Afhijsen patiënt: HW+TS of alleen HW?

Auteur Topic: Afhijsen patiënt: HW+TS of alleen HW?  (gelezen 11385 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 20 augustus 2008, 15:19:57
In de veiligheidsregio Kennemerland ook een TAS + RV

ALs je het goed doet heb je aan 2 personen in het rv te kort.
De 1 staat in de korf en de ander zit op de bok.
Er is dan niemand om op bv het balkon te assisteren met het monteren van de brancard op de steun.

Ook beneden is het wel makkelijk die extra handjes.
Meestal staat het ambu personeel nog boven om hun spullen in de pakken...

FF een extra noot over het Kennemerlandse. Alle reanimaties op eerste en hogere etages in woningen moeten worden afgehezen ivm de horizontale ligging van de LUCAS. Als je dan een afhijzing hebt is die paar extra handjes zeer welkom.

RR (afhijzen met AED inzet)
Elke hulpverlening start met communicatie.


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #21 Gepost op: 20 augustus 2008, 15:46:28
Wat ik nog weet vanuit Zaanstreek Waterland; in mijn tijd was het altijd alleen AL / HW.
Mocht er meer info bekend zijn over het gewicht van het SO dat werd er soms een TAS toegevoegd.


Glenn2

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 20 augustus 2008, 16:05:56
Wat ik nog weet vanuit Zaanstreek Waterland; in mijn tijd was het altijd alleen AL / HW.
Mocht er meer info bekend zijn over het gewicht van het SO dat werd er soms een TAS toegevoegd.
Inderdaad geen TS in ZaWa.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #23 Gepost op: 20 augustus 2008, 16:32:49
Wat me aan het overzicht opvalt is dat de regio's die kiezen voor TS + redvoertuig vrijwel allemaal in de Randstad liggen en de regio's die kiezen voor uitsluitend AL/HW vooral buiten de Randstad liggen.
Heb het idee dat regio's met overwegend vrijwilligerskorpsen er vooral voor kiezen om alleen een HW/AL te laten rijden en dat in regio's met veel beroepskazerne's er voor gekozen wordt om de TS mee te laten rijden.

Gr
Erik


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #24 Gepost op: 20 augustus 2008, 17:36:46
in purmerend is het toch echt dat de TS + HW gaan rijden voor een afhijzing patient
voor zo ver ik weet



Melding: PRIO 1 7733 7750 ASSISTENTIE AMBULANCE EUFRAATLAAN 17 PURMEREND

    
PURMEREND- De brandweer Purmerend moest om 12:14 uur uitrukken naar de Eufraatlaan om de ambulance te assisteren bij het afhijsen van een patiënt. De brandweer was met de 733 en de 750 snel ter plaatse. De patiënt die door het ambulancepersoneel al gereed was gemaakt voor transport werd op de brancardhouder van de hoogwerker gelegd en naar beneden vervoert. Beneden aangekomen is het slachtoffer naar het ziekenhuis afgevoerd.
 
733 is TS + 750 is HW ( oud model )


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #25 Gepost op: 20 augustus 2008, 18:32:58
In Culemborg (Gelderland Zuid) gaat alleen de HW eruit......En voor zover ik kan terughalen ook de HW uit Tiel en Neerijnen. De 751 Culemborg rukt uit met een chauffeur, een bevelvoerder en een bijrijder.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #26 Gepost op: 20 augustus 2008, 22:54:49
Wat me aan het overzicht opvalt is dat de regio's die kiezen voor TS + redvoertuig vrijwel allemaal in de Randstad liggen en de regio's die kiezen voor uitsluitend AL/HW vooral buiten de Randstad liggen.
Heb het idee dat regio's met overwegend vrijwilligerskorpsen er vooral voor kiezen om alleen een HW/AL te laten rijden en dat in regio's met veel beroepskazerne's er voor gekozen wordt om de TS mee te laten rijden.

Gr
Erik


zou dat te maken kunnen hebben met de "op de kazerne beschikbare" mensen danwel de mensen die apart gealarmeerd moeten worden? (vrijwilligers of beroeps?) of heeft het meer te maken met de opkomst+aanrij-tijden?

(voor HV+TS moeten er 8 personen komen, voor alleen een HV minimaal 2)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #27 Gepost op: 20 augustus 2008, 23:07:41
Ik denk dat in een aantal gevallen zeker meespeelt dat indien er een beroepspost gealarmeerd moet worden men bij voorkeur ook een TS alarmeert voor eventuele 'handjes'.
Ik kan me voorstellen dat men daarin gebieden waarbij voornamelijk vrijwilligers opgeroepen moeten worden terughoudender mee is?

Gr
Erik


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #28 Gepost op: 21 augustus 2008, 08:49:34
In Hollands Midden komt de dichtstbijzijnde AL met beroepskrachten.
De TS komt uit de gemeente zelf al dan niet met vrijwilligers.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #29 Gepost op: 21 augustus 2008, 12:34:01
er zijn ook enkele korpsen met een "dubbele" cabine bij een auto ladder... als die cabine vol zit heb je genoeg handjes lijkt mij...

wat ook een optie zou kunnen zijn voor extra handjes is een combi ts/hw/al