duidelijkheid eisen geluid uit een ontruimingsinstallatie

Auteur Topic: duidelijkheid eisen geluid uit een ontruimingsinstallatie  (gelezen 6857 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paz

  • Gast
Gepost op: 3 september 2008, 16:30:49
Hallo,

Ik hoop dat ik op het goede (sub) forum ben uitgekomen, zo niet; excuses  :)

Ik zit met volgende;  ik ben op dit moment bezig met het nalopen van de ontruimings- en omroepinstallaties in een aantal gebouwen van het bedrijf waar ik voor werk. Bij de meeste gebouwen wordt er keurig een slow whoop signaal gegenereerd wanneer er wordt gekozen voor een (partiele) ontruiming, maar bij een gebouw wordt er een tweetonig geluid geproduceerd ipv een slow whoop en ik vroeg me af of dat wettelijk (nog) mag.

Mogelijk staat dit in nen 2575, maar deze heb ik nog niet binnen gekregen (besteld per post >:(), dus ik hoop dat iemand mij hier alvast wat meer over kan vertellen.

Hartelijk dank,
Paz




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 3 september 2008, 19:38:17
Hallo,

Ik hoop dat ik op het goede (sub) forum ben uitgekomen, zo niet; excuses  :)

Ik zit met volgende;  ik ben op dit moment bezig met het nalopen van de ontruimings- en omroepinstallaties in een aantal gebouwen van het bedrijf waar ik voor werk. Bij de meeste gebouwen wordt er keurig een slow whoop signaal gegenereerd wanneer er wordt gekozen voor een (partiele) ontruiming, maar bij een gebouw wordt er een tweetonig geluid geproduceerd ipv een slow whoop en ik vroeg me af of dat wettelijk (nog) mag.

Mogelijk staat dit in nen 2575, maar deze heb ik nog niet binnen gekregen (besteld per post >:(), dus ik hoop dat iemand mij hier alvast wat meer over kan vertellen.

Hartelijk dank,
Paz

als je hem binnen krijgt staat er het volgende in...  ;)



7.2 Akoestische signalen voor het luid alarm
7.2.1 "Slow-whoop"-toonsignaal

Een "slow-whoop"-toonsignaal voor een luid ontruimingsalarm moet de volgende kenmerken hebben:

    * een geluidsignaal dat begint met een frequentie van circa 500 Hz en dat in 3,5 s lineair oploopt tot een frequentie van circa 1200 Hz;
    * na 0,5 s rust wordt het geluidsignaal herhaald.

De kenmerken van het "slow-whoop"-toonsignaal zijn schematisch weergegeven in figuur 5.


(zie norm)
Figuur 5 - Kenmerken van een "slow-whoop"-toonsignaal

OPMERKING 1 Verwacht wordt dat in de toekomst een ontruimingssignaal op Europees niveau zal worden afgesproken, dat gebaseerd is op het toonsignaal zoals omschreven in NEN-ISO 8201.

OPMERKING 2 Het "slow-whoop"-toonsignaal heeft de eigenschap goed onderscheidbaar te zijn van het achtergrondgeluidniveau, en bovendien duidelijk herkenbaar te zijn als alarmeringssignaal. Het signaal wordt ervaren als een sirene-achtig geluid met een waarschuwing voor gevaar.