Wie kan mij vertellen wat de centralist oproept bij een:
- Middelbrand
- Grote brand
- Zeer grote brand
- Peleton brand
Bij ons in de regio (ZHZ; 18):
- Middelbrand; sowieso 2x TAS + OvD mogelijk aangevuld met een ondersteunend voertuig (HV/HW/AL)
- Grote brand ; een extra TS (dus dan zijn er 3 terplaatse)
- Zeer grote brand ; een extra TS (dus dan zijn er 4 terplaatse), de VC + COH, + diversen andere functionarissen die bij de vorige alarmeringen nog niet waren gealarmeerd (te denken valt aan een IM).
- Peletonsinzet; In de regio ZHZ is de volgende procedure van toepassing:
Bij een incident kan opgeschaald worden naar maximaal 8 tankautospuiten, zonder dat er echt sprake is van een pelotonsinzet. De 8 tankautospuiten kunnen natuurlijk wel worden aangevuld met de VCU, hoofdofficier van dienst enz. enz. en op die manier groeit eigenlijk vanzelf een compagnie. Het grote verschil is de zg. “vrije instroom”, bij een “echte” pelotonsinzet verzamelen alle eenheden eerst bij elkaar op een vooraf afgesproken locatie (bijv. een busstation), maar bij de “vrije instroom” wordt dit niet gedaan, alle eenheden rukken direct vanaf de kazerne uit naar de incidentlocatie. De reden voor deze vrije instroom, is tijdswinst, het verzamelen van een compleet peloton duurt redelijk lang.Een daadwerkelijke pelotonsinzet vindt pas plaats als de bevelhebber ter plaatse om een
9e autospuit vraagt. In dat geval wordt er meteen een compleet peloton gealarmeerd, ongeacht het aantal autospuiten wat nodig is.
Een peloton bestaat uit:
- 1 commando (pelotonscommandant)
- 4 tankautospuiten (uitvoerende functie)
- 1 hulpverleningsvoertuig, type II (ondersteunende functie)
- 1 haakarmvoertuig, met taakafhankelijke lading
Pelotons zijn algemeen inzetbaar voor redding-/brandbestrijdingstaken, maar kunnen zonodig worden uitgebreid voor bijvoorbeeld milieu-incidenten en bosbrandbestrijding. Indien een 2e peloton wordt ingezet, komt er ook een ondersteuningspeloton en een compagniescommandant. Op die manier groeit de inzet uit tot een compagniesinzet.
Ik weet overigens niet meer of het al (is) aangepast dat er pas vanaf de 9e TS een peletonsvorming komt. Zou ook kunnen zijn vanaf de 4e, maar ik dacht de 8e. De informatie die ik heb is mogelijk namelijk alweer wat oud (2001 ofso) Maar hoop je zo toch voldoende te hebben geïnformeerd. In de overige regio's zal het heel waarschijnlijk idem zijn