te benutten, kan je ook het takenpakket uitbreiden. Dus niet alleen spoedeisende zware hijsklussen, maar bijvoorbeeld ook dienstverlening aan de HTM. De grens moet daarbij wat mij betreft wel zijn dat het een maatschappelijk belang dient, anders is het broodroof voor de hijsbusiness.

Ook zou je kunnen denken om de kraan in te zetten als blusmast, wat een eerdere spreker al aanhaalde. Bij mijn weten gebeurt dat in Den Haag niet, maar ik zie daarin wel voordelen. Zoals gezegd kom je hoger dan een redvoertuig. Dat zou misschien voor een waterscherm handig kunnen zijn of blussing bij grote objecten. Hoe / of je dat water ook zo hoog krijgt, heb ik geen verstand van ;)

Zoiets dus:


Zie ook deze link voor de 'feuerwehr kran' van Liebherr.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #51 Gepost op: 6 januari 2010, 16:45:33
Als iemand eerder op dat blusidee was gekomen...

Ik denk aan de TU Delft... ;D
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #52 Gepost op: 6 januari 2010, 16:48:08
Citaat
Ik heb trouwens ook begrepen dat de huidige kraan in samenwerking met de HTM is aangeschaft.
Niet juist  8)
Citaat
Maar dan wel met een interregionale functie.

Al het materieel kan interregionaal ingezet worden, dus ook de kraan kan naar Midden/Holland, of Rotterdam Rijmond.
Citaat
Ook zou je kunnen denken om de kraan in te zetten als blusmast, wat een eerdere spreker al aanhaalde. Bij mijn weten gebeurt dat in Den Haag niet, maar ik zie daarin wel voordelen
.
Wij ook, en daarom komt er op de nieuwe kraan een.......
Citaat
Hoe / of je dat water ook zo hoog krijgt, heb ik geen verstand van

Wij wel, dus laat dat maar aan ons over. ;)
Citaat
Dan kun je jezelf wederom afvragen of dat wel tot de brandweertaken behoort of dat je die taken niet gewoon moet overlaten aan de bergingsbedrijven

Als je een kraan hebt kun je het je taak maken, heb je geen kraan zul je het moeten uit besteden aan particuliere bedrijven. Hebben jullie enig idee hoe lang je op wat zwaarder bergingsmateriaal moet wachten bij ongevallen op de rondweg doorgaande wegen in de Regio Den Haag?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #53 Gepost op: 6 januari 2010, 16:59:42
Als je een kraan hebt kun je het je taak maken, heb je geen kraan zul je het moeten uit besteden aan particuliere bedrijven. Hebben jullie enig idee hoe lang je op wat zwaarder bergingsmateriaal moet wachten bij ongevallen op de rondweg doorgaande wegen in de Regio Den Haag?

Waarschijnlijk net zolang als dat je op een kraan uit Utrecht moet wachten als er rond de A4 bij knooppunt A44 iets gebeurd ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #54 Gepost op: 6 januari 2010, 17:02:59
Al het materieel kan interregionaal ingezet worden, dus ook de kraan kan naar Midden/Holland, of Rotterdam Rijmond. .

Wie? >:( ;D
Mooie taak weggelegd voor het LOCC om het bijzondere spul in kaart te brengen en waar nodig te bemiddelen (doen ze volgens mij ook al).

Wij ook, en daarom komt er op de nieuwe kraan een.......
Wij wel, dus laat dat maar aan ons over. ;)

Nice :)
Kan je wat meer zeggen over de voeding?
Ga je dat met een TS redden bijvoorbeeld, of is daar meer capaciteit voor nodig?
(voor mijn part hang je er een DPU achter ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #55 Gepost op: 6 januari 2010, 19:54:16
Misschien heb ik er overheen gelezen. Maar in Amsterdam-Amstelland gebruikt de politie al jaren een "telekraan" voor de BATRA bij ontruimingen. Het lijkt me niet onlogisch wanneer dit voertuig ook gebruik zou worden voor andere spoedeisende klussen van bijvoorbeeld de brandweer. Of het takelen van combinaties op en rond de snelwegen van Amsterdam. Al weet ik geen enkel incident waarbij dit ook daadwerkelijk gebeurd is.

Het duo-gebruik zou de kostprijs in ieder geval doen dalen.

bron: http://www.politie-amsterdam-amstelland.nl/get.cfm?id=480


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #56 Gepost op: 6 januari 2010, 20:10:57
De link die je hebt neergezet linkt naar een shovel ;)
Deze word zowel voor politie als voor brandweerinzetten gebruikt (denk aan de grote brand bij het Weteringcircuit recentelijk).
De telekraan die de Amsterdamse politie gebruikt tbv. de BraTra inzetten is een huurvoertuig  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #57 Gepost op: 6 januari 2010, 20:26:24
De link die je hebt neergezet linkt naar een shovel ;)
Deze word zowel voor politie als voor brandweerinzetten gebruikt (denk aan de grote brand bij het Weteringcircuit recentelijk).
De telekraan die de Amsterdamse politie gebruikt tbv. de BraTra inzetten is een huurvoertuig  ;)
En als je de tekst leest? ;)


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #58 Gepost op: 6 januari 2010, 20:27:18
Ook zou je kunnen denken om de kraan in te zetten als blusmast, wat een eerdere spreker al aanhaalde. Bij mijn weten gebeurt dat in Den Haag niet, maar ik zie daarin wel voordelen. Zoals gezegd kom je hoger dan een redvoertuig. Dat zou misschien voor een waterscherm handig kunnen zijn of blussing bij grote objecten. Hoe / of je dat water ook zo hoog krijgt, heb ik geen verstand van ;)

Anderen hebben dat idee al eens eerder gehad, want het deed me denken aan een brand in een kerktoren in Oisterwijk in 1998 ;). Op de website van Brandweer Oisterwijk staat daar nog wat over. Bij het nablussen is gebruik gemaakt van een telescoopkraan van 65 meter (van een bedrijf). Foto's van de kraan heb ik niet gezien, maar wel de volgende tekst:

Citaat
Werken op hoogte.
Het toepassen van straatwaterkanonnen als nablussing vanaf de grond naar de 40 meter hoge toren zou veel waterschade in de kerk tot gevolg hebben. Ook de autoladder en hoogwerker kon den, gehinderd door de zijbeuken van de kerk, niet effectief na blussen.
Als oplossing werd gekozen voor de inzet van een telescoop kraan met werkbak. Deze was om 16.20 uur ter plaatsen.
Met in werkbak de assistent van de kraanmachinist als richtinggever en 2 brandweerlieden met een hogedruk straal als blussers kon de werkbak nauwkeurig tussen de zijtorentjes tot in de toren worden gemanoeuvreerd om gericht na te blussen.
Tevens konden er loshangende en gevaar opleverde delen van balken en klokken worden verwijderd. Tijdens de werkzaamheden op hoogte was eenieder in de werkbak gezekerd met een valbeveiliging. Het opvoeren van de verlengde hogedrukstraal in de vrije ruimte naar de werkbak leverde geen problemen op.

http://www.brandweeroisterwijk.nl/inz199805.html


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #59 Gepost op: 6 januari 2010, 20:30:26
De telekraan die de Amsterdamse politie gebruikt tbv. de BraTra inzetten is een huurvoertuig  ;)

De kraan die de politie Amsterdam gebruikt is van de haagse firma Blansjaar.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl