Assistente Huisarts

Auteur Topic: Assistente Huisarts  (gelezen 12689 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Barbie-crosser

  • Gast
Gepost op: 4 september 2008, 18:50:01
Mn vraag is

Tot hoever mag een Assistente door de telefoon voor mij beslissen of een onderzoek wat mn onderbuik klachten betreft , wel of niet in een kort tijdlimiet gebeuren moet  :-X

Ze vond mn klachten die ik al aantal maanden heb , niet erg en zei.. nah.. wacht je uitstrijkje maar af tot je oproep krijg, volgend jaar
Tis hooguit lastig wat je hebt

Ik zo van, moet ik me dus ECHT geen zorgen maken?? Neuhhhhh joh, dat t lastig is begrijp ik.. maar noodzaak om op kort termijn ene afspraak te maken is niet aan de orde

Ik heb nu zo van, weet je wat, Ik wacht nu maar wel tot volgend jaar
ik wil nie daar komen en bezien worden als aansteller, Ik wacht over het algemeen al te lang maar goed
Ik ga gelaten mn oproep afwachten nu  :-\




Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #1 Gepost op: 5 september 2008, 11:09:15
Als jij een afspraak wilt maken met je huisarts omdat jij je zorgen maakt over buikklachten moet ze die afspraak gewoon maken. De huisarts is er juist om relatief drempelloos zorg te verlenen en de aangewezen persoon om je buikklachten te beoordelen.

De assistente mag wel zover doorvragen dat ze kan beoordelen of je vandaag nog gezien moet worden door de huisarts of dat het ook volgende week kan. (en als je er al maanden last van hebt kan het dus ook volgende week, tenzij de klachten in de afgelopen dagen heel hevig zijn geworden).
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #2 Gepost op: 5 september 2008, 11:27:29
Laat je vooral niet door een assistente ervan afhouden om een huisarts te bezoeken met je klachten. Als je nu ongemak ervaart, moet je er nu actie in ondernemen. Langer wachten met behandeling kán ervoor zorgen dat herstel een stuk langer gaat duren. Bovendien ga je je alleen maar steeds ongeruster voelen, hetgeen voor je algemene toestand ongezond is.
Jij bepaalt of jij naar de huisarts gaat en niet zij, zij mag alleen de afspraak maken.(Marno heeft gelijk hierin) De medische kennis van een assistente is te beperkt om door de telefoon een diagnose te stellen en je een aantal maanden te laten wachten: hier gaat zij haar boekje te buiten. Als je echter niet bij haar weer wilt aankloppen ga je toch naar de HAP toe dit weekeinde!!!
Blijf nooit doorlopen met klachten waar je nu iets aan kunt laten doen, je kwaliteit van leven is daar te veel voor waard.

Ik weet ook een voorbeeld van een assistente die bij een telefonische melding van een patiënt met hartklachten om 14.00 uur doodleuk zei dat je voor visites aan te vragen 's ochtends voor 10.30 uur moest bellen......

Ruud


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #3 Gepost op: 5 september 2008, 13:03:13
Als je echter niet bij haar weer wilt aankloppen ga je toch naar de HAP toe dit weekeinde!!!
Ruud
Zo werkt het dus niet.

De HAP is er voor spoedgevallen, en buikklachten die al maanden bestaan vallen niet in de categorie spoed.

Bovendien kent de HAP-arts de patient helemaal niet en is dus niet de persoon om lang bestaande klachten te beoordelen.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Barbie-crosser

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 5 september 2008, 15:48:25
Zo werkt het dus niet.

De HAP is er voor spoedgevallen, en buikklachten die al maanden bestaan vallen niet in de categorie spoed.

Bovendien kent de HAP-arts de patient helemaal niet en is dus niet de persoon om lang bestaande klachten te beoordelen.

Jups, heelmaal mee eens !

Ik zal de laatste zijn die naar de HAP gaat, hun tijd kunnen ze veel beter besteden voor de echte acute noodzakelijke gevallen

Maar alsnog naar de Huisarts toe, hm , Ik ben gewoon bang dat ik er voor niks heen ga, hun tijd afneem die weer voor ergere gevallen gebruikt had kunnen worden .

Ik heb ondertussen ook nazoeking gedaan , en kans dat ik Vleesbomen heb zeer groot, gezien mn leeftijd, mn lage rugpijn, pijn in de benen , en ook na lange eind lopen in mn liezen ,
mn buik ziet eruit of ik zwanger ben , wat ONMOGELIJK is , ivm eierstokken doorknippen en uiteindes gebrand ! ;D

verder het gevoel of ik steeds mn periode moet hebben,en heb ik de periode heb ik MEGA last van mn buik, iets wat ik NOOIT eerder had dan nu de laatste jaar  , soms is het zitten op een fiets al pijnlijk.. en voelt het of er iets gigantisch in mn buik in de weg zit .

Maar goed, als ik nu al een jaar last heb, wat wel verergert, maar totaal onschuldig kan zijn.. Pfff.  zal ik wel of zal ik niet, zeurkous wel of niet, kostbare tijd beroven.. ja of nee..
Snap je?.. haar reaktie was super nuchter en ze leek overtuigd in der mening  :-X


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #5 Gepost op: 5 september 2008, 16:27:37
Ik wil jouw één hele goede tip geven.
Bel a.s. maandag naar je huisarts en maak daar een afspraak. Als de assistente vraagt waarom je wilt komen, kun je gewoon zeggen dat je voor je buik komt.
Jij wilt een afspraak en zij zal jouw toch een afspraak moeten geven. Of dit een week later is of niet, gewoon vol houden dat je zelf de huisarts wilt spreken.
Een huisarts zal niet gauw tegen je zeggen dat je voor niets komt. Jij maakt je zorgen, jij hebt deze klachten en ik weet zeker dat je huisarts hier serieus naar zal kijken.


Als je echter niet bij haar weer wilt aankloppen ga je toch naar de HAP toe dit weekeinde!!!

Zoals al eerder is gezegd, voor dit soort problemen is de HAP niet. Het is altijd jammer dat mensen er zo makkelijk over denken. Ik moet nu werken dus ik ga vanavond of in het weekend wel naar de HAP.  :(

Gelukkig denk je er zelf anders over en zo hoort het ook.
Maar als je in het weekend of 's avonds/'s nacht plotselinge problemen krijgt, dan kan je natuurlijk altijd de HAP bellen.
Veel sterkte.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #6 Gepost op: 5 september 2008, 17:10:12
Dat de HAP eigenlijk hiervoor niet is opgericht weet ik ook! Ik bedoel hiermee alleen maar te zeggen dat ze daar makkelijk terecht kan om door een andere huisarts (second opinion) gezien te worden die haar óf gerust kan stellen dat er niets aan de hand is óf haar kan adviseren om inderdaad terug te gaan naar haar eigen huisarts. Dat ze daar haar dossier niet kennen is niet correct, men heeft daar welzeker inzage in haar digitale patiëntendossier. Dat er bij de HAP en de SEH veel mensen komen die daar eigenlijk niet thuis horen, is jammer maar onvermijdelijk......
Ik kan me heel goed voorstellen dat ze niet weer met die assistente wil bellen, om daar misschien botweg weer weggestuurd te worden, de HAP is dan een redelijk alternatief....ook al is die daar eigenlijk niet voor bedoelt. De HAP/SEH is ook eigenlijk niet bedoelt voor mensen zonder verzekering maar die worden daar toch ook geholpen......
Zwart-wit vasthouden aan regeltjes-regeltjes-regeltjes gaat voor mij in de gezondheidszorg niet op.....


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #7 Gepost op: 5 september 2008, 17:20:30
Dat de HAP eigenlijk hiervoor niet is opgericht weet ik ook! Ik bedoel hiermee alleen maar te zeggen dat ze daar makkelijk terecht kan om door een andere huisarts (second opinion) gezien te worden die haar óf gerust kan stellen dat er niets aan de hand is óf haar kan adviseren om inderdaad terug te gaan naar haar eigen huisarts. Dat ze daar haar dossier niet kennen is niet correct, men heeft daar welzeker inzage in haar digitale patiëntendossier. Dat er bij de HAP en de SEH veel mensen komen die daar eigenlijk niet thuis horen, is jammer maar onvermijdelijk......
Ik kan me heel goed voorstellen dat ze niet weer met die assistente wil bellen, om daar misschien botweg weer weggestuurd te worden, de HAP is dan een redelijk alternatief....ook al is die daar eigenlijk niet voor bedoelt. De HAP/SEH is ook eigenlijk niet bedoelt voor mensen zonder verzekering maar die worden daar toch ook geholpen......
Zwart-wit vasthouden aan regeltjes-regeltjes-regeltjes gaat voor mij in de gezondheidszorg niet op.....

Eigenlijk jammer dat er toch mensen zijn, die denken dat de HAP een post is waar je voor een second opinion terecht kan. Absoluut niet waar.
Het is voor spoed gevallen en dit is geen spoed geval.
Sterker nog, als zij inderdaad met dit verhaal naar de HAP zal bellen, krijgt zij ook daar een assistente aan de lijn, die haar op een vriendelijke manier zal vertellen dat zij hiervoor naar haar eigen huisarts moet gaan. Dit is geen spoedgeval.
En de assistente van haar eigen huisarts kan en mag niet door de telefoon beslissen of zij wel of niet een afspraak met haar huisarts wilt hebben.
Het vasthouden aan zwart-wit regeltjes, jammer.............maar helaas hebben de mensen het wel zelf hiernaar gemaakt. Het is helaas toch nodig deze regels.

Nogmaal hoe vervelend het ook voor haar is om weer geconfronteerd te worden met de assistente van haar eigen huisarts, ze zal toch zelf moeten vast houden aan het feit dat ze een afspraak wilt hebben.
Het zal toch wel heel erg worden als je niet meer naar je eigen huisarts durft te bellen uit angst voor de assistente.


Barbie-crosser

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 5 september 2008, 17:26:43
Eigenlijk jammer dat er toch mensen zijn, die denken dat de HAP een post is waar je voor een second opinion terecht kan. Absoluut niet waar.
Het is voor spoed gevallen en dit is geen spoed geval.
Sterker nog, als zij inderdaad met dit verhaal naar de HAP zal bellen, krijgt zij ook daar een assistente aan de lijn, die haar op een vriendelijke manier zal vertellen dat zij hiervoor naar haar eigen huisarts moet gaan. Dit is geen spoedgeval.
En de assistente van haar eigen huisarts kan en mag niet door de telefoon beslissen of zij wel of niet een afspraak met haar huisarts wilt hebben.
Het vasthouden aan zwart-wit regeltjes, jammer.............maar helaas hebben de mensen het wel zelf hiernaar gemaakt. Het is helaas toch nodig deze regels.

Nogmaal hoe vervelend het ook voor haar is om weer geconfronteerd te worden met de assistente van haar eigen huisarts, ze zal toch zelf moeten vast houden aan het feit dat ze een afspraak wilt hebben.
Het zal toch wel heel erg worden als je niet meer naar je eigen huisarts durft te bellen uit angst voor de assistente.

Nah, ik ga maandag wel opnieuw bellen
Grote kans dat ik een van mn oudere Assistentes aan de lijn ga krijgen die ik WEL goed ken en al jaren ook assistentes waren bij mn oude Huisarts ( kononne wa mis ik die man )

Dus jaa Ik ga wel bellen !
Zal ik dan hier weer posten wat er is gezegd ?  :)

Maar naar HAP ga ik echt niet heen, alleen voor spoedjes wat echt niet kan wachten
Kijk, ik heb het al erg lang, maar nu t erger word werd het tijd voor een arts bezoek
Ik doe dus maandag nieuwe poging , maar bij de HAP zullen ze van mij geen last krijgen  O0

OF ik moet ter plekke neerstorten, maar dat ben ik niet echt van plan  :D ;D


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #9 Gepost op: 5 september 2008, 22:03:56

Nah, ik ga maandag wel opnieuw bellen
Grote kans dat ik een van mn oudere Assistentes aan de lijn ga krijgen die ik WEL goed ken en al jaren ook assistentes waren bij mn oude Huisarts ( kononne wa mis ik die man )

Dus jaa Ik ga wel bellen !
Zal ik dan hier weer posten wat er is gezegd ?  :)

Maar naar HAP ga ik echt niet heen, alleen voor spoedjes wat echt niet kan wachten
Kijk, ik heb het al erg lang, maar nu t erger word werd het tijd voor een arts bezoek
Ik doe dus maandag nieuwe poging , maar bij de HAP zullen ze van mij geen last krijgen  O0

OF ik moet ter plekke neerstorten, maar dat ben ik niet echt van plan  :D ;D



Ik wens je in ieder geval heel veel succes en uiteraard sterkte.
En als je ter plekke neerstort, mag je ook altijd 112 bellen hoor  ^-^  maar de HAP mag dan ook altijd.  :)
Je mag altijd hier zeggen wat de arts gezegd heeft, maar vindt je dit niet iets wat je voor jezelf wilt  houden ?
Het is tenslotte altijd nog privé medisch. Een pm mag natuurlijk  altijd.  ;)