GRIP 2 Zeer grote brand (dertien woningen) Koning Willem I Laan - Hoofddorp 16-08-2008

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (dertien woningen) Koning Willem I Laan - Hoofddorp 16-08-2008  (gelezen 40170 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vogelaar zegt grootschalig onderzoek toe naar brandonveilige daken

07-10-2008 • www.sp.nl

Minister Vogelaar gaat op aandringen van de SP onderzoeken hoeveel woningen in Nederland daken hebben die niet voldoen aan de brandveiligheidseisen. Tweede Kamerlid Paulus Jansen vroeg hierom tijdnes het Vragenuurtje naar aanleiding van het afbranden van tien woningen in Zaanstad. Jansen: “Het ongeluk is Zaanstad is geen incident. Het Nederlands Instituut voor Fysieke veiligheid denkt zelfs dat honderdduizenden woningen niet aan de bouweisen voldoen. Er moet dus snel actie ondernomen worden.”

Bij de brand in Zaanstad kon het vuur in een woning via het dak overslaan naar omliggende woningen. Ook bij andere branden, zoals in Hoofddorp twee maanden geleden.
, was dit het geval. Jansen: “Volgens de regels moet dit helemaal niet zo makkelijk kunnen. Daken van verschillende woningen mogen in het kader van de brandveiligheid niet met elkaar in verbinding staan. Blijkbaar hebben gemeenten bij het afgeven van bouwvergunningen zitten slapen, met alle gevolgen van dien.”

Jansen stelde tevens voor om de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, die onder andere de Schipholbrand onderzocht, een onafhankelijk onderzoek te laten doen. Minister Vogelaar wilde zover echter nog niet gaan. Jansen vindt dit jammer: “De onderzoeksraad onder leiding van Pieter van Vollenhoven heeft veel kennis op dit terrein. Aangezien inmiddels wel duidelijk is dat fouten van overheden een grote rol spelen in deze kwestie is een onafhankelijk onderzoek nodig.”

'Wooncomplexen niet brandveilig'  

NOS Journaal - 6-10-08
Samen sterk in de hulpverlening!


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Volgens mijn "lekeninzicht" is het best lastig om dat te controleren zonder een halve woning te slopen bij een heleboel woningen.... ???

Daarnaast is er volgens mij niemand die de onderzoeksraad voor de veiligheid kan vertellen wat ze wel en niet gaan/moeten/mogen onderzoeken, en is het idee achter de onderzoeksraad een onafhankelijk instituut... die onderzoekt wat ze zelf als noodzakelijk beschouwen....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Wat uitgebreider artikel..  :)

http://www.cobouw.nl/cobouw/nieuws/toonnieuwsartikel.jsp?di=443660

Groot onderzoek brandveiligheid

BINNENLAND | 08-10-2008 00:00 | Mario Silvester

DEN HAAG/ZAANDAM - Minister Vogelaar (wonen) inventariseert hoeveel huizen bij brand extra risico’s lopen, omdat zich onder het dak een loze ruimte bevindt. Via zo’n plek kan het vuur snel overslaan naar belendende percelen.

Het onderzoek moet nog voor het eind van het jaar gereed zijn. Dat zei de minister naar aanleiding van de brand die in de nacht van zondag op maandag tien woningen in Zaandam in de as legde.
Het vuur kon volgens de Zaandamse brandweer snel om zich heen grijpen doordat het woedde in een holle ruimte onder het dak. Hierdoor kon de brandweer het vuur moeilijk bereiken.
Hans Harding van de Zaandamse brandweer zegt dat er tijdens de brand op twee plaatsen gaten in het dak zijn gemaakt om zo de vuurhaard te bereiken. Dit had slechts op één plek succes.
Volgens Harding kon het vuur zich snel uitbreiden, omdat de muren van de panden niet doorliepen tot aan de overkapping. Dit was op het eerste gezicht niet duidelijk, omdat tussen de muren en het dak een plafond zat. Via de loze ruimte hierboven verspreidde het vuur zich snel naar de andere panden, daarbij aangewakkerd door een straffe wind. Een exacte oorzaak voor het ontstaan van de brand is nog niet bekend.
De gebeurtenissen in Zaandam hebben veel gemeen met een brand die in augustus acht woningen in Hoofddorp verwoestte.

Overeenkomsten
Minister Vogelaar zei bezorgd te zijn omdat Nederland nog minstens 100.000 andere woningen telt met zo’n ruimte. Ze was niet de enige, zo bleek dinsdag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. Paulus Janssen van de SP wilde van de bewindsvrouw weten of er een verband is tussen eerdere branden in Heerlen en Hoofddorp en de brand in Zaandam. “Het lijkt erop dat er veel overeenkomsten zijn. Bij alle branden was er sprake van dat het vuur via holle ruimten onder het platte dak kon overslaan.” Ook Kamerleden van VVD en ChristenUnie vroegen Vogelaar om een onderzoek.
Ze liet daarop weten dat de eerste verantwoordelijkheid voor brandbestrijding bij de gemeenten en de woningcorporaties ligt. Ze wil dat niet veranderen. Wel zegde ze toe om met corporaties en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten te overleggen over een campagne om meer rookmelders in de huizen te plaatsen. Ook zei ze voor het einde van dit jaar een inventarisatie klaar te willen hebben waaruit is op te maken hoeveel van dit soort type woningen er in Nederland zijn. De minister zei verder dat “er ook in de tijd dat deze huizen gebouwd werden bouwvoorschriften bestonden waar bouwers zich aan te houden hadden. Die voorschriften zijn of niet nageleefd of niet goed gecontroleerd.”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Op de gemeentelijke ambtenaren (van bouw en woningtoezicht) is de laatste jaren zo bezuinigd dat haast iedere gemeente een onderbezetting heeft. Door de gemeentes wordt aangenomen dat de particuliere marktpartijen zelf voor dit soort simpele brandveiligheidsvoorzieningen kunnen zorgen. Tegenwoordig willen de marktpartijen het zelfs helemaal zelf gaan regelen dmv gecertificeerde bouwplantoetsing. De volgende stap zal zijn dat marktpartijen 'zelf' toezicht kunnen gaan uitvoeren bij bouwwerken.

Dit toont aan dat marktpartijen niet de eigen verantwoordelijkheid aankunnen voor simpele brandveiligheidsvoorzieningen. Laat staan dat toezicht op de brandveiligheid van ingewikkelde bouwprojecten zelf kunnen regelen....  Wat is er nu simpel om te controleren of de brandwerende wand van een muur tussen twee woningen 'goed' dicht is....  ::) ::) :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.refdag.nl/artikel/1365470/Controleer+zelf+op+brandveiligheid.html

„Controleer zelf op brandveiligheid”
07-10-2008 11:45 | Regioredactie
/media/ Een rijtje van tien woningen raakte in de nacht van zaterdag op zondag zwaar beschadigd.

Een rijtje van tien woningen raakte in de nacht van zaterdag op zondag zwaar beschadigd.

APELDOORN - Veel huiseigenaren zijn niet of nauwelijks op de hoogte van brandveiligheidseisen voor hun eigen woning. Volgens Leo Oosterveen van Brandveilig Bouwen Nederland is het de taak van de overheid eigenaren daarop te wijzen.

Ted Kuijper, woordvoerder namens de gemeente Zaanstad, erkent dat zijn gemeente niet streng genoeg heeft toegezien of de woningen voldeden aan de wettelijke brandwerendheidseis van twintig minuten. „Er was vanuit de gemeente sprake van minimale handhaving”, aldus Kuijper.

De gemeente was vóór de brand van afgelopen weekend in Zaandam niet op de hoogte van het aantal brandonveilige woningen in de gemeente Zaanstad, zegt de woordvoerder.

De zegsman schat het aantal woningen dat in de gemeente tussen 1950 en 1970 is gebouwd op „enkele honderden.” Volgens hem is daarmee echter niet gezegd dat al deze huizen volgens de brandgevaarlijke constructie zijn gebouwd. Exacte cijfers daarover heeft hij niet.

Zaanstad is direct na de brand van afgelopen weekend in actie gekomen. Via haar site en lokale kranten geeft de gemeente huizenbezitters het advies de constructie van hun huis te controleren en indien nodig aanpassingen te doen. „Sowieso raden we iedereen sterk aan rookmelders in huis op te hangen.” Behalve met particuliere huizenbezitters heeft de gemeente contact met woningcorporaties.

Leo Oosterveen, branchemanager van de vereniging Brandveilig Bouwen Nederland (BBN), geeft aan dat de discussie rond brandveiligheid niet nieuw is. Ook beperkt het zich volgens hem niet tot oudere woningen. „Bij nieuwe woningen en gebouwen is ook nog veel mis”, stelt Oosterveen.

Kernpunt in de discussie is volgens hem dat gebouw- en woningeigenaren zelf aansprakelijk zijn. „Dat is in de Woningwet zo geregeld. Maar veel eigenaren weten dat helemaal niet, want ze zijn daarover nooit geïnformeerd. Wat ons betreft moet de overheid het op zich nemen om eigenaren beter te informeren over hun verantwoordelijkheid.”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/2673838/lsquoHet_is_nu_verboden_om_de_open_haard_te_stokenrsquo.html

maandag 06 oktober 2008
‘Het is nu verboden om de open haard te stoken’
Door PETER DE KNEGT

HOOFDDORP - ,,Zondagmorgen keek ik naar de beelden van de brand in Zaandam en dan komt toch alles weer terug.
Vannacht schrok ik plotseling weer om half twee wakker. Je ziet het weer voor je eigen ogen gebeuren. Dan moet ik er uit.’’

Meneer Vianen klemt zijn sigaar in de hand in zijn tuintje dat uitziet op de uitgebrande woningen in Hoofddorp. Hij en zijn vrouw zagen ze zeven weken geleden in vlammen opgaan. Daar, aan de andere kant van het pleintje aan de Koning Willem I Laan, vluchtten angstige bewoners hun huizen uit. Niemand kwam om. ,,Die nacht droomde ik dat een Pakistaans meisje dat in een van die huizen woonde in de vlammen was omgekomen.’’

,,Brandveiligheid? Ach, meneer ze hebben hier twee brandmelders geplaatst en een stopcontact vastgezet. Ook mag mijn zoon pertinent niet meer roken op zijn kamer en is het verboden de openhaard te stoken, alhoewel die mensen daar dat wel nog steeds doen. Alles gaat in de doofpot. Hoofddorp moet toch groeien.’’

Het volksbuurtje in Hoofddorp ligt er zonnig en verlaten bij op maandagmiddag. De ramptoeristen zijn vertrokken. De geblakerde resten van huisraad, zwarte bakstenen, vuilgroene deuren en hoge hekken vormen de treurige herinnering aan de ‘zomerse brand’

Buurtbewoonster A. Bogers schrok afgelopen zondag wel even toen ze de brand in Zaandam zag. ,,Ze hebben daar dezelfde dakconstructie. Het was een rare gewaarwording om te zien. Toch voel ik mij niet onveilig.13 oktober laat de woningbouwvereniging op een informatieavond weten welke verdere stappen er worden genomen. Ze zullen de plannen na deze tweede brand wel aanpassen.’’

Ook Bogers kreeg een brandmelder. ,,Verder was alles pico bello in orde bij mij.’’

Ilse de Scendre heeft geen goed woord over voor de veiligheid van de huizen. ,,Het is zo oud hier. Een likje verf en dat is het dan. De buurt moet plat en brandveiliger worden opgebouwd.’’ Bij Monique Paap valt geen angst te bespeuren. ,,Deze huizen staan er al 60 jaar en er is nooit iets gebeurd, al blijft het wel vreselijk.’’

Het echtpaar Gusta en Nico, dat sinds de brand tijdelijk in een flatje elders woont, mist het buurtje vreselijk, zo laten ze vrienden op nummer 138 weten. ,,En er liggen ook nog fotoboeken en sieraden van hen in het huis waar ze niet bij kunnen. Vreselijk.’’ Ook de koelkasten staan nog vol eten. ,,Dat stinkt vreselijk.’’ Maar erger nog is de achtergebleven urn van een overleden echtgenoot die ergens in de puinhopen is achtergebleven. ,,En dan willen ze dat al die mensen een afstandsverklaring tekenen van hun spullen. Dat kunnen ze toch niet menen?’’


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
eigenlijk is het van de zotte.
de gemeente en de huiseigenaren moeten alle huizen controleren maar waar gaat het dan fout??

volgens mij al bij de bouw. De aannemers moesten eens strenger gecontroleerd worden.
Die metselaars die de laatste steen bij het dak er niet tussen krijgen en dan denken dat het wel opgelost kan worden met een beetje pur.

Hoe vaak komen wij, als brandpreventiemedewerkers, dit niet tegen. Je Moet het bij die uitvoerders en opzichters zo vaak erop hameren.

Er zou eigenlijk geld vrij moeten komen bij die aannemers.

Guust


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Maar dan nog zijn het woningen die al 40 of 50 jaar oud zijn...die bouweisen van toen zijn niet de bouweisen van nu, zou betekenen dat alle woningen gesloopt kunnen worden uit die tijd... lijkt mij enigszins rigoureus... :D
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Maar dan nog zijn het woningen die al 40 of 50 jaar oud zijn...die bouweisen van toen zijn niet de bouweisen van nu, zou betekenen dat alle woningen gesloopt kunnen worden uit die tijd... lijkt mij enigszins rigoureus... :D

Tussen iedere woning moet altijd minimaal 20 minuten zitten... Bij 10 woningen kom je dus op 200 minuten vanaf de punt van ontstaan.... dat was hier niet aan de hand...  ;)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
ik volg je even niet palmpie... verklaar je nader wat bedoel je precies...

Wat ik bedoel is dat de bouweisen (20 minuten brandwerende scheiding 20 jaar geleden nog niet golden) en dat de aanpassingen niet zomaar doorgevoerd kunnen worden bij huizen die zo oud zijn !
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....