Afhijsen patiënt: HW+TS of alleen HW?

Auteur Topic: Afhijsen patiënt: HW+TS of alleen HW?  (gelezen 11433 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #40 Gepost op: 22 augustus 2008, 21:17:01
lucas?


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #41 Gepost op: 22 augustus 2008, 21:24:34
lucas?
Ravregio12:

De LUCAS is een apparaat dat borstcompressies (hartmassage) geeft. Het bestaat uit twee onderdelen: een plaat welke onder de patiënt geschoven wordt, en een opzetstuk. Dit opzetstuk wordt aan de plaat bevestigd, waarna de pomp wordt afgesteld. De LUCAS wordt aangedreven door perslucht, dat aan het apparaat wordt aangesloten. De ambulancediensten in de regio Kennemerland zijn in april een proef gestart met dit nieuwe apparaat. Meer over de LUCAS vindt u op 112Beverwijk.nl voor een demonstratiefilmpje kunt u op de filmpagina terecht.

Filmpje is hier te zien.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #42 Gepost op: 22 augustus 2008, 23:07:29
Met de zoekfunctie van het forum kom je ook een heel eind volgens mij, een uitgebreid verhaaltje staat hier:
http://www.112ijmondmedia.nl/archief/bwk/ambulance/LUCASproef_ambulancedienstkennemerland.htm

En zoals Rescue Ranger ook al aangaf, mag de Lucas niet (te) schuin gehouden worden en moet een patiënt op een hogere etage altijd afgehesen worden.

De Lucas wordt aangedreven door perslucht, door eenzelfde soort fles als de brandweer gebruikt. De ambulances van Haarlem en Velsen/Heemskerk zijn allemaal voorzien van een persluchtfles. Bij een reanimatie is dit vaak voldoende om het ziekenhuis te bereiken (rean. = 2 ambu's = dus 2 flessen). Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn (ambu van buiten of ander, verder ziekenhuis) wordt ook de brandweer ingeschakeld om extra perslucht te brengen. Meestal is dit een TAS.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #43 Gepost op: 24 augustus 2008, 17:16:56
Het gebruik van de Lucas geeft dan al weer een betere verklaring waarom er in Kennemerland met reanimaties door oa de brandweer wordt uitgerukt.

Bedankt voor de info.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #44 Gepost op: 5 september 2008, 23:14:09
Ik ben bezig met de inzetprocedure tilassistentie met de hoogwerker, of zoals dit binnen de brandweer ook wel wordt genoemd, het afhijsen van een patiënt. Binnen onze regio wordt dit momenteel in principe alleen maar met een HW/AL gedaan, dus zonder een TS. In mijn beleving kleven hier een aantal nadelen aan en zou het uitrukvoorstel wel mogen worden opgewaardeerd tot een HW/AL en een TS. Het gaat immers vaak om lastige situaties waarbij tillen met twee personen moeilijk is. Bovendien krijgen we steeds vaker te maken met zwaarlijvige patiënten, enz, enz.

Nou ben ik benieuwd hoe de andere regio's hier mee omgaan. Ik hoor dus graag van jullie of de verschillende regio's wel of geen TS meesturen bij het afhijsen van een patiënt.

Oh ja, graag alleen antwoorden als je het zeker weet. Ik heb niet zoveel aan "volgens mij", "ik denk/dacht" of "in mijn beleving", hoe goed bedoeld deze antwoorden ook zijn.

In Hollands Midden rukt voor het afhijsen van een patient met de brancardsteun een autoladder uit + een lokale ts. Blijkt dat het een klus is voor de Roll - Gliss dan moet de ambulancedienst dit aangeven aan de RAC, dan zal niet de lokale ts gestuurd worden maar de ts van het korps wat ook met de autoladder komt.

In mijn ogen is een ts + rv de juiste methode. Ik zal beschrijven wat een ieder doet.

110 Spreekt voor zich.
111 + 112 Gaan naar patient, vaak met gereedschapkist om raam te demonteren en soms met maatlat om nogmaals te checken of brancard door kozijn heen kan. Assisteren met brancard op steun de schuiven.
113 + 114 Assisteren bij plaatsen brancardsteun op korf en het eraf tillen patient.
119 Verzorgt afzetting, verplaatst eventueel de ambulance etc etc.

115 Opstellen en bedienen rv
116 Opstellen en bedienen rv