(Particuliere) Beveiligingsvoertuigen

Auteur Topic: (Particuliere) Beveiligingsvoertuigen  (gelezen 132201 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #200 Gepost op: 20 december 2013, 16:43:16
Edit: de toelichting via genoemde site
Citaat
De Dienst Bedrijfsbeveiliging (DBB) van TATA Steel IJmuiden B.V. (hierna: TATA) moet voor hulpverlening op het eigen terrein vaak gebruik maken van de openbare weg. Dit komt door de enorme oppervlakte van het bedrijfsterrein dat niet uit één geheel bestaat. De DBB moet frequent uitrukken. Er zijn verder afspraken met de politie Kennemerland over onder andere mogelijke ongevallen in de Velsertunnel of in de directe omgeving. Het materiaal dat de DBB ter beschikking heeft voor ongevallen met bepaalde voertuigen kan nodig zijn en dient daarom snel ter plaatse te kunnen zijn. De politie Kennemerland is positief over de samenwerking met TATA. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie is tevens geconsulteerden dit ministerie heeft de aanwijzing van de DBB als hulpdienst positief beoordeeld. TATA is reeds op de hoogte gebracht van het voornemen dat de DBB wordt aangewezen als hulpverleningdienst in de zin van artikel 1 van de regeling en het hier besproken onderdeel van de wijzigingsregeling geeft aan dat voornemen uitvoering.


Overigens vind ik dit wel apart geregeld, aangezien deze omstandigheden bij wel meer grote complexen gelden. Deze en andere bedrijfsbeveiligingsdiensten hadden ook via een ministerieel aanwijzingsbesluit kunnen worden aangesteld, als ze daarvoor in een nieuw, meer algemeen geformuleerd artikel de mogelijkheid hadden geboden. Nu is het specifiek TATA in Lid 2n. Straks Bloemenveiling Aalsmeer lid 2o, Chemelot lid 2p, enz?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #201 Gepost op: 20 december 2013, 17:35:35
De omstandigheden zullen vast en zeker voor meer bedrijven gelden,de veiling Aalsmeer lijkt mij wel wat kort door de bocht want wat ik altijd begrepen heb is dat slechts 1 oversteek. Chemelot kan ik me wel iets bij voorstellen maar ik vraag me dan wel af of zij een specifieke eigen bewakingsdienst hebben of dat dit door bijvoorbeeld G4S wordt gedaan in dat geval is het een bewakingsbedrijf die haar voertuigen ook bij ander objecten zou kunnen inzetten waar zij geen specifieke taken uitvoeren.

Van Tata weet ik (heb er 16 jaar gewerkt) dat er verschillende delen van het terrein alleen via de openbareweg bereikbaar zijn (denk bijvoorbeeld aan de binnenhaven) en dat er "eigen" spoor buiten het terrein ligt wat wel onder de verantwoording van de DBB valt. Uit die zelfde ervaring weet ik ook dat de DBB altijd al begeleiding of het afsluiten van kruisingen voor haar rekening nam voor de ambu en brandweer (in een verleden heeft het toen nog Hoogovens zelfs eigen ambulances gehad) Ook de inzet van voertuigen bij ongevallen in de velsertunnel heb ik zelf ervaring mee, als er een vrachtwagen een rolletje staal verliest (en dat gebeurd) van zo'n 20 ton dan ligt een berger daar  letterlijk aan vast terwijl Tata eenvoudig een heftruck de velser in stuurt om het rolletje op te pakken en ik moegt zeggen dat is best wel grappig met een 25 tons heftruck op massieve wielen de velser in rijden rolletje pakken en er weer tegen het verkeer de tunnel uit, mensen kunnen dan heeeeeel raar kijken :-) In dat geval wordt de heftruck begeleid door de DBB.
Verder heeft de DBB binnen het terrein nagenoeg gelijke bevoegdheden als de politie, bij ongevallen zal er zelden politie op het terrein komen en gelden de rapporten voor de verzekeraars als een PV.
Ook wordt ingeval van noodzaak de helilandingsplaats op het terrein gebruikt voor bijvoorbeeld het RKZ (laats nog vanwege  werkzaamheden op het dek van het RKZ) Dan verzorgt de DBB de vrije doorgang van de ambu en zo nodig ook de begeleiding....
In al die gevallen is het wel prettig dat je dan een officiële status hebt als hulpverleningsvoertuig.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


sylvester1986

  • Gast
Reactie #202 Gepost op: 23 maart 2014, 01:29:42
Citaat van: silque link=msg=1163360 date=1368902980
Ik ga er vanuit dat ze met OGS mogen rijden, anders zouden ze niet zo'n opbouw hebben.  :o
Ik kwam onderstaande video tegen en men rijdt inderdaad ook met sirene indien nodig O0
(Zie 0:29)
https://www.youtube.com/watch?v=BOhzrcsYoMs
Niels Folkers


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #203 Gepost op: 23 maart 2014, 12:10:19
Een duidelijker voorbeeld van de bevoegdheden van de DBB van Tata kun je denk ik niet vinden.

Blok ligt buiten het officiele terrein van Tata en ook Lifeliner staat buiten het Tata terrein (als ik de beelden bekijk denk ik ergens rond het opleidingscentrum)

Mooi stukje samenwerking tussen de "normale" hulpverlening en de dienst DBB van Tata.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #204 Gepost op: 18 juli 2014, 19:24:09
@KLF ik denk over je opmerking dat de nagenoeg gelijke bevoegdheden die de DBB met de politie zou hebben toch beetje uit het verband gerukt zijn. Buiten de het rijden onder blauw en herrie en rapport wat de verzekering accepteert. Heeft het naast de standaard beveiligingstaken niet zoveel wettelijk te zeggen, PV van DBB heeft bij een rechtzaak ook geen enkele betekenis, daar heb je gewoon een politie pv voor nodig. En dan onthou ik me nog over de de diverse verschillen in bevoegheden tussen een DBB medewerker en politieagent.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #205 Gepost op: 18 juli 2014, 21:02:12
Ben het met je eens, en daarnaast krijg ik altijd een beetje een naar gevoel bij als ik dit soort dingen zie en lees. Persoonlijk vind ik het een hoog wanabe gehalte, wat naar mijn mening een beetje ingedimd moet worden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #206 Gepost op: 18 juli 2014, 22:06:42
Citaat van: Bollie link=msg=1284425 date=1405704249
@KLF ik denk over je opmerking dat de nagenoeg gelijke bevoegdheden die de DBB met de politie zou hebben toch beetje uit het verband gerukt zijn. Buiten de het rijden onder blauw en herrie en rapport wat de verzekering accepteert. Heeft het naast de standaard beveiligingstaken niet zoveel wettelijk te zeggen, PV van DBB heeft bij een rechtzaak ook geen enkele betekenis, daar heb je gewoon een politie pv voor nodig. En dan onthou ik me nog over de de diverse verschillen in bevoegheden tussen een DBB medewerker en politieagent.
Ik heb geleerd dat elke vaststelling door wie dan ook in een rechtszaak wordt meegewogen, als ze maar is ondertekend. Een pv hoort namelijk een woordelijk verslag te zijn van wat het SO of getuigen of dader opvoert, dit ondertekend is gewoon rechtsgeldig. Enige verschil is dat een agent wordt ondersteund door de wetgever en de DBB niet.

Citaat van: Matth link=msg=1284453 date=1405710132
Ben het met je eens, en daarnaast krijg ik altijd een beetje een naar gevoel bij als ik dit soort dingen zie en lees. Persoonlijk vind ik het een hoog wanabe gehalte, wat naar mijn mening een beetje ingedimd moet worden.

Ik las eerst je reactie en daarna pas wat voor werk dat je deed, maar aan de hand van die reactie kon ik het al raden.

Voordat je dit roept ga je eerst eens verdiepen in wat voor werk deze mensen doen. Dan zul je zien dat wat ze doen in veel gevallen meer lijkt om een mengelmoes van handhaving, ehbo en brandweer. Deze mensen hebben niet voor niets de vrijstelling voor het hebben en gebruik van OGS gekregen sinds de laatste aanpassing van de regeling OGS.
Verder zijn zij de eerste responder op het terrein van TATA waar de verkeersintensiteit soms erger is dan op het Rokin.

Het valt ook op dat het veelal ( let op ik zeg niet allemaal ) mensen van de blauwe tak zijn die het als een bedreiging zien dat er taken van hen worden uitgevoerd door particuliere bedrijven. Ik hoor het een stuk minder van brandweer of ambulance mensen.  O0

Verder zal het mij als SO jeuken wie er met OGS mijn leven redt, als het maar veilig en doordacht gebeurt.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #207 Gepost op: 18 juli 2014, 22:34:22
Citaat van: HIT link=msg=1284471 date=1405714002
Het valt ook op dat het veelal ( let op ik zeg niet allemaal ) mensen van de blauwe tak zijn die het als een bedreiging zien dat er taken van hen worden uitgevoerd door particuliere bedrijven. Ik hoor het een stuk minder van brandweer of ambulance mensen.  O0

Zal dan misschien wel een reden hebben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #208 Gepost op: 18 juli 2014, 23:57:40
Noem 1 goede reden lees dit topic terug over TATA of de Bloemenveilingen of Shell en beweer dan nog dat het "wannabee's" zijn.....
Er is geen reden voor, hooguit dat men bang is op werkverlies. En in de HV taak van deze bedrijven is het geen overnemen maar aanvullen want als de politie, ambulance of welke HV organisatie ter plaatse komt doen zij een stap terug.
En als ze wel werk overnemen welke zou dat zijn? De controlle op goed vastgezette lading ( want dat doen ze ook bij de auto's die het terrein verlaten )?
Of het in goede banen leiden van het verkeer? Of escalatie voorkomen tussen twee partijen?
Ik zie de problemen niet, ik hoor ook de brandweer niet als men al bezig is met blussen van een brand. ( menig bedrijfsbrandweer wordt bij een GRIP vaak meegenomen in de opschaling )
Ik hoor de gezondheidszorg niet als men een SO al heeft gestabiliseerd.
Ik hoor de reddingsbrigade ook niet als men iemand van de verdrinkingsdood red.

Deze mensen hebben dit beroep gekozen omdat men niet het risico wil lopen dat een agent loopt, maar men wil wel bijdragen aan een goede veillige bedrijfsvoering van TATA steal. Hier zijn in het verleden ervaringen geweest waardoor nu is besloten totzelfs door een minister ( jouw baas oa ) dat men bepaalde handelingen mag uitvoeren. En dan doe jij het af met een "zal misschien wel een reden hebben".
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #209 Gepost op: 19 juli 2014, 09:34:50


Ik heb het nooit gehad over de hulp verlening. Van mij mag iedereen hulp verlenen als dat een persoon of goed ten goede komt. Zou vreemd zijn als iemand daar een andere menng over heeft. Voor wat betreft "ze hebben zo goed als de zelfde bevoegdheden als de politie". Dit is gewoon niet waar, ze zijn gewoon gewoon geen algemeen opsporingsambtenaar. Leuk en mooi initiatief zie verkeerscontrole maar als een chaufeur dr geen zin in heeft houd het wel een beetje op voot tata.