Afhijsen patiënt: HW+TS of alleen HW?

Auteur Topic: Afhijsen patiënt: HW+TS of alleen HW?  (gelezen 11458 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #30 Gepost op: 21 augustus 2008, 12:38:04
Hier in Harderwijk komt afhijsen vrij weinig voor! Maar als het er is rukken ze hier met Ts en Hw uit, zo nu en dan gaat het busje ook mee... ;)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Bart S

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 21 augustus 2008, 21:11:44
Nog een aanvulling: als we in Amstelveen afhijsen komt naast de HW/AL ook altijd de TS mee. De BV stuurt een paar mensen naar boven en de rest wacht in principe beneden af. Ze doen daar soms wat hand- en spandiensten, zoals brancard naar boven brengen/klaarmaken (als dat niet al gebeurt is), evt. ambu anders opstellen e.d. De mensen boven helpen met de patiënt tillen en op de korf schuiven (al dan niet samen met het ambulancepersoneel, die kunnen ook tillen ;)).

In de Haarlemmermeer was het anders geregeld. Daar had je alleen in Hoofddorp een beroepsploeg en in de omliggende dorpen zat een vrijwillige post. Als je daar liet afhijsen, dan kwam alleen de HW met twee man (beroeps uit Hoofddorp). Dacht je als ambubemanning dat je meer mensen nodig had, dan moest je dat specifiek aangeven en dan werd ook de vrijwilligersploeg met een TS gealarmeerd. Inmiddels is de Haarlemmermeer overgegaan naar een andere regio (Kennemerland) en is de werkwijze waarschijnlijk aangepast. Ik kan daar helaas niets over zeggen omdat ik daar dus niet meer kom....

Tenslotte: persoonlijk is afhijsen bij mij altijd een 'laatste scenario'. Ik zal altijd eerst kijken of we het zelf, of met twee extra collega's van een tweede ambu netjes en patiëntvriendelijk kunnen oplossen. Door niet voor elk wissewasje de brandweer te laten komen hou je ook de motivatie bij de brandweercollega's wat hoger (denk ik).


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #32 Gepost op: 21 augustus 2008, 22:01:02
Bedankt Bart, helder verhaal!

Nog een aanvulling: als we in Amstelveen afhijsen komt naast de HW/AL ook altijd de TS mee. De BV stuurt een paar mensen naar boven en de rest wacht in principe beneden af.

Dit is wel een belangrijk item. Je loopt mekaar al snel in de weg omdat het vaak kleine ruimtes zijn waar het met ene brancard en twee ambulancemedewerkers al behoorlijk druk wordt. Als je dan alleen het hoogstnoodzakelijke personeel stuurt dan blijft het voor iedereen prettig werken, en dan heb ik het nog niet eens over de beleving van de patiënt.

Tenslotte: persoonlijk is afhijsen bij mij altijd een 'laatste scenario'. Ik zal altijd eerst kijken of we het zelf, of met twee extra collega's van een tweede ambu netjes en patiëntvriendelijk kunnen oplossen. Door niet voor elk wissewasje de brandweer te laten komen hou je ook de motivatie bij de brandweercollega's wat hoger (denk ik).

Ik denk dat de brandweercollega's graag komen helpen maar dan moet er inderdaad wel een noodzaak zijn. Als de brandweer telkens moet komen omdat het "wel handig is" dan is de motivatie mogelijk snel verdwenen....
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #33 Gepost op: 21 augustus 2008, 22:44:57
Kleine aanvulling, naast afhijzing hebben ze in de regio´s hier ook ´´tilassistentie´´ dat houd in:

1 x TS voor ''extra - handjes ''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


brielle

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 22 augustus 2008, 12:34:05
Dat hebben ze hier ook;

09:52:25 07-08-08 PRIO 1 TS631 Waterschip 30 Brielle HV Zonder Gevaar/ tilassistentie amb
.SWG Voorne Putten Blusploeg 631 Brielle-Brielle code 1


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #35 Gepost op: 22 augustus 2008, 20:41:41
Wij rukken hier standaard uit met AL of HW. Geen TS erbij.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #36 Gepost op: 22 augustus 2008, 20:42:48
FF een extra noot over het Kennemerlandse. Alle reanimaties op eerste en hogere etages in woningen moeten worden afgehezen ivm de horizontale ligging van de LUCAS. Als je dan een afhijzing hebt is die paar extra handjes zeer welkom.

RR (afhijzen met AED inzet)

Ik vraag me af waarom dat niet landelijk geregeld is. Een reanimatie in Kennemerland is niet anders als in Zuid-Holland of Limburg.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #37 Gepost op: 22 augustus 2008, 20:52:43
Wij rukken hier standaard uit met AL of HW. Geen TS erbij.

's-Hertogenbosch was het toch, of niet?
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #38 Gepost op: 22 augustus 2008, 21:01:22
Correct ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #39 Gepost op: 22 augustus 2008, 21:03:18
Ik vraag me af waarom dat niet landelijk geregeld is. Een reanimatie in Kennemerland is niet anders als in Zuid-Holland of Limburg.

Omdat ze niet in heel nederland de lucas gebruiken? Maar volgens mij is een reanimatie (bijna) standaard een afhijzing. Ik heb het in ieder geval meerdere malen meegemaakt  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !