Redders Ouddorp zelf gered

Auteur Topic: Redders Ouddorp zelf gered  (gelezen 2474 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 9 september 2008, 10:50:22
Redders zelf gered

maandag 08 september 2008 - AD.nl

OUDDORP - Normaal rukken leden van de Ouddorpse reddingsbrigade uit om drenkelingen te redden, maar zaterdagavond moesten ze zelf worden gered.
 
De reddingsbrigade zelf in nood: hun vastgelopen terreinwagen wordt door water omringd.
Hun terreinwagen was bij het uit het water halen van de reddingsboot vast komen te zitten. Door het snel opkomende water stond de wagen met de vrijwilligers erin in een mum van tijd tot aan de koplampen in het water.

Hoewel de trailer waarop de reddingsboot lag, werd losgekoppeld, lukte het niet om op eigen kracht uit het water te komen. De snel uitgerukte brandweer gebruikte een eigen terreinwagen met een lier om de auto het strand op te slepen. Erna werd ook de trailer met de boot uit de zee getrokken.


Samen sterk in de hulpverlening!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 9 september 2008, 11:14:21
Tja, misschien toch eens investeren in een liertje, dat voorkomt dat collega's je je negatieve PR opleveren.


http://www.valkenpower.com/item.cfm?id=394

Ik heb zelfs op mijn bestelbus nog zo'n liertje, die mij al eens uit een benarde situatie bevrijd heeft (op een drassig festival terrein). Voor een reddingsbrigade voertuig helemaal een must lijkt me.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #2 Gepost op: 9 september 2008, 11:32:35
Het strand heeft het probleem dat er weinig bomen groeien om je aan los te lieren, ankers ingraven is mogelijk een optie maar daar sta ik ook niet erg om te springen. Lichtere boten of een trekker doen ook wonderen. Maar dit is niet de eerste brigade die dit overkomt.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 9 september 2008, 11:51:31
Ik kan begrijpen dat je een hekel hebt aan ankers ingraven, maarja aan een met water volgelopen motor heb je vast ook een hekel...

 ;D  ;)

Ik vind het wel jammer dat Kees in de buurt was... >:(

Henk

Op de site van Ouddorp wordt het nog erger: de boot had ook al pech:

Brandweer helpt ORB uit benarde situatie    
  
Zaterdagmiddag 6 september zijn de brandweer van Ouddorp en KNRM station Ouddorp uitgerukt naar het strand nabij de vuurtoren. De reddingboot Veero van de ORB was daar aan land gekomen met motorproblemen en moest worden getrailerd. Op het moment dat de Unimog achteruit reed om de trailer het water in te rijden, zakte hij ineens tot de assen weg in een soort zwinkuil. Vanwege het opkomende water is direct de hulp ingeroepen van de KNRM en de brandweer. De brandweer was als eerste ter plaatse met de nieuwe jeep. Met behulp van de lier op deze jeep kon de unimog worden losgetrokken. De KNRM heeft vervolgens met hún unimog het laatste stukje nog meegeholpen en zodoende stond het materiaal snel weer op het droge.

Dankzij de snelle inzet van onze collega's is er geen schade ontstaan aan het materieel. Nadat de unimog goed was afgespoeld is alles weer volledig inzetbaar teruggezet in de loods.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 9 september 2008, 12:46:26
tja, wat zal ik zeggen............had niet eens dienst, maar wel natte poten.
Samenloop van omstandigheden, kort voor hoog water. 10 minuten later traileren had minder spectaculair plaatje opgeleverd.
Er zat zoals aangegeven mogelijk toch een kuiltje met wat losser zand.
Traileren ging vlot en zoals je aan de man naast de achterzijde van de truck kunt zien, staat deze juist over zijn enkels in het water.
Toen de boot op de trailer stond is er maar één korte poging ondernomen om er met trailer en al uit te rijden. Daarna is deze onmiddelijk ontkoppeld en met mankracht naast de truck geduwd om wat ruimte te hebben. Ook toen lukte het echter niet om in één poging los te komen waarna dit ook onmiddelijk is gestaakt, en assitentie is ingeroepen. Toen korte tijd later lierkabel en tros waren belegd stond de truck binnen 1 minuut op het droge (ligt vast in GPS data). Er was namelijk alleen een kort trekje nodig bij het uitklimmen van het kuiltje waarna de truck zelf verder reed.
Mogelijk had een 2e zelfstandige poging wel tot succes geleid maar voor hetzelfde geld was de boel ook vaster komen te staan.
Achteraf bezien was een sleepje naar de haven mogelijk verstandiger geweest maar dan had je weer een ander spectaculair verhaaltje en plaatje gehad. Men is toch gauw geneigd om zijn zaken zelf op te knappen.

In ieder geval was het een goeie oefening, o.a. voor de C2000 communicatie en gebruik van de lier van de nieuwe hulpverleningsauto van de brandweer.
Inderdaad had een eigen lier met anker tot een vlotte oplossing geleid. Of zoals gezegd iets later traileren waarbij de truck al korte tijd na hoog water geheel droog had gestaan en eenvoudig met een rijplaatje onder een wiel zelf weg had kunnen rijden. Achteraf is het altijd heel eenvoudig te duiden wat er fout ging.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 17 september 2008, 11:41:44
Inderdaad had een eigen lier met anker tot een vlotte oplossing geleid. Of zoals gezegd iets later traileren waarbij de truck al korte tijd na hoog water geheel droog had gestaan en eenvoudig met een rijplaatje onder een wiel zelf weg had kunnen rijden. Achteraf is het altijd heel eenvoudig te duiden wat er fout ging.

Kees  8)


Dat is mooi Kees, want dan kun je er altijd heel eenvoudig van leren met het oog op de toekomst.

Jammer dat de boot het niet meer deed, neusje er tegen aan en even een zetje uit het kuiltje...

Of eindelijk eens (Palm)bomen planten op het strand...  ;D

Henk