Nieuwswaarde boven privacy? 16-08-2008

Auteur Topic: Nieuwswaarde boven privacy? 16-08-2008  (gelezen 3755 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Gepost op: 16 augustus 2008, 16:36:53
Interessant discussie: http://www.nufoto.nl/2008/08/15/vrouw-valt-uit-rolstoel/

Hoe kijken wij als forumleden en/of hulpverlener hier tegen aan?
Lees ook de afwegingen die de maakster geeft.


Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2008, 16:42:55
:-X


inderdaad.....
ik ben benieuwd hoe hier op gereageerd wordt
(denk dat ik mijn standpunt niet meer hoeft toe te lichten.... 8))


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2008, 17:27:55
Persoonlijk ben ik van mening dat het slachtoffer niet zo in beeld hoort gebracht te worden als deze geen toestemming geeft.
Er is totaal geen nieuwswaarde zoals bijvoorbeeld een oorlogsfot
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


guest4965

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2008, 17:59:40
Ik vind het een rare foto :(

Er is geen nieuwswaarde en de foto is niet eens zo goed. Zulke foto's mag je eigenlijk niet plaatsen... :-X (vind ik)


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2008, 18:07:04
misschien is de maker van de foto wel een kleinzoon of zoon of ander familie lid?

ik zou het ook niet willen maar dat is een ander verhaal ;)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2008, 18:10:09
misschien is de maker van de foto wel een kleinzoon of zoon of ander familie lid?

ik zou het ook niet willen maar dat is een ander verhaal ;)

Els Bax is een bekende fotografe... met name bijzonder vaak in/om/rond het strand (let maar eens op bij Editie NL etc.)

Dus lijkt me heel sterk, maar niets in onmogelijk  :)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2008, 22:18:35
Els Bax is een bekende fotografe... met name bijzonder vaak in/om/rond het strand (let maar eens op bij Editie NL etc.)

Dat is volgens mij ook het enige waar iedereen die naam van kent, qua hulpverlenings cq. pers doet ze volgens mij (weinig tot) niets.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2008, 08:11:18
Nog effe zitten kijken op nu.nl bij de foto's en kwam ook dit nog tegen:
http://www.nufoto.nl/2008/07/07/surfer-noordwijkbreeks-heup/
en
http://www.nufoto.nl/2008/07/07/surfer-breekt-hep/
en als ik het commentaar van de maakster goed interpreteer mag ik foto's van slachtoffers herkenbaar publiceren als ik daarmee de World Press Photo wil winnen?
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


Gast48368

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2008, 08:59:36
Ten eerste vind ik Els dr verdedigingspogingen onder betreffende foto's verre van professioneel.

Ten tweede: Zelf ben ik ook tegen slachtoffers op de foto te zetten.

Maar wat schetst mijn verbazing: Ik zag een aantal dagen geleden een megagrote buitenlandse foto in de krant met allemaal dodelijke slachtoffers op de foto, ook nog in kleur.Het viel mezelf op dat ik dit ook nog "normaal" ga vinden, terwijl als dit een foto zou zijn met Nederlanders erop, ik er heel anders tegenaan zou kijken. Ik verbaas mezelf hierover, terwijl het beide keren dodelijke slachtoffers zijn.  :-X


Mind

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Inline Explorer
Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2008, 09:31:30
Maar wat schetst mijn verbazing: Ik zag een aantal dagen geleden een megagrote buitenlandse foto in de krant met allemaal dodelijke slachtoffers op de foto, ook nog in kleur.Het viel mezelf op dat ik dit ook nog "normaal" ga vinden, terwijl als dit een foto zou zijn met Nederlanders erop, ik er heel anders tegenaan zou kijken. Ik verbaas mezelf hierover, terwijl het beide keren dodelijke slachtoffers zijn.  :-X

Je zou eigenlijk dan eens het boek "Het zijn net mensen" van joris Luyendijk moeten lezen. Gaat over oorlogsjournalisitek in het midden oosten. Maar vooral over het verschil tussen wat jij ziet en hoort en wat er in werkelijk is gebeurd.
It's like the latest news, it's all wrong.  Pictures